Jump to content

Ohjaus kusee!


Guest Mika Raussi

Recommended Posts

Guest Mika Raussi

Nyt on dropit alla ja avikset akselissa. Avikset on semmosessa asennossa,

että keula on nyt taivaissa ja valojen alareuna just riittävästi maasta.

 

Tuli vaan vastaan ongelmia ohjauksen kanssa. Nimittäin taitaa tuo tukivarsien kummallinen asento muuttaa tuota kasteria senverran paljon, ettei ohjaus nyt palauta juuri lainkaan. Ääriasennosta ihan pikkasen, mut siihen jää.

 

Mitähän pirua tässä nyt sit oikeen tekis? Jos paan shimmit rungonpään ja akselin väliin, putoaa keula liian alas.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ei oo simpukassa hätää. Siel on uus brassi trw tällä hetkellä paikoillaan ja sitäkin koitin vähän löysäillä.

 

Kattelin tossa, että kasteri on sit jopa väärään suuntaan. Ei ihmekään siis ettei palauta, mutta mitä hemmettiä tolle sit tekee!

 

On yks keino saada leima, mut ei oikeen viittis sitä tehä joka vuos.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ilmeisesti kukaan ei oo sit yhtään sen fiksumpi? Aattelin, että kokeilis shimmejä ihan piruttain. Ei välttämättä auta, mut jotain pitää keksiä.

 

Paljos kasterin pitäs normaalisti muuten näissä olla?

Link to comment

Ei taida paljon konsteja olla muuta kuin laittaa KPI:tä oikein hitosti lisää, mikä taas onkin vähän vaikeampi juttu.

 

Mutta ei luulisi sen casterin tai ohjauksen palautuksen olevan mikään kynnyskysymys. Jos olisi niin ei montaa Mersua tuolla maanteillä nytkään leimattuina liikkuisi... Hehe

Link to comment
Guest Mika Raussi

Niin no eiks KPI ja kasteri oo sama asia? Jos ei, niin kpi:tä mie tarkotan.

 

Mersuissa onkin kato kpi toiseen suuntaan ja sitä kautta olka-akseli on toisella puolella kiinnityspisteiden välistä janaa. Se siis pitää olla aina sen janan yläpuolella.

 

Mitään muuta mahdollisuutta mie en keksi kun pidemmän alatukivarren, mut eihän se oli mahdollista. Jonkinverran vituttaa.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Sitä vois vaikka leimata vielä tällä viikolla jos vaan sais tän yhen ongelman hoitoon. Tätä ei oo vissiin kenellekään muulle tullu vielä vastaan vai?

 

Laitan kohtapuoleen toisen ohjaussimpukan paikoilleen, niin näkeepähän sit ettei ongelmat johdu siitä.

Link to comment
Nyt on dropit alla ja avikset akselissa. Avikset on semmosessa asennossa,

että keula on nyt taivaissa ja valojen alareuna just riittävästi maasta.

 

mitenkä toi toimii matalemmalla...siis "normaali" korkeudella....?

katsastuksen vaatimalla korkeudella vaan tekee kiusaa.. niinkö..??

Link to comment
Guest Mika Raussi

No normikorkeudella toimii niinkun normaalisti. Sit madaltamalla tulee taas liian suuret casterit ja ohjaus vähän jäykistyy, mut ei se oo niin paha, enkä mie tätä varmaan ihan tonttiin asti laskekaan. Eikä voikkaan, kun on aviksien säätövaroista noin puolet noston puolella.

 

Vähän sain tossa paranemaan kun vaihoin simpukan. Toi uus on vissiin vaan vähän uutuuden jäykkä, niin ei oikeen nyt toimi kun kaikki pitäs olla niin löysää kun mahollista. Palloniveletkin on pränikät niin ne ei ihan normaali notkeuksissa viel ole.

 

Ihan pikkasen siis palauttaa jo. Pitää kattoa mitä tapahtuis kun säätää nyt ohjauskulmat ja camberit kohalleen. Toivottavasti nyt leimauksen vaatiman herkkyyden sais aikaseks, niin pääsis viikonloppuna ajelemaan.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Juu ei. Ei vaan niin ei.

