Guest Kimmo Antikainen Posted June 15, 2004 Share Posted June 15, 2004 Eli dellun 40mm nurkkatuplat on 1.7 reippaahkosti piristetyssä koneessa, tänhetkiset suuttimet: -Lisäilmat 180 -Pääsuuttimet 130 -Suutinrunko 2 -Tyhjäkäyntisuuttimet 50 -Kurkut 34 -Kiihytyspumpun suuttimet 33 Hetki sitten putsattu paineilmalla joka kolo ulkoota ja sisältä, tsekattu ryypyttmien toiminta, pensanpintakin on jees ja kumipäiset neulaventtiilitkin on (tiiviimmät), ookoota kaikki. Kuulostaa hyvältä, ja itseasiassa suuttimet minun korvaan pienehköiltä, mutta MIKÄ IHME on kun vetää noin sairaan rikkaalle että gasoo menee vähintään 20 litraa satkulle ja kun polkasee niin mustaa tussahtaa ilmoille ihan kunnolla. Lambaadaa eio vielä, mutta on sanomattakin selvää että rikkaalla ollaan. VINKKEJÄ ? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted June 15, 2004 Share Posted June 15, 2004 sama vaiva 1835 koneessa, scatin 35 nokalla 44/38 venoilla Suutinrunko 2 Pääsuutin 140 Tyhjäkäynti 50 Lisäilmat 180 Kurkku 34 jos jollain on nopiasti pienempiä suuttimia myydä ni ostossa on 040-5591172 Quote Link to comment
Tomppa Posted June 15, 2004 Share Posted June 15, 2004 CB:n kirja suosittelee 34 millisille sisäkurkuille 136 pääsuuttimia joka pyöristetään lähimpään ylempään saatavilla olevaan kokoon eli 140:siin. Siinä olette mielestäni siis kummatkin ihan oikeilla linjoilla. Kummallakin tyhjäkäynti saattaa olla jopa hieman turhan pieni. Kokeilisin 55:sta tai jopa 60:stä. Omassa 1641:ssäkin oli 60:set ja toimivat ihan moitteetta. Taitaa kirjakin sanoa notta "senkus lykkätte ne 60:set, oli kone mikä tahansa yli 1600 cc, kunhan ei ole "sikarace". Jos suutin jää liian pieneksi niin transitio tyhjäkäynnin ja kiihdytyksen välillä jää liian suureksi jolloin tulee automaattisesti polkaistua (lähinnä joutuu) kaasua reippaammin. Ilmat on "always" 180. Kiihdytyspumpun suuttimissa on Japella ja Kimmolla suurimmat erot. Japella on 50:set ja Kimmolla 33 (?):set. Kokeilisin itse kompromissia, omaan 1835:seen tulee 40:set. Käytännössä rikastinruuvit, joita tupladelluissa yhteensä siis 4 kappaletta (kaasareista katsottuna konehuoneen sivuseinämiä vasten olevat kaksi suurehkoa messinkipulttia), määräävät hyvin pitkälle "rikkauden" tason. Kirja käskee kääntämään pultit pohjaan ja sen jälkeen avaamaan maks. 4 kierrosta (4 kierrosta on todellakin maksimi, jos ei ole edelleenkään tarpeeksi rikas niin pääsuuttimet on liian pienet). Itse olen käyttänyt 2,5 kierrosta koneen sisäänajon jälkeen, mikä sekin on liikaa. Käytännössä voidaan rikkauden säätöpultti kiertää kiinni kunnes kyseinen pytty selvästi alkaa "köhimään". Sen jälkeen puoli kierrosta auki, jolloin ollaan saavutettu optimi. Kaikille kurkuille tehdään sama operaatio ja avot, homma pelaa. Lambdalla sitten vimostelu, mutta käsikopelolla tuo tapahtuu noin. Jos tuntuu edelleenkin liian rikkaalta (tai Lambda kertoo sen olevan faktaa) niin pääsuuttimia ja kiihdytyspumpun suuttimia lähtisin vähitellen pienentämään. Meikäläisen koneen resepti: 1835 (69x92) elikkä vakioisku 92 pytyillä 298 nokka (Eagle 