Zamppa Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 Kupla svingiperä. Ovaali-ikäinen auto jossa ilmeisesti 1302/03 laatikko. 5p rummut ja lyhyet vetarit. Takarummusta kun vetää ulospäin tuntuu aika reilu välys. Auto nyt pukkien päällä ja sen jälkeen valunut vaihteistoöljyä nivelen kumin alueelta niin että lattialla lammikko. Suojakumi varmaan rikki kun koko laatikko ja osa pohjaa öljyssä. Jarrukilpi myös aika märkä takaa. Rummun mukana liikkuu vetoakseli, eli kruunumutteri on kiinni. Johtuukohan klappi pyöränlaakerista, vai onko ongelma laatikon päässä? Quote Link to comment
Tanhis Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 (edited) Siis ilmeisesti sulla on siellä swing akselisto eikä irs. Kuvauksesi antoi vain vähän toivomisen varaa kun puhuit molemmista sekaisin. Jos swing niin sitten oma veikkaus menisi vetarin suojaputkien shimmaukseen haulla löytyy lisää tietoa. Tietty voi myös laatikon poski olla ottanut itseensä. Eli ongelma laatikon päässä. Edited August 29, 2016 by Tanhis Quote Link to comment
JM Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 Laakerivika / väärät osat. 1302/1303 lootassa kuivat vetoakselit, eli ei vissiin semmonen? Quote Link to comment
metake Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 Jos lyhyen vetariputken kaveriksi laittaa laakerikannen pitkästä vetariputkesta niin saa aikaiseksi 3 mm:n klapin rumpuun/vetariin. Tarkasta siis että sulla on siellä oikeat ja yhteen kuuluvat osat. Quote Link to comment
Zamppa Posted August 29, 2016 Author Share Posted August 29, 2016 Swingi se on, edellinen omistaja kertoi että 02 tai 03 laatikko. En ole niiden kanssa ikinä touhunnut niin ei ollut tietoa että niissä kaikissa irs. Joku tuoreempi laatikko kuitenkin. Ajossa ollut tällaisenaan vuosia joten eiköhän siellä oikea paketti ole ollut. Välys luokkaa 3mm, olisikohan sittenkin vaan laakerivika... Quote Link to comment
JM Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 (edited) Harvoin noista laakerit menee. Niitä kansia on ainakin kolmenlaisia. Edited August 29, 2016 by JM Quote Link to comment
x-pj Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 Liikkuuko suojaputki mukana vai vetari suojaputken sisällä. Jos suojaputki liikkuu, niin ongelma on laatikon päässä. Eli suojaputken simmaus on jäänyt löysäksi ja ajossa hakkautunut noinkin suureksi. Jos pelkkä vetari liikkuu, niin vika löytyy ulkopäästä. Väärä laakerinkansi on hyvä veikkaus. Niin tai näin, purkamaan sen joutuu. Quote Link to comment
metake Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 Ajossa ollut tällaisenaan vuosia joten eiköhän siellä oikea paketti ole ollut. Välys luokkaa 3mm, olisikohan sittenkin vaan laakerivika... Mulla on tullut kaksi tuollaista vastaan, jotka on olleet myös "vuosia" ajossa, ja kummassakin väärä laakerikansi ja juuri tuo 3 mm:n välys. Laakerivika ei aiheuta noin suurta välystä, tai jos aiheuttaa niin sen huomaa sitten jo ihan muusta kuin välyksestä.. :) Quote Link to comment
Zamppa Posted August 29, 2016 Author Share Posted August 29, 2016 (edited) Suojaputki ei liikkunut. Akselin päästä kun vetää niin kannen alla näkyvä öljyinen laakeri liikkuu. Otin kannen irti, silloin vetari liikkuu aika reilusti, niin kuin varmaan kuuluukin. Ruuvasin kannen takaisin ja kas kummaa, ei välystä!? Kannen tiiviste nyt ainakin pitää vaihtaa ja vetarin nivelen kumi. Laatikko on kauttaaltaan aika öljyssä, toimi kyllä hyvin ajossa. Pystyykö laatikkoon helposti vaihtamaan tiivisteitä, ainakin keulapalasta näyttää tihkuvan öljyt, kun oli ihan kirkasta. Edited August 29, 2016 by Zamppa Quote Link to comment
metake Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 Mittaappaas vielä se kannessa oleva syvennys johon laakeri menee, niin varmistetaan että sulla on oikea laakerikansi. Quote Link to comment
x-pj Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 Suojaputki ei liikkunut. Akselin päästä kun vetää niin kannen alla näkyvä öljyinen laakeri liikkuu. Otin kannen irti, silloin vetari liikkuu aika reilusti, niin kuin varmaan kuuluukin. Ruuvasin kannen takaisin ja kas kummaa, ei välystä!? Ei kai ole laatikon päässä päässyt puolikuu pyörähtämään vetarin taakse. Vetaria ei saisi päästää liikkumaan ulospäin tai sellainen vaara on olemassa. Jos laatikon ottaa irti, niin nokkapalan tiiviste on helppo vaihtaa. Samalla kannattaa vaihtaa vaihteensiirtäjän öljytiiviste. Tämmönen http://www.aircooled.fi/tuote/1747/vaihdelaatikon-nokkapalan-holkki-ja-tiiviste-t123-867785 Quote Link to comment
Maasturi Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 Ei kai ole laatikon päässä päässyt puolikuu pyörähtämään vetarin taakse. Vetaria ei saisi päästää liikkumaan ulospäin tai sellainen vaara on olemassa. Jos laatikon ottaa irti, niin nokkapalan tiiviste on helppo vaihtaa. Samalla kannattaa vaihtaa vaihteensiirtäjän öljytiiviste. Tämmönen http://www.aircooled.fi/tuote/1747/vaihdelaatikon-nokkapalan-holkki-ja-tiiviste-t123-867785 Tuon holkkistefan voi ostaa myös hintaan 5 euroa/ kpl. P. 0400704470 Miksi kuvassa olevan laakerikannen neljän pultin alla on isot prikat? Vaihdelaatikon öljyvuodon osasyyllinen voi olla myös etupäädyssä olevan huohotusreiän tukkeutuminen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.