Jump to content

Moottorin viritys: auttakaa viisaammat...


GT78

Recommended Posts

Moi. Tarkoitus olisi talvella rakennella viisysiin kuplaan viritekniikka. Aluksi meinasin virittää vanhaa tekniikkaa Judsoneilla sun muilla, mutta laitankin sen hyllyyn (1200 vm. '59 plus loota) entisöintiä tai muuta mielenhäiriöö odottamaan (eli en viitsi orggistekniikkaa raiskata ja tämänhän nyppii helposti pois joskus jos haluaa orggiksen laittaa tilalle).

 

Nyt kysyn arvon raadilta: miten saan kuppeliini parhaiten (ja mieluiten melko edullisesti) noin 100-120 hp koneen?

 

Ajattelin alustavasti tollasta 1835 konetta, eli se vaatii ne 90 pytyt ja..mitä muuta? Millä kammella/nokalla pitäis mennä? Ja riittääkö Weberin noin 34 tuplat mihinkään tässä tapauksessa? Alan kirjallisuus on hankintalistalla mutta kertokaa kokeneemmat mistä tätä pitäisi alkaa rakentaa (siis mikä lohko olis paras jne)?

 

KAIKKI vinkit tervetulleita. Esim. käsite Fullflow on hakusessa. Riittääkö tämän tehoseen koneeseen vain lisäöljypohja?

 

Kertokaa kokemuksia. Haussa siis kone katukäyttöön ja heppoja sais olla sata takapyörillä. Turbolle ei kiitos, vapari pitäis olla.

 

Laatikoksi kaiketi käy vakio kunnossa oleva? Kuinka helppoa/halpaa olisi rukata välityksiä niin että isommat vaihteet olisi pidempiä? Vai onnistuisiko lootan parantelu perää vaihtamalla?

 

Tiedän että näitä on aina myynnissäkin mutta haluan tehdä itse, eli aihioita sopii tarjota.

 

Kiitos jo etukäteen vinkeistä. Myös hyvät nettilinkit tarpeen!

 

Jaska

Link to comment

Tästä kirjoitettu jo miljoona kertaa,mutta perusresepti: 1776

 

Aihioksi isoöljykanavainen lohko eli 71 ja uudempi kone. Kaikki osat luonnollisesti koneistukseen. Vakioakseli (tai jos lompsa kestää kunnon vastapainoakseli,mielummin vakio kun huonolaatuinen vastapaino)+200mm kevennetty vauhtis n.5-5.5kg,8-tapilla,tasapainoon,kennedy 1 tai uusi kunnollinen Luc asetelma.vauhtipyörän kytkinpinnan oikaisu. Vakioveivit. Englen 120 Nokka,Öljypumppu suodatinjalalla schadek tai full flow GB painevenakannella+1/2" letkut,GB Lisäöljypohja n.1.5K,90.5 Mahle setti,

40x35.5 Kannet "Empi" Tai CB 044,1.25 tai vakiokeinut,terästapit ja HD keinuvipuakselit,norsuntassuruuvit,2x40 tai 2x44/2x45 Weber / Dellorto.

Race putkisto 41mm 38/sisä,009 jakaja,Puristussuhde 9-9.5:1

 

Noilla eväillä pitäs olla 95-120 heppaa osista/kansista ja kaasareista riippuen. Kun kaiken teet ja ostat huomaat olevasi 3000-4000 köyhempi.

 

Ja voihan sinne vaikka pistää läppärungot ja hestekin jos rahaa on käytettävissä.

 

Ja mitkään sylinterikannet ei tehtaan jäljiltä valmiita ne on työstettävä kunnolla mikäli haluaa tehoa.

Link to comment

Kiitos Kyösti kattavasta listauksestasi.

 

Jees arvasin että näistä on kirjoitettu miljoona kertaa, itse vaan ekaa kertaa tekemässä ja siksi kyselläään. Ilmeisesti Kyöstin setti on "toimiva" kokonaisuus? Mielipiteitä? Rahamäärä ei yllättänyt, mieluummin tekee kerralla hyvin kuin viisi kertaa huonosti. Kalliiksi sekin tulee.

 

Tuosta listasta tulkitsin että esim. alle 40 koon tuplaweberit ei riittäisi? Pitääkö paikkaansa?

Link to comment
Guest veewee
Kiitos Kyösti kattavasta listauksestasi.

