Kemin Karavaanari Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Sattumalta talliin tupsahti 4" kavennettu säätöakseli, ilman iskarintorneja. Onko harrastajilla kokemusta jäykistyykö keula 4" kavennetulla akselilla kuinka paljon, siis sen vuoksi että jousilatat ovat niin lyhyet ? Ymmärrän toki että tähän vaikuttaa paljonko keulaa on laskettu akselin säädöstä, kuinka rimpulat on renkaat ja miten iskarit on toteutettu. Eli dropit, korkeahkot renkaat (155r80 tai 145/65x15), maltillinen madallus akselin säädöstä ja pehmeät iskarit niin napakoittaako 4" kavennettu alustaa sopivasti vai meneekö kovaksi ? Lisäksi: Onko vakio raidetangoissa tarpeeksi kierrettä/varaa kaventaa jotta toimii 4" kavennetun akselin kans. Käyttökokemuksia kaivataan. Quote Link to comment
non-hippy Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Raidetangossa varaa kaventaa koko pituudelta kun on putki. Kannattaa pätkäistä vain oikeankätisen kierteen päästä kun kierretapit helpommin ja halvemmalla ostettavissa. 1 Quote Link to comment
-tipi- Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 (edited) Väittäsimpä että 4" kavennetulla korkeahko rengas ottaa helposti sisäloksuun käännettäessä. 145/65R15 on hyvä 4" kanssa, koska se on yksi pienimmistä 15" ulkokehältään. Laskennallisesti pienempiä ei taida olla kuin 155/60 165/50 ja 165/45. Tuskin mitenkään yli kovaksi mene jousitus vielä 4", kun 12cm:nkin vielä jousti. Enempi olisin huolissaan jos akselissa on uretaanipuslat, jotka tunnetusti turpoaa ilmankosteudesta ja jumittelee tukivarsien liikettä -> tilalle OEM-tyyppiset neulalaakerit. Testaamaanhan nämä joutuu, koska muuttujia on niin monta ja osin maku-/fiilisjuttuja. Raidetankoa ei sit tarttee lyhentää yhtä paljoa, kuin akselia on kavennettu/puoli. Ja elkää helevetissä kavennelko näitä keskeltä katkaisten/hitsaamalla, näitä on pettänyt ajossa. Edited September 23, 2016 by -tipi- 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Kyllähän sen voi keskeltäkin kaventaa mutta silloin laitetaan tukea akselin sisälle ennen hitsausta. Ja luonnollisesti ei niitä hitsejä laiteta ylä ja alaputkeen samalle kohtaa. Quote Link to comment
-tipi- Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Tanhis, tarkotin raidetankoa. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 23, 2016 Author Share Posted September 23, 2016 Kiitti Tipi tästä. 2" kaupan akselihan menis bolt on mutta Internetin isot pojat sanoo että Karmanniin ois ideaali 3" kavennettu akseli. Kun nyt kerran on tallissa 4" kavennettu ja jos saa järkevästi sovellettua iskarit tuohon niin voipahan ainakin pelata erilaisten vanteiden (Halkaisija, ET, leveys) kanssa kun liian kapeaan voi aina laittaa speiseriä väliin jos alkaa näyttämään mopoautolta. 3" kavennuksella ilmeisesti korkeat renkaatkin voisivat mahtua elämään ja olemaan. Quote Link to comment
x-pj Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Monella menee keula jäykäksi säätöpalojen jälkeen, kun ei kasatessa tai säädön yhteydessä huomata laittaa toiseen jousipakkaan esijännytystä. Silloin katoaa progressio jousituksesta ja kivirekituntuma on valmis. 1 Quote Link to comment
-tipi- Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Ei kai progressio häviä vääntösauvajousesta laitto mihin asentoon tahansa? Quote Link to comment
Tanhis Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Tanhis, tarkotin raidetankoa. Aa kaventaminen ja lyhentäminen meni sekasin. Kyllähän sen raidetangonkin voi keskeltä lyhentää jos laittaa kierretangonpätkän väliin. Mutta luonnollisesti päästä turvallisempi. Quote Link to comment
x-pj Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Ei kai progressio häviä vääntösauvajousesta laitto mihin asentoon tahansa? Ei yksi jousi muutu, mutta parin toiminta muuttuu, jos niiden suhde muuttuu. Alunperin toisessa on esijännitys, jos se puretaan, molemmat jouset ottaa kuorman tasaisesti vastaan. Quote Link to comment
TeroH Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Mulla on Karmannissa 4" kavennettu akseli, droppi olat ja joustavat renkaat joiden kokoa juuri nyt en muista..? Ihan ok ajella ei nyt mikään maailman mukavin mutta ei mikään aivan mahdotonkaan, huonommallakin olen ajanut. Puslat akselissa on uretaania enkä osaa sanoa olisiko parempi laakeroituna(varmaan), iskarit on konit joista vielä lyhensin pohjaanlyöntikumeja hiukan...Veikkaan että tuo rengasvalinta vaikuttaa myös aika paljon mukavuuteen, mut jos vertaa kaventamattomaan akseliin niin enpä suurta eroa usko olevan jäykkyydessä varsinkaan takapuolituntumalla mitaten....niin ja raidetankoa tietty lyhennetty sorvissa jonkin verran... 1 Quote Link to comment
-tipi- Posted September 24, 2016 Share Posted September 24, 2016 Terolla 165/65R15 etuset Fuuchseilla, kun on miun entiset. Toki Terolla on pallonivelakseli ja levyt, et niistäkin voi tulla jousto ja raideleveys eroja olkatappiin nähden. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.