Matti-Pekka Posted May 31, 2019 Posted May 31, 2019 (edited) Terve Onko lajitoverit ajaneet T1 koneella viinapensalla? miten pelaa ja millaisia muutoksia on vaatinut toimiakseen? onko viinabensasta ollut jotain hyötyä, muuta kun hinta...? Mopo toimii liian hyvin nyt...se pitää rikkoa nyt jollain kokeilulla... Edited May 31, 2019 by Matti-Pekka Quote
x-pj Posted May 31, 2019 Posted May 31, 2019 Hintahyöty taitaa suurimmaksi osaksi kadota kasvaneen (noin 30%) kulutuksen myötä. Ainoa hyöty taitaa olla viilentynyt käynti, jos moottoria ei ole rakennettu viinabensalle. Viinabensa vaatii korkeammat puristukset toimiakseen optimaalisesti. Jos vapaastihengittävän moottorin rakentaa sille, niin ei voi enää käyttää normibensaa. Turbo-moottoreissa flexfuel on helpompi, kun voi pelata ahtopaineilla. 1 Quote
Matti-Pekka Posted May 31, 2019 Author Posted May 31, 2019 Missä puristussuhteen pitäisi olla jotta se puoli tukisi käyttöä? Onko sytytysennakoiden suhteen jotain muutostarvetta? Quote
peruskallio Posted May 31, 2019 Posted May 31, 2019 Etanoli kestää nakuttamatta bensaa paremmin. Ennakkoa voi aikaistaa (ei tarvitse, käy kyllä) Puristuksista en osaa sanoa, yli kympin reippaasti varmaan joku 12 alkaisi olla hyvä. Tämä vähän mutua... Käy ihan bensakoneen rutistuksella, mutta tehoa hieman kadonnee siinä sivussa. yksi miinuspuoli on kylmässä käyntiin saaminen, tarvitsee reilusti täyttöä että suostuu starttaamaan. Ei ongelma kesällä, mutta kylmänä syys aamuna voi alkaa häiritsemään. Quote
x-pj Posted May 31, 2019 Posted May 31, 2019 2 hours ago, Matti-Pekka said: Missä puristussuhteen pitäisi olla jotta se puoli tukisi käyttöä? Onko sytytysennakoiden suhteen jotain muutostarvetta? Puristussuhde varmaan riippuu nokasta. Minulla nostettiin noin 15%, mutta olisi varmaan voinut nostaa enemmänkin. Sytysennakkoa kannattaa kasvattaa koska etanoli palaa hitaammin, 5-10%. Kaasarin säätäminen voi kyllä vaikeutua, kun tulee niin suuri muutos polttoainetarpeeseen. Minulla ruisku, joten se puoli hoitui helposti. Quote
hpa Posted May 31, 2019 Posted May 31, 2019 (edited) Rasiliassakin käyttävät imuilman esilämmitystä, se taitaa mopokäytössä olla vaikein toteuttaa. 11 puristuksilla menevät. Edited May 31, 2019 by hpa Quote
Matti-Pekka Posted May 31, 2019 Author Posted May 31, 2019 Mulla on volvon SU kaasutin ,jossa seoksen rikastaminen koko alueelle on niin pala kaakkuu kun olla voi..ei tarvi kun sormin kääntää mutterii....imuilma tulee imukattilaa kääntämällä kuumana tai kylmänä ja siltävälin...eli periaatteessa se olisi ok. Samoin SU repii alipaine ennakkoja ihan simona ja se onkin hieman pulmallista nyt...mutta se olisi ihan kiva koittaa mitä se wiina siitä tykkää. Puristuksia ei ole laskennallisia kuin 8.4 ....pitää varmaan koittaa vaan miten se pelaa... Quote
multanen Posted May 31, 2019 Posted May 31, 2019 Toivottavasti ei käy moottori ennestään kylmänä, E85 jäähdyttää reilusti. Nakutusta jos on ollut niin se häviää. Omassa käytössä tankkauspaikkojen harvinaisuus on jonkin verran haitannut. Polttoainekustannuksissa ei taida syntyä juurikaan todellista säästöä. Quote
Racing Posted June 1, 2019 Posted June 1, 2019 Kuinkahan pitemmän päälle kestää peltinen tankki ja dellorto/weber kaasarit tuota E85:sta ? Quote
x-pj Posted June 2, 2019 Posted June 2, 2019 5 hours ago, Racing said: Kuinkahan pitemmän päälle kestää peltinen tankki ja dellorto/weber kaasarit tuota E85:sta ? Teoriassa etanolilla on joitakin syövyttäviä vaikutuksia, mutta onko niitä esiintynyt käytännössä. Ei ole minun tietooni ainakaan tullut. Aika pitkään on kuitenkin monet jo käyttäneet. Olisiko polttoainelisäaineet suureksi osaksi poistaneet nuo pelotellut vaikutukset. Kaasutinmoottorin säätämisen kannalta etanolipitoisuuden vaihtelu voi olla pieni lisämurhe. E85:ssä etanolipitoisuus vaihtelee 70-85% välillä. Moottoriohjaimen avulla saa asetuksia muutettua, kun laittaa etanolipitoisuutta mittaavan anturin. Quote
peruskallio Posted June 2, 2019 Posted June 2, 2019 (edited) Töissä siirryin käyttämään viinapohjaista muljua. Ilmeisesti pidemmän päälle alkoi vanhemmista koneista liuottamaan maalit muljusäiliöistä, ainakin väri muuttui vihreäksi vihreässä koneessa jne. Toinen silmiinpistävä asia oli, että pronssilastu (tai messinki, ehkä molemmat, en muista kumpaa tein) jota jää koneen suojiin kiinni ”ikuisiksi ajoiksi” muuttuu pidemmän ajan kuluessa vihreäksi, samaan tyyliin kuin kuparikatto. jotainhan tämä ilmeisesti alumiinillekin pidemmän päälle voi tehdä. Olen useamman kesän etanolilla ajellut ongelmitta. auto on tosin ruisku, tankki rosteria, polttoainelinjat teflonputkea, polttoaineen suodatin,pumppu ja bensanpaineensäädin ostettu etanolia kestävänä versiona... välillä jotenkin tuntuu että etanolia pelätään turhaan, onhan sitä esim. Tuulilasinpesuneste ollut aina, sitä ruiskittu letkuja pitkin lasille/maalipinnalle ja mitään ei ole tapahtunut. omassa projektissa oli tarkoitus saada laite käymään myös etanolilla, niin hommasin kaikki tarpeet sen mukaan. Ei käytännössä aiheuttanut lisäkuluja osia jokatapauksessa hankkiessa. Edited June 2, 2019 by peruskallio Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.