P_Valtonen Posted March 20, 2020 Posted March 20, 2020 (edited) Moro Hörhöt Lyhyt virsi kaunis. Multa haluttiin pallikseen moottori, jonka kriteerit oli että; autolla pitää saada vietyä keväisin vene trailerilla veteen ja syksyllä taas nostaa vene ilman ongelmia. Polkasin bolt-on koneen, joka oli käytännössä vakio 1600 kone, mutta Kuutiot 94/69 sarjalla 1915 kokoon kasvatettu Nokkana vakion tilalla c25 Pict 34 en muista enää suutin arvoja Edit. moottorissa FF kierto öljyllä Toimitettuun koneeseen liittyen sain myöhemmin sähköpostin, jossa moottorin sanottiin toimivan paremmin kun ostaja uskalsi edes odottaa. Silloin mietin että jos tämmösen palautteen saan, niin samaa reseptiä kannattas käyttää jatkossakin ja tän klooneja on tullu tehtyä läjä viimeseen 10v aikana. No 10 meni ja tapasin koneen ostajan 2019 Hyvinkään automuseon sväpissä, hän kertoi että kone toimii hyvin vieläkin, mutta lohkoon on tullu halkeama, josta öljyt tulee ulos. Ja että kiinnostasko tehdä koneeseen lohkon vaihto homma, niin että paku olis taas liikenteessä 2020 keväällä? Kiinnostuin aiheesta, kun kaikki tuntuu tietävän mua paremmin, ettei 94 rojuilla voi kestää pitkänmatkan moottoreissa. Tästä saan arvokasta tietoa osien kestosta. Sain mosan long-blokkina 2019 syksyllä Nyt vaan ollu semmosta lentoa koko talvi, ettei oikein ole ollu sopivaa hetkeä rempalle. Mutta kun Korona laitto työpaikan ovet säppiin nyt (ainakin) kuukaudeksi, niin nyt olis sitten sitä hetkeä sopivasti. Päivittelin tarinaa etenemisen mukaan ja lätkin mittaustulokset sekaan Edit Pengoin sähköpostilootaa ja löysin tän koneen kirjanpidon sieltä. Eihän tällä oltu mentykkään 31,000 vaan +41,000 km ! Tarkasti 41,360km Edited March 31, 2020 by P_Valtonen 1 Quote
P_Valtonen Posted March 20, 2020 Author Posted March 20, 2020 (edited) Tässä lähtökohta nyt ja vuoto kohta tarkemmin Edited March 22, 2020 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted March 20, 2020 Author Posted March 20, 2020 (edited) Kunnon työkalut, nii hommat etenee. Nyt puolen tunnin tauko päälle, kun koirat ruokittava Edited March 21, 2020 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted March 20, 2020 Author Posted March 20, 2020 Drinksu naamaan ja vartti veivuuta. Tästä jatkuu huomenna mittatulosten kera Quote
P_Valtonen Posted March 20, 2020 Author Posted March 20, 2020 Tän kuvan nimi vois olla; "ympäri käydään, yhteen tullaan" 😎 4 Quote
P_Valtonen Posted March 21, 2020 Author Posted March 21, 2020 (edited) Tässä nokka ja nostaja datat. - nostajat kaikki, en laittas uuteen koneeseen. Kuvissa paras ja huonoin - nokan laittaisin uusin nostajin, mutta 1&3 pako saanu kärjestään siipeensä. Muuta kyömyt ok, vaikka nostoa hävinny kymppi tai kaksi. AC sivujen mukaan 8.4mm alunperin. Kuvassa pahiten kulunut nokkakyömy. Tästä nokasta tulee jatkossa hionta-aihio 😐 Edit. Lisäsin nostajien kuvan, jossa kaikki näkyvissä. Huomaa että parit on lähes identtisesti kuulunu, vaikka kuvassa näyttää erilaiselta (tallin valot teki tepposen) Edited March 22, 2020 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted March 21, 2020 Author Posted March 21, 2020 (edited) Sitten kammen kimppuun Taulukossa kunkin kaulan ristimitta. Ja paljonko se on alle 0.25mm'n Kaikki ok täällä rintamalla, mutta pikkulaakerin 1.5/100 ovalisuus ei oo primaa. Lisäksi kammen banaanisuus (0.02mm) ei ole optimi arvossa. Kumpikaan arvo ei ylitä hylky-rajaa. FF putsari tehny ihmeitä, ku osa suunilleen samassa kunnossa kun 10v sitten Edited March 23, 2020 by P_Valtonen 1 Quote
