Julle Posted September 9, 2019 Posted September 9, 2019 Pystyykö kuplasta säätämään takapään camper-kulmaa? Quote
Tutkija Posted September 9, 2019 Posted September 9, 2019 (edited) Heiluriakselistossa vain auton/vaihdelaatikon korkeutta muuttamalla ja nivelperäisessä voi jonkin verran säätää aluslevyillä laakeripesän ja tukivarren välistä. Edited September 9, 2019 by Tutkija Quote
Kemin Karavaanari Posted September 9, 2019 Posted September 9, 2019 Eli suomeksi heiluriakselisto (swing) löytyy useimmiten kuplasta vm 67 ja vanhempi. Vetoakseli renkaan puolelta jäykkä/kiinteä eli perää madaltaessa tulee camperia lisää ja perää korottaessa takarengas suoristuu. 68 ja uudemmissa (saattoi tulla hieman myöhemminkin) on sitten nivelperäinen vaihteisto (IRS) joissa vetoakselin molemmissa päissä nivelet joten camper ei muutu juurikaan autoa korottaessa/madaltaessa maltillisesti. Quote
Julle Posted September 9, 2019 Author Posted September 9, 2019 Ok. Eli onko se perä käytännössä madallettava? Onko vm-72 kuplassa minkäänlaista korkeussäätöä? Vai pystyykö vaihdelaatikkoa säätämään alemmas? Quote
vwagen Posted September 9, 2019 Posted September 9, 2019 Kemin Karavaanarilla jenkkimallin tiedot.. Vuosimalliin-67 asti kaikissa Kuplissa heiluriakseli takana,ja vuosimallista-68 eteenpäinkin kaikissa muissa paitsi automaateissa,1302/1303 malleissa ja USA malleissa. Nelinivelakseli vain automaateissa,1302/1303 malleissa ja USA mallissa(vuosimallista-69 lähtien). Siis pelkkä vuosimalli ei kerro minkämallinen takaakselisto Kuplassa on. Quote
previa Posted September 11, 2019 Posted September 11, 2019 Mites tuon etupään camber säätö? Pallonivel keulaiseen myydään niitä camber säätö kartioita, mutta paljonko niillä saadaan säätöä aikaiseksi? https://aircooled.fi/tuote/837/cambersaatopalat-pari-t1 Tarvitaanko noita nyt sitten 4 kpl kaiken kaikkiaan? Mulla edessä säätöakseli ja dropit, nyt haluaisin laittaa 7" bbs:t alle, mutta etupäässä rengas tulee noin 10 mm liian ulos johtuen vanteen offsetista. Pystyisikö tuon siis sovittamaan säätämällä camberia? ajo-ominaisuudet varmaan jo ihan perseestä noilla arvoilla? Akselin kavennus olisi ratkaisu tähän ongelmaan taikka vaihtamalla orkkis olka-akselit takaisin. Onko myynnissä olevat 2" kavennetut akselit kavennettu 2" puoleltaan vai 2" kokonaisuudessaan? Tuo kuitenkin ilmeisesti mahtuisi paikoilleen ilman sisälokari muutoksia? Quote
-tipi- Posted September 11, 2019 Posted September 11, 2019 (edited) Previa: säätökartio ei ole kuin alemmassa ylemmässä (kuten Åke alla korjasi) pallonivelessä, eli voit käyttää vain yhden parin. Linkkaamasi tuo lisää säätövaraa, eli alunperinkin sitä on jonkun verran. Mutta joka tapauksessa, tuskin saat säätämällä 10mm rengasta sisään. Mulla ei ole '67 Kuplassa droppeja, vain 2" (kokonaiskavennus) säätöakseli ja 16" pyörät, paksuvakaaja ja Konin iskarit. Tämä on paras Kupla ajaa kovissa nopeuksissa millä olen ikinä ajanut. Eli sanoisin että Droppeja ei tarvita, jos ei halua raapia asfalttia. Suosittelen siis 16" BBSiä. Edited September 12, 2019 by -tipi- Quote
metake Posted September 11, 2019 Posted September 11, 2019 säätökartio ei ole kuin alemmassa pallonivelessäTarkoitit tietysti että ylemmässä Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
previa Posted September 12, 2019 Posted September 12, 2019 Kiitos Tipille selvennyksestä. Mulla on nyt alla KN:n 5,5J15 vanteet mutta tallissa odottelee 7J15 BBS:t. KN:ssä on edessä 145/65R15 ja BBS:llä on 195/50R15 renkaat. BBSiin voisi kokeilla kapeampaa ja matalampaa rengasta, mutta sitten keula putoaa vielä alemmas. Täytynee tilata Mikolta noi säätö kartiot ja kokeilla mitä niillä saa aikaiseksi. Kaster kulman säätö taitanee hiukan siirtää etupyörää edemmäs, joten sekään tuskin tuo tuohon apuja. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.