Jump to content

41000km 10v 1915ccm kuntotesti


Recommended Posts

Posted (edited)

Moro Hörhöt

 

Lyhyt virsi kaunis.

 

Multa haluttiin pallikseen moottori, jonka kriteerit oli että; autolla pitää saada vietyä keväisin vene trailerilla veteen ja syksyllä taas nostaa vene ilman ongelmia. 

 

Polkasin bolt-on koneen, joka oli käytännössä vakio 1600 kone, mutta

Kuutiot 94/69 sarjalla 1915 kokoon kasvatettu

Nokkana vakion tilalla c25

Pict 34 en muista enää suutin arvoja

Edit. moottorissa FF kierto öljyllä 

 

Toimitettuun koneeseen liittyen sain myöhemmin sähköpostin, jossa moottorin sanottiin toimivan paremmin kun ostaja uskalsi edes odottaa. Silloin mietin että jos tämmösen palautteen saan, niin samaa reseptiä kannattas käyttää jatkossakin ja tän klooneja on tullu tehtyä läjä viimeseen 10v aikana.

 

No 10 meni ja tapasin koneen ostajan 2019 Hyvinkään automuseon sväpissä, hän kertoi että kone toimii hyvin vieläkin,  mutta lohkoon on tullu halkeama, josta öljyt tulee ulos. Ja että kiinnostasko tehdä koneeseen lohkon vaihto homma, niin että paku olis taas liikenteessä 2020 keväällä?

 

Kiinnostuin aiheesta, kun kaikki tuntuu tietävän mua paremmin,  ettei 94 rojuilla voi kestää pitkänmatkan moottoreissa. Tästä saan arvokasta tietoa osien kestosta. 

 

Sain mosan long-blokkina 2019 syksyllä

Nyt vaan ollu semmosta lentoa koko talvi, ettei oikein ole ollu sopivaa hetkeä rempalle. Mutta kun Korona laitto työpaikan ovet säppiin nyt (ainakin) kuukaudeksi, niin nyt  olis sitten sitä hetkeä sopivasti.

 

Päivittelin tarinaa etenemisen mukaan ja lätkin mittaustulokset sekaan

 

Edit

Pengoin sähköpostilootaa ja löysin tän koneen kirjanpidon sieltä. Eihän tällä oltu mentykkään 31,000 vaan +41,000 km !

Tarkasti 41,360km 

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Posted (edited)

Kunnon työkalut,  nii hommat etenee.

 

Nyt puolen tunnin tauko päälle, kun koirat ruokittava 

20200320_204323.jpg

Edited by P_Valtonen
Posted (edited)

Tässä nokka ja nostaja datat.

- nostajat kaikki, en laittas uuteen koneeseen. Kuvissa paras ja huonoin

 

- nokan laittaisin uusin nostajin, mutta 1&3 pako saanu kärjestään siipeensä. Muuta kyömyt ok, vaikka nostoa hävinny kymppi tai kaksi. AC sivujen mukaan 8.4mm alunperin.  Kuvassa pahiten kulunut nokkakyömy. Tästä nokasta tulee jatkossa hionta-aihio 😐

 

Edit.  Lisäsin nostajien kuvan, jossa kaikki näkyvissä.  Huomaa että parit on lähes identtisesti kuulunu,  vaikka kuvassa näyttää erilaiselta (tallin valot teki tepposen)

 

 

 

 

20200321_200240.jpg

 

20200321_200140.jpg

 

20200321_200611.jpg

 

20200321_203146.jpg

 

Edited by P_Valtonen
Posted (edited)

Sitten kammen kimppuun 

 

Taulukossa kunkin kaulan ristimitta. Ja paljonko se on alle 0.25mm'n

 

Kaikki ok täällä rintamalla, mutta pikkulaakerin 1.5/100 ovalisuus ei oo primaa. Lisäksi kammen banaanisuus (0.02mm) ei ole optimi arvossa.