42) Terästönärit + pallopäiset venttiilinsäätöruuvit Vakiokeinut ja akselit Vauhtipyörä muutaman kilon kevennetty Hihnapyörä "Jappequalizer", muutaman kilon painoinen mötikkä. Koko paketti 8-tapitettu ja tasapainotettu 2x40mm Dellorto DRLA kaasarit (32mm sisäkurkut, 60 tyhjäkäyntisuutin, 140 pääsuuttimet, 40 kiihdytyspumpun suuttimet, 180 ilmasuuttimet) Kärjetön sytytys Bugpack Streetpro 2-r kannet 40x35.5 rosterivenoilla, chromoly lautasilla ja HD-jousilla. Porttaus ja kevyt kiillotus lisäksi. Käärmeenpesä + hide-out vaimennin 30mm öljypumppu + lisäsuodatin ja jäähdytin 30HP tuuletinkoppa (ei doghouse johtuen ylim. öljynjäähdytyksestä) Ainiin joo, vielä yksi juttu. Jos kiihdytyspumpun kalvoa ohjaava, kaasarin alla kulkevan jousitetun akselin päässä sijaitseva mutteri on ruuvattu liian kireälle niin kaasua poljettaessa kalvo liikkuu liikaa. Tämä vuorostaan tarkoittaa että ruuttaa reilusti liikaa polttoainetta kaasuttaessa riippumatta siitä minkä kokoiset kiihdytyspumpun suuttimet on... Quote Link to comment
Guest Kimmo Antikainen Posted June 15, 2004 Share Posted June 15, 2004 No juu... pieneltähän nuo minun suuttimet kuulostaakin, mutta minkäs teet kun mustaa työntää niin.... Ei välttämättä tule mieleen silloin isontaa tyhjäkäyntisuuttimia. Moottori pelaa muuten hyvin, tehoa on kivasti, ei rötää ei pauka, ruuvit on 2.5 kierrosta auki, kiihdytyspumput säädetty melko löysälle. Muut koneen vaktat: -304ast pukpäkki, pultattavat venakoneiston akselit, pallopää säätöruuvit.. -suorahampi säätöjakopää, nollilla vielä. -kannet vakiot mutta isommille sarjoille portatut ja rutistukset kasin luokkaa -vastapainokampi (69mm), vakiokiertokanget, kolme kiloo lähteny vauhtipyörästä. -41mm racesarja stingerillä. No, ok myönnetään, männät tarttee rengastaa, tusahtaa välillä vähän sinertävääkin, noh... katellaan urtsin jälkeen, savuverhot vaa etee nii saahaan vastustajillekin vähän vaikeustasoa ;) Kaisse ois laitettava jokku 45 tyhjäkäynnit ja 120 pääsuuttimet :I Lambaadaa het kiinni ku saan pakoputkelle laipan jotta pääsee sitä väkertää (urtsii hiljasempi). Quote Link to comment
Tomppa Posted June 16, 2004 Share Posted June 16, 2004 Jepjep, Nokasta päätellen alkaa käytettävä kierrosalue kuitenkin kohtuullisen ylhäältä jolloin olisi hyvä käyttää aikast suuria tyhjäkäyntisuuttimia. Miten tuo vääntää alhaalta? Sellainen tässä vielä sen verran piinasi että heräsin justiinsa, notta pääsuuttimen kokohan määritellään kertomalla sisäkurkun läpimitta neljällä, elikkäs 34 x 4 = 136 = 140. CB suosittelee kirjassaan 32 ja 34 millisiä sisäkurkkuja VAIN JA AINOASTAAN "big valve racing engineihin". Toisin sanoin 1776 koneeseen väännön kannalta mielestäni aika maksimina pitämäni 30mm sisäkurkku määräisi pääsuuttimiksi 120:set. Entisessä 8,5 puristeisessa 1641 koneessani ajoin 28 mm sisäkurkuilla jolloin käytettävä kierrosalue jäi alle 5500 mutta vääntö alkoi alusta asti ja jatkui koko matkan tasaisena. Pääsuuttimet oli aivan liian isot, eli 140:set, mutta silti pääsin 8-9 litraan satasella. Tyhjäkäyntikin oli vanhalla masiinalla se 60 joten sen pienentäminen aiheuttaisi Kimmolla vain todennäköisesti siirtymävaiheen puutumista. 