P_Valtonen Posted March 21, 2020 Author Posted March 21, 2020 (edited) Sitten kytkin 10v sitten brassi sasseja sai vielä painotettuna. Vauhtis oli hirveessä öljy-paska-mämmissä, mutta onneksi vain ulkoreunastaan, kun putsasin kytkin pinnat ja levyt kliinerillä, niin testissä anto uutta vastaavat arvot. Wow! Pinnat ottanu kiillottumaa ja väriä. Lisäksi levyn paksuus vain 7.8mm (uusi xx mm tarkistan..) Edited March 22, 2020 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted March 21, 2020 Author Posted March 21, 2020 (edited) Kiertokanki setti. Alunperin koneeseen laitoin 3x ok ja 1x nos kankia painotuksen kautta. Nos kangen hela on nyt kuin uusi. Muissa tuplaten helassa välystä pitkittäin versus poikittain. Käyn koneistamolla kysäsee viisaampien mielipidettä aiheesta. Rajalla mennään.... Alalenkit kaikki uusien osien mitoissa (d 57.80 - 57.82). Kannattaa jättää alalenkit jatkossakin kevennyksen ulkopuolelle..... Se ihmetytti että käytön aikana oli tullu jotakin karstaa laakerin ja alalenkin väliin. Sipasin sen pois 400 santsikalla. Kuvassa näkyy santsikassa irti saatu shittu määrä. Nämä oli laikkuina tuolla raudassa kiinni Edited March 22, 2020 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted March 21, 2020 Author Posted March 21, 2020 (edited) 17 hours ago, NO H2O said: Uusi levy muistaakseni 9 mm 😀 Samaa muistelin itte, mutta en löytäny uusia tallista yhtään mitattavaksi.... Edited March 22, 2020 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted March 21, 2020 Author Posted March 21, 2020 (edited) Laakerit. Nämä pitäs laittaa paikalleen, osat momenttiin ja mitata sitten. Yök, en jaksa Mennään kevyemmällä diagnostiikalla.... Kk laakereissa on kahdessa parissa menny jotakin epäpuhtautta läpi. 2 liuska paria taas on kuin uutta. Ei tunnun sormenpää/kynsi mtn. Optista jälkeä on, todellista taas ei Runkolaakerit. No otin vertomitan uudesta saman valmisajan runkolaakerista ja näiden käytettyjen mitat sisältä oli samat. Pientä kiillottumaa siellä ja täällä. Samaten pikku epäpuhtauksista jälkiä, muttei mtn merkittävää. Pelottavan hyvässä kunnossa 😁 Veikkaan että ilman tätä purkua, näillä olis menty vielä tuplaten tää matka. (Jollei triplaten??) Edited March 21, 2020 by P_Valtonen 1 Quote
P_Valtonen Posted March 21, 2020 Author Posted March 21, 2020 (edited) Sylinterit Nämä hyvässä kunnossa. Kaikki 94 nimellis mittaan nähden väljempiä 0.03-0.05mm. Suurin ovaalisuus 0.01mm Miinukset Syltty 2: klo 10 n d 15mm syöpymä Syltty 1: klo 6 pitkä naarmu Hoonilla kuntoon tavoite näissä Edited March 21, 2020 by P_Valtonen 1 Quote
P_Valtonen Posted March 21, 2020 Author Posted March 21, 2020 (edited) Huomenna Maanantaina jatkuu tää homma. Jälellä; Lohkon laakerilinja Männät Kannet Edited March 22, 2020 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted March 23, 2020 Author Posted March 23, 2020 (edited) Sitten männät. Näiden helmat oli 93.90-93.77. 