heinähattu69 Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 Moro Aloittelija täällä kyselee.. Ostin tuossa jokunen aika sitten elämäni ensimmäisen -68 Kuplan, ja haluaisin esittää palstalaisille kysymyksen.. Onko kenelläkään tietoa mahtuuko oheiset 8*15" vanteet taakse 185 tai 195 renkailla ilman, että raapii kiinni? http://www.justkampers.com/air-cooled-vw-parts/vw-beetle-parts/wheels-alloy-wheels-tyres-hubcaps/alloy-steel-wheels/rb-607-15-802-standard-style-smoothie-wheel-8-x-15-4-x-130-vw-beetle-1968-1998.html Eteen on tulossa 4,5*15" vanteet. Lokasuojat ovat vakiot, ja autoa on tarkoitus madaltaa talven aikana (droppiolat ja takana jousituksen säätö) Quote
metake Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 Jos kuvasta oikein katsoin, niin ET on -15? Ei mahdu mitenkään vakiolokareiden sisään -68:iin, jossa on pitkät vetoakselit. Quote
kari kittilä Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 Ostat tästä lokasuojat niin mahtuu http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/28864-takalokasuojat-ja-muuta-hinta-päivitys-311/ Quote
metake Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 Tässä on edessä ja takana 5,5" ET25 vanteet. Renkaat edessä 165/65 ja takana 195/65. Madallus edessä pelkillä säätöpaloilla. Edessä ottaa kiinni lokasuojan reunaan kun on neljä ihmistä kyydissä. Dropit levittää jonkun verran, joten edessä joudut miettimään vanteen ET:tä. Vakiovanteella onnistuu kapella renkaalla, mutta ET25 vanne ei nää onnistu osuu lokarin reunaan, ja tietysti riippuu hieman myös renkaasta. Quote
heinähattu69 Posted November 3, 2017 Author Posted November 3, 2017 Noh.. Mikä on levein vanne mitä porukka on saanut taakse mahtumaan vakiokoriseen, ja pitkillä vetareilla olevaan pystylamppuun? Vanteita hieman kapeampia "venykumeja" tulen käyttämään joka tapauksessa. Quote
metake Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 Vanteita hieman kapeampia "venykumeja" tulen käyttämään joka tapauksessa. Tiistaina kävin katsastamassa kuplan ja katsuri kertoi että Trafilta on tullut ohje tarkistaa vanteiden ja renkaiden yhteensopivuus nykyistä tarkemmin. Jos siis yhdistelmä poikkeaa kovin paljon STRO-normista niin kannattaa varautua tilanteeseen erillisillä katsastusrenkailla. EDIT: Ja vielä tiedoksi, niin STRO normin mukaan sallittu vanne 185/65-15 renkaalle on 5" - 6,5" ja 195/65-15 renkaalle 5,5" - 7" Quote
heinähattu69 Posted November 3, 2017 Author Posted November 3, 2017 Mahtaako nuo mahtua ilman muutoksia sopivan kapeilla kumeilla? Säädetään sitten spacereilla takana tarpeen tullen.. Nämä eteen: http://www.justkampers.com/air-cooled-vw-parts/vw-beetle-parts/wheels-alloy-wheels-tyres-hubcaps/alloy-steel-wheels/rb-607-15452-standard-style-smoothie-wheel-4-5-x-15-4-x-130-vw-beetle-1968-on.html Nämä Taakse: http://www.justkampers.com/air-cooled-vw-parts/vw-beetle-parts/wheels-alloy-wheels-tyres-hubcaps/alloy-steel-wheels/rb-607-15-602-standard-style-smoothie-wheel-6-x-15-4-x-130-vw-beetle-1968-on.html Quote
heinähattu69 Posted November 3, 2017 Author Posted November 3, 2017 joo alkuperäiset kiekot on katsastusta varten.. Quote
metake Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 Mikä on levein vanne mitä porukka on saanut taakse mahtumaan vakiokoriseen, ja pitkillä vetareilla olevaan pystylamppuun? Kyllä tuo 8" varmaan mahtuu kunhan sovittaa ET:n sopivaksi. Lyhyillä vetareilla mahtuu 8" ja lokarin sisus on saman kokoinen, joten loppupeleissä kyse on vaan ET:stä Quote
metake Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 Mahtaako nuo mahtua ilman muutoksia sopivan kapeilla kumeilla? Säädetään sitten spacereilla takana tarpeen tullen.. Nämä eteen: http://www.justkampers.com/air-cooled-vw-parts/vw-beetle-parts/wheels-alloy-wheels-tyres-hubcaps/alloy-steel-wheels/rb-607-15452-standard-style-smoothie-wheel-4-5-x-15-4-x-130-vw-beetle-1968-on.html Nämä Taakse: http://www.justkampers.com/air-cooled-vw-parts/vw-beetle-parts/wheels-alloy-wheels-tyres-hubcaps/alloy-steel-wheels/rb-607-15-602-standard-style-smoothie-wheel-6-x-15-4-x-130-vw-beetle-1968-on.html Menee. Jos rengastus olisi esim. 165/65 ja 195/65 niin kaikki olisi vieläpä ihan STRO:n mukaista joten saisi katsastettuakin suoraan noilla. Takavanteessa näkyi olevan ET16, joten 195 renkaalla tulee aika lähelle reunaa, mutta pitäisi mahtua raapimatta. Quote
