Meto Posted March 21, 2016 Share Posted March 21, 2016 (edited) Laitetaan vähän juttua omasta kuplasta.Ostin lievänä projektina,oli seisonut useamman vuoden. Vuosimalli -70 Moottori oli käyntikuntoinen mutta kävi huonosti. Joku ammattikoululainen oli kuulemma kopan kunnostanut 2000 luvun alkupuolella. Plussana ruosteeton pohja vieläkin ostohetkellä,miinuksena osittain yhteen hitsattu pohjalevy/kori. Lämpökanavat poistettu ym.. Myyjä ei tiennyt sanoa moottorista mitään,sanoi että ehkä vakio 1200. Rekisteriotteessa oli muutoskatsastettu 1600 moottorille ,alun perin 1200 malli siis. Kotona hieman tutkittua tarkemmin ostosta huomasin että 2 tulpanjohtoa ristissä ja tehoa tuli 100 rosenttia lisää kun laitoin oikeinpäin. kävi tyhjäkäyntiä aikalailla karkeasti eli arvelin että nokka-akselikin vaihdettu ilmeisesti jyrkempään,kierroksia tuntui ottavan aika hanakasti :) Säädettävä etuakselikin oli asennettu. Katsastusta varten tein jarrurempan eli uudet kengät ,sylinterit ja takajarruletkut. Eteen uudet alapallonivelet. Puhallin tuulilasille tuli myös rakenneltua Ja katsastus ilman ongelmia läpi.. Lisäilen kuvia ym. juttua kunhan ehdin,vanhoja kuvia ei enää kovin paljoa löydy koska ne meni hajonneen läppärin mukana.. Edited March 21, 2016 by Meto Quote Link to comment
Meto Posted March 21, 2016 Author Share Posted March 21, 2016 (edited) Katsastuksen jälkeen aloin suunnitteleen pientä piristystä moottoriin. Tarkoitus oli pärjätä tällä moottorilla kesän 2014 yli ja talvella rakentaa uusi moottori.Ostin kaksikurkkuisen weberin kaverilta 30 eurolla ja tein sille imusarjanPakoputkistoa myös parantelin hiemanJonkun aikaa ajeltua otin moottorin irti savutuksen takia. Sylinterit oli kuluneet 88 johon vaihdoin vaan männänrenkaat+hoonaus (budjettiratkaisu)Näillä eväillä kävin Pudasjärvellä lentokentällä kiihdytys/testauspäivillä testaamassa suorituskykyä.Tulos varttimaililla oli muistaakseni 15,4 s/ 142 km/h Edited March 23, 2016 by Meto 1 Quote Link to comment
Meto Posted March 21, 2016 Author Share Posted March 21, 2016 (edited) Muutaman kerran sammu kesken ajon ja ei selvää vikaa oikein löytynyt,ilmeisesti oli kumminkin kondensaattorivika.Joten kärjet pois ja kärjetön sarja tilalle. Tuplatkin tuli ostettua,ostin heti kerralla 48 mm tulevaa moottoria ajatellen. kaasareiden kanssa oli alkuun ongelmia koska toisessa kaasarissa oli valuvika ja vuoti bensat kohokammiosta suoraan kurkkuun. Säätöä varten tuli ostettua laajakaistalamda + mittari Jossain vaiheessa moottori rupesi nakuttamaan niin pahasti että pitihän se purkaa,ei kestänyt kesän loppuun niin kuin oli tarkoitus. Moottorin purettuani totesin että nokka-akseli oli kulunut ja ja nostajat ihan loppuun ajettuja. Nokka oli englen w130 joten ei ihme ettei vakiokaaasarilla oikein toiminut. Venttiilijouset oli vakiot joten jouset pohjasi täydellä nostolla,ihme että toiminut noinkin pitkään (moottorin km määrästä ei mitään tietoa) plussana laakerit oli ihan ok kunnossa ja runkolaakerilinja virheetön. Ajohaluja vielä oli joten tilasin fk87 nokan ja uudet nostajat. uudet laakerit,öljypumppu ja sylinteriputket+männät ja kasasin moottorin.Kansiakin vähän hiplasin ja venttiiliremontin tein+uudet ohjurit.Jäykemmät sinkkujouset ja 1,25 keinut. Tällä kokoonpanolla loppukesä ajelua ja penkissäkin tuli käytyä. Tulos 136 hp/167 Nm Ajokauden (2014) päätyttyä purin sitten moottorin palasiksi,tällä moottorilla ehdin ajaa 1500 km Edited March 23, 2016 by Meto 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Kuvista näyttäisi että koneesta puuttuu sylinteripeltien takaa ilmanohjauspellit sekä koko takapelti. Jos nyt kone on palasina jniin laita samalla kaikki tiivisteet ja pellit paikoilleen niin pitää koneen viileämpänä kun putkiston lämpö ei nouse suoraan puhallinkoppaan ja sitä kautta taas sylintereille. 1 Quote Link to comment
