Jump to content

Pallikseen lisää tehoa koneeseen


Recommended Posts

Tervehdys arvon volkkariharrastajat.

Tarvisin apuja vw kone experteiltä eli mitäs te suosittelette tekemään/vaihtamaan osia kun tarkoitus olis tehdä pallikseen koneremontin talven aikana mutta mitäs kaikkea siihen kannattais tehdä että siihen sais enemmän puhtia eli auto on kyllä museorekisterissä mutta en ajatellut siihen mitään ns. isoa "mörkömoottoria" rakentaa mutta kuiteskin niin että tehoa tulisi hieman vakiota enemmän niin kuiteskin että sitä ei ulkoisesti helposti olisi tunnistettavissa että konetta olisi piristetty, toki äänet saattavat muuttua mutta se ei haittaa niin kuitenkin että siitä tulisi kestävä kokonaisuus ja sillä voisi ajella huolettomasti monen monta kesää välillä pitkiäkin matkoja volkkaritapahtumiin... =) Koneen otin pois jo ja tarkoitus olis pian alkaa sitä purkamaan ja ihmettelemään mitä kaikkea se on syönyt? =) Tarkoitus olis luultavammin laittaa siihen isommat sylinterit ja männät, kireämpi nokka, isommat suuttimet ja jne..

Kertokaas mitä ja minkälaiset sekä minkämerkkiset osat olisi järkevä laittaa koneeseen ja mitkä kestää parhaiten ja mitkä ovat hinta-laatusuhteeltaan järkeviä vaihtoehtoja. Kiitos.

 

Auto on vm.77 ja 1600 koneella.

 

Link to comment

Jos moottori on muuten kunnossa, niin suosittelen vaihtamaan hieman paremmin virtaavan pakoputkiston ja vaihtamaan kaasuttimen kahteen 2-kurkkuiseen 40 mm:een, 28 mm sisäkurkuilla. Noilla muutoksilla pallis kulkee jo mukavasti ja jaksaa vetää pientä perävaunuakin. Turha purkaa toimivaa moottoria.

Link to comment

Vakiokaasarilla on hankala saada reippaasti lisätehoa, mutta jos konetta meinaa pyttyihin asti tosiaan purkaa niin 87-sarja menis heittämällä paikalleen ja kun jättää korokerenkaat pois sylintereiden alta niin puristuksetkin nousevat (todennäköisesti) just sopivasti. Tällöin ei tarvitsisi kampikammiota avata, jos kone muuten tosiaan toimii hyvin eikä vuoda öljyä saumoista niin miekin jättäisin sen entiselleen.

 

Kansiin saa helposti vähän virtausta lisää, helpoimmat kohdat on pakokanavan terävän reunan pyöristys ja palotilan pieni avartaminen imu- ja pakovenojen reunoille. 1.25:1 välityssuhteelliset keinuvivut antavat pikkuporttaukselle vielä lisää tenhoa.

 

Siihen sitten joku vakion oloinen mutta virtaavampi putkisto, menisi varmaan museoautona sellaisenaan. Suuttimia joutuu varmasti suurentamaan pykälän-pari mutta muutoin moottori pysyisi alkuperäisen näköisenä. Teholisäkin olisi varmasti persdynolla havaittavissa eli yli 10%. Näillä muutoksilla koneessa olisi varmaan jo n. 60-65 hp jos kaasarin saa hyvin säätöihin. Vastaavasti samoilla muutoksilla tuplakaasareilla ja virtaavalla putkistolla sen 70 hp ja nokkaa vaihtamalla mennään jopa jo 80 hp tienoille.

 

Tässä ketjussa on miun konereseptit, helpohko 78hp ja yllättävän työläs 100 hp: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/16103-dwl-puavon-72-pallisdoppeli/?hl=doppeli

 

Puavo

Link to comment

Putket 94. 290 katunokka. Vakio kannet + vakio äänen vaimennus + lähes vakio kaasutinlaitteisto

Takarenkaista n 80hp ja akselilta sitten enemmän.

Hyvä ja halpa formaatti. Ei mikään kierroksia vaativa teini-raaseri, vaan herrasmiesmäinen vääntökone

 

(ja loppuun mainos, yllämainittuja 1915ccm tulossa muutama myyntiin. Lisäsi tiukemmat 1915 ja 78x94..... privalla lisää...)

Edited by P_Valtonen
Link to comment
  • 4 weeks later...

Onkos porukalla tietoa mitkä sylinteriputket ja männät kannattais laittaa ja mitkä kestäis hyvin. Oon kattellut että noita AA tekemiä sylintereitä ja niitä saa hieman halvemmalla mut onko mitään järkeä niitä ostaa ja laittaa koneeseen, millai ne mahtaa kestää?? Olisko järkevin laittaa esim. mahle merkkiset sinne?  Ja entä kumpi on parempi sekä kestävämpi 90,5mm vaiko 92mm?? Saisko näihin hieman apuja? Kiitos.

Link to comment

Jos vakio tai lievästiviritetty moottori ei yleisesti myynnissä olevilla osilla kestän, niin lähes aina vika on jossain muualla kuin osissa. Rakentaja kyllä syyttää osia, kun on niin vaikea tunnustaa omia virheitä. Kaikki osathan pitää tarkistaa ennenkuin niitä moottoriin laittaa oli ne minkä merkkisiä hyvänsä. Kilpa ja muut huippuun viritetyt moottorit on sitten erikseen.

 

Mahlen ja AA:n sylinteriputkissä ei ole eroja. Mahlen männät on varmaan paremmat kuin AA:n perusmallin männät, mutta AA:n männät on riittävän hyvät. Minulla ollut/on monessa moottorissa AA:n männät ilman ongelmia.

 

90,5 ja paksuseinämäisten 92 sylinteriputkien kestävyydessä ei varmaan ole mitään käytännön eroa. Ohutseinämäisetkin putket kestää hyvin, jos moottori ei pääse ylikuumenemaan. Bussiin en laittaisi ohutseinämäisiä putkia, kuplassa ne on ihan hyviä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...