Jump to content

kavennettu vai kaventamaton akseli?


jarkki86

Recommended Posts

Kysymys: Arvelin laitella tuohon -67 kuplaan nuo esim. aircooledilta saatavat ac5 vanteet joissa et on 20 ja kumeiksi laittaisin nuo mitkä nykyäänkin eli 165/80 -15, keulaa olisi tarkoitus madaltaa maltillisesti, ehkä n. 5cm, sopiiko nuo renkaat kääntymään vakioakselilla vai joutuuko kaventamaan, madallus siis tarkoitus toteuttaa säätöpaloilla. Tietäisipähän mitä muutoksia joutuu tekemään ennenkuin vie akselin hiekkapuhallettavaksi.

 

Tai sopiiko vakiovanteilla kääntymään, vanteiksi tulee jotkin vm. 65 vanteet.

 

Lähinnä kaipailisin tietoa oikeista kokemuksista, itse olen jo pähkäillyt mutuni kipeäksi.

 

Haulla löytyy paljon asiaa säätöakseleista ja rengaskoista mutta yhdestäkään en löytänyt suoraa vastausta.

 

 

Link to comment

Laitat naapurin paksun pojan istumaan tankin päälle ja mittaat lokarista laskiko keula 5 cm. Sitten kääntelemään rattia ja toteamaan kääntyykö renkaat.

 

Et 20 vanteet tulee varmaan lähemmäs kaaria kuin vakiot joten ainakin huonommin ne kääntyy kuin vakiot.

 

Pelkät säätöpalat tekevät keulasta jäykän koska muuttavat tukivarsien kulmaa. Monenko sentin laskun jälkeen menee kivireeksi niin en osaa sanoa kun vuosia viimeisestä kuplasta aikaa.

Itse laittaisin mieluummin pelkät droppiolat mutta ne taitavat levittää keulaa reilun sentin per puoli ja korkeus on siinä missä se on. Taitavat laskea keulaa 6,5 senttiä.

 

Dropit ei muuta ohjausgeometriaa ja vakio iskaritkin käyvät madalluksesta huolimatta. Keulan pehmeys ajossa säilyy.

Link to comment

Kannatan droppiolkia, edellinen vw oli madallettu edestä vain akseli säädöllä, oli erittäin kova ja epämielyttävä huonommalla tiellä, pahemmissa heitoissa motarilla tuntui kuin olisi etupää lähteny ilmaan. Itse en käyttäisi sitä vaihtoehtoa enään, säätö + dropit = hyvä...

Link to comment

Juu, tuosta luinkin että pelkillä paloilla menee tönköksi. Laitanpa siis droppiolat. Tuli vain muuta tekemistä kun lämpökotelot menee näköjään vaihtoon. Noh, projektihan se onkin.

 

Vielä kun jollakulla olisi myydä valmiiksi kavennettu neulalaakeriakseli niin pääsisi vielä helpommalla.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Juu, tuosta luinkin että pelkillä paloilla menee tönköksi. Laitanpa siis droppiolat. Tuli vain muuta tekemistä kun lämpökotelot menee näköjään vaihtoon. Noh, projektihan se onkin.

Vielä kun jollakulla olisi myydä valmiiksi kavennettu neulalaakeriakseli niin pääsisi vielä helpommalla.

Paruzzilta saa alkuperäisen mallisen kavennetun ja säädöillä olevan akselin sopivasti, pystyt laittaa leveetä renkasta alle.

Link to comment
  • 2 months later...

Mulla on autossa kaventamaton vakioakseli säätöpaloilla + droppiolat. Renkaina edessä 135r15. En osaa sanoa paljonko on nyt laskettu yhteensä, mutta droppien lisäksi muutama sentti säätöpaloilla. Renkaat on nyt aika lailla kaaren tasalla. Muuten menee hyvin, mutta jos on vänkäri kyydissä niin tahtoo kääntäessä ottaa kaariin. Jos on korkeammat renkaat, niin ei sillä säädöllä hirveen paljon enää pysty tiputtaa. Sen verran tuo itseä häiritsee, että täytyy kaventaa ensi kesäksi pari tuumaa.

post-667-0-24265200-1481051620_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

Laittaa sitten droppeja tai ei, niin mielestäni kannnattaa laittaa matalammat renkaat kuin 165/80R15. Madalletussa näyttävät ilmapallolta ja muutenkin matalammat sopii helpommin. Nykyinen autoni tuli minulle säätökeulalla ilman droppeja ja oli yllättävän ok ajettava kunhan säätö ei ole ihan maksimissa. Esim 135/80R15 ok ajettavuus ja tilaa paljon enemmän kuin vakio rengastuksella.

Link to comment
  • 1 month later...

Lopultakin pohjalevy ja muut alustan osat ovat hiekkapuhallusta vailla ja tässä muutaman kuukauden aikana on vakiintunut ajatus että akseliksi tulee uusi (saa tarjota käytettyäkin!) 2" kavennettu säätöakseli ja dropit kaveriksi. Ei tällä siltikään mitään sikatontitusta haeta mutta ompahan hienosäätömahdollisuus tuolla akselilla.

 

Perimmäinen kysymykseni olisikkin vielä se että pitikö raidetankoja lyhentää 2" kavennusta varten vai riittääkö vara pelkillä säädöillä, jossain topicissa siitä oli juttua mutten sitä taaskaan löytänyt.

 

Kavennettu vakiomallinen vakaaja varmaankin sopii olemaan kun akselin säädöillä pudotetaan max 3-4cm vai pitääkö olla jo "käännetty"

Link to comment

Perimmäinen kysymykseni olisikkin vielä se että pitikö raidetankoja lyhentää 2" kavennusta varten vai riittääkö vara pelkillä säädöillä, jossain topicissa siitä oli juttua mutten sitä taaskaan löytänyt.

 

 

Minä ainakin jouduin lyhentämään. Lyhensin siitä päästä, jossa normaalikierre ja tein tapilla lyhennyksen verran lisää kierrettä.

Onhan noita lyhennettyjä valmiinakin saatavana eikä edes maksa mahdottomia.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...