nalleolut Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 katselin pitkin talvea ku auton alla lätäkkö kasvaa=ajattelin että se on moottori öljyä joka pikkuhiljaa tippuu poistoaukosta,mutta ei yön aikana ku oli kuskinpuolen takarengas irti ja kylki tunkattu ylös ,oli ilmestynyt iso lätäkkö alle ja apukuskin puoleisesta vetarin juuresta/ainakin kohta sattuu siihen.... uudet suojakumit on hommattu ja tarkotus vaihtaa jahka konekkin vaihtuu mutta voiko se jostakin muualta vuotaa... märkänä seutu ollu jo 3v ainakin näin itse vuoden omistaneena ja edellisen omistajan kertomana- eli riittääkö suojakumien vaihto? mistä tarkastetaan onko lootassa öljyä ja mistä lisätään? poisto reiän löysin ku ryömin auton alla..... Quote Link to comment
Guest Raggare Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 joo, pitäähän se vetari olla rasvas, kuten laakeri ulkopäässä. eli siel suattaapi stefa vuotaa, tilaat sen takalaakerin tiivistesarjan ni tulee kaik tarvittavat stefat ja paperitiivarit sinne välikköihi, voi hillitä vuotoja.. öljyt saa sisään sieltä kuskinpuolelta laatikon kyljestä Quote Link to comment
-MITO- Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 Ja sopivan "avaimen" saat tehtyä hitsaamalla 17mm pulttiin pari mutteria ja kiertämällä sillä. Quote Link to comment
nalleolut Posted April 3, 2006 Author Share Posted April 3, 2006 takalakerin tiivistesarjassako on myös stefa laatikon kylkeen? ok..... heh ei muissa autoissa vetoakselin suojakumi kyl noin "rasvanen" oo... heh on kuin olisi munkkivoissa paistettu ja sen jälkeen hiekassa pyöritetty.... vattu .... ku olis ees kunnon kuvat sieltä sisältä.... tietäis mitä odottaa.... Quote Link to comment
-MITO- Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 Stefa lootan akselille joka tulee vauhtipyörään.. Quote Link to comment
nalleolut Posted April 3, 2006 Author Share Posted April 3, 2006 eli tää....Kytkinakselin stefat Stefa vaihdelaatikon sisäänmenevään akseliin. Valmistettu Saksassa. jees olarista hommattava.... Quote Link to comment
nalleolut Posted April 3, 2006 Author Share Posted April 3, 2006 jup jup...vetarin juuressa ei ole mitn stefaa..... suojakumi päällä rikki..... kytkin akselin stefan ja painelaakerin vaihdan samalla ku konetta revitään poise.... kivampi asentaa.. Quote Link to comment
Racing Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 Ja sopivan "avaimen" saat tehtyä hitsaamalla 17mm pulttiin pari mutteria ja kiertämällä sillä. Kunnon hylsykään 1/2" ei paljoa maksa ja o suositeltava hankinta,jos ne proput on oikeasti lujassa niin ei nuljaa niitä. Quote Link to comment
nalleolut Posted April 3, 2006 Author Share Posted April 3, 2006 mistä tuollaisen hylsyn saa? edullisesti 1e maksaa pultti ja 2 mutteria ropparissa...... Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 mistä tuollaisen hylsyn saa? edullisesti 1e maksaa pultti ja 2 mutteria ropparissa...... Älä ala koittamaan pultilla jos et oo hetkeen aikaan aukaissut. Itse ostin oman hylsyni akuuttiin tarpeeseen paikalliselta kuormuripajalta mut oon noita nähnyt monen tavaratalon työkaluhyllyssä. Itsellä oli vajaa kesä edellisestä aukaisusta ja aloin aukomaan uudestaan kun vähän vuoti myös, meinasi hajota avaimet ja ukko kun oli istunut ihan ***usti tuo täyttöproppu kiinni. Vaikka oli siistiin momenttiin laitettu ja ölöäkin piti olla vähän kierteiden välissä. Mikähän sen hitsaa kiinni aina, sopiva materiaalipari? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 Aika usein teräs tarraa alumiiniin aika huolella. Ja toi kierrehän on vielä keiken lisäks kartio. Quote Link to comment
nalleolut Posted April 3, 2006 Author Share Posted April 3, 2006 hmm avattu tuskin koskaan........ei näistä tiedä..... eli 17mm kuusiokolo avain? hmm biltemasta öljytulpan avainsarja: sisältää 11kpl paloja mm:kuusiokanta 8,8,10,12,14,17 3/8... Quote Link to comment