1/2 oli suuremmat 3/4 taas enemmän kuluneet Arvot kuitenkin tällä ajolla kiitettävät Männän tapin kohdalta männän ristimitta oli 1/2/4 osissa 2-6-7 satkua eroa 3 taas ovaali 0.09mm Kolmosen muoto muutos huomioitu, muista ei väliä Renkaan uran hakkautuminen. Eli välys rengas / mäntä korkeus suunnassa Ylin 0.06-0.08 Keski 0.05-0.07 Ö 0.15 jokaisessa ... kulumat haskassa.... Rengas päittäis.välys (mitattu tiukimpaan sylinteriin) 1 0.5-0.7mm 2 0.35-0.4 Ö (en alkanu mittaa) Ylin pikkusen kulunu. Kakkonen uutta vastaava. Eli männänrenkaat saa kuntoon uudella sarjalla Kahdessa männässä oli tappi jumissa (en merkinny ylös missä 😐). Vetäsin 22.00mm kalvaimen läpi ja taas tapin pesä uutta vastaava. Tapeista shittu pois 400 santsikalla + öljytipalla. Tapit oli putsaamisen jälkeen 22.00-21.995 mitassa Mäntien pohjassa oli palanut karsta määrä / värimuutokset minimaaliset. Nää männät menee rengastuksella uudestaan käyttöön 😎 Edited March 24, 2020 by P_Valtonen 2 Quote
P_Valtonen Posted March 23, 2020 Author Posted March 23, 2020 (edited) On 3/21/2020 at 11:10 PM, P_Valtonen said: Jälellä; Lohkon laakerilinja Kannet Nää huomenna tiistaina Edited March 31, 2020 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted March 24, 2020 Author Posted March 24, 2020 (edited) Sitten kannet käyty läpi. Positiivisesti ajattelin että nää olis kanssa priimaa. Eipä ollu. No ei ollu halki, mutta ohjurit kaikki kaputt ja aikasempi remppaaja käyttänyt jotakin jälkituotanto venaa. Kuvassa putsattuna. Venat vaihdettava varmuuden vuoksi. Ei ollu edes hakkaantuneet päästään mitenkään.... Käyn koneistamolla mittaa jouset, kysyy kansirempan aikataulua ja mielipidettä kiertokankien yläpäästä. Edited March 24, 2020 by P_Valtonen 1 Quote
P_Valtonen Posted March 25, 2020 Author Posted March 25, 2020 (edited) Iltaa taas Lohko katottu läpi. Tasapainotus ollu kohdallaan, kun kaikki isot laakeripesät (ihme kyllä) OK kunnossa. Piti testata mikrot liian hyvien tulosten johdosta. Niissä ei olllu vikaa Lohko oli taipunu ulospäin alle 0.05mm (ks ylin kuva). Tää tulos kiitettävä, kun mitta alunperin samaa kokoluokkaa. Tiedoksi tän mittauksen välttelijöille; 0.2mm on jo valona pukikkien välissä (hyvin pitää ö-paineet Mahlen laakerilla, joissa ulkokehällä 360 asteen ö ura?). Tämä.0.2mm lohkon sortuminen keskeltä ei ainakaan paranna kannen tiiveyttä putkiin nähden, kun tiivistys pinta on em mitan verran keskeltä vehemmän, kun sylinterien ulkoreunasta.... Miinukset lohkosta - Pikku pesä oli 0.08mm nimellis mittaa suurempi.= poraus kuntonen - keskipukissa oli pientä suomua lohkon puoliskojen toisiaan hieromisesta + keskimmäiset isot mutskut oli löysällä purettaessa. - Boonuksen keskipukki oli halki lohkosta tapin vierestä! Tähän en oo aikasemmin törmänny. - ö imuputkihässä oli hävittänyt mutterinsa. Nylokki hävinny ja 10v aikana tullu ulos öljynvaihtojen yhteydessä? Eli lohko romu, vaikkei se olis edes halki ö kanavastaan Edited March 25, 2020 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted March 28, 2020 Author Posted March 28, 2020 (edited) Koneistamolla käyty tänään - kk helat katu putputtimeen ok kunnossa - kannet saan ulos kahdessa viikossa uusin venoin. - venat hakkantunu niin vähän että vaikkas olevan jotakin keskimäärin laadulleenpaa tavaraa. Kannet on paruzzin kunnostettuja kansia. ×××× Venajousi testaus venähti. Koetan saada tän tehtyä ensi viikolla. Jouset joku jälkituotanto, kun ei oo progressiivisuutta kierteessä ollenkaan Edited March 29, 2020 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted March 28, 2020 Author Posted March 28, 2020 (edited) Tässä o jokusen viikon jo valmiina ollu uusi lohko Edited March 28, 2020 by P_Valtonen 1 Quote