 

Ilmeisesti Kyöstin setti on "toimiva" kokonaisuus? Mielipiteitä? Rahamäärä ei yllättänyt, mieluummin tekee kerralla hyvin kuin viisi kertaa huonosti. Kalliiksi sekin tulee.

 

On toimiva, mutta yhden kesän jälkeen tuntuu jo mopolta :)

Satsaa vaan laadukkaisiin osiin ja huolelliseen työhön niin ei tarvi kerran kuukaudessa avata ja rempata.

Link to comment
Guest ritariässä

mun vinkki seuraavanlainen.

 

aloita ensin laadukkaasta alakerrasta pohjautui se sit uuteen tai oikeesti hyvään/hyvin ( käytetty) koneistettuun lohkoon. muista kannattaa että myös noissa uusissa väli-amerikan tuotannon lohkoissa voi jotkut mitat heittää.

 

valetut vauhtipyörät ja kampiakselit kannattaa unohtaa heti alkuun. orkkis veivit kestävät tavoittelemasi tehot ja kierrokset ja jää pelivaraakin. tietty vanhat kanget kannattaa laittaa ( ala- ja ylälenkit) mittoihin ja sitä ennen särötarkastuttaa ja mutterit uusiin. alapään lenkitys niistä yleensä pettää.

 

kampiakselina voit kayttää niin vakiosta hitsaamalla vastapainotettua taikka ihan nykyisiä kiinassa valmistettuja. muistat vaan tarkistaa laakerikaulojen mitat ja ym sovitukset.

 

sitten vaan alakerta kasaan ja pidetään huolta että runkolaakeripesät ovat laakereille sopivan tiukat eikä väljät. pysyy paikat sit paikoillan paremmin eivätkä öljynpaineet katoile turhaan.

 

sit paikkaan mikä nykyään monasti aiheuttaa (ihan oikeesti) ongelmia eli nokka-akseli ja nostajat. markkinoilla on nostimia jotka eivät tunnu kestävän teki niille mitä tahansa vaan lähtevät kulumaan/reikiintymään syöden sit samalla nokka-akselin piloille. sit sulla on kone jonka öljykierrossa on hauskaa metallilastua joka tuhoaaa paikan kuin paikan.

 

scatin nostimien kerrotaan olevan kaikkein pahimmat eikä niiden kohdalla ole edes aina uudelleen ( uusina ) koneistaminen pinnoituksen kera auttanut. itse olen hionut uudet nostajat isonumeroisella paperilla ja kiilloittanut peilimäiseksi ja smana olet tehnyt myös nokille. ennemmin tasaisen liukuva pinta kuin karkea pinta joka joka kerta liukuessaan hankaa metallia pois kunnes pinta tasoittuu taikka pääsee pettämään.

 

sitten vaan valitsemaan mitkä pytyt haluaa. 90,5 eli 1776 on aina varmin tapaus. lohkoon jää pinnapulttien ympärille tavaraa vielä reilusti ja putket ovat seinämiltään paksut. myös 92 ja 94 toimivat. näistä 92 putket ovat kaikkein uhutseinäsimmät. nyt tosin markkinoille on tullut paksuseinäsiä 92 putkia, joten eivät uppoile enää niin kansiin ja muuta muotoa kuumina.

 

jos budjetti tiukilla, voit alussa säästää kansissa ja kaasareissa eli aloitat vaikka hyvin portatuilla vakiokansilla. nekin virtaa helposti yli 100 heppaa ja päälle saat koneen joka reagoi hyvin kaasuun, koska kanavissa on nopea virtausnopeus. sekä virtausarvot että virtausnopeudet vaikuttavat.

 

myöhemmässä vaiheessa on sit helppo laittaa parempia/"isompia" kansia ja kaasareita ja kasvattaa konetehoja, mut alakerta on jo valmis suuremmillekin tehoille.

 

kuten ylempänä sanottu, oikeestaan kaikki virikannet vaatii kaupan jäljiltä viimeistelyä. varsinkin sinne istukoiden ja venttiiline tienoille saadan paljon parannusta. myöskin kanavien ja imusarjojen kohdistus on työ jota ei kannata jättää tekemättä.

 

kaasareiksi voit valit niin kadronit ( niilläkin saa yli 100 pollea koneesta ulos) taikka sitten tupla 40milliset. 44/45 tuplista ei juurikaan ole hyötyy ellei nokat ja kannet ole mitoitettu esim 150hp tehotavoite mielessä.

