Timo Suosalmi Posted June 3, 2017 Share Posted June 3, 2017 Korjaamolla laitettiin koneeseen laakerointi, uuteen lohkoon, sitten uudet sylinterit ja männät ym. Öljypumppu otettiin vanhasta koneesta, mutta nyt huomasin, että pumppua ja kantta pitävät 6mm!!! pinnapultit ja mutterit. Olin ostanut 8mm erikoismutterit, mutta niille ei löytynyt käyttöä, eikä asentaja mitään huomauttanut pumpun kiinnityksestä. Moottorien tietojen mukaan olisi pitänyt sopia sama pumppu ja suojalevy https://www.paruzzi.com/images/mega1887.jpg?refresh=1478684671 Moottorien numerot ja valmistusajat ovat, vanha moottori: 1.2 D0471207 34hv 2/69 6 Volt ja uusi olikin erikoinen : 1viikon ajan valmistettu D0176428, 24-31/3/68. Näin olin katsovinani luettelosta, eli voisiko olla, että yhden viikon ajan olisi lohkoon laitettu 6mm pinnapultit? 8 milliset sattunut olemaan lopussa?. Että mitä nyt, pitääkö öljyjä kun on 8mm reiät ja 6mm pultit ja mutterit? Mitä voisi tehdä, kiinnikkään en uskalla laittaa. Quote Link to comment
Sakke Posted June 3, 2017 Share Posted June 3, 2017 Vanhemmissa löhkoissa on 6mm pinnat. Quote Link to comment
JM Posted June 3, 2017 Share Posted June 3, 2017 Jos laittaisitko 6/8 mm pinnapultit? Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted June 3, 2017 Author Share Posted June 3, 2017 (edited) Jos laittaisitko 6/8 mm pinnapultit? Jaa, semmosia olemassa, täytyy kysellä Porista. Meinasin jo, että täytyy viedä työstettäväksi. Edited June 3, 2017 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted June 4, 2017 Author Share Posted June 4, 2017 Tutkinut tässä 6/8mm pinna-/vaarnapulttien tarjontaa. Ei mikään yleinen osa, ei vielä yhtäkään löytynyt, ei edes kuvaa....Saa nähdä, mitä Porin Pultissa sanotaan. Quote Link to comment
vwagen Posted June 4, 2017 Share Posted June 4, 2017 Ei niistä tässätapauksessa mitään hyötyä olisikaan,6 ja 8 mm öljypumput kun on eri pulttikehällä.Kerran jouduin teettämään 6/8 epäkeskopinnapultit tuohon tarkoitukseen. Huomioi myös öljykanavien koko pumpussa/kampikammiossa ja se että pumppu on sopiva käytössä olevan nokkaakselin kanssa. Quote Link to comment
tolvana Posted June 4, 2017 Share Posted June 4, 2017 taas yksi murhe jota en oo koskaan aatellutkaan. oon melko varma että jossain noissa vempeleissä on normi 8.5mm reiillä varustettu pumppu kiinni M6 muttereilla enkä oo ees aatellu että se vois vuotaa tai olla jotenkin huono vaihtoehto. noh, tieto lisää tuskaa...ei kun kovaa ajoa vaan joskus nää mun ajotavalla hajoaa kumminkin. Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted June 4, 2017 Author Share Posted June 4, 2017 (edited) Otin varmimman(?) vaihtoehdon, tilasin pumpun, jossa 6mm kiinnitysreiät. http://www.aircooled.fi/data/th/c_ac26.jpg_35c_2a8.jpg Kun tarkemmin katsoin, niin olikin loppu, eikä varmaan tule. Syvempää mallia, 26mm, oli vielä, mutta ei matalampaa 21mm mallia. Tai ei ollut, mutta tilattavissa. http://www.aircooled.fi/data/th/c_j8113100803.jpg_35c_2a8.jpg Tunnen Porin Pultin miehen, 20v ollut siellä töissä, soitin hänelle ja sanoi, ettei heillä myytävänä pinnapulttia, jossa kahta eri paksuutta. Kyllä menee taas vaikeaksi. Uskaltaisko vaan laittaa kiinni, jos pitää niin kuin on tolvanalla pitänyt? Edited June 4, 2017 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted June 4, 2017 Author Share Posted June 4, 2017 VWHeritagesta löytyi pumppu, jossa 6mm kiinnitys. Valmistusvuosi ei tosin käy yksiin. https://www.vwheritage.com/311115107k-oil-pump-25-30hp-1-2-1-5-up-to-7-67-with-6mm-studs Kaiken lisäksi tälle löytyy myös kiinnityslevy samasta firmasta https://www.vwheritage.com/111115141-oil-pump-cover-25-30hp-early-engine-with-6mm-studs Kallein vaihtoehto varmaankin Quote Link to comment
Racing Posted June 4, 2017 Share Posted June 4, 2017 Kannattaa kysyä Keiteleen koneesta pumppua jos olisi, sielä on iso varasto moottorin osia hyllys. Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted June 4, 2017 Author Share Posted June 4, 2017 Kannattaa kysyä Keiteleen koneesta pumppua jos olisi, sielä on iso varasto moottorin osia hyllys. Kiitos vihjeestä, laitan vielä ostoilmoituksen. Quote Link to comment
peruskallio Posted June 4, 2017 Share Posted June 4, 2017 En ole ihan varma olenko ymmärtänyt tämän keskustelun nyt oikein, mutta miksi se vuotaisi 8mm reiästä jos sisällä on 6mm pinna? Vaikka olisi reikä tasan pultin kokoinen niin kierrettä pitkin vuotaisi kuitenkin. Eikös se tiivistys tapahdu ihan muualla, reiässä on sitten enemmän tai vähemmän väljää. Eriasia on jos mutterien alta pitäisi esim. kuparialuslevyillä tiivistää ja uppoavat liian isoon reikään. 1 Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted June 4, 2017 Author Share Posted June 4, 2017 En ole ihan varma olenko ymmärtänyt tämän keskustelun nyt oikein, mutta miksi se vuotaisi 8mm reiästä jos sisällä on 6mm pinna? Vaikka olisi reikä tasan pultin kokoinen niin kierrettä pitkin vuotaisi kuitenkin. Eikös se tiivistys tapahdu ihan muualla, reiässä on sitten enemmän tai vähemmän väljää. Eriasia on jos mutterien alta pitäisi esim. kuparialuslevyillä tiivistää ja uppoavat liian isoon reikään. Eli laitan vaan kasaan ja pitää öljyä, kunhan ei öljy pääse pulttiin asti. Näin sen varmaan pitäisi tiivistää, eihän se pultti itsessään estä vuotoa, vaikka 8mm pulteille onkin erikoismutterit. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.