heinähattu69 Posted November 3, 2017 Author Posted November 3, 2017 jos tilaan taakse 6" vanteet, laitan varmaan kumiksi max. 175:n, jos sellaiset jostain löytyy. Eteen joku 145:n .. ehkä Haluan etu- ja takapäähän kuitenkin silminnähtävän leveyseron. Takana vanteet on saatava mahdollisimman ulos, tarpeen mukaan spacereilla. Muitakin suunnitelmia on talven varalle, ehkä enemmänkin kuin aika ja budjetti antavat myöden. (huoh..) *madallus edestä ja takaa *vanteet ja renkaat *sisustan vaihto mustaksi *1300 koneen lievä piristys *puskureiden vaihto vanhemman mallisiin *kokopunaiset takavalot *kaikkea lisävarustetta, kattotelinettä, cool air kittiä, sumari, vanhemmat peilit, yms. Onneksi auto on ruosteeton ja maalipinta käytännössä virheetön, silleen helppo projekti.. Yksi inhottava vika tuossa on. Kytkin on uusittu, mutta ravistaa liikkeelle lähdössä. Ilmeisesti vaihteiston tukikumit loppu? Jostain kuin myös, että kytkinvaijerin suojaputken mutka voi aiheuttaa osaltaan moisen ongelman? Quote
metake Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 Kytkin on uusittu, mutta ravistaa liikkeelle lähdössä. Ilmeisesti vaihteiston tukikumit loppu? Jostain kuin myös, että kytkinvaijerin suojaputken mutka voi aiheuttaa osaltaan moisen ongelman? Suojaputken puuttuva mutka aiheuttaa ravistuksen, eli mutka pitää olla. Quote
x-pj Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 135R15 on mielestäni hyvä koko eturenkaisiin ja menee vielä 4,5 vanteelle. Quote
jori Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 (edited) Kaverin pystäriin leivottin nämä vanteet https://www.vannetukku.fi/america-titanium-lippolish-p-56989.html Takana nuo 8" ja edessä 7". Takana oli muistaakseni 175/täyskorkeat ja just nippa nappa mahtuu kääntyy pitkillä vetareilla vakio loksujen sisään. Saatto siinä kuitenkin pientä sovitusta olla loksujen kanssa mutta alkuunsa ajattelin ettei ikinä tuu istuu vakiloksuihin.. Niin ja tottakai vaatii rajun madalluksen et kääntää fillarit killiin sisään päin. Edited November 3, 2017 by jori Quote
heinähattu69 Posted November 4, 2017 Author Posted November 4, 2017 Täytyy tutkia tuo suojaputken mutka. Tattista vaan kuvasta, selventää enemmän kuin tuhat sanaa :) Todennäköisesti päädyn vanteissa 4,5" eteen ja 6" taakse.. Valmiisiin 7" leveisiin 4*130 jaolla oleviin Smoothie vanteisiin en ole missään nettikaupassa vielä törmännyt. Koko hyppää yleensä 6" leveästä suoraan 8" vanteeseen. Lähiaikoina aloitan Bugin madallusoperaation, eli dropit eteen, ja takana jousituksen säätö. Oletteko käyttäneet pallonovelien irrotukseen pallonivelen irrotus haarukkaa, vai jotain muuta metodia? Onko takapään purkamiseen jotain erityisvinkkejä/huomioitavaa? Quote
sleepercooler Posted November 4, 2017 Posted November 4, 2017 Sillä haarukalle rikkoo suojakumin helposti.. otat kaksi vasaraa/pajavasaraa toinen olka akselin( mihin pallonivel kiinnitetään)taakse ja toisella pari terävää lyöntiä, nivel irtoaa itsestää, tietenkin löysäät mutterin ennen... Quote
peruskallio Posted November 5, 2017 Posted November 5, 2017 olen lyönyt nivelet irti kiilalla. Sattuneesta syystä pajalla on kiiloja joilla poranterät irroitetaan morsekartiosta. Mutterit vähän löysälle, (sen verran että kiila osuu mutteriin, eikä nivelessä olevaan ulkokierteeseen) sopivasti pattinkia väliin, jotta kiila ei mene läpi heittämällä ja lekaa perään. Toinen irtoaa ensin, lisää pattinkia väliin jos kiilan leveys ei enää riitä ja lisää lekaa. Säästyy kumit ja nätiksi maalatut tukivarretkin pysyvät maalattuina. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.