Dnepr-pilot Posted July 1, 2019 Share Posted July 1, 2019 Konekerran käynyt kuumana. Sylinterikannet pehmeni niin että sylinterit 92milliset tekivät 1,3mm urat niihin. Kansista jyrsitty 1,5mm pois. Tilalle laitettu 1,5mm rautarenkaat tilalle. Sylinterit taas paikalle ja tiivistysaineena käytetty Loctite SI 5926-se sininen silikooni. Seurasi täys katastrooffi. Öljyä vuoti jokaisen sylinterin ja lohkon välistä. Uusi yritys ja tällä kertaa käytin se musta Loctite 5910. Vähän parempi lopputulos. Sylinterit 2,3 ja 4 ovat ok mutta ykkösesta vuotaa reippaasti. Ylipainetta lohkoon tuskin enää tulee. Alkuperäinen huohotus vielä paikallaan ja hengittää vapaasti ilmaan. Venttiilikopasta-molemmista huohotus suoraan tuplakaasuttimen ilmaputsarille. Joudun siis irrottaman sylinterit 1 ja 2 vielä kerran ja yrittää tiivistää niitä paremmin juuresta. Hyllyssä vielä RTV RED silkonikumitiiviste ja GASKET MAKER SEALANT NUMBER 4-se vanha purkki missä on pensseli kiinni korkissa. Mitä ainetta te muut ootte käyttänyt sylintereitten ja lohkon välillä? Quote Link to comment
peruskallio Posted July 1, 2019 Share Posted July 1, 2019 GASKET MAKER SEALANT NUMBER 4 tätä olen käyttänyt, pitänyt parissa koneessa joiden parissa askarrellut, tosin useampaan kertaan. Quote Link to comment
Tutkija Posted July 1, 2019 Share Posted July 1, 2019 Liimativiste massa tai polyuretaani liimamassa toimii molemmat. Silikoonit ei toimi juuri missään kunnolla,ei edes täyteaineena rintarauhasen alla. Quote Link to comment
Dnepr-pilot Posted July 5, 2019 Author Share Posted July 5, 2019 (edited) Öljyvuoto selvisi. Kyllä tuo musta Loctite 5910 oli pitänyt. Lohkossa oli halkeama ykkösylinterin yläpuolella noin klo 14:30. Ei tullut huomattua ennen kun kaikki oli öljyn ja lian peitossa. Millä aineella olette hitsannut halkeamat? Edited July 5, 2019 by Dnepr-pilot Picture Quote Link to comment
mikko k Posted July 5, 2019 Share Posted July 5, 2019 Magnesiumiahan tuo lohko on, eli ihan paskaa hitsattavaa.. Quote Link to comment
Juuse Posted July 5, 2019 Share Posted July 5, 2019 https://www.roadmachine.fi/tuote/technoweld/ Tuolla oon kuullu jopa kansi korjattavan jos ei mikään mega halkeema Quote Link to comment
Tutkija Posted July 5, 2019 Share Posted July 5, 2019 (edited) Sanoisin et romukoppaan kampikammio. Hyvin tuon jos korjaa eli aukaisee halkeaman ja kunnolla hitsaa kiinni pitää sen jälkeen koneistuttaa kaikki pinnat uudestaa kun lämpö vetelee kaikki pois muodostaan. Kumminkin halkeama alkaa sylinterin pinnapultin kierrereiästä mikä myötää nyt kun siinä on halkeama. Edit Jos päädyt hitsaamiseen niin siilinjärveltä Rally Corsa Shopista löydät toimivaa tig-hitsauslankaa magnesiumille. Edited July 5, 2019 by Tutkija Quote Link to comment
mikko k Posted July 5, 2019 Share Posted July 5, 2019 Täysin samaa mieltä Tutkijan kanssa. Valmista romua. Jos kuitenkin haluaa hitsata, niin halkeama pitää avata kokonaan ja pinnapultin reikä pitää hitsata umpeen avaamalla se ensin sylinteriin päin. Halkeama on lisäksi aivan täynnä öljyä eli pitää senkin vuoksi avata. Teknoweldit sun muut sonnat kannattaa jättää kauppaan. Magnesiumlanka on ainoa oikea vaihtoehto. Kyseinen lisäaine lanka maksaa vain muutamia satasia per kilo... Quote Link to comment
Dnepr-pilot Posted July 6, 2019 Author Share Posted July 6, 2019 Koitan ensin quickfixin - sorvasin 25mm pitkän metallihylsyn. 12mm ulkokierre ja 8mm sisäkierre. 10mm pinnapultista tein toisen päähän 8mm kierteet. Metallihylsy siihen lohkoon entiselle 10mm reikään ja halkeaman syvensin noin 4millin syväksi. Syvennettyyn halkeamaan ensin kerros Sikaflex 221. Annoin kuivata vuorokauden ja sitten toinen kerros Sikaflexiä päälle, levitin päälle sen verran että peittää halkeamasta noin 15mm sivuille. Koitan ensin tätä quickfix ja jos ei toimi hitsataan. Vaidelaatikon hitsasin noin kymmenen vuotta sitten että sain sen lyhennettyä 10cm. Silloin leikkasin pienet palat toisesta laatikosta jota käytin materiaalina saumoihin. Hyvin ne saumat ovat kestäneet viimeiset 10 vuotta. Tosinaan oli kyllä vaikeaa hitsata. Onkos lohko vielä vaihdelaatikkoa vaikeampaa materiaaliseosta? Quote Link to comment
jupsu Posted July 6, 2019 Share Posted July 6, 2019 Tuossa lohkossa on noin 2% alumiinia loput taitaa olla magneesiumia eli ei kannata alkaa hitsaamaan. Ja jos hitsauksen saa onnistumaan niin tuo lohko tulee aika varmaan halkeamaan uudestaan. Onkos tuo lohko kahdella vai yhdellä öljynpaineventiilillä? Quote Link to comment
Dnepr-pilot Posted July 7, 2019 Author Share Posted July 7, 2019 Lohko on kahdella öljypaineventtiilillä. Onkos lohko ja vaihdelaatikko eri materiali? 90-luvun alussa suositeltin tighitsausta ja Castolin 1902 hitsauslankaa/puikkoja vaihdelaatikkojen korjauksiin. Quote Link to comment
Tutkija Posted July 7, 2019 Share Posted July 7, 2019 On eri materiaalia mut ei paljon. Kampikammioitakin on kolmella eri magnesiumseoksella tehty. AS21 alumiinia 2%piitä1% ja loput magnesiumia AS41 4%alumiinia ja 1%piitä ja yksi vanhempi tuntematon magnesium valuseos. Quote Link to comment
Dnepr-pilot Posted July 8, 2019 Author Share Posted July 8, 2019 Quickfixin metallihylsyllä ja Sikaflex 221 suurennettuun halkeamaan kesti ainakin puolen tunnin koeajon. Saas nähdä kestääkö pidemmän päälle. Viikonloppuna kuitenkin hakemaan vanhan bussin 1600 konetta. Jos lohko on kunnossa aarporaan ja vaihdan sisuskalut omasta moottorista. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.