 

Kumpikaan arvo ei ylitä hylky-rajaa.

 

FF putsari tehny ihmeitä, ku osa suunilleen samassa kunnossa kun 10v sitten 

 

 

20200321_202239.jpg

 

20200321_202214.jpg

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Posted (edited)

Sitten kytkin

 

10v sitten brassi sasseja sai vielä painotettuna. 

 

Vauhtis oli hirveessä öljy-paska-mämmissä, mutta onneksi vain ulkoreunastaan, kun putsasin kytkin pinnat ja levyt kliinerillä, niin testissä anto uutta vastaavat arvot. Wow!

 

Pinnat ottanu kiillottumaa ja väriä. 

Lisäksi levyn paksuus vain 7.8mm (uusi xx mm tarkistan..)

20200321_205553.jpg

 

20200321_205419.jpg

 

Edited by P_Valtonen
Posted (edited)

Kiertokanki setti. Alunperin koneeseen laitoin 3x ok ja 1x nos kankia painotuksen kautta. 

 

Nos kangen hela on nyt kuin uusi. Muissa tuplaten helassa välystä pitkittäin versus poikittain. Käyn koneistamolla kysäsee viisaampien mielipidettä aiheesta. Rajalla mennään....

 

Alalenkit kaikki uusien osien mitoissa (d 57.80 - 57.82). Kannattaa jättää alalenkit jatkossakin kevennyksen ulkopuolelle.....

 

Se ihmetytti että käytön aikana oli tullu jotakin karstaa laakerin ja alalenkin väliin. Sipasin sen pois 400 santsikalla. Kuvassa näkyy santsikassa irti saatu shittu määrä. Nämä oli laikkuina tuolla raudassa kiinni 

 

 

20200321_214703.jpg

 

20200321_214708.jpg

 

20200321_214650.jpg

 

Edited by P_Valtonen
Posted (edited)
17 hours ago, NO H2O said:

Uusi levy muistaakseni 9 mm 😀

Samaa muistelin itte, mutta en löytäny uusia tallista yhtään mitattavaksi....

Edited by P_Valtonen
Posted (edited)

Laakerit.

 

Nämä pitäs laittaa paikalleen, osat momenttiin ja mitata sitten. Yök, en jaksa

 

Mennään kevyemmällä diagnostiikalla....

 

Kk laakereissa on kahdessa parissa menny jotakin epäpuhtautta läpi. 2 liuska paria taas on kuin uutta. Ei tunnun sormenpää/kynsi mtn. Optista jälkeä on, todellista taas ei

 

Runkolaakerit. No otin vertomitan uudesta saman valmisajan runkolaakerista ja näiden käytettyjen mitat sisältä oli samat.  Pientä kiillottumaa siellä ja täällä. Samaten pikku epäpuhtauksista jälkiä, muttei mtn merkittävää. 

 

Pelottavan hyvässä kunnossa 😁

 

Veikkaan että ilman tätä purkua, näillä olis menty vielä tuplaten tää matka. (Jollei triplaten??)

20200321_221805.jpg

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Posted (edited)

Sylinterit

 

Nämä hyvässä kunnossa.  Kaikki 94 nimellis mittaan nähden väljempiä 0.03-0.05mm. Suurin ovaalisuus 0.01mm

 

Miinukset 

Syltty 2: klo 10 n d 15mm syöpymä

Syltty 1: klo 6 pitkä naarmu

 

Hoonilla kuntoon tavoite näissä

20200321_225532.jpg

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Posted (edited)

Huomenna Maanantaina jatkuu tää homma. 

 

Jälellä;

 

Lohkon laakerilinja

Männät 

Kannet

Edited by P_Valtonen
Posted (edited)

Sitten männät.

 

Näiden helmat oli 93.90-93.77. 