 

Säädin pirunmoisen harituksen pois ja pyörät muutenkin suoraan, mutta ei se silti palauta. Muuten on oikeen hyvä ajaa, mut ratti pitää kääntää suoraan. Seuraavaks otan ohjausiskarin pois ja sit puotan alemmas jos ei muu auta.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Jos nyt laittaa caster-palat yläputken ja rungonpään väliin, laskee keula liian alas.

 

Kokeilin muuten, että mitä vaikuttaa kun laskee keulan normaalitilaan, eli säädöt puoleenväliin. Ei palauta vieläkään. Nyt aattelin kokeilla, että mitä ihan ala-asenossa, mut eihän sillä voi jumalauta ajaa kun kallistuksen vakaaja raapii pihalaatoista murua irti. Kellokin on niin paljon, että naapurit vittuuntuu mekkalasta.

 

Onks kellään ollu pallonivelet niin jäykkiä, ettei siks ois palauttanu? Tosin ei nää jäykiltä tuntunu kun otti raidetangot irti ja käänteli. Mitäs sit kokeillaan seuraavaks?

Link to comment

Alashan noi on alunperin suunniteltu mut kumpaan suuntaan sitä casteria sitten tarviikaan säätää.. Eiks tossa autossa oo perä jo madallettu? jos keulaa on nostettu perään nähden niin caster-kulma menee just toiseen suuntaan.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Normaalisti tulee, kun keula on tontitettu reippaasti ja tukivarret on vähän toisinpäin perseellään. Vaikuttaa myös korin etunoja melko paljon. Nythän miulla on takanojassa kun keula pitää nostaa johonkin noin suurinpiirtein taivaaseen asti.

 

Meen tekemään nyt epätoivosia tekoja ja vaihdan vaikka toiset tukivarret jos se vika jostain ihan oudosta syystä oiskin palloissa.

Link to comment
Guest villeveikko

Ei varmaan vaikuta mihkään (ohjauksen palautumiseen), mut mul on toisinpäin toi kallistuksenvakaaja (tehtaan asennus). Ei ainaskaan raapis niin helposti katukiviä... vai ottaaks se sulla sitten tohon akselin säätöpalaan kiinni?

Link to comment
Guest Mika Raussi

No se on tollein päin siks kun joutuu tosiaan nostamaan ton taivaisiin ton keulan. Toi keppi lähtee tosta kyl kokonaan vielä pois ja tulee jotain ihan muuta tilalle. Se ei sit ota maahan kiinni millään.

Link to comment
Mutta perseen nostaminenhan vain pienentää casteria, ja näin ollen heikentää ratin palautusta?

 

Oon nyt kyllä ulkona tästä kaiman ongelmasta. Eikö nyt ollut niin että ohjaus ei toimi kun keulan nostaa taivaaseen? Joten jos perän nostaisi myös, niin auto olis normaaliasennossa, eli vaaka-asennossa. Silloin kait pitäisi toimia niinkuin vakiokuplan kuuluukin toimia jos vain kaikki osat muutoin on kondiksessa.

 

t. Mika

Link to comment
Guest Mika Raussi

Epätoivo on paras ratkasu kaikkeen. Vaihdoin tukivarret ja siis pallonivelet. Toimii lähes normaalisti vaikka keula on taivaassa ja caster väärään suuntaan päin helvettiä. Kyl tolla pitäs leima saada.

 

Saas nyt sit nähä pidänkö noi paikoillaan vai vaihanko leimauksen jälkeen taas madalletut pallot. Eiköhän nekin siitä aikanaan löysty.

 

Jännä juttu muuten miten poliisit voi ajaa ohi ja olla huomaamatta puolikasta autoa yleisellä tiellä. No onneks mie otin se jo ajoon, niin ei tuu niin pahat sakot jos joku kerta huomaavat.

Link to comment

joo kyllä uusi TRW- valmistama simpukka on aika piukka verrattuna vanhaan kuluneeseen...

 

käsin sitä ei saa pyörimään, mutta kun pihdeilla ottaa akselista kiinni niin saa liikkumaan...

 

miten tuo sitten autossa kiinni olleessaan toimii on vielä kysymysmerkki...

 

mutta eroa on vanhaan verrattuna...kai se on sitten tarkotuskin...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...