30 / 32 milliset sisäkurkut tiputtavat tietty yläpään kierroksia ja näinollen siirtävät tehokäyrää alemmas, mutta tekevät koneesta huomattavasti ajettavamman ja vähentävät siirtymävaiheen pykimistä. Japella on kansien virtaavuuden vuoksi mielestäni ihan perusteltua käyttää 34mm kurkkuja kun taas Kimmon kannattaisi ehkä kuitenkin hieman pienentää ja kokeilla vaikka 32:sia tai 30:siä. Se voisi vaikuttaa koneen yleiskäytökseen merkittävästikin parantaen myös taloudellisuutta... toisaalta, kun puhutaan urtsikoneesta niin kierrokset rulaa ja 20 satasella on ihan jees ;) Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 16, 2004 Share Posted June 16, 2004 Nuo Kimmon kaasarit olj ennen miun 2,1 litrasessa, silloin niissä oli tälläiset: - sisäkurkut 34 - tyhjäkäynti 60 - pääsuutin 160 - lisäilma 180 - kiihd.pumpun suuttimet 33 - suutinrunko 2 Tällöin kone veti pientä 2800-3000rpm olevaa notkoa lukuunottamatta hienosti, ja kulutti 9-11 litraa sataselle. Se siis ihmetyttää, kun koneessa ja suuttimissa ja kurkuissa on kaikissa menty pienempään päin, ja silti gasoo menee puolet enempi. Kaasarit myytiin suoraan ajosta kun samana viikonloppuna vaihdettiin 45:iin. Justiin nuo samat Tompan kertomat asiat jutusteltiin puhelimessa läpi samassa järjestyksessä, joten sama kirja taisi olla nenän alla :) ...ja saman kirjan mukaan nuo Jappenkin suuttimet ym. olis ihan ookoot. Jos keksitte ratkaisun niin kertokee ihmeessä! ...ja vielä kun käytiin testaamassa motoparkissa, niin 30 litraa/100km oli aika lähellä totuutta. Tässä toki se hyvä puoli, että urtsissakaan ei saa palamaan kuin ehkä maksimissaan 60-80 litraa niin ei käy ihan älyttömän kalliiksi. Puavo@dwl.fi Quote Link to comment
mikan Posted June 16, 2004 Share Posted June 16, 2004 Paljonko on bensanpaine? Tuolla tosin kyllä luki, että pinta on ok, mutta ihan vaan varuiks... t. Mika Quote Link to comment
Guest Kimmo Antikainen Posted June 16, 2004 Share Posted June 16, 2004 Kurkkujen koko ainakin perstuntumalta tuntuu ihan hyvältä vaikka ovatkin vähän isonlaiset, ja lähtee vetämään ihan hyvin jo alle kahden tuhannen, sit kun päästään johonkin kolmeen niin alkaa meno maistua kummasti. Tosiaan, ei rötää, ei pauka. Bensanpaineet... sen mitä vakiopumppu ruuttaa. Joo... urtsissa 20 litraa se on ihan jees, koska hullua vauhtia ei painella kummiskaan, mutta ois tarkotus laittaa ihan käyttöön tuo kone niin sillon lukemat sais olla pienemmät. Oisko kellään tuoda urtsiin jotain 45 ja/tai 120-125 suutinsettiä, vois siellä vaikka testailla. Avustaminen palkitaan ruhtinaallisesti :D Quote Link to comment
Tomppa Posted June 16, 2004 Share Posted June 16, 2004 Tosi, TOSI oudolta kyllä tuntuu että imee noin paljon gasoa. Veikkaisin kyllä että siellä vuotaa kaasarissa joku nyt yli. Omia kokemuksia ei tuollaisesta valitettavasti ole, joten vaikea on neuvoa antaa (etenkin kun kirjakin on tallilla =) Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted June 16, 2004 Share Posted June 16, 2004 mulla uus pumppu ja antaa 0,35bar. Tikittää tasaseen eikä tunnu ruahoittuvan vaikka paineet pitäs olla. Toisin teki isompi mitsuba, joka parissa sekunnissa tikkas paineet ja sitten alko tasaseen hitaasti tikkaamaan. Parempi toisaalta rikkaalla ku että vetää laihalle :) Quote Link to comment
