JaniM Posted August 10, 2016 Share Posted August 10, 2016 Yleensä pohditaan millä saadaan tehoa pihalle huikeasti. Nyt olisi ideana millä saadaan vääntöä heti alhaalta 1500-6000 rpm alueelle. Lähtökohta olisi 86x94 ja normia isommat venttiilit kansissa. Eli diesel ominaisuus pitäisi saada bensakoneeseen :) Nokka avoin, Samaten ahtaminen ei ole mekaanisesti pois suljettu. Kaasuahdin ei vaan nyt sovi kuvioon. Pitää erottua ja huipputehot ei ole se juttu. Isot venttiilit ilmeisemmin huono vaihtoehto, mutta mekaanisella ahtimella vois korjata tilannetta. YV:llä saa kertoa salaisuuksia tai ihan pohdintoja tähän millanen olisi hyvä ja tietty esimerkkejä maailmalta. Tai jos alkuspeksit täysin väärät, niin millanen olisi sitten se unelma vääntökone. Päivitän reseptiä tähän ekaan postaukseen. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Ei kai nuo isot venat vääntöä huononna kun tuolla tilavuudella virtausnopeus pysynee ihan riittävänä. Eli lähes saman verran vääntöä pienillä kierroksilla kuin pienemmillä venoilla mutta bonuksena enemmän vääntöä ja tehoa isommilla kierroksilla. Kun sie kuitenkin ruiskutat tämän niin etanolia ja isoja puristuksiahan tuo huutelisi. Nokan kanssa vääntökäyrää saa alaspäin kaventamalla nokkakulmaa (esim. normi 108 -> 106 astetta) ja aikaistamalla nokan ajoitusta. Harmi että muuten tasapainoisessa koneessa kummatkin konstit todennäköisesti laskevat sekä maksimitehoa että -vääntöä mutta siirtävät kyllä vääntökäyrää alaspäin. Split duration -nokat joissa pakopuolella on vähemmän asteita, ymmärtääkseni myös siirtävät vääntökäyrää alaspäin. Mekaanisesta ahtimesta olisi eniten hyötyä jos sen saisi päästettyä jotenkin "vapaalle" korkeammilla kierroksilla, silloin voisi nostaa ahtoja heti tosi matalalta ja sitten tosiaan korkeilla kierroksilla päästää irti ettei koko ahdin leviä. Käänteinen variaattoriveto skootterista mekaaniselle ahtimelle mutta keskipakokytkin kuitenkin kampuralle? Dieseleissä vääntöä tehdään ruiskuttamalla polttoainetta myös palotapahtuman aikana jolloin sylinterissä säilyy paine vielä silloinkin kun mäntä jo karkaa alta. Tämä ei onnistu jos polttoainetta ruiskutetaan imusarjaan kun venttiili on tiellä, mutta nykyisissä suoraruisku-bensakoneissa (FSI:t ym.) voidaan tuota palotapahtumaa hallita tarkemmin. Ainakaan megasquirt ei taida vielä tukea suoraruiskutusta. Tai sit teet sähköhybridin. Niistä ei korkeilla kierroksilla ole yleensä niin iloa muutenkaan. Harmi että ei ole oikein olemassa sopivan kokoisia läpiakselisia sähkömoottoreita jotka kestäisi jäähdytysropelin tarvitsemat kierrokset ja jossa olis kelasplittaus 12 voltille... Puavo Quote Link to comment
tolvana Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 webcam 86a on ainakin hyvä , 600-6500 vetää hienosti. nyt kiinni bajamajassa jossa sikapitkät välitykset,satasessa 2000rpm. voisin tulla käyttään tän sun rullilla jos hinta ja aikataulut saadaan natsaamaan. Quote Link to comment
kerkko Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Iskutilavuuden kasvattaminen iskunpituutta lisäämällä ja ajoitusten lyhentäminen? Itseasiassa kysyjä ei varmaankaan kaivannut vääntömomenttia vaan suurempaa tehoa pienemmällä kulmanopeudella, tehoalueen laajennusta pienemmälle kulmanopeudelle (pyörimisnopeus). Mikä tietysti syntyy siitä suuremmasta vääntömomentista silloin kun kulmanopeus on pieni. Tehohan on suoraan kulmanopeuden ja momentin tulo. Käyttäjä ei tiedä mistään miten teho on syntynyt, isolla kulmanopeudella vai isolla vääntömomentilla niinpitkään kuin alennusvaihteisto on kokonaisuudessaan oikein mitoitettu. Sen taas huomaa jos tehoalue on suppea ja vaihteita ei vaihdakaan huomaamattomasti moottorin aina oikealla kulmanopeudella pitävä yhdeksänvaihteinen automaattivaihteisto, tms.. Mutta hyvä kysymys. K. Quote Link to comment