1/2 oli suuremmat

3/4 taas enemmän kuluneet

Arvot kuitenkin tällä ajolla kiitettävät 

 

Männän tapin kohdalta männän  ristimitta oli 

1/2/4 osissa  2-6-7 satkua eroa

3 taas ovaali 0.09mm

Kolmosen muoto muutos huomioitu, muista ei väliä

 

Renkaan uran hakkautuminen. Eli välys rengas / mäntä korkeus suunnassa 

Ylin 0.06-0.08

Keski 0.05-0.07

Ö 0.15 jokaisessa

... kulumat haskassa....

 

 

Rengas päittäis.välys (mitattu tiukimpaan sylinteriin)

1 0.5-0.7mm

2 0.35-0.4

Ö (en alkanu mittaa)

Ylin pikkusen kulunu. Kakkonen uutta vastaava. Eli männänrenkaat saa kuntoon uudella sarjalla

 

Kahdessa männässä oli tappi jumissa (en merkinny ylös missä 😐). Vetäsin 22.00mm kalvaimen läpi ja taas tapin pesä uutta vastaava.

 

Tapeista shittu pois 400 santsikalla + öljytipalla. Tapit oli putsaamisen jälkeen 22.00-21.995 mitassa

 

Mäntien pohjassa oli palanut karsta määrä / värimuutokset minimaaliset.

 

Nää männät menee rengastuksella uudestaan käyttöön 😎

 

20200323_225348.jpg

20200323_225343.thumb.jpg.9cfea0846d919aba677951d3cd23fee4.jpg

Edited by P_Valtonen
  • Like 2
Posted (edited)
On 3/21/2020 at 11:10 PM, P_Valtonen said:

 

Jälellä;

 

Lohkon laakerilinja

Kannet

Nää huomenna tiistaina 

Edited by P_Valtonen
Posted (edited)

Sitten kannet käyty läpi.

 

Positiivisesti ajattelin että nää olis kanssa priimaa. Eipä ollu.

No ei ollu halki, mutta ohjurit kaikki kaputt ja aikasempi remppaaja käyttänyt jotakin jälkituotanto venaa. Kuvassa putsattuna.

Venat vaihdettava varmuuden vuoksi. Ei ollu edes hakkaantuneet päästään mitenkään....

 

Käyn koneistamolla mittaa jouset, kysyy kansirempan aikataulua ja mielipidettä kiertokankien yläpäästä.

 

 

20200324_201741.jpg

20200324_201715.jpg

Edited by P_Valtonen
  • Like 1
Posted (edited)

Iltaa taas

 

Lohko katottu läpi.

 

Tasapainotus ollu kohdallaan, kun kaikki isot laakeripesät (ihme kyllä)  OK kunnossa. Piti testata mikrot liian hyvien tulosten johdosta.  Niissä ei olllu vikaa

 

Lohko oli taipunu ulospäin alle 0.05mm (ks ylin kuva). Tää tulos kiitettävä,  kun mitta alunperin samaa kokoluokkaa. Tiedoksi tän mittauksen välttelijöille; 0.2mm on jo valona pukikkien välissä (hyvin pitää ö-paineet Mahlen laakerilla, joissa  ulkokehällä 360 asteen ö ura?). Tämä.0.2mm lohkon sortuminen keskeltä ei ainakaan paranna kannen tiiveyttä putkiin nähden, kun tiivistys pinta on em mitan verran keskeltä vehemmän, kun sylinterien ulkoreunasta....

 

Miinukset lohkosta

- Pikku pesä oli 0.08mm nimellis mittaa suurempi.= poraus kuntonen

- keskipukissa oli pientä suomua lohkon puoliskojen toisiaan hieromisesta + keskimmäiset isot mutskut oli löysällä purettaessa.

- Boonuksen keskipukki oli halki lohkosta tapin vierestä! Tähän en oo aikasemmin törmänny.

- ö imuputkihässä oli hävittänyt mutterinsa. Nylokki hävinny ja 10v aikana tullu ulos öljynvaihtojen yhteydessä?