Guest Posted June 16, 2004 Share Posted June 16, 2004 Pumppu ei rauhoitu = pumpussa sisäinen "paluukierto", kuuluukin jauhaa tauotta. Jan Quote Link to comment
Guest Posted June 17, 2004 Share Posted June 17, 2004 ahaa....mä oonkin ihmetelly tota...... facetti tekee näköjään tolleesti kanssa. onneksi on kopissa muutakin melua jotta ei pumpun tikitys kuulu.....voisi tulla hyvin äkkiä hulluksi! :D Quote Link to comment
Dennis Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 Minulla on 2 X tupla 40mm dellortot, ja ne tulvi yli myös tarvike vakio pumpulla, toimii ainoastaan vanhalla VW leimalla olevalla pumpulla. Ilmeisesti tarvikepumpussa on isompi paine. Minulla on muistikuva että näille tupladellortoille paine pitää olla alle 0,3 bar. Joku joskus kertoi että on tarkoituksella pienet ja kevyet kohot näissä Delluissa jotta ne ei heiluisi kovassa ajossa, haittapuolena huono paineenkestävyys. Mutta tästä on 11 vuotta aikaa kun taistelin tämän asian kanssa, joten paineista en muista ihan tarkkaan. Suuttimista vielä: Kone 1835cc -sisäkurkku 32 -Ilma 180 -bensa 140 -tyhjäkäynti 60 (50 suuttimilla paukkuu moottorijarrutuksessa) -Kiihdytyspumpun suuttimet en muista -Seosruuvit 3,5 kierrosta auki Ja hyvin toimii, matkaajossa kulutus 8 litraa Hyvää kesän jatkoa......vesisateessa :-( Quote Link to comment
Guest juse Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 Muistan lukeneeni jostain että Dellut pelaisi jotain 0,25 barin kanssa? Quote Link to comment
mikko k Posted July 7, 2004 Share Posted July 7, 2004 Noilla oireilla mä alentaisin bensan pintaa ja sitten painetta. On sen verran pieniä nuo bensasuuttimet! Quote Link to comment
metake Posted July 28, 2008 Share Posted July 28, 2008 Jatketaas tähän vaikka vanha ketju onkin... Kaasareissa (Dellorto DRLA 40) on seuraavanlaiset suuttimet: Ilma 180, pää 130, tyhjäkäynti 60, kiihdytyspumppu 50, suutinrunko 2, sisäkurkut 32, seosruuvit 2,5 kierrosta auki, neulaventtiili 170. Kone: 1835, nokka Scat C35 1:1,25 keinut, vakiokansista kairatut isommilla(?) venttiileillä, pikkulaippanen kärmes. Ajossa tuntuu kierroksilla ihan ok, vääntää hyvin jo alhaalta, ei rötää, tyhjäkäyntiongelmia lukuunottamatta, pikkukierroksilla tukehtuu aikaa helposti jos kaasua polkee. Onko nuo 130 suuttimet ok? Entäs nuo kiihdytyspumpun suuttimet 50, onkos ne hiukan suuret? Olisko pääsuutin 140 ja kiihdytyspumppu 40 parempi combo? Vai pitäiskö vaihtaa 30 mm sisäkurkut ja pitää pääsuutin ennallaan, mutta pienentää kiihytys 40:een? Edit: Tarkkaan viestiketjua luettuani ja googlella viisautta haettuani, päätin pysyä 130 pääsuuttimessa, mutta pienentää kiihdytyspumpun suuttimen 40:een. Tuosta olis varmaan hyvä lähteä ja katsoa lambdalla tarkemmin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.