Jump to content

Koneistustoleranssikysymyksiä


Recommended Posts

Mitenkä paljon pitää huomioida lämpölaajeneminen, kun koneistetaan kampikammioon suurempia aukkoja isommille pytyille? Entä kansissa? Mielellään varmaa tietoa, ei mutua...Ensimmäistä hiukan kireämpää konetta tehdään ja olisi oikein kiva, jos onnistuisi ensimmäisellä kerralla. 

Link to comment
8 hours ago, panzza said:

Mitenkä paljon pitää huomioida lämpölaajeneminen, kun koneistetaan kampikammioon suurempia aukkoja isommille pytyille? Entä kansissa? Mielellään varmaa tietoa, ei mutua...Ensimmäistä hiukan kireämpää konetta tehdään ja olisi oikein kiva, jos onnistuisi ensimmäisellä kerralla. 

 

Riippuu vähän menetelmästä, CNC- vai manuaalikoneistus. Manuaalikoneilla 0,10mm välys putkelle sekä kanteen että kampikammioon. Jos tehdään ohjelma CNC:lle ja kaikkien reikien paikat määritellään tehdasmittojen mukaan voi tehdä tiukemmat toleranssit. Jos putki tehdään juuri ja juuri liukuvaksi kampikammioon on kannen päässä oltava hieman väljempi sovitus jotta sillä on tilaa keskittyä pesäänsä. Tuo kymmenys on kuitenkin toimivaksi todettu mitta.

Link to comment

Kannattaa huomioida, että sylinteriputkien alapäässä (ainakin Mahleissa 10 vuotta sitten) on pyöristys siinä osuudessa joka menee lohkon sisään. Teetin koneistamolla putkien reikien suurennuksen lohkon ja ihmettelin kun sylinteriputket jäivät keikkumaan lohkon päälle, ratkaisuna (kiitos Volkkaripalstan tietäjien) piti viilalla ottaa aukoista se yläreuna hieman pyöreäksi.

 

Joku moottoritekniikkaa paremmin taitava voi korjata jos tähän on tullut muutos tai kirjoittelin höpöä.

  • Like 1
Link to comment

Jos välys jää kannen päähän liian pieneksi saattaa kantta kiinnittäessa putki nirhaista putkenreijän seinämästä alumiinilastun joka jää tiivistepinnan ja pytyn väliin kun kannen kiinnittää. 0,10 ehdoton minimi mutta 0,20 ei ole liikaa varsinkaan isommilla putkilla. Mitä pienempi välys sen tarkempi saa olla kasaamisvaihessa.

 

 

 

Edited by Racing
  • Like 1
Link to comment

Liiasta välyksestähän ei tässä kohden ole juurikaan haitttaa. Osat hakevat kyllä paikkansa, blueprint/tehdasmittoihin koneistaminen tuskin maksaa vaivaa, mäntä ohjautuu putken sijainnin mukaisesti kammen kaulan suunnassa. Tärkeämpää on että putken tiivistepinta kampikammiossa olisi yhdensuuntainen runkolaakerilinjan kanssa jolloin kumpaankaan kangen laakeripintaan ei kohdistu kuormitusta "kulmittain" eli mäntä kulkisi vinossa putkeen nähden. Kaikki toleranssit ilmajäädytteisessä ovat kuitenkin sen verran isoja että hiuksia on turha lähteä halkomaan, kunnollinen voitelu/öljykalvo pitää huolen että osat toimivat yhdessä pienistä mittaheitoista huolimatta.

 

Edited by wp
  • Like 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...