Jump to content

Kolmosvaihde ei pysy päällä


Recommended Posts

Posted

Perimätiedon mukaan rempattu heiluriaski 4.125 perällä, autona 1963 Kupla. Ostin lootan harrastajalta ja vaihdoin itse nokkakappaleen ja hockey stickin, kiinni autoon ja ajoon. Yllätyksekseni kolmosvaihteen kanssa oli heti alkuun ongelmia. Vaihdoin vaihdetangon ja hockey stickin välisen puslan ja tsekkasin vaihdetangon liikkeen. Nyt olen kokeillut kahta eri vaihdekeppiä joista toisessa säätömahdollisuus, mutta ei tunnu auttavan. Kytkimen säätö mielestäni OK, vapaata liikettä on. Autossa ollut useita eri lootia mun omistajuuden aikana, missään ei ole ollut tätä ongelmaa.

 

Kolmonen ei siis tunnu menevän "tarpeeksi" päälle. Yleensä menee kun rauhallisesti vaihtaa, tyyliin niin että koneen kierrokset ehtii laskea tyhjäkäynnille. Moottorijarrutuksessa neloselta kolmoselle hyppää aina pois päältä. Rauhallisessa ajossa kun kolmosen saa päälle niin se myös pysyy päällä.

 

Mistä alkaa vikaa etsiä? Kone ja loota varmaan pitää jo ottaa joka tapauksessa pois, mutta homma olisi kyllä kiva saada kerrasta kuntoon. Kolmosen siirtäjä löysällä tai kulunut? Hockey stick?

Posted (edited)

Jos vaihteiston kannatinkumit on niin löysät, että vaiheisto pääsee liikkumaan, voi vaihde pudota päältä sen vaikutuksesta. Jos kumit on kunnossa, vika on vaihteiston sisällä: lukitushampaat pyöristynyt, siirtäjä liikahtanut, kulunut tai alunperin väärin säädetty ... 

Edited by x-pj
Posted

Kannatinkumit on kunnossa. Ei tuossa taida muu auttaa kuin ottaa laatikko alas ja kysellä apuja joltain joka ymmärtää laatikon päälle jotain.

Posted (edited)

Samankaltaisten ongelmien kanssa painineena, ei taida vika löytyä laatikon ulkopuolelta. Itsellä oli ”osaavalta harrastajalta” ostettu laatikko jossa kakkonen hyppi päältä. (Nimeä voi tiedustella, en uskalla tähän laittaa kun tiedä millainen henkilö kyseessä)

 

Lähetin siis vanhan toimivan laatikon sinne, ja sain vaihdossa paskan josta maksoin väliäkin (uusi kiinalainen superdiffi perämurikka sisällä). Laatikko oli myös vanhempaa mallia (ilman painelaakerin keskitysrengasta, myyjän puheissa vahvempi, kuullut toisaalta eriävää mielipidettä, totuudesta en sitten tiedä) Tässä ei siis pysynyt kakkonen silmässä. Loota vaihdettiin ja sain tilalle version (saman ikäisen) jossa nelonen ei pysynyt päällä laatikon lämmettyä käyntilämpötilaan. Samalla lämmetessään koko auto alkoi jyristämään kuin viimeistä päivää ja peileistä näkyvyys muuttui ”sumeaksi”. Tämä voi toki olla peräisin esim. Vetareista, mutta kuulemma (kuplapajassa todettua) perävälyskin oli Liian suuri, vaikka puheissa oli tehty nimenomaan minimiin että kestäisi paremmin. Jokatapauksessa tämäkin vaiva katosi remontin myötä

 

Olin niin harmistunut laatikkojen kanssa leikkimiseen (oma moottorini on aika talkoo irroittaa) että annoin asian olla. Motarilla mustekala vetämään keppiä että pysyi vaihde päällä.

 Seuraavana keväänä antautui sitten vetari (kiinan perä korkkasi samalla) ja vein lootan kuplapajaan  laitettavaksi. Sisään laitettiin kunnon lukko ja säädetiin vaihteet kuntoon. Karpiolan vetarit heikompien tilalle ja johan alkoi homma pelittämään.

 

tuli oppirahat maksettua, tässäkin kohtaa hinta ja laatu lopulta kohtasivat niin hyvässä kuin pahassakin.

Edited by peruskallio
Posted
6 hours ago, ozone said:

Kolmonen ei siis tunnu menevän "tarpeeksi" päälle. Voi kokeilla perussäätöä vaihdekepille eli kiinnityksen siirto runkotunnelissa taaksepäin. Siis varmistaa että "kolmonen menee päälle"

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...