Jump to content

4" kavennetusta akselista


Recommended Posts

Sattumalta talliin tupsahti 4" kavennettu säätöakseli, ilman iskarintorneja.

 

Onko harrastajilla kokemusta jäykistyykö keula 4" kavennetulla akselilla kuinka paljon, siis sen vuoksi että jousilatat ovat niin lyhyet ?

Ymmärrän toki että tähän vaikuttaa paljonko keulaa on laskettu akselin säädöstä, kuinka rimpulat on renkaat ja miten iskarit on toteutettu.

 

Eli dropit, korkeahkot renkaat (155r80 tai 145/65x15), maltillinen madallus akselin säädöstä ja pehmeät iskarit niin napakoittaako 4" kavennettu alustaa sopivasti vai meneekö kovaksi ?

 

 

Lisäksi: Onko vakio raidetangoissa tarpeeksi kierrettä/varaa kaventaa jotta toimii 4" kavennetun akselin kans.

 

 

 

Käyttökokemuksia kaivataan.

Link to comment

Väittäsimpä että 4" kavennetulla korkeahko rengas ottaa helposti sisäloksuun käännettäessä. 145/65R15 on hyvä 4" kanssa, koska se on yksi pienimmistä 15" ulkokehältään. Laskennallisesti pienempiä ei taida olla kuin 155/60 165/50 ja 165/45. Tuskin mitenkään yli kovaksi mene jousitus vielä 4", kun 12cm:nkin vielä jousti. Enempi olisin huolissaan jos akselissa on uretaanipuslat, jotka tunnetusti turpoaa ilmankosteudesta ja jumittelee tukivarsien liikettä -> tilalle OEM-tyyppiset neulalaakerit. Testaamaanhan nämä joutuu, koska muuttujia on niin monta ja osin maku-/fiilisjuttuja.

 

Raidetankoa ei sit tarttee lyhentää yhtä paljoa, kuin akselia on kavennettu/puoli. Ja elkää helevetissä kavennelko näitä keskeltä katkaisten/hitsaamalla, näitä on pettänyt ajossa.

Edited by -tipi-
  • Like 1
Link to comment

Kiitti Tipi tästä.

 

2" kaupan akselihan menis bolt on mutta Internetin isot pojat sanoo että Karmanniin ois ideaali 3" kavennettu akseli.

Kun nyt kerran on tallissa 4" kavennettu ja jos saa järkevästi sovellettua iskarit tuohon niin voipahan ainakin pelata erilaisten vanteiden (Halkaisija, ET, leveys) kanssa kun liian kapeaan voi aina laittaa speiseriä väliin jos alkaa näyttämään mopoautolta.

 

3" kavennuksella ilmeisesti korkeat renkaatkin voisivat mahtua elämään ja olemaan.

Link to comment

Mulla on Karmannissa 4" kavennettu akseli, droppi olat ja joustavat renkaat joiden kokoa juuri nyt en muista..? Ihan ok ajella ei nyt mikään maailman mukavin mutta ei mikään aivan mahdotonkaan, huonommallakin olen ajanut. Puslat akselissa on uretaania enkä osaa sanoa olisiko parempi laakeroituna(varmaan), iskarit on konit joista vielä lyhensin pohjaanlyöntikumeja hiukan...Veikkaan että tuo rengasvalinta vaikuttaa myös aika paljon mukavuuteen, mut jos vertaa kaventamattomaan akseliin niin enpä suurta eroa usko olevan jäykkyydessä varsinkaan takapuolituntumalla mitaten....niin ja raidetankoa tietty lyhennetty sorvissa jonkin verran... 

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...