sami55 Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 Nyt pitäisi osata valita sopiva kaasutinratkaisu seuraavanlaiseen moottoriin: - 1300->1600 - kierämpi nokka (ei varmuutta kuinka kireä) - kevennetty vauhtis - kärmes perässä Nyt paikallaan jotkut mystiset tuplat joillain mystisillä imusarjoilla. Haluaisin vaihtaa ne pois, joten pitäisi löytää sopiva korvaaja tilalle. Kysymys: - mikä tupla-kaasari-viritys tuohon olisi paras vaihtoehto? Hakusessa siis kaasarit ja imusarjat. En jaksaisi hifistellä, joten kiinankopiotkin käy. Joka paikassa pyörii 40/44/48 lukuja, mutta maallikolle ei oikein aukea mikä olisi sopiva. Heitetään nyt esimerkkinä tämä: http://janicolracing.fi/tuote/fajs-44-idf-pystykaasutin-772 Ja jos tilaisi vaikka laatikollisen kerralla (vitsi), niin tämä: http://www.alibaba.com/product-detail/Weber-40-44-48IDFcarburetor-with-air_1740944728.html Alla kuva nykyisestä: Quote Link to comment
Tanhis Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 (edited) Ihan nyt eka kysymys että miksi vaihtamaan tai eikö noi toimi kunnolla. Ja tuollaiseen koneeseen varmaan riittäisi kivasti tälläinen sarja. http://www.aircooled.fi/tuote/311/nurkkakaasutinsarja-ilman-ryyppya-35mm-solex-scat Ja mitä kaasarien kokoon tulee niin näin itse olen asian ymmärtänyt suurinpiirtein voin kyllä olla väärässäkin. esim luvulla 40 ilmoitetaan kurkun max halkaisija mutta esim jos ostat 40IDF tuplakurkkuisen kaasuttimen niin sen mukan toimitetaan 28mm sisäkurkut eli jos laitat näitä kaasuttimia 2 kappaletta sinulla on jokaiselle sylinterille 28mm reikä mistä seosta menee sisään. Vertauksena voi ottaa 1600 koneen vakiokaasarin jossa on yhteinen 34 kurkku kaikille sylintereille. Ja jos teho potenttiaalia ajatellaan niin 40IDF riittäisi jo aika isoonkin koneeseen ja ne alkavat olemaan isot vakio 1600 koneeseen mutta menisi varmaan sinun kireämmällä nokallakin kivasti. Esim tästä taulukosta saa vähän ideaa kurkkujen koosta mitä tarvitaan. Edited August 20, 2015 by Tanhis Quote Link to comment
sami55 Posted August 20, 2015 Author Share Posted August 20, 2015 Isoin ongelma on se, että vivusto toimii poikittain, eli kaasuvaijeri kiertää puhallinkopan ja vetää sivustoa normaaliin nähden sivuttain. Aiheuttaa pientää hankausta palautukseen, johon pitäisi askarrella joku palautusjousi itse vivustoon. Nyt sellainen on pelkästään kaasareissa. Toimii ihan hyvin mutta säätö on hankalaa. Lisäksi ärsyttää kun kukaanvei tiedä mitkä noi on, joten avun saanti on hankalaa. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 Eiköhän se ole yksi kysymys samballe ja joku kertoo alle päivässä mitkä ne ovat. Jos säätäminen on ainut ongelma niin eiköhän sen saa selvitettyä. Quote Link to comment
sami55 Posted August 20, 2015 Author Share Posted August 20, 2015 Mitä haittaa on liian isoista kaasareista? Esim. jos laittaa vaikka 44:set kiinni tohon. Quote Link to comment
NO H2O Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 Nakkaat tuon kierretanko virityksen tallin nurkkaan ja ostat twist-vivuston joko halvan scatin tai kalliimman csp:n... sillä tuo vivusto korjautuu... Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 http://aircooled.fi/tuote/555/kaasutinvivusto-t1-kadron-kaasuttimelle-csp Quote Link to comment
