Jump to content

Jousisauvaputken leveys kupla vs. junis


Recommended Posts

Posted

Kaipailisin kuvassa punaisella merkittyä mittaa, eli takajousisauvojen putken ulkomitta (ilman kansia yms.). Lähinnä juniksen mitta hakusessa, kuplan pohjalevystä saan ko. mitan mitattua itsekin, mutta jos se jollain on helposti käsillä niin eipä sekään mitään haittaa.

 

Ja jos joku ihmettelee että miksi, niin akselistomodauksia varten...

post-243-0-63177200-1453846220_thumb.jpg

Posted

Mittaa kuplan lyhyen ja pitkän akseliputken kokonaispituusero niin se on aikalähellä sitä kuinka paljon junis on leveämpi per puoli.

Posted

Noniin, nyt on faktamittoja, eli leveys ero 36 mm / puoli. Tämä kiinnostus johtui siitä, että voisiko juniksen irssittää käyttämällä kokonaisuudessaan kuplan osia, myös vetareita.

 

Seuraavanlainen ajatus, koittakaa saada selvää ja ampukaa alas jos siltä tuntuu:

 

- kuplan irssissä jousilatta on kiinnitetty tukivarren kiinnityskohdan takapuolelle, siirretään juniksessa kiinnitys ulkopuolelle, niin tukivarsi menee sisälle 16 mm

- jousilatan ja tukivarren väliin vielä 20 mm:n "korokepala", niin tukivarsi on kokonaisuudessaan 36 mm sisempänä

- vanteen kiinnityspinnasta jää matkaa jousilattaan 140 mm, joten ET25 vanteella mahtuu vielä 225 rengas pyörimään

 

Ajatuksena tässä olisi saada pyörännapa niin sisälle kuin mahdollista, joka mahdollistaa leveähuulisemman vanteen käytön, sekä helpottaa pyörän pois saamista tarvittaessa.

 

Tuleeko jollekkin mieleen ajatusta miksi idea olisi susi jo tässä vaiheessa?

Posted

Kaiva kuvaa mun ent. Doppeliprojektista. Siellä just näin. Nyt kun sen sanoit. Mulla oli 20mm spaceri + irssin korvake (10mm?) + jousilatan paksuus?

Posted (edited)

Niin ja jousilattoja pidensin kans jousiputkien säteen erotuksen verran kun juniksen sauvaputki on paksumpi kuin kuplassa noi korvakkeet tuli pakosta sen verran ulos sauvojen keskeltä.

Edited by Hebster52
Posted

Mulla on juurikin niin että kuplan tukivarret kiinnitetty latan sisäpuolelle. Kuplan vetarit on ja speiceri laatikon päässä tumpin ja nivelen välissä,max 10mm muistaakseni.

 

Ne kaksiosaiset,säädettävät jousilatat helpottaa eniten renkaan pois saamisessa..

Posted

Sellainen asia tässä tuli vastaan, että jos sen toteuttaa tuolla tavoin kuin esitin (ja kuten Hebster toteutti), niin ei voi käyttää torsioputken ympärille pultattavia tukivarren kiinnikkeitä, vaan pitää laittaa hitsattavat kiinnikkeet, koska pultattavat törmää runkoaisoihin. Pitää siis miettiä vielä lisää, tuo Jorin konsti olisi yksi vaihtoehto.

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Tässä visualisointia kun aikanaan tuota pohdin...

 

3285.JPG

 

Niin ja jousilattoja pidensin kans jousiputkien säteen erotuksen verran kun juniksen sauvaputki on paksumpi kuin kuplassa noi korvakkeet tuli pakosta sen verran ulos sauvojen keskeltä.

Edited by Hebster52

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...