JaniM Posted August 11, 2016 Author Share Posted August 11, 2016 Venttiilit olisi 50x38. Palotila pitää mittailla. Kiertokanget 5.7". Juu eiköhän sitä jo viinalla mennä ja ennakoita roimasti heti sen minkä kärsii. Ruutta luonnollisesti :) Vääntökäyrä saa siirtyä mahdollisimman alas ja hyvä olisi tietty sinne 6500 rpm asti pysyis laakeena käyrä. Huipputehoa ei haeta eli sieltä yläpäästä voidaan tinkiä. Tänne vaan laulattaleen rullia. Quote Link to comment
multanen Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Lyhyet kiertokanget ja pitkät imusarjat edullisia tällaiseen (mahdollisuuksien mukaan). Quote Link to comment
kerkko Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 Oliko VW:llä samaa ajatusta kehittäessään nämä kaksoisahdetut moottorit, missä on sekä pakokaasu- että mekaaninen ahdin? Kaksoisahtamisen avulla iskunpituus saatiin pidettyä lyhyenä ja moottorit pieninä sekä kooltaan että iskutilavuudeltaan? Taisivat vaan olla liian monimutkaisia jopa massatuotantoon? Quote Link to comment
hpa Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 (edited) Kun nyt sheriffi Puavo ei ole kieltänyt käsittelemästä vesivessoja niin selvennyksenä seuraavaa: Teho saadaan aikaiseksi isolla vääntömomentilla niinpitkään kuin alennusvaihteisto on kokonaisuudessaan oikein mitoitettu Koska mekaaniseen vaihteistoon ei mahdu tällaiset rattaat, että voidaan ajaa samalla vaihteistolla 0-248 km/h on tietokoneella tehtävänä pitää pienillä kierrosluvuilla vaihteisto ehjänä.VW:n moottorien vääntökäyrät myös näissä kaksoisahdetuissa vaihteistoissa on mitoitettu alkamaan suoraviivaisesti vasta jostain päätetystä kierrosluvusta esim 1500. Tästäkin kiihdytettäessä nimenomaa tehoa ei anneta niin paljon, että voimansiirto hajoaa vaan sitä rajoitetaan tarkoituksenmukaiseksi.Jani kyllä osaa mutta muut. Lyhytiskupituuksinen voimakkain type 4 moottori pystyy hajottamaan mekaanisen vaihteiston, mikäli suurimman vääntömomentin kierroslukua alennetaan. Ja onko totta? Nimimerkki autoinsinöörin serkku. Edited August 12, 2016 by hpa Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 Ihan kelvollista pohdintaa kun sovellettavissa ilmavaivaisillekin, ei tästä vielä - ehkä - banneja saa :) Vaikka asiasta hieman poikkeaakin, niin mie olen aina ihmetellyt tuota useamminkin kuulemaani väitettä että matalien kierrosten vääntö rikkoo laatikon - enkä mene sanomaan etteikö se olisi totta mutten tiedä että miksi näin. Polttomoottorit tuppaavat tuottamaan maksimivääntönsä vasta korkeammilla kierroksilla, ja miksi se laatikko ei rikkoonnu silloin kun vääntö (tai korkeammilla kierroksilla teho) ovat kaikkein kovimmat? Joku kosketuskulma-juttu, huono voitelu, se että hitailla kierroksilla sama vääntö (...mutta silti pienempi kuin korkeilla) kohdistuu samoihin hampaisiin pitempään kerralla? Ainoa kerta kun miulta on hävinnyt vaihde alta (kuplan IRS:in kolmonen), tapahtui todennäköisesti juurikin vääntömaksimissa noin 4500-5000 rpm kohdalla kesken kiihdytystä. Ei tosin ollut mikään vääntönokkainen, 86c. Quote Link to comment
hpa Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 Pienillä kierroksilla pintapaine laakereille tulee liian suureksi.Asiaa voi kuvitella vaikka ohuella jäällä ajavalla autolla,uppoaa vasta kun pysähtyy.Tämän vuoksi mm transam volkkareissa käytettiin pidempiä kiertokankia ja pienempää kangen kaulaa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.