Jump to content

meton pystärirojekti/tekniikan parantelua,ruiskua ym


Recommended Posts

Laitetaan vähän juttua omasta kuplasta.Ostin lievänä projektina,oli seisonut useamman vuoden. Vuosimalli -70

Moottori oli käyntikuntoinen mutta kävi huonosti. Joku ammattikoululainen oli kuulemma kopan kunnostanut 2000 luvun alkupuolella.

Plussana ruosteeton pohja vieläkin ostohetkellä,miinuksena osittain yhteen hitsattu pohjalevy/kori.

Lämpökanavat poistettu ym..

 

Myyjä ei tiennyt sanoa moottorista mitään,sanoi että ehkä vakio 1200. Rekisteriotteessa oli muutoskatsastettu 1600 moottorille ,alun perin 1200 malli siis.

Kotona hieman tutkittua tarkemmin ostosta huomasin että 2 tulpanjohtoa ristissä ja tehoa tuli 100 rosenttia lisää kun laitoin oikeinpäin. kävi tyhjäkäyntiä aikalailla karkeasti eli arvelin että nokka-akselikin vaihdettu ilmeisesti jyrkempään,kierroksia tuntui ottavan aika hanakasti :)

Säädettävä etuakselikin oli asennettu.

 

Katsastusta varten tein jarrurempan eli uudet kengät ,sylinterit ja takajarruletkut. Eteen uudet alapallonivelet. Puhallin tuulilasille tuli myös rakenneltua

Ja katsastus ilman ongelmia läpi..

 

Lisäilen kuvia ym. juttua kunhan ehdin,vanhoja kuvia ei enää kovin paljoa löydy koska ne meni hajonneen läppärin mukana..

post-2666-0-94076300-1458590614_thumb.jpgpost-2666-0-27934900-1458590638_thumb.jpgpost-2666-0-10517200-1458590658_thumb.jpgpost-2666-0-31631600-1458590681_thumb.jpgpost-2666-0-90915600-1458592371_thumb.jpg

 

 

 

Edited by Meto
Link to comment

Katsastuksen jälkeen aloin suunnitteleen pientä piristystä moottoriin. Tarkoitus oli pärjätä tällä moottorilla kesän 2014 yli ja talvella rakentaa uusi moottori.
Ostin kaksikurkkuisen weberin kaverilta 30 eurolla ja tein sille imusarjan
post-2666-0-21831000-1458591183_thumb.jpg

Pakoputkistoa myös parantelin hieman
post-2666-0-31348700-1458591260_thumb.jpg

Jonkun aikaa ajeltua otin moottorin irti savutuksen takia. Sylinterit oli kuluneet 88 johon vaihdoin vaan männänrenkaat+hoonaus (budjettiratkaisu)
Näillä eväillä kävin Pudasjärvellä lentokentällä kiihdytys/testauspäivillä testaamassa suorituskykyä.
Tulos varttimaililla oli muistaakseni 15,4 s/ 142 km/h

Edited by Meto
  • Like 1
Link to comment

Muutaman kerran sammu kesken ajon ja ei selvää vikaa oikein löytynyt,ilmeisesti oli kumminkin kondensaattorivika.Joten kärjet pois ja kärjetön sarja tilalle.

Tuplatkin tuli ostettua,ostin heti kerralla 48 mm tulevaa moottoria ajatellen.

post-2666-0-18163800-1458592741_thumb.jpgpost-2666-0-30796600-1458592780_thumb.jpgpost-2666-0-85204700-1458592814_thumb.jpg

 

kaasareiden kanssa oli alkuun ongelmia koska toisessa kaasarissa oli valuvika ja vuoti bensat kohokammiosta suoraan kurkkuun. Säätöä varten tuli ostettua laajakaistalamda + mittari

Jossain vaiheessa moottori rupesi nakuttamaan niin pahasti että  pitihän se purkaa,ei kestänyt kesän loppuun niin kuin oli tarkoitus.

 

post-2666-0-46239300-1458593057_thumb.jpg

 

Moottorin purettuani totesin että nokka-akseli oli kulunut ja ja nostajat ihan loppuun ajettuja.

Nokka oli englen w130 joten ei ihme ettei vakiokaaasarilla oikein toiminut.

Venttiilijouset oli vakiot joten jouset pohjasi täydellä nostolla,ihme että toiminut noinkin pitkään (moottorin km määrästä ei mitään tietoa)

 

plussana laakerit oli ihan ok kunnossa ja runkolaakerilinja virheetön.