nalleolut Posted April 3, 2006 Author Share Posted April 3, 2006 jees eli perän joutuu nostamaan että pääsee reikää tutkimaan.... mutta mites jos keula maassa,niin onko tarkka jos öljyä laittaa ja tulee alareunan tasalle mutta auto silti vinossa.... on silti enemmän ölppää lootas ku aloittaa... Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 Minä käytän tuossa lootan öljyntäytössä "apuria" eli Antti 11v. Pätkä muoviletkua ja suppilo. Antti mahtuu hyvin kolkinkin alle ja pitää letkun päätä vaihdelaatikon täyttöreijässä. Minun tarvitsee vain kaataa lootaöljyä suppiloon ja Antti kertoo, koska öljyä on vaihdelaatikossa sopivasti. Jos ei ole ehtinyt hankkia tuollaista pikku apuria, niin hätätilassa pari nippusidettä pitää letkun paikoillaan. Tällöin joutuu itse välillä kurkkimaan, joko öljy on noussut täyttröreijän tasalle. Quote Link to comment
Racing Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 Mulla on sellainen säiliö jossa paineilmaventtiili ilmanlisäykseen ja letkussa hana,varmaan 50 vuotta vanha,mutta aivan timanntti tuohon tarkotukseen. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 Mie käytin viimeeks Toivoa 67-v kun normaalikoriseen piti öljyä täyttää. Quote Link to comment
Kurre Posted April 4, 2006 Share Posted April 4, 2006 Se letku on ihan hyvä. Etenkin Juniksessa. Se millä letkun saa pysymään täyttöaukossa on helppoo ku heinän teko. Itse käytin laiskana miehenä lukkopihtejä. Laatikon asento ei ole tarkka, kun mittaa sen 2.5 litraa sinne kuplan laatikkoon. Alennusvaihteisiin menee muistaakseni 2 dl per murkula Quote Link to comment
nalleolut Posted April 4, 2006 Author Share Posted April 4, 2006 apuri 5v.... pitää laittaa emäntä sinne alle konttaamaan..... heh jees 2,5l remontti menee ensviikkoon..... työt painaa päälle prkl. Quote Link to comment
nalleolut Posted April 4, 2006 Author Share Posted April 4, 2006 jeah kävin ropparista hakemassa 1l vaan laatikko öljyä mineraali pohjaista,vaihdan uudet ku saan suojakumekset vaihdettua...toivotaan että tuo riittää katsastus reissua varten= samalla tarttui käteen ö-p mutterien avaus työkalu 2,5e suurinpiirtein 17mm kanta näyttää löytyvän! Quote Link to comment
nalleolut Posted April 4, 2006 Author Share Posted April 4, 2006 vatun vattu= uus hieno avain joutaa heittää vesilintua=nakkasin niin kauas pellolle että tuskin löytyy ennen arkeologisia kaivauksia,eipä mitään sopivat pultti,mutteri ja puikkokone laulamaan hieno avain ja sopii nätisti paikalleen,kokeilin kevyesti vääntää naps pultti poikki....vattu .... ostan hylsyn tai pätkän sopivaa umpiuterästä joka sopii tuonne paikkaan,bilteman kuvastoa selaamalla ei löydy..... vattu ......edit löytyypäs... 1/2" 17mm kuusiokolohylsy. Quote Link to comment
Ketsa Posted April 4, 2006 Share Posted April 4, 2006 Ja pilteman kk-avain on kestänyt lujaa vääntöä. Sama avain meinaan on IRS-tukivarsien pulteissa ja ne tahtoo olla raadossa ihan oikeesti lujassa. Quote Link to comment
nalleolut Posted April 4, 2006 Author Share Posted April 4, 2006 ainoa ongelma tuon bilteman hylsyn kanssa en omista 1/2" räikkää... 3/8 on ainoa... Quote Link to comment
-tipi- Posted April 4, 2006 Share Posted April 4, 2006 Et kai sä ny räikällä noita jumittuneita pultteja auokkaan??!?! Ihan kunnollisen 17mm kuusiokolohylsyn saa meilläpäin vaikka Varaosamaailmasta parilla eurolla. Anna lämpöö ja hammeria sopivalla tuurnalla sille tulpalle ennen kun alat kiertää. Quote Link to comment
nalleolut Posted April 4, 2006 Author Share Posted April 4, 2006 heh pitäähän siihen hylsyyn ny räikkä olla--- prkl... pitää perjantaina men tutkimaan= työkalu palvelusta hazet 15e.... no jos tuon saa varaosaliikkeestä parilla eurolla.. juuh crc täl hetkel likoamas,toholla lämpöä ja iskua ja vääntöä.... menee viikonloppu mukavasti olariin lähtöä odotellessa.... Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted April 4, 2006 Share Posted April 4, 2006 Pilteman kuusiohylsyllä pärjätty hyvin. siihen sopiva jatko ja vääntövarrella auki. Kun tulppa on pyörähtänyt vähän niin sitten voi herkutella räikällä. Quote Link to comment
nalleolut Posted April 12, 2006 Author Share Posted April 12, 2006 dodiii oikeat työkalut oikeaan paikkaan niin on ilo tehdä duunia! eli bilteman hylsy+jatko+hitsattu räikkä. kevyesti auki,oli aika juntturassa! työkalut: http://img140.imageshack.us/my.php?imag ... 1929fn.jpg hetken mietittyäni että miten saan lorotettua ölppää lootaan kokeilin ensin tippakannua ja totesin sen liian hitaaksi , noh ranettaminen on kivaa limppapullo ja sopivia letkun pätkiä yhdistelemällä ja pakollisella nippuside patentilla öljy valuu hitaasti mutta varmasti lootaan! http://img112.imageshack.us/my.php?imag ... 1890bv.jpg http://img140.imageshack.us/my.php?imag ... 1914lx.jpg Quote Link to comment
