panzza Posted January 31, 2020 Posted January 31, 2020 Mitenkä paljon pitää huomioida lämpölaajeneminen, kun koneistetaan kampikammioon suurempia aukkoja isommille pytyille? Entä kansissa? Mielellään varmaa tietoa, ei mutua...Ensimmäistä hiukan kireämpää konetta tehdään ja olisi oikein kiva, jos onnistuisi ensimmäisellä kerralla. Quote
wp Posted February 1, 2020 Posted February 1, 2020 8 hours ago, panzza said: Mitenkä paljon pitää huomioida lämpölaajeneminen, kun koneistetaan kampikammioon suurempia aukkoja isommille pytyille? Entä kansissa? Mielellään varmaa tietoa, ei mutua...Ensimmäistä hiukan kireämpää konetta tehdään ja olisi oikein kiva, jos onnistuisi ensimmäisellä kerralla. Riippuu vähän menetelmästä, CNC- vai manuaalikoneistus. Manuaalikoneilla 0,10mm välys putkelle sekä kanteen että kampikammioon. Jos tehdään ohjelma CNC:lle ja kaikkien reikien paikat määritellään tehdasmittojen mukaan voi tehdä tiukemmat toleranssit. Jos putki tehdään juuri ja juuri liukuvaksi kampikammioon on kannen päässä oltava hieman väljempi sovitus jotta sillä on tilaa keskittyä pesäänsä. Tuo kymmenys on kuitenkin toimivaksi todettu mitta. Quote
panzza Posted February 1, 2020 Author Posted February 1, 2020 Tätä tietoa kaivattiin, kiitos. On ihan perus jyrsinkone, ei cnc. Quote
Pepe Posted February 1, 2020 Posted February 1, 2020 Kannattaa huomioida, että sylinteriputkien alapäässä (ainakin Mahleissa 10 vuotta sitten) on pyöristys siinä osuudessa joka menee lohkon sisään. Teetin koneistamolla putkien reikien suurennuksen lohkon ja ihmettelin kun sylinteriputket jäivät keikkumaan lohkon päälle, ratkaisuna (kiitos Volkkaripalstan tietäjien) piti viilalla ottaa aukoista se yläreuna hieman pyöreäksi. Joku moottoritekniikkaa paremmin taitava voi korjata jos tähän on tullut muutos tai kirjoittelin höpöä. 1 Quote
Maasturi Posted February 1, 2020 Posted February 1, 2020 Kaksi - kolme kymmenystä voi jättää huoletta välystä kumpaankin. Eivät jää ainakaan jumittamaan. Näin olen itse tehnyt. 1 Quote
Racing Posted February 1, 2020 Posted February 1, 2020 (edited) Jos välys jää kannen päähän liian pieneksi saattaa kantta kiinnittäessa putki nirhaista putkenreijän seinämästä alumiinilastun joka jää tiivistepinnan ja pytyn väliin kun kannen kiinnittää. 0,10 ehdoton minimi mutta 0,20 ei ole liikaa varsinkaan isommilla putkilla. Mitä pienempi välys sen tarkempi saa olla kasaamisvaihessa. Edited February 1, 2020 by Racing 1 Quote
wp Posted February 1, 2020 Posted February 1, 2020 (edited) Liiasta välyksestähän ei tässä kohden ole juurikaan haitttaa. Osat hakevat kyllä paikkansa, blueprint/tehdasmittoihin koneistaminen tuskin maksaa vaivaa, mäntä ohjautuu putken sijainnin mukaisesti kammen kaulan suunnassa. Tärkeämpää on että putken tiivistepinta kampikammiossa olisi yhdensuuntainen runkolaakerilinjan kanssa jolloin kumpaankaan kangen laakeripintaan ei kohdistu kuormitusta "kulmittain" eli mäntä kulkisi vinossa putkeen nähden. Kaikki toleranssit ilmajäädytteisessä ovat kuitenkin sen verran isoja että hiuksia on turha lähteä halkomaan, kunnollinen voitelu/öljykalvo pitää huolen että osat toimivat yhdessä pienistä mittaheitoista huolimatta. Edited February 2, 2020 by wp 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.