 

alkuun 1 1/2 pakosarja tai tai maksimissaan 1 5/8 riippuen onko kannet esim 35,5-32 vai 40-35,5 venoilla.

 

ei muuta kuin konetta rakentamaan ja penkittämään ja sit ihmettelemään missä meni pieleen jos meni:)

Link to comment

mä en kayttaisi yli 80-100 heppasessa vakiokiertokankia, enka strokerissa koskaan. Niissa on usein mikroskooppisia saroja kaulassa, mita ei silmalla nae. Lisaksi vakiokankien pultit on heikko kohta. Uusi setti hyvia kankia laadukkailla pulteilla maksaa alle 200e, se on pieni raha verrattuna siihen etta lahestulkoon kaikki moottorin osat kansien valissa (kannet mukaanlukien) menee paskaksi jos kanki lahtee kavelemaan. Älä saasta väärässä paikassa!

Hintaero kapenee huomattavasti kun lasket vakiokankien kunnostamiseen kuluvan rahan. Tasapainotus, reikien koneistus, varren oikaisu, särötarkastus, pikkureiän holkitus, uudet pultit...... aika äkkiä pääsee lähelle 200e hintalappua jos alkaa uusia OIKEASTI kunnostamaan. Kaupasta saataviin "rebuilt" vakiokankiin en luottaisi yhtaan enempaa, ihmeen halvalla myyvat kun ottaa huomioon mita kaikkea niille pitaa tehda jotta niista saa oikeasti hyvät.

 

 

Jan

Link to comment

Miulle on pata käyny kalliiksi sen takia että arvelin aina kerrallaan tehtyjen osien vaihtojen riittävän - vaikka mitään ei ole (vielä) hajonnut niin nälkä on siinä määrin kasvanut että kummasti on tavaraa lähteny vaihtoon/kiertoon.

 

Silläpä miekin suosittelin vaivan välttämiseksi tekemään lohko-osaston kunnolla: Lohkoon kerralla isot reiät (90,5 tai 94), kampuraan lisää millejä (78-82) ja kammen iskuun sopivat veivit. Tulee alussa kalliimmaks mutta lopulta halvemmaksi :)

 

Joku semmonen "romukone" jossa on doghouse, kannattaa ostaa pohjiksi että saa kaikki moottoripellit, termarin, laturin ja puhalluskamat ym. Loput voi laittaa osina myyntiin jolla voi saada vaikka, no, puolikkaan kampuran tai veivit...

 

Mie lähtisin reippaasti kombosta 78x94 johon vakioista tai 044:t tms tehdyt kannet ja käytettävissä olevat kaasari- ym. osat. Nokaksi vaikka FK-46 tai W-125. Lisäö-pohja, full-flow, vakio-doghouse jäähdytykseen tai T4-jäähdyttimellä tehostettuna.

 

Tässä logiikkana lähinnä se, että padan virittäminen eteenpäin onnistuu erittäin mukavasti "bolt-on" -osilla kuten kansilla, kaasareilla, venakoneistolla, sytkällä ym.

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Kiitos erinomaisista vastauksista!

 

Näin ekaa kertaa liikkeellä olevana nämä jutut on jo aukaisseet riittävästi silmiä. Eli oikeampi koko sylintereille on tuo 90,5. Jotenkin itsekin mietin että ensin lohko kuntoon sisukaluineen ja myöhemmin lisäillään muita hilppeitä.

 

Mites vaihteisto sitten? Kestääkö vakio? Miten tuo '59 vakio loota, uskaltaisiko käyttää? Mitä muutoksia uudempi loota aiheuttaisi?

Link to comment
Kiitos erinomaisista vastauksista! Mites vaihteisto sitten? Kestääkö vakio? Miten tuo '59 vakio loota, uskaltaisiko käyttää? Mitä muutoksia uudempi loota aiheuttaisi?

 

Jos tähän voisi vielä pyytää arvon raadilta selvitystä, niin olisi projekti melko lailla suunnittelun suhteen selvä...

Link to comment

"suosittelisin seuraavaa" Vaihda laatikko uudempaan jossa on ohjaus painelaakerille. Jos -59 laatikossa on vielä painelaakerin haarukka vain toiselta puolelta tuettu(ja pusla väljä tietty) niin saattaa tulla kytkin propleemia(varsinkin jäykemmällä asetelmalla).

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...