Jump to content

Uritetut sisäkurkut / grooved venturi?


Recommended Posts

Posted

Cal-lookilla tuli esille Bergin uritetut sisäkurkut IDA:n (grooved venturi tube). Sambassa Doug Berg kehui että 37mm sisäkurkuista saadaan virtaukseksi parempi kuin 40mm:stä ja silti alipainesignaali keskellä hajottimessa (auxilliary ventri) pysyy entisellään. Uria oli 7 kpl leveitä uria ja niiden ulkoreuna on 42mm halkaisijalla. Kokonaispinta-ala vastaava kuin 39,5mm sisäkurkuissa. Kauhiat teholisät ja parantunut ajettavuus samassa kehupaketissa.

 

Kappaleina suht yksinkertaiset mallintaa - mutta osaisiko joku simuloida virtausta? Amerikan Dougin mielestä yhdistetään pienen ja ison sisäkurkun parhaat puolet, ja jos tämä sinnepäinkään pitäisi paikkaansa niin äkkiäkös tuota jyrsyyttää ultimaattiset sisäkurkut.

 

Jos oon oikein ymmärtänyt, näissä se juttu on nimenomaan se, että ei edes haeta maksimaalista virtausta vaan ideana on säilyttää keskellä rööriä hajottimella mahdollisimman nopea virtaus jolloin pääsuuttimen ei tarvitse olla hurjan iso. Se taas avittaa progressiossa siirryttäessä piiriltä toiselle. Vaan pitäneekö paikkaansa, hajottimethan voi korvata vaikka CB:n upgrade kitillä ja toki JPM raptorit jne.

 

1378484.jpg

 

 

Posted

Oisko nämä ahtimien antisurge versiot vähän sama, heposia lisää. Niissä kans reikiä ulkokehällä. Alex varmaan Solikalla pystyy simuloimaan virtausohjelmalla, mikä noissa on.

Posted

Joo tosiaan niissähän näkyy jos vaikka minkälaisia uria, mietinkin että jossain on sellaisia kyllä ihan vakiona. Ja tämä olikin ihan hyvä avainsana tämä anti-surge, ja sitä myötä koko ilmiö voisikin liittyä kaasareissa tapahtuvan reversion vähenemiseen.

Posted (edited)

Jos oikein ymmärsin, auttaa virtausmäärän ja virtausnopeuden suhdetta ja sitä kautta positiivinen vaikutus koneen käytökseen laajemmalla alueella huipputehoa leikkaamatta.

Edited by ARTO
Posted

Arto on oikeassa, noilla ventureillä voi ajaa vajaallakin teholla esim lajittelujonossa. Salaista tietoa netistä.

Posted

Ei ihan IDA, mutta DRLA:n mallit pienellä kurkulla+muutamalla hihavakiolla höystettynä löytyi valmiina.

 

Lisätapauksina pieneen kurkkuun tehdyt urat ja uritettua vastaavan kuristavan alan perinteinen kurkku. Samanlaisilta nuo kyllä näyttävät? Eli ainakaan nopeus ja paine ei vaihtele kun kurkun pienin ala on sama.

post-1143-0-85820500-1511110102_thumb.jpg

post-1143-0-34997100-1511110103_thumb.jpg

post-1143-0-61963000-1511110103_thumb.jpg

post-1143-0-01014200-1511110104_thumb.jpg

post-1143-0-36403800-1511110104_thumb.jpg

  • Like 2
  • 5 years later...
Posted
Tuli ostettua nämä idf mallisina. Pitää ensi kesänä testata oliko hyvä ostos.
Kiinnostaa itseäkin, lähinnä katuajoa ajatellen, että onko hyötyä? Viime vuodet olen ajellut update kitillä mutta tuppaavat nostamaan kulutusta aika paljon perinteiseen sisäkurkkuun verrattuna..062a1712b37cf2dc97a31a72d42039f6.jpg

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...