Tanhis Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 Eikös twist vivusto vedä molemmista kaasareista itseensäpäin kun tässä ymmärsin että toista kaasaria vedetään koneen keskelle ja toista työnnetään. Ja liian isoissa kaasareissa taitaa olla sen ongelma että virtausnopeus liian isossa kurkussa ei riitä bensan riittävää sumuuntumiseen josta johtuen auto ei toimi kunnolla tyhjäkäynnillä. En siis ole kaasari expertti mutta näin itse asian olen ymmärtänyt. Quote Link to comment
x-pj Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 Mitä haittaa on liian isoista kaasareista? Esim. jos laittaa vaikka 44:set kiinni tohon. Ei saa moottoria toimimaan alakierroksilla, kun ei ole kurkussa riittävästi virtausta. Quote Link to comment
sami55 Posted August 20, 2015 Author Share Posted August 20, 2015 Nykyisessä setupissa moottori "honottaa" alakierroksilla kun painaa tallan pohjaan. Riemastuu vasta 2000+ kierroksilla. Pitäis varmaan ottaa pieni videonäyte asiasta. Quote Link to comment
metake Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 40 tai 44 kertoo vain kurkun halkaisijan. Sisäkurkun halkaisijalla sovitetaan kaasari moottorin koon ja luonteen mukaan. Esim. 40:een löytyy sisäkurkkuja 28 - 34 mm. Pelkkä kaasarin runkokoko ei vielä kerro koko totuutta soveltuvuudesta moottoriin. 40:t tuplat toimii hienosti 28 sisäkurkuilla vakio 1600 koneessa. Quote Link to comment
sami55 Posted August 20, 2015 Author Share Posted August 20, 2015 https://www.youtube.com/watch?v=Z-2eWa1NNO8. Tuossa mallia tyhjäkäynnistä. Vähän särkee kännykän mikrofoni kun tuo pöhöttää aika kohtalaisesti. Quote Link to comment
sami55 Posted August 24, 2015 Author Share Posted August 24, 2015 Näytti olevan dellorto 36:set myynnissä. Kuinkahan ne passais? Quote Link to comment
KalleJ Posted August 24, 2015 Share Posted August 24, 2015 Näytti olevan dellorto 36:set myynnissä. Kuinkahan ne passais? Passaahan nuo. Itse näitä asioita joskus katselin ja jotain tämänkaltaista sain päähäni aloituspisteestä Dellortoille eri lähteiden hihavakioita katsomalla: - Valitse/nokka-akselin/moottorin tehoalueen ym. tietojen perusteella käytetyin "huippu" rpm (ei kannata valita liian korkeaa, jos muutakin kuin kisakone) - Katso kuvaajasta moottoritilavuuden ja rpm mukaan optimaalinen sisäkurkku (yksi hihavakio myös, että sisäkurkku ~2-4mm pienempi kuin imuventtiili) (kaavan otin jostain vanhasta Porsche oppaasta) - Sopiva rungon koko noin 1,25 x sisäkurkku tai sisäkurkun ja rungon suhde max. ~85%, pyöristys isompaan jos haluaa kasvuvaraa - Pääsuuttimen koko ~4-4,3 x sisäkurkku - Ilmasuutin = pääsuutin + 50 tai lähestulkoon paras aloituspiste 180 - Tyhjäkäyntisuutin sisäkurkku x 1,6 tai lähestulkoon paras aloituspiste 55 - Kiihdytyspumppusuutin 35 - 55 Tuolla alkutilanteeksi hieman piristetylle vakiokoneelle 1600cc vaikka huippu rpm 4000-4500rpm. Sisäkurkuksi pyöristäen ylös 28. Runko 36 (40 menee yhtä hyvin). Pääsuuttimiä muutamia 120 ympäriltä. Ilmat 180. Tyhjä 55 ja pumppusuutin tuolta mainitulta väliltä. Siitä sitten testailemaan suuttimia. Tuossakin selitetty ihan hyvin asiaa: http://www.freetechnics.fi/info/kaasutinlaskin.html Tai sitten lukee vaan suosituksia netistä, mitä riittää vaikka muille jakaa. Quote Link to comment
sami55 Posted August 24, 2015 Author Share Posted August 24, 2015 Hieno vastaus, kiitos! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.