Meto Posted March 22, 2016 Author Share Posted March 22, 2016 (edited) Joo vanhoja kuvia,puuttuvat pellit on hommattu kaikki :) Juu ostohetkellä puuttui moottorin etu ja takapelti,sylinterin alapellit,dog housen jälkeiset pellit kaikki. Työnsi öljynjäähdyttimestä kuumaa ilmaa konehuoneeseen. Vähän huolimattomuutta/tiedonpuutetta ollut edellisillä omistajilla. Nyt on pellit paikoillaan ja T4 öljynjäähdytinkin asennettu. Lisäksi puhallinpyörä oli ei dog house mallia/liian kapea eli väljä dog house puhallinkoteloon. Sekin hommattu oikeanlainen. Viimeisetkin lämpöongelmat poistui ritilällisellä moottoriluukulla (nyt paikoillaan stroukkeri mottori) Edited March 23, 2016 by Meto 1 Quote Link to comment
Meto Posted March 22, 2016 Author Share Posted March 22, 2016 (edited) Talvella 2014-2015 tein sitten kokonaaan uuden moottorin. - 94x82 AA syl/mäntäsarja - AA 5,4" stroker kanget - AC 82mm kampiakseli - Scat suorahampainen jakopää - Engle FK87 nokka +engle nostajat - Manton terästönärit - full flow 26 mm öljypumppu - uusi kevennetty vauhtis,kennedy stage 2+cush lock levy - käytetyt kannet 40/35,5 venttiileillä joihin vaihdoin rosterivenat +seetityöt+uudet ohjurit +porttauksen tein itse - Scat tuplajouset +cromoly venttililautaset - 1,25 keinut +lash capit -pakosarja isompi 1 3/4" ym.. Penkissäkin käytiin loppukesästä 2015 kesäkauden päättäjäisten yhteydessä kävin kiihdytteleen Kalajoella,paras aika 12.939 liukkailla renkailla ja vakio vaihteistolla. Edited March 25, 2016 by Meto 1 Quote Link to comment
Meto Posted March 24, 2016 Author Share Posted March 24, 2016 (edited) Kiihdytyshommissa huomasin että 3. vaihde on turhan pitkä kun kulkee melkein 160 kolmosella. Joten purin vaihteiston syksyllä 2015,uusin kuluneet laakerit ja synkrot ym. Vaihdoin tiheämmät hammasparit (Weddle) kolmoselle tuli 1,48 ja neloselle 1.04 välitykset Nyt vaihteisto paikallaan,ei ole vielä koeajettu koska moottori irrallaan vielä. Loppukesästä 2015 asensin myös suorasytkän jota ohjaa Autotunen ohjain Ja nyt olis sitten ruiskun asennus ja suunnittelu menossa Tankkiin tein paluulinjalle liitännän Cb 48mm läppärungot Edited March 24, 2016 by Meto 1 Quote Link to comment
Meto Posted March 24, 2016 Author Share Posted March 24, 2016 (edited) Polttoainelinjat auton alle tuli 3/8" alumiiniputkellä paineensäätäjä pa-putket olis valmiina,letkutukset vielä kesken. Letkut teen teräspunos/teflonletkulla ja an6 liittimillä Pa-pumppu ja suodatin vielä asentamatta Edited March 25, 2016 by Meto Quote Link to comment
Meto Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 (edited) Eilen nostin moottorin paikoilleen. Johdotushommia myös ehdin tekemään imuilmanlämpöanturille,moottorinlämpöanturille sekä tps anturille. Lämpöanturit vielä irti,pitäs nekin asentaa sopiviin paikkoihin. Suuttimille pitäs vielä kaapeloinnit tehdä.. Suuttimet ja suutintukit puuttuu vielä,saattaapi olla että vappuajelut ajellaan vielä kaasareilla.. Edited March 28, 2016 by Meto Quote Link to comment
Soukka Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Mihin ajattelit laittaa moottorinlämpöanturin? Entä minkälaisen anturin? Quote Link to comment
