Jump to content

Etupyöränlaakereiden erot


Recommended Posts

Nyt pitäisi pikaisesti löytää vastaus pyöränlaakeriongelmaan, potilas on -67 1500 kupla 4-pulttisilla levyjarruilla. Ja kyse on sisemmästä pyöränlaakerista.

 

- pallonivel etuakselissa ko. laakeri on pienemmällä sisähalkaisijalla 66-68 kuin 68 eteenpäin(?) kun on kyse rumpujarrullisesta autosta.

- levyjarrulliseen tyrkytetään laakeria vasta -68 eteenpäin

 

Ja se kysymys: onko levyjarrullisessa aina sama sisempi laakeri vuosimallista riippumatta, vai onko 67-68 pienemmällä sisäreiällä kuten rumpujarrullinenkin?

Link to comment

Ulompi raidetangon pää ja sisempi laakeri "kulkevat" yleensä yhdessä. Kun rt.päässä on 17mm. avaimella mutteri ja siihen tiheä kierre on sisempi laakeri 27mm. sisämitalla. Mikäli on 19mm. mutteri niin sisempi laakeri on 29mm. sisäreiällä.

Sisemmän laakerin sisähalkaisija muuttuu yleensä maalis/huhtikuussa 1968 29 mm. sisäreiälle. Ongelmahan selviää kun tarkistaa em:t asiat.

Link to comment

Ennenmuinoin asian kanssa tappelin itekkin kun ns. etupää "jarrutti" kääntyessä.
Oiskohan sillon ollu eripari laakerit?
Tuli etupäätä kiristettyä ja löysäiltyä ihan tapeeksi.
Nyt en muista millä laakeri kombinaatiolla sain toimimaan tai kiristyksellä mutta tämä on hyvä keskustella

tappiin asti.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...