P_Valtonen Posted March 31, 2020 Author Posted March 31, 2020 (edited) Kannet pitäs olla valmiina ensiviikolla. Osa puutteet suunilleen hanskassa Kohta pääsee kasaa mosaa takas nippuun 🙂 Huomaa, ajo km arvo 25% pienempi kuin sen muistin. 41,000km oikea arvo On se hyvä että tuli penkastua sähköpostit tästä aiheesta... Edited March 31, 2020 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted April 23, 2020 Author Posted April 23, 2020 Kannet sen vaan venyy 😞 No kiertokankia pitäs tulla useampi kierros ensiviikolla. Sitten pääsee niputtaa alakerran. .... Quote
P_Valtonen Posted May 2, 2020 Author Posted May 2, 2020 (edited) Kannet saatu Ohjurit kuntoon + uudet venat Edited May 2, 2020 by P_Valtonen Quote
mikan Posted May 2, 2020 Posted May 2, 2020 41 tkm, oliko kuinka tiuhaan vaihdettua öljyt ja mitä öljyä käytetty? t. Mika Quote
P_Valtonen Posted May 2, 2020 Author Posted May 2, 2020 2 hours ago, mikan said: 41 tkm, oliko kuinka tiuhaan vaihdettua öljyt ja mitä öljyä käytetty? t. Mika Mä kysyn. Quote
P_Valtonen Posted May 22, 2020 Author Posted May 22, 2020 (edited) Kysyin ja hävitin öljy vastauksen....☹ No helotetut kanget, näihin kierre putsaukset, laakerit sisään.... Edited May 22, 2020 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted May 22, 2020 Author Posted May 22, 2020 (edited) Ilmanen vinkki ja itte keksimä Tapit lohkoon Pamputa laakerit kumivasaralla pohjaan Vedä terävällä puukolla etc viivan lohkon pintaa pitkin molemmin puoli laakeriin Kun rojut kammessa ja kampi lohkossa, niin noista näkee suoraan onko tappi OIKEASTI kolossaan vai ei Vuosien varrella ennätys typ4 purettavasta moottorista laakeri, jossa aikasemmista asennuksista seitsemän (7!!!!!) tapin jälkeä, jonka saa väärästä asennuksesta + lohkon momenttiin vedosta. Mahtanu alkaa vituttaa jumiutuva kampusta, ehkä jo kolmannen kasaus yrityksen kohdalla 😁😁 Edited May 24, 2020 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted May 23, 2020 Author Posted May 23, 2020 Nyt ruokkii koirat ja sitte jatkuu... Quote
P_Valtonen Posted May 24, 2020 Author Posted May 24, 2020 Rengas show Kokeilin grantin sarjasta välykset, oli jokaisessa 1-2 renkaassa suuruusluokkaa parikymppiä liian tiukat. Toinen uusi grantin sarja hyllyistä, ja tässä vain kahdessa renkaassa 0.05mm poisto tarve. Laiskana miehenä valitsin tähän koneeseen jälkimmäisen. Quote
P_Valtonen Posted May 24, 2020 Author Posted May 24, 2020 (edited) Dekki.... Ja sitten renkaat Edited May 24, 2020 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted May 30, 2020 Author Posted May 30, 2020 On 5/2/2020 at 4:40 PM, mikan said: 41 tkm, oliko kuinka tiuhaan vaihdettua öljyt ja mitä öljyä käytetty? t. Mika Tää ollu hetken unohduksissa. Tässä vastaus copy-paste Öljyt 20w50 pääsääntöisesti ja vaihtoväli n 3000 km , lisäys n 1 l vaihtovälin aikana. Parempaa mineraaliöljyä. Pelkkää kesäajoa. Quote
ARTO Posted May 30, 2020 Posted May 30, 2020 94 putket ja soikeana monentissa/kuumana, ei yllätä. Quote
Tutkija Posted May 30, 2020 Posted May 30, 2020 Aika normikulutus väljillä ohjureilla kuplan koneelle... Quote
P_Valtonen Posted June 2, 2020 Author Posted June 2, 2020 Case close Möntti haetaan tällä viikolla, isäntä ripottelee lisälaitteet päälle ja punnertaa laitteen pallikeulaansa. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.