Guest Mika Raussi Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 No se nyt tuskin on halvin ratkasu jos moista ei ole säädettävää mallia autossa kiinni noin niinkun valmiina. Quote
Volkkaristi Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 en tiiä meneekö tuo tehonkuristaminen sitten siihen antiviritykseen, joka on laitonta touhua.... Quote
mikan Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 No se nyt tuskin on halvin ratkasu jos moista ei ole säädettävää mallia autossa kiinni noin niinkun valmiina. No jos joku stoukkerin tekee, niin ei liene kovin suuri panostus laittaa siihen rajoitinta. Siitä kun voi olla hyötyä ihan oikeestikin. Jos vaikka sattuu vaihtovirhe ja kierrokset karkaa... t. Mika Quote
Guest Mika Raussi Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 Paitti jos on valmiiks iso kone. Miten näitten kanssa nyt oikeen sitten on, että jos mie vien kaks litrasen kanssa auton konttorille ja näytän alle 60hp lapun ja lohkon mukaan kone on entinen 1700 ja 68hp, niin onko hyvä vai saanko kuulla vittuilua? Quote
Hebster52 Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 Näin minä sitä kommentoin vastaavassa aiheessa lähes vuosi sitten.... http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/1808-antivirittäminen-ahdistamalla/ Hebster52 said: Jotenkin minusta tuntuu että kun lukee noita asetuksia niin vois ihan hyvin tehdä niin että rakentaa sen 1900+ koneen valmiiksi parannetuilla kansilla ym. mitä myöhemmin vaihtaessa laskettais koneen vaihdoksi. Siihen koneeseen sitten vakiokaasarit, pakosarja ym. jostain 1300-1500 koneesta Tällä koneella dynolappunen että on 60hv. Kun sitten kone on muutoskatsastettu niin asetusten mukaan vakiokonetta saa virittää 7 kg/kW sen jälkeen. Tosin ahdinta ei saa asentaa. Se rinnastetaan moottorin vaihtoon. Miks teidän pitää tehdä se niin vaikeeksi? Vai oonko minä ymmärtäny ihan väärin?? Asetus 779/1998 6 § Moottorin muuttaminen 1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %. 2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin. 3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa. 4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon Quote
Guest peppokani Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 Laitetaas nyt tämäkin kysymys ketjun jatkoksi: Kuplani on muutoskatsastettu 1780cc koneelle. Eli saanko tuota kuutiotilavuutta kasvattaa vielä 20% vai onko tuo sitten tuossa? Quote
Racing Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 Laitetaas nyt tämäkin kysymys ketjun jatkoksi:Kuplani on muutoskatsastettu 1780cc koneelle. Eli saanko tuota kuutiotilavuutta kasvattaa vielä 20% vai onko tuo sitten tuossa? 1980cm3 maksimi teholapulla. verrataan 1.58:siin. En tiedä sitten onko varmasti niin että 1980+10% porausvara. Quote
Ketsa Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 Muutoskatsastettua konetta saa kasvattaa max 10% ilman uudelleen muutoskatsastamista. Quote
mikan Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Muutoskatsastettua konetta saa kasvattaa max 10% ilman uudelleen muutoskatsastamista. Muistaakseni ainakin joissain kiihdytyssäännöissä on tuo 10% vara otteen merkintään verrattuna. Sen perusteella jotkut ovat käyneet varttimaililla täysin laillisella yli 2 litrasella kuplalla. Jamppa varmaan vois kommentoida, kun osaa säännöt ulkoa? t. Mika Quote
metake Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Muutoskatsastettua konetta saa kasvattaa max 10% ilman uudelleen muutoskatsastamista. Pitää paikkansa, mutta max. koneen koko on 25% ylitse suurimman vertailumoottorin koon. Eli ns. poraussääntö pätee vain kun ollaan suurimman mahdollisen koneen "alapuolella". Elis siis rautalangasta vääntäen: 1.3:n saa suurentaa 10% ennenkuin se aiheuttaa muutoskatsastustarpeen, sama koskee 1.6:sta. Quote
metake Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Paitti jos on valmiiks iso kone. Miten näitten kanssa nyt oikeen sitten on, että jos mie vien kaks litrasen kanssa auton konttorille ja näytän alle 60hp lapun ja lohkon mukaan kone on entinen 1700 ja 68hp, niin onko hyvä vai saanko kuulla vittuilua? Eivät hyväksy teholukemia, jotka ovat alkuperäisessä koneessa alle tehtaan ilmoittaman. Quote
mikan Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Eivät hyväksy teholukemia, jotka ovat alkuperäisessä koneessa alle tehtaan ilmoittaman. Tuokin riippuu katsastajasta. Ahtimella antiviritettyjä moottoreita on kuitenkin muutoskatsastettu. Tarpeeksi muutetun koneen tapauksessa ei alkuperäistä moottoria ole välttämättä jäljellä kuin lohko, joten tehtaan ilmoittama lukema on ehkä se kaikista vähiten oikea. t. Mika Quote
Guest laiska`s custom Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 moottori ahdettuna on omavalmiste moottori koska tehdas ei ole tehnyt sellaista siksi siitä voidaan ottaa dynottaessa lähes mimmoinen käyrä halutaan. Quote
Mika Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 moottori ahdettuna on omavalmiste moottori koska tehdas ei ole tehnyt sellaista siksi siitä voidaan ottaa dynottaessa lähes mimmoinen käyrä halutaan. Haa, tarkoittaako tämä nyt sitä että esim Junikseen saisi 1,8 T4 koneen turbon kanssa muutoskatsastettua, vaikka se on ilman sitä liian tehokas? ;-) Quote
mikan Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 mika, käytännössä voi laittaa vaikka jonkun muun auton 1,8 16V moottorin jos siitä ahdettuna löytyy dynossa heppoja +20% vertailumoottoriin verrattuna. Just nyt en muista paljonko juniksen 1,5:sta irtosi heppoja. t. Mika Quote
Guest koivi Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 1300:sena meni valtion konnttrolli läpi että pölähti,(vaikka toellisuudessa on tosi kireä 1835cc)ja hyvin pysähtyy normaaleilla rummuilla tarvittaessa ku on paikat kunnossa joka nurkassa ja eikä tule prosentteja. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.