Meto Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 Moottorin lämpöanturi on boschin nestelämpöanturi ja imuilman lämpöanturi on bemarin ahtoilman lämpöanturi (sattu oleen hyllyssä) Tuohon sylinterin sivupeltiin hitsasin lattaraudan johon kierteet anturille. Mittaa sylinterien jäähdytysilman lämpöä sylinterin alta Imuilmanlämpöanturi tuli ilmansuodattimen läheisyyteen moottoritilan yläosaan Quote Link to comment
Soukka Posted March 29, 2016 Share Posted March 29, 2016 Toivottavasti toi moottorinlämpö toimii tuossa niin on helppo paikka toteuttaa kun itsellä joskus myös megasquirt tulossa. Quote Link to comment
Meto Posted April 3, 2016 Author Share Posted April 3, 2016 Johtosarjat saatu valmiiksi.Lämpöanturit ja tps kalibroitu ja kaikki näyttää toimivan. Ei puutu enää kuin suuttimet ja suutintukit. Bensaletkut myös vielä tilauksessa,toimittivat väärää letkua eka kerralla.. Quote Link to comment
Meto Posted April 9, 2016 Author Share Posted April 9, 2016 Moottori ois käynnistyskunnossa,kasasin nyt kaasareilla että pääsee joskus ajeleen.. Polttoainelinjat ruiskua varten ois aikalailla tehty,nyt on vielä tuo normi sähköinen siirtopumppu käytössä. 2 Quote Link to comment
Meto Posted April 12, 2016 Author Share Posted April 12, 2016 Savut otettu tälle vuodelle,vaihteetkin tuntu kaikki toimivan kun pukkien päällä ajelin ;) Vappuajelulle ehtii komeasti! Quote Link to comment
Meto Posted April 17, 2016 Author Share Posted April 17, 2016 Ardicin ilmalämmitintä aloin asentaa tuonne raitisilmapuhaltimen tilalle. Kytkennät teen siten että tuon saa toimimaan myös pelkästään raitisilmapuhaltimena tarvittaessa. Diesel lämmitin mutta tuntuu toimivan myös bensalla.. Quote Link to comment
Soukka Posted April 17, 2016 Share Posted April 17, 2016 Mikä lämmitin toi on? Mulla on b2 mikä pitäisi huoltaa. Toi ei kyllä taida olla sama? Quote Link to comment
Meto Posted April 17, 2016 Author Share Posted April 17, 2016 Ardic d4 ( tai jotain) eli 4 kw diesellämmitin. Vuosimalli taisi olla -78 :) Quote Link to comment
Meto Posted April 27, 2016 Author Share Posted April 27, 2016 Kuplakin taas katsastettu :) Quote Link to comment
Meto Posted May 13, 2016 Author Share Posted May 13, 2016 Vaihteistojuttuja.. Ja ruiskukin edistyy Quote Link to comment
Meto Posted May 14, 2016 Author Share Posted May 14, 2016 Pinionin mutteri momentissa Quote Link to comment
Meto Posted May 14, 2016 Author Share Posted May 14, 2016 (edited) Piti vähän päittäisvälyksiä säätää kun meinas leikata kiinni.. Uusi nelosen ratas/kytkentähammaspaketti oli hieman liian leveä verrattuna alkuperäiseen. Päittäisprikka pääsi vähän leikkaantumaan. Ei onneksi mitään isompaa,hienosäätöhommia :) Edited May 14, 2016 by Meto Quote Link to comment
pantse1 Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Ok, ajattelin, että aloitko rukkaamaan välitykset uusiksi Quote Link to comment
Meto Posted May 14, 2016 Author Share Posted May 14, 2016 Juu nyt menee jo rutiinilla vaihteiston purku ja kasaus :) Quote Link to comment
Meto Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 Voimansiirto/ moottoripaketti taas paikoillaan :) Pitää samalla tehdä tuo ruisku valmiiksi.. Quote Link to comment
HSuomi Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 (edited) Arveletko että tuo paikka on paras mahdollinen imulämpöanturille? Mahtaako puhaltimen imu sotkea mitenkään? Ite laitoin ilmanputsarien väliin imutötteröiden korkeudelle. edit:mulla siis oli erilliset pipercrossit joka kurkulle. Edited May 15, 2016 by HSuomi Quote Link to comment
