Essi Posted October 23, 2019 Share Posted October 23, 2019 Mieleni tekisi mittailla ja seurata pakokaasujen lämpötiloja jokaisesta sylinteristä, eli laittaa 4 kpl antureita pakosarjaan lähelle pakokanavia. Onko vinkkejä, miten se toteutetaan? Mistä ja millaiset anturit ja mittari? Haluan yhden mittarin tai näytön, josta voin tarkkailla kaikkia neljää anturia samanaikaisesti. Mulla on Haltechin Sprint 500 ECU, mutta siinä on huonosti liitäntöjä ylimääräisille antureille, joten tarvittaneen jokin moottorinohjauksen ulkopuolinen systeemi. Quote Link to comment
tolvana Posted October 23, 2019 Share Posted October 23, 2019 http://sporttiauto.com/kauppa/MGL-Avionics-TC-1-4-kanavainen-l--mp--mittari Ynnä 4 kpl antureita. Quote Link to comment
Essi Posted October 23, 2019 Author Share Posted October 23, 2019 1 hour ago, tolvana said: http://sporttiauto.com/kauppa/MGL-Avionics-TC-1-4-kanavainen-l--mp--mittari Ynnä 4 kpl antureita. Kiitos. Tuolla näyttäisi olevan sitä, mitä tarvitaan. Quote Link to comment
Roope Posted October 23, 2019 Share Posted October 23, 2019 Toinen tapa voisi olla tollanen väyläboxi https://www.haltech.com/thermocouple-amplifiers-explained/ Quote Link to comment
Essi Posted October 24, 2019 Author Share Posted October 24, 2019 15 hours ago, Roope said: Toinen tapa voisi olla tollanen väyläboxi https://www.haltech.com/thermocouple-amplifiers-explained/ Mainiota. Pitääpä tutkia tuotakin vaihtoehtoa tarkemmin. Kiitos. Quote Link to comment
Essi Posted October 25, 2019 Author Share Posted October 25, 2019 Jatketaanpas tyhmien kyselyä. Jos kytketään anturit tuon Haltechin väyläboxin kautta, niin miten mä saan anturien lukemat näkyviin kojetauluun? Onko muuta keinoa, kuin tämä Haltechin näyttö? https://www.haltech.com/product/ht-060102-haltech-iq3-street-display-dash/ Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted October 25, 2019 Share Posted October 25, 2019 On 10/23/2019 at 1:05 PM, Essi said: Mieleni tekisi mittailla ja seurata pakokaasujen lämpötiloja jokaisesta sylinteristä, eli laittaa 4 kpl antureita pakosarjaan lähelle pakokanavia. Onko vinkkejä, miten se toteutetaan? Mistä ja millaiset anturit ja mittari? Haluan yhden mittarin tai näytön, josta voin tarkkailla kaikkia neljää anturia samanaikaisesti. Mulla on Haltechin Sprint 500 ECU, mutta siinä on huonosti liitäntöjä ylimääräisille antureille, joten tarvittaneen jokin moottorinohjauksen ulkopuolinen systeemi. Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn että, miksi haluat mitata pakokaasujen lämpötilaa..etkä esim. sytytystulppien alta lämpötilaa? Quote Link to comment
Essi Posted October 26, 2019 Author Share Posted October 26, 2019 18 hours ago, Matti-Pekka said: Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn että, miksi haluat mitata pakokaasujen lämpötilaa..etkä esim. sytytystulppien alta lämpötilaa? En ole tosiaan mestari pakolämpöjen mittauksessa ja vielä vähemmän kannenlämpötilan mittauksessa tulppien alta, mutta vahvasti kuvittelen pakolämpöjen mittaamisen olevan se oikea tapa. Se lienee tarkempi, seuraa nopeammin muutoksia jne. Ennen kaikkea ei tulisi mieleenikään laittaa mitään ylimääräisiä johtoja ja prikkoja tulppien alle aiheuttamaan sekasortoa ja hankaloittamaan tulppien vaihtoa. Kuvittelen saavani pakolämpöanturit asennettua tyylikkäämmin. Enemmän mietin sitä, että kannattaako koko mittausta rakentaa ollenkaan, koska tieto perinteisesti lisää tuskaa ja työtä, mutta koen sen jotenkin mielenkiintoiseksi. Varsinkin, jos saan aikaiseksi laittaa Porschen puhaltimen, niin on jännä nähdä paljon arvaillut lämpötilaerot sylinterien välillä. Quote Link to comment
Roope Posted October 26, 2019 Share Posted October 26, 2019 (edited) Itse ajattelin lisätä nyt omaan kannenlämpö anturit 1kpl perkansi. Pakolämpö anturit toimii enimmäkseen sytkäennakon säätöön,vian hakuun ja tietenkin jos tulee ongelma niin ecu lopettaa leikin kesken ennenkuin kaikki on sulanut. tulpan alle ei vissiin suositella lämpöantureita ainakaan vw lentokone jutuissa. Edited October 26, 2019 by Roope Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted October 26, 2019 Share Posted October 26, 2019 (edited) en tiedä miten nuo lentokone ja karting auto ym. mittausanturit mitään häiritsee, ja mittari ei vaadi erillistä virransyöttöä lainkaan , vaan pelkkä anturi ja mittari https://vwparts.aircooled.net/VDO-Cylinder-Head-Temperature-CHT-14mm-Sender-p/v323701.htm http://www.exhaustgas.com/ProductDetail.asp?ProductID=2059&DepartmentID=14&CategoryID=97&RepID=&BasketID= tuossa hauska sovitus lentokone mittarista ryssän boxerin tankkiin.. Edited October 26, 2019 by Matti-Pekka Quote Link to comment
pantse1 Posted November 10, 2019 Share Posted November 10, 2019 Minulla on ollut käytössä tuo MGL avionics mittari 12-kavanaisena, ja oikein tyytyväinen olen ollut. Näyttö on selkeä ja lukemat jää muistiin, niin voi katsella lukemia myöhemminkin. Hälytyksen saa asetettua haluttuun lämpötilaan. Anturit tilasin Kiinasta, ja niistäkään ei ole yhtään vielä antautunut, vaikka turbokone onkin. Toimii kyllä re85:lla, joka pitää pakolämmöt viileämpänä. 1 Quote Link to comment
arvuuttaja Posted November 10, 2019 Share Posted November 10, 2019 (edited) Taitaa olla kyseessä jokin muu, kuin ilmajäähy Volkswagen.. Edited November 11, 2019 by arvuuttaja Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.