EetuP Posted December 16, 2019 Share Posted December 16, 2019 Nyt tehdään ensi kesäksi käyttömoottori pystylamppuun. Olen joskus tehnyt muutaman volkkarin moottorin kohtuullisella menestyksellä, mutta siitä on aikaa. Kerkesin jo myymään kaikki vekottimetkin pois, mutta nyt tuntuu taas kertyvän autoja nurkkiin. Asiaan. Lohko Ja sylinterin alla AS21. Ilmeisesti siis tehdaskunnostettu lohko. Tähän kuitenkin olisi taskoitus tehdä. Vauhtipyörä Nelitappinen, hiukan kevennetty, 200 mm kytkin. Quote Link to comment
EetuP Posted December 16, 2019 Author Share Posted December 16, 2019 Kansia on vissiin jo vähän kairattu? Quote Link to comment
EetuP Posted December 16, 2019 Author Share Posted December 16, 2019 Asia. Kampena vakio ainakin porausjäljistä päätellen joskus tasapainotettu. Pytyiksi 85.5 tai 87 ohutseinämäinen. Mikä nokka? Millä arvioin kuluvien osien kunnon? Runkolaakerit yms? Quote Link to comment
Ketsa Posted December 16, 2019 Share Posted December 16, 2019 AS21 lohkosta tärkeintä tarkistaa ettei ole käyttöä estäviä syöpymiä. Periaatteessa parempi lohko kuin AS41 jos on vain säästynyt syöpymiltä. Sitten tyhjä lohko momenttiin ja katsoa/koittaa rakotulkilla, että meneekö keskinmäinen runkolakeripukki kiinni, vai onko hiertynyt väljäksi. Sitten ihmettelemään onko runkolaakeripinnoissa kulumaa (silmin näkyvää tai kynnellä tuntuvaa). Vanhoilla moottorista puretuilla laakereilla voi myös testata kuinka tiukasti laakerit istuvat paikoilleen. Jos edelleen näyttää lupaavalta, niin sitten mittailemaan onko laakeripesät pyöreitä. Sitten etsimään halkeemia ainakin 3 pytyn takaa ja öljynpaineanturin reiän ympäriltä. Youtubesta löytyy hyviä videoita lohkon kunnon tsekkauksesta. Ja sitten muiden osien ääreen... Quote Link to comment
EetuP Posted December 17, 2019 Author Share Posted December 17, 2019 Muisti väärin, AS41 sittenkin. Yksi nostaja silminnähden kuluneempi kuin muut. Mikäköhän sen on tehnyt? Quote Link to comment
EetuP Posted December 17, 2019 Author Share Posted December 17, 2019 Taidetaan lähteä koneistamolle. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted December 17, 2019 Share Posted December 17, 2019 Jännä muokkaus kannen imupuolelle, siinä on tehty normaaleista 2-reikäkansista ikäänkuin isot 1-reikäkannet. En oikein keksi mihin tarkoitukseen tuollaiset on tehty, olisiko yritetty nurkka-1-reikäisiä saada toimimaan paremmin ilman tasausputkea tai jotain vastaavaa. Jos noihin on valmiina sopivat imusarjat (tai no, miksipä ei kävisi ihan tavallisetkin) niin lienee käyttökelpoiset, mutta nurkkatuplat menee vähän hukkaan kun ei ole enää "individual runners" eli jokaiselle kaasarin kurkulle oma rööri palotilaan asti. Quote Link to comment
Tutkija Posted December 17, 2019 Share Posted December 17, 2019 Näyttää vanhoilta jokkiskansilta,siellä tuli aikoinaan yli 20v sitten tuollaisia nähtyä. Quote Link to comment
EetuP Posted December 17, 2019 Author Share Posted December 17, 2019 On jännät imuaukot joo. Samatrn "pässinsarvet" on kairattu väliseinättömiksi. Haiskahtais tosiaan jonkun jokkismiehen hommilta, mutta kansien ja imusarjojen väliset tiivisteet on tehdastekoiset yhdellä isolla reijällä. Quote Link to comment
EetuP Posted December 19, 2019 Author Share Posted December 19, 2019 Onkos tää palotila aivan normin muotoinen? Näkyy jyrsimisjälkiä? Quote Link to comment
EetuP Posted January 6, 2020 Author Share Posted January 6, 2020 Lohko on pesty ja todettu ehjäksi. Millä tarkistan aarporauksen tarpeen? Päittäsvälystä ei tunnu. Vakiokampi vs kiinalainen 76mm? Ei doghouse puhaltimen riittävyys katukäytössä? Kuinka paljon yksi napsu ulkoboorista madaltaa todellisuudessa perää? Kiitos. Quote Link to comment
EetuP Posted January 6, 2020 Author Share Posted January 6, 2020 Joo, olen nähnyt tän taulukon ennenkin, mutta en osaa tulkita sitä.😪 Quote Link to comment
JM Posted January 6, 2020 Share Posted January 6, 2020 2 hours ago, EetuP said: Joo, olen nähnyt tän taulukon ennenkin, mutta en osaa tulkita sitä.😪 Iner=sisempi Outer=ulompi Vastaus 5.5 cm Quote Link to comment
MU Posted January 6, 2020 Share Posted January 6, 2020 (edited) 3 hours ago, EetuP said: Kuinka paljon yksi napsu ulkoboorista madaltaa todellisuudessa perää? Taulukon mukaan 5,5cm edit. Jani ehti ensin😀 Edited January 6, 2020 by MU Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 8, 2020 Share Posted January 8, 2020 On 12/19/2019 at 5:21 PM, EetuP said: Onkos tää palotila aivan normin muotoinen? Näkyy jyrsimisjälkiä? Kansiin tety syltyn yläpaille komeet väistöt, ei oo kuitankaan laskettu ihan simona (tuplan kierteeseen reilu matka) Boonuksena ollu suremmat syltyt. Veikkaan 94 mäntiä, kun pinnapultin kolot puhki 1 Quote Link to comment
EetuP Posted January 8, 2020 Author Share Posted January 8, 2020 Kiitos. Eli käyttökelpoiset sun mielestä? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 8, 2020 Share Posted January 8, 2020 (edited) Perhana! Ekassa kuvassa tuo kevennys ura näytti hämäävältä. Mittaa tuo sylinteriaukko. Jos o d =94, niin on vakio 1600 mitoissan Ei näytä olevan pahemmin halki, jos ohurit on OK & ei oo sortunu, niin ajoon vaan Imupuoli näyttää oudolle, mutta jos toimii, nii sitten se vaan toimii..... * Kampura;: kaikki kaulat hiottava * Lohko aarporattava + mahdollisesti laippa oikastava. Mittaa linjarilla meneekö minkä kokonen liuska keskimmäiseen isoon runkolaakerin väliin. Ketsan vinkki OK, mutta se kertoo vasta jos lohko on rankasti pulahtanut ulospäin. 0,05 tai 0,1mm pullahdus menee kiinni normi momentilla, 0,25 taas ei Edited January 8, 2020 by P_Valtonen Quote Link to comment
EetuP Posted January 8, 2020 Author Share Posted January 8, 2020 Mä en löytänyt halkeamia yhtään. Ja toiselta puoleltahan kanavat oli hierottu niin että väliseinä on poistunut. Ratkaisin asian hankkimalla 40 brosolit. Sitten miettimään muuta kokoonpanoa... Quote Link to comment
EetuP Posted January 10, 2020 Author Share Posted January 10, 2020 Kannen reikä ~94,5 ja kampikammion aukko 90. Mun tutkimustenn mukaan vakio 1600 mitoissa? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.