 

Ajohaluja vielä oli joten tilasin fk87 nokan ja uudet nostajat. uudet laakerit,öljypumppu ja sylinteriputket+männät ja kasasin moottorin.Kansiakin vähän hiplasin ja venttiiliremontin tein+uudet ohjurit.Jäykemmät sinkkujouset ja 1,25 keinut.

Tällä kokoonpanolla loppukesä ajelua ja penkissäkin tuli käytyä.

Tulos 136 hp/167 Nm

 

Ajokauden (2014) päätyttyä purin sitten moottorin palasiksi,tällä moottorilla ehdin ajaa 1500 km

 

post-2666-0-35312000-1458593750_thumb.jpg

Edited by Meto
  • Like 1
Link to comment

Joo vanhoja kuvia,puuttuvat pellit on hommattu kaikki :)

 

 

Juu  ostohetkellä puuttui moottorin etu ja takapelti,sylinterin alapellit,dog housen jälkeiset pellit kaikki.

Työnsi öljynjäähdyttimestä kuumaa ilmaa konehuoneeseen. Vähän huolimattomuutta/tiedonpuutetta ollut edellisillä omistajilla.

Nyt on pellit paikoillaan ja T4 öljynjäähdytinkin asennettu.

 

Lisäksi puhallinpyörä oli ei dog house mallia/liian kapea eli väljä dog house puhallinkoteloon. Sekin hommattu oikeanlainen.

Viimeisetkin lämpöongelmat poistui ritilällisellä moottoriluukulla (nyt paikoillaan stroukkeri mottori)

Edited by Meto
  • Like 1
Link to comment

Talvella 2014-2015 tein sitten kokonaaan uuden moottorin.

- 94x82 AA syl/mäntäsarja

- AA 5,4" stroker kanget

- AC 82mm kampiakseli

- Scat suorahampainen jakopää

- Engle FK87 nokka +engle nostajat

- Manton terästönärit

- full flow 26 mm öljypumppu

- uusi kevennetty vauhtis,kennedy stage 2+cush lock levy

- käytetyt kannet 40/35,5 venttiileillä joihin vaihdoin rosterivenat +seetityöt+uudet ohjurit +porttauksen tein itse

- Scat tuplajouset +cromoly venttililautaset

- 1,25 keinut +lash capit

-pakosarja isompi 1 3/4"

ym..

 

Penkissäkin käytiin loppukesästä 2015

 

post-2666-0-27910300-1458825095_thumb.jpg

 

kesäkauden päättäjäisten yhteydessä kävin kiihdytteleen Kalajoella,paras aika 12.939 liukkailla renkailla ja vakio vaihteistolla.

 

post-2666-0-95357400-1458900031_thumb.jpeg

Edited by Meto
  • Like 1
Link to comment

Kiihdytyshommissa huomasin että 3. vaihde on turhan pitkä kun kulkee melkein 160 kolmosella.

Joten purin vaihteiston syksyllä 2015,uusin kuluneet laakerit ja synkrot ym.

Vaihdoin tiheämmät hammasparit (Weddle) kolmoselle tuli 1,48 ja neloselle 1.04 välitykset

Nyt vaihteisto paikallaan,ei ole vielä koeajettu koska moottori irrallaan vielä.

 

post-2666-0-81540700-1458825974_thumb.jpg

 

 

Loppukesästä 2015 asensin myös suorasytkän jota ohjaa Autotunen ohjain

 

post-2666-0-89612500-1458826089_thumb.jpgpost-2666-0-54327900-1458826139_thumb.jpgpost-2666-0-75833400-1458826164_thumb.jpgpost-2666-0-10986200-1458826211_thumb.jpg

 

Ja nyt olis sitten ruiskun asennus ja suunnittelu menossa

 

Tankkiin tein paluulinjalle liitännän

 

post-2666-0-13045600-1458826351_thumb.jpg

 

Cb 48mm läppärungot

 

post-2666-0-40628700-1458826419_thumb.jpg

Edited by Meto
  • Like 1
Link to comment

Polttoainelinjat auton alle tuli 3/8" alumiiniputkellä

 

post-2666-0-17880000-1458826804_thumb.jpg

 

paineensäätäjä

 

post-2666-0-14791600-1458826947_thumb.jpg

 

pa-putket olis valmiina,letkutukset vielä kesken. Letkut teen teräspunos/teflonletkulla ja an6 liittimillä

 

Pa-pumppu ja suodatin vielä asentamatta

post-2666-0-60272300-1458917095_thumb.jpeg

Edited by Meto
Link to comment

Eilen nostin moottorin paikoilleen. Johdotushommia myös ehdin tekemään imuilmanlämpöanturille,moottorinlämpöanturille sekä tps anturille. Lämpöanturit vielä irti,pitäs nekin asentaa sopiviin paikkoihin.