kari kittilä Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 Mulla on imuilmananturi ilmanputsarikannessa ja moottorinlämpöanturi unohduspellissä. Quote Link to comment
Meto Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 Juu voihan sitä vielä muuttaa eri paikkaan, pitää testata kunhan saa käymään joskus Quote Link to comment
Meto Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 (edited) Taidan laittaa putsarin kanteen,helppo muutos. Vielä pitäs ruiskupumppu vaihtaa nykyisen tilalle ja tehdä letkut ruiskutukeille.. Muutama an nippa puuttuu,toimittivat taas vääriä osia. Eiköhän ensi viikolla saa savut otettua. Edited May 15, 2016 by Meto 1 Quote Link to comment
x-pj Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 Minulla on imuilman lämpöanturi putsarin vieressä ulkopuolella. Tuskin on merkittävää eroa läpötilassa mittaa sen putsarin sisältä tai vierestä. En ainakaa ole huomannut mitään ongelmaa nykyisessä sijainnissa. Moottorin läpöanturi on myös samassa paikassa kuin sinulla ja sekin tuntuu toimivalta ratkaisulta. Quote Link to comment
Meto Posted May 21, 2016 Author Share Posted May 21, 2016 (edited) Läppikset ja kaikki muutkin jo paikoillaan. Pari AN nippaa vielä uupuu..Ei saatu savuja tälle viikolle :( Vaikeaa on parin nipan toimittaminen Edited May 21, 2016 by Meto Quote Link to comment
Meto Posted May 23, 2016 Author Share Posted May 23, 2016 Vihdoin savut otettu. Ensin kävi tosi rikkaalla johtuen kylmäkäynnistysrikastuksesta. Hieman jo ehdin säätämään tyhkäkäyntiä ym. Huomenna säädetään/opiskellaan lisää :) 4 Quote Link to comment
Meto Posted May 25, 2016 Author Share Posted May 25, 2016 Tänään ehdin taas säätämään ja koeajamaan. Pintakaasulla jo toimii aika hyvin. Hieman hankala säätää yksin samalla kun ajelee. Laturikin alkoi temppuileen tai sitten ei vain teho riitä kun valot, lasinpyyhkijät ym päällä. Tarvis varmaan päivittää tasavirtalaturi vaihtovirtalaturiin Quote Link to comment
x-pj Posted May 25, 2016 Share Posted May 25, 2016 Eikö sulla ole megalogvieweriä? Sen analyysi-toiminnolla saa nopeasti säädöt jotakuinkin kohdalleen. Antaa ohjelman tehdä ehdotuksia ja hyväksyy ne sellaisenaa. Muutaman ajolenkin jälkeen auto pelaa kohtuullisesti. Sen jälkeen voi tehdä hienosäätöä manuaalisesti logia hyödyntäen. Quote Link to comment
Meto Posted May 25, 2016 Author Share Posted May 25, 2016 (edited) On mulla sekin ja nyt on rekisteröity tunerstudiokin jossa autotune..ei ole ehtinyt kaikkea kokeilla/opiskella vielä .Illat on liian lyhyitä :) Peruasetuksissakin meni pari iltaa +tänään huomasin ettei lataa kunnolla Edited May 25, 2016 by Meto Quote Link to comment
Meto Posted May 26, 2016 Author Share Posted May 26, 2016 Laturi heräsi henkiin ja pääsi ajeleen ja sääteleen :) Autotunella ajelua ja lopuksi käsin vielä korjauksia ve karttaan. Alkoi toimimaan hyvin,vähintään yhtä hyvin mitä tuplilla toimi. Penkissä pitää tehdä vielä hienosäädöt joskus kesän aikana 1 Quote Link to comment
Meto Posted June 2, 2016 Author Share Posted June 2, 2016 (edited) Tässä testausta Pudasjärvellä kostealla radalla https://youtu.be/fVCUK9Z9Gu8 Edited August 13, 2017 by Meto Quote Link to comment
Meto Posted June 4, 2016 Author Share Posted June 4, 2016 Laturin päivitys vaihtovirtalaturiin,jospa jännite pysyisi tasaisempana.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.