Jump to content

-68 Kuplaan 8" vanteet taakse


Recommended Posts

Moro

 

Aloittelija täällä kyselee..

 

Ostin tuossa jokunen aika sitten elämäni ensimmäisen -68 Kuplan, ja haluaisin esittää palstalaisille kysymyksen..

 

Onko kenelläkään tietoa mahtuuko oheiset 8*15" vanteet taakse 185 tai 195 renkailla ilman, että raapii kiinni?

 

http://www.justkampers.com/air-cooled-vw-parts/vw-beetle-parts/wheels-alloy-wheels-tyres-hubcaps/alloy-steel-wheels/rb-607-15-802-standard-style-smoothie-wheel-8-x-15-4-x-130-vw-beetle-1968-1998.html

 

Eteen on tulossa 4,5*15" vanteet.

 

Lokasuojat ovat vakiot, ja autoa on tarkoitus madaltaa talven aikana (droppiolat ja takana jousituksen säätö)

Link to comment

Tässä on edessä ja takana 5,5" ET25 vanteet. Renkaat edessä 165/65 ja takana 195/65. Madallus edessä pelkillä säätöpaloilla. Edessä ottaa kiinni lokasuojan reunaan kun on neljä ihmistä kyydissä.

 

Dropit levittää jonkun verran, joten edessä joudut miettimään vanteen ET:tä. Vakiovanteella onnistuu kapella renkaalla, mutta ET25 vanne ei nää onnistu osuu lokarin reunaan, ja tietysti riippuu hieman myös renkaasta.

post-243-0-98021900-1509708271_thumb.jpg

Link to comment

Vanteita hieman kapeampia "venykumeja" tulen käyttämään joka tapauksessa.

Tiistaina kävin katsastamassa kuplan ja katsuri kertoi että Trafilta on tullut ohje tarkistaa vanteiden ja renkaiden yhteensopivuus nykyistä tarkemmin. Jos siis yhdistelmä poikkeaa kovin paljon STRO-normista niin kannattaa varautua tilanteeseen erillisillä katsastusrenkailla.

 

 

EDIT: Ja vielä tiedoksi, niin STRO normin mukaan sallittu vanne 185/65-15 renkaalle on 5" - 6,5" ja 195/65-15 renkaalle 5,5" - 7"

Link to comment

Mikä on levein vanne mitä porukka on saanut taakse mahtumaan vakiokoriseen, ja pitkillä vetareilla olevaan pystylamppuun?

Kyllä tuo 8" varmaan mahtuu kunhan sovittaa ET:n sopivaksi. Lyhyillä vetareilla mahtuu 8" ja lokarin sisus on saman kokoinen, joten loppupeleissä kyse on vaan ET:stä

Link to comment

Menee. Jos rengastus olisi esim. 165/65 ja 195/65 niin kaikki olisi vieläpä ihan STRO:n mukaista joten saisi katsastettuakin suoraan noilla. Takavanteessa näkyi olevan ET16, joten 195 renkaalla tulee aika lähelle reunaa, mutta pitäisi mahtua raapimatta.

Link to comment

jos tilaan taakse 6" vanteet, laitan varmaan kumiksi max. 175:n, jos sellaiset jostain löytyy.

Eteen joku 145:n .. ehkä

 

Haluan etu- ja takapäähän kuitenkin silminnähtävän leveyseron.

Takana vanteet on saatava mahdollisimman ulos, tarpeen mukaan spacereilla.

 

Muitakin suunnitelmia on talven varalle, ehkä enemmänkin kuin aika ja budjetti antavat myöden. (huoh..)

 

*madallus edestä ja takaa

*vanteet ja renkaat

*sisustan vaihto mustaksi

*1300 koneen lievä piristys

*puskureiden vaihto vanhemman mallisiin

*kokopunaiset takavalot

*kaikkea lisävarustetta, kattotelinettä, cool air kittiä, sumari, vanhemmat peilit, yms.

 

Onneksi auto on ruosteeton ja maalipinta käytännössä virheetön, silleen helppo projekti..

 

Yksi inhottava vika tuossa on.

 

Kytkin on uusittu, mutta ravistaa liikkeelle lähdössä.

Ilmeisesti vaihteiston tukikumit loppu?

Jostain kuin myös, että kytkinvaijerin suojaputken mutka voi aiheuttaa osaltaan moisen ongelman?

Link to comment

Kytkin on uusittu, mutta ravistaa liikkeelle lähdössä.

Ilmeisesti vaihteiston tukikumit loppu?

Jostain kuin myös, että kytkinvaijerin suojaputken mutka voi aiheuttaa osaltaan moisen ongelman?

Suojaputken puuttuva mutka aiheuttaa ravistuksen, eli mutka pitää olla.

post-243-0-80158800-1509715159_thumb.jpg

Link to comment

Kaverin pystäriin leivottin nämä vanteet https://www.vannetukku.fi/america-titanium-lippolish-p-56989.html

 

Takana nuo 8" ja edessä 7". Takana oli muistaakseni 175/täyskorkeat ja just nippa nappa mahtuu kääntyy pitkillä vetareilla vakio loksujen sisään. Saatto siinä kuitenkin pientä sovitusta olla loksujen kanssa mutta alkuunsa ajattelin ettei ikinä tuu istuu vakiloksuihin..

 

Niin ja tottakai vaatii rajun madalluksen et kääntää fillarit killiin sisään päin.

post-185-0-96230000-1509738836_thumb.jpg

Edited by jori
Link to comment

Täytyy tutkia tuo suojaputken mutka.

Tattista vaan kuvasta, selventää enemmän kuin tuhat sanaa :)

 

Todennäköisesti päädyn vanteissa 4,5" eteen ja 6" taakse..

Valmiisiin 7" leveisiin 4*130 jaolla oleviin Smoothie vanteisiin en ole missään nettikaupassa vielä törmännyt. 

Koko hyppää yleensä 6" leveästä suoraan 8" vanteeseen.

 

Lähiaikoina aloitan Bugin madallusoperaation, eli dropit eteen, ja takana jousituksen säätö.

Oletteko käyttäneet pallonovelien irrotukseen pallonivelen irrotus haarukkaa, vai jotain muuta metodia? 

Onko takapään purkamiseen jotain erityisvinkkejä/huomioitavaa? 

Link to comment

olen lyönyt nivelet irti kiilalla. Sattuneesta syystä pajalla on kiiloja joilla poranterät irroitetaan morsekartiosta. Mutterit vähän löysälle, (sen verran että kiila osuu mutteriin, eikä nivelessä olevaan ulkokierteeseen) sopivasti pattinkia väliin, jotta kiila ei mene läpi heittämällä ja lekaa perään. Toinen irtoaa ensin, lisää pattinkia väliin jos kiilan leveys ei enää riitä ja lisää lekaa. Säästyy kumit ja nätiksi maalatut tukivarretkin pysyvät maalattuina.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...