Suuttimille pitäs vielä kaapeloinnit tehdä..

Suuttimet ja suutintukit puuttuu vielä,saattaapi olla että vappuajelut ajellaan vielä kaasareilla..

Edited by Meto
Link to comment

Moottorin lämpöanturi on boschin nestelämpöanturi ja imuilman lämpöanturi on bemarin ahtoilman lämpöanturi (sattu oleen hyllyssä)

 

Tuohon sylinterin sivupeltiin hitsasin lattaraudan johon kierteet anturille. Mittaa sylinterien jäähdytysilman lämpöä sylinterin alta

 

post-2666-0-77456300-1459189161_thumb.jpegpost-2666-0-35896300-1459189185_thumb.jpeg

 

Imuilmanlämpöanturi tuli ilmansuodattimen läheisyyteen moottoritilan yläosaan

 

post-2666-0-20617100-1459189207_thumb.jpeg

Link to comment

Johtosarjat saatu valmiiksi.Lämpöanturit ja tps kalibroitu ja kaikki näyttää toimivan.

 

post-2666-0-22333500-1459710385_thumb.jpeg

 

Ei puutu enää kuin suuttimet ja suutintukit. Bensaletkut myös vielä tilauksessa,toimittivat väärää letkua eka kerralla..

Link to comment

Ardicin ilmalämmitintä aloin asentaa tuonne raitisilmapuhaltimen tilalle. Kytkennät teen siten että tuon saa toimimaan myös pelkästään raitisilmapuhaltimena tarvittaessa.

Diesel lämmitin mutta tuntuu toimivan myös bensalla..

 

post-2666-0-24984000-1460897945_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Piti vähän päittäisvälyksiä säätää kun meinas leikata kiinni..

Uusi nelosen ratas/kytkentähammaspaketti oli hieman liian leveä verrattuna alkuperäiseen. Päittäisprikka pääsi vähän leikkaantumaan.

Ei onneksi mitään isompaa,hienosäätöhommia :)

Edited by Meto
Link to comment

Arveletko että tuo paikka on paras mahdollinen imulämpöanturille? Mahtaako puhaltimen imu sotkea mitenkään?

Ite laitoin ilmanputsarien väliin imutötteröiden korkeudelle.

edit:mulla siis oli erilliset pipercrossit joka kurkulle.

Edited by HSuomi
Link to comment

Taidan laittaa putsarin kanteen,helppo muutos.

Vielä pitäs ruiskupumppu vaihtaa nykyisen tilalle ja tehdä letkut ruiskutukeille..

Muutama an nippa puuttuu,toimittivat taas vääriä osia.

Eiköhän ensi viikolla saa savut otettua.

Edited by Meto
  • Like 1
Link to comment

Minulla on imuilman lämpöanturi putsarin vieressä ulkopuolella. Tuskin on merkittävää eroa läpötilassa mittaa sen putsarin sisältä tai vierestä. En ainakaa ole huomannut mitään ongelmaa nykyisessä sijainnissa.

 

Moottorin läpöanturi on myös samassa paikassa kuin sinulla ja sekin tuntuu toimivalta ratkaisulta.

Link to comment

Tänään ehdin taas säätämään ja koeajamaan. Pintakaasulla jo toimii aika hyvin. Hieman hankala säätää yksin samalla kun ajelee.

Laturikin alkoi temppuileen tai sitten ei vain teho riitä kun valot, lasinpyyhkijät ym päällä.

Tarvis varmaan päivittää tasavirtalaturi vaihtovirtalaturiin

Link to comment

Eikö sulla ole megalogvieweriä? Sen analyysi-toiminnolla saa nopeasti säädöt jotakuinkin kohdalleen. Antaa ohjelman tehdä ehdotuksia ja hyväksyy ne sellaisenaa. Muutaman ajolenkin jälkeen auto pelaa kohtuullisesti. Sen jälkeen voi tehdä hienosäätöä manuaalisesti logia hyödyntäen.

Link to comment

On mulla sekin ja nyt on rekisteröity tunerstudiokin jossa autotune..ei ole ehtinyt kaikkea kokeilla/opiskella vielä .Illat on liian lyhyitä :)

Peruasetuksissakin meni pari iltaa +tänään huomasin ettei lataa kunnolla

Edited by Meto
Link to comment

Laturi heräsi henkiin ja pääsi ajeleen ja sääteleen :)

Autotunella ajelua ja lopuksi käsin vielä korjauksia ve karttaan. Alkoi toimimaan hyvin,vähintään yhtä hyvin mitä tuplilla toimi.

Penkissä pitää tehdä vielä hienosäädöt joskus kesän aikana

post-2666-0-97144700-1464292303_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...