Guest Posted April 12, 2006 Share Posted April 12, 2006 Noniin, ja sitä öljyn valumista odotellessasi voisit vaikka opetella pienentämään noita kuvia hieman... sori, oli ihan pakko... :) Quote Link to comment
nalleolut Posted April 12, 2006 Author Share Posted April 12, 2006 sori.. lipsahti pikkasen liian isoksi... laitetaan tähän fiilistely kuvia mitä muuta päivän aikana touhunnut! lokarit saivat sisäpuolelle lentävää ja suojaksi ruosteen esto kerroksen maalia,huomenna massaan vielä ennen kuin pintaväri vaihtuu. Quote Link to comment
nalleolut Posted May 10, 2006 Author Share Posted May 10, 2006 doddii huomenna olisi tarkoitus vaihtaa vetareiden suojakumet ja vaihtaa uudet öljyt lootaan= pari kysymystä! onnistuuko operaatio renkaat maassa montusta käsin? eli saako suojakumet oikeaan asentoon ja pysyykö ne siinä asennossa mihin laittaa... entä laitetaanko tiivistysainetta sauma kohtaan? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 10, 2006 Share Posted May 10, 2006 Onnistuu. Ja permmein ne saa paikoilleen kun on pyörien varassa. Edelliseen pirssiin panin silikoni tyyppistä mömmöä väliin ja nykyseen taas en. Kumpikaan ei vuotanu. Nykysissä tosin on jonkin kokoset raot, mutta se kun on ylöspäin, niin ei tuu öljyt pihalle. Tosi menee paska sisään, eli seuraavan kerran kun ne asennan, niin pitää vähän kattella. Quote Link to comment
nalleolut Posted May 10, 2006 Author Share Posted May 10, 2006 pitää kattoo jos pakista löytyy jotakin mömmöä väliin! mie lasken öljyt ekaks ulos niin ei tartte kylpeä siinä! mömmöä löytyi avaamaton tuubi=loctite 598 tasotiiviste. hyvä öljyn kesto,erittäin joustava,hyvä lämmönkesto hajuton ei aiheuta korroosiota. liekkö sulattaa kumia...? Quote Link to comment
nalleolut Posted May 11, 2006 Author Share Posted May 11, 2006 doddii homma suoritettu.. ei ihan ammattilais aikoihin päässyt 2h meni mutta tulipahan tehtyä! mitäs mieltä olette kannattaako laittaa niihin kiinnitys pultteihin tupla mutterit? toisella puolelle oli sellaiset laitettu.... Quote Link to comment
Oksa Posted August 14, 2006 Share Posted August 14, 2006 jup jup...vetarin juuressa ei ole mitn stefaa..... suojakumi päällä rikki.....kytkin akselin stefan ja painelaakerin vaihdan samalla ku konetta revitään poise.... kivampi asentaa.. Eli onko niin kun vetarin suojakumi on rikki ja vuotaa öljyä suojakumin kohdalta, niin se on nimenomaan tuo kytkinakselin stefa joka on rikki eikä pelkkä suojakumin vaihto asiaa ratkaise? Omassa kuplassa on kummankin puolen suojakumit rikki, mut vuotaa pelkästään pelkääjän puolelta. Quote Link to comment
-MITO- Posted August 14, 2006 Share Posted August 14, 2006 Muistakaa satsata kumeissa sitten laatuun eikä halpaan hintaan, muuten on sama operaatio edessä ensi keväänä.. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted August 14, 2006 Share Posted August 14, 2006 Eli onko niin kun vetarin suojakumi on rikki ja vuotaa öljyä suojakumin kohdalta, niin se on nimenomaan tuo kytkinakselin stefa joka on rikki eikä pelkkä suojakumin vaihto asiaa ratkaise? Omassa kuplassa on kummankin puolen suojakumit rikki, mut vuotaa pelkästään pelkääjän puolelta. Ei ole niin. Kun vetarin suojakumit murtuvat rikki, kumpi tahansa, valuu vaihdelaatikon öljy ulos. Se, että valuu enää ainoastaan toiselta puolelta johtunee siitä, että lootassa ei ole enää juurikaan öljyä. Yhdestä laatikosta, jossa ko. kumit olivat vuotaneet kauemmin, mitattiin sinne jääneen öljyn määrä. Tulos 0,7 litraa ( normaalimäärä 2,5 l ) Quote Link to comment
Oksa Posted August 14, 2006 Share Posted August 14, 2006 Muistakaa satsata kumeissa sitten laatuun eikä halpaan hintaan, muuten on sama operaatio edessä ensi keväänä.. Joo, pari vuotta sitten laitoin uudet kumit ku vuoti silloinkin ja ostin jotku brassipaskat tai mitkä lie, ei kyl kovin kauaa kestäny. Nyt olen hommannu alkuperäiset OEM:t, toivottavasti kestää. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.