 

Eli lohko romu, vaikkei se olis edes halki ö kanavastaan

 

20200325_233207.jpg

 

20200326_000223.jpg

 

20200325_235953.jpg

Edited by P_Valtonen
Posted (edited)

Koneistamolla käyty tänään

 

- kk helat katu putputtimeen ok kunnossa

- kannet saan ulos kahdessa viikossa uusin venoin.

- venat hakkantunu niin vähän että vaikkas olevan jotakin keskimäärin laadulleenpaa tavaraa. Kannet on paruzzin kunnostettuja kansia.

 

××××

 

Venajousi testaus venähti. Koetan saada tän tehtyä ensi viikolla. Jouset joku jälkituotanto, kun ei oo progressiivisuutta kierteessä ollenkaan

Edited by P_Valtonen
Posted (edited)

Kannet pitäs olla valmiina ensiviikolla.

Osa puutteet suunilleen hanskassa

Kohta pääsee kasaa mosaa takas nippuun 🙂

 

Huomaa, ajo km arvo 25% pienempi kuin sen muistin. 41,000km oikea arvo 

On se hyvä että tuli penkastua sähköpostit tästä aiheesta...

Edited by P_Valtonen
  • 4 weeks later...
Posted

Kannet sen vaan venyy 😞

 

No kiertokankia pitäs tulla useampi kierros ensiviikolla. Sitten pääsee niputtaa alakerran. ....

  • 2 weeks later...
Posted
2 hours ago, mikan said:

41 tkm, oliko kuinka tiuhaan vaihdettua öljyt ja mitä öljyä käytetty?

 

t. Mika

Mä kysyn.

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Kysyin ja hävitin öljy vastauksen....☹

 

No helotetut kanget,  näihin kierre putsaukset, laakerit sisään....

 

1590164193391686454474771752128.jpg

Edited by P_Valtonen
Posted (edited)

Ilmanen vinkki ja itte keksimä

 

Tapit lohkoon

Pamputa laakerit kumivasaralla pohjaan

Vedä terävällä puukolla etc viivan lohkon pintaa pitkin molemmin puoli laakeriin 

 

Kun rojut kammessa ja kampi lohkossa, niin noista näkee suoraan onko tappi OIKEASTI kolossaan vai ei

 

Vuosien varrella ennätys typ4 purettavasta moottorista laakeri, jossa aikasemmista asennuksista seitsemän (7!!!!!) tapin jälkeä,  jonka saa väärästä asennuksesta + lohkon momenttiin vedosta.  Mahtanu alkaa vituttaa jumiutuva kampusta, ehkä jo kolmannen kasaus yrityksen kohdalla 😁😁

15901684713158790105408402092889.jpg

Edited by P_Valtonen
Posted

Rengas show

 

Kokeilin grantin sarjasta välykset, oli jokaisessa 1-2 renkaassa suuruusluokkaa parikymppiä liian tiukat. 

 

Toinen uusi grantin sarja hyllyistä, ja tässä vain kahdessa renkaassa 0.05mm poisto tarve. Laiskana miehenä valitsin tähän koneeseen jälkimmäisen. 

 

15903307980318531908305922268999.jpg

Posted
On 5/2/2020 at 4:40 PM, mikan said:

41 tkm, oliko kuinka tiuhaan vaihdettua öljyt ja mitä öljyä käytetty?

 

t. Mika

Tää ollu hetken unohduksissa. Tässä vastaus copy-paste

 

Öljyt 20w50 pääsääntöisesti ja vaihtoväli n 3000 km , lisäys n 1 l vaihtovälin aikana.  Parempaa  mineraaliöljyä. Pelkkää kesäajoa.

Posted

Case close 

 

Möntti haetaan tällä viikolla, isäntä ripottelee lisälaitteet päälle ja punnertaa laitteen pallikeulaansa. 

 

 

15911216959473863492888834541782.jpg

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...