Jump to content

Katsastus


Recommended Posts

Guest ritariässä

ei ihmekään. paljon uudemmatkin lahoilee, esim tänään tuli ihmeteltyä vm 99 suzukin ovien sisäpuolisia pintoja ja reikäähän sielt jo pukkaa. ei tosin kantavaa rakennetta , mut silti. olkaahan tarkkana kun ostelette autoja:)

Link to comment

Juu -99:sit on jo aivan mätiä ;-) onhan tuo vanha corolla rautakaudelta mutta kuitenkin juuri leimattu se olikin suurin asia tässä. Olen nähnyt 2000 luvun golffeja mm. jossa nokkapelti ruostunut puhki takareunasta samoin tuulilasin tiivisteen alustat kukkii jne. Ja näitä näkee töissä aina silloin tällöin,mutta jos katsastusmiehellä on yhtään ollut silmät päässä niin tuon corollan ei olisi leimaa pitänyt saada.

 

 

 

[/u]

Link to comment

Takavuosina, vielä valtionkonttorin aikaan, entisen työnanatajani trailerit katsastettiin viemällä otteet konttorille jossa ne sitten leimattiin kirjoituspöytätyönä.

 

Oon aina ihmetellyt, että jos kerran konttorin pitää AKEn mukaan hylätä vähintäin joka kolmas sisään ajettu auto ja kuitenkin parhaita asiakkaita konttorille ovat ns. jobbarit, jotka katsastaa 500 autoa vuodessa, niin mikähän on meidän ns. tavisten oikeusturva tuolla konttorilla.

 

Ite oon selvinnyt tuosta kärsimyksestä sillä asenteella, että ekalla kerralla tulee hylsy vaikka hanskalokerossa tai helmakotelossa olis mitä.

Link to comment

Laitoin piruuttani niille mailia =P

 

 

Lueskelin hinnastoa, enkä löytänyt hintaa ns läpimädän auton leimaamista varten. Asia kiinnostaa koska autoni on niin pahassa kunnossa, että se vaatisi mittavia hitsaustöitä. Leimatulle autolle kuitenkin olisi tarvetta, enkä ehdi autoa korjaamaan. Voisin ajaa sen teille leimalle täältä Raumalta. Laitatteko hintatiedot sekä ajan mailiini, jolloin voisin tulla autoa leimaamaan? Kyseessä on Enintään 3.500 kg:n henkilöajoneuvo.
Link to comment
Laitoin piruuttani niille mailia =P

 

 

Lueskelin hinnastoa, enkä löytänyt hintaa ns läpimädän auton leimaamista varten. Asia kiinnostaa koska autoni on niin pahassa kunnossa, että se vaatisi mittavia hitsaustöitä. Leimatulle autolle kuitenkin olisi tarvetta, enkä ehdi autoa korjaamaan. Voisin ajaa sen teille leimalle täältä Raumalta. Laitatteko hintatiedot sekä ajan mailiini, jolloin voisin tulla autoa leimaamaan? Kyseessä on Enintään 3.500 kg:n henkilöajoneuvo.

 

Ehkä ei ole hyvä että asemaa sen kummemmin aletaan häiritsemään, samanlaisia tapauksia on varmasti monessa paikassa sattunut. Sitäpaitsi, kyseinen paikka on kuitenkin Oululaisittain oikeinkin hyvä, ymmärtävät myös vanhempien autojen päälle.

 

Totttakai konttorilla on vastuu siitä mitä päästävät läpi, mutta tämä ei ole varmasti ainut auto mikä on liian helpolla mennyt jossain läpi...

Link to comment

Katsastus... Aina määräajoin joku itkee sitä kun hänen hyvin pidetty silmäteränsä on katsastusreissulla hakattu reikiä täyteen taikka jollain muulla tapaa muuttunut, ihan kuin silmänräpäyksessä, arvottomaksi romuksi.

 

Taikka sitten kehutaan miten on tyhmää katsastusinssiä kustu linssiin ja saatu nippuside, apinanpaska*, popniitti, kurkkupurkki, yms. patenteilla "korjattu" auto leimasta läpi.

 

Faktaa taas on se että jos katsastusinssi katsastaa vaikkapa 1auto per puoli tuntia, niin vuodessa se tekee aika monta autoa. Näiden joukkoon mahtuu varmasti semmoisiakin autoja joiden ei maalaisjärjen mukaan pitäisi olla liikenteessä kuin korkeintaan romuttamolle toisen auton lavalla.

 

*= Noin 10 metrin säteellä tallista löytyvä side-, täyte- taikka pohjustusaine tms.

Link to comment

Hakata ei saa. Painella saavat ja varovasti koputella mutta ei niin että jää jälkiä eriasia on sitten tukivarret ja sen semmoiset turvallisuustekijät. Mutta noin lahoa kun esimerkin auto ei ole kyllä tarvinnut edes koputella nähdäkseen viat. Muistelisin joskus aikaa sitten lukeneeni aken sivuilta että joka konttorilla pitäis olla ruostesuojapurkki nosturin lähellä mahd. jälkien peittoon mitä tulee koputellessa...

Link to comment
Guest ritariässä

kevyesti koputtelemalla saa jo jonkinlaista osviittaa peltien kunnosta. äänestä kokemuksen rintaäänellä ja sen mukaan toiminta plus tietty esim tiettyjen merkkien/mallien kohdalla tarkempi syynäys. tota äänimaailmaa vaan sotkee noi pohjamassat ku ne pehmentää ehjästäkin pellistä lähtevää ääntä.

 

mut jos kuvassa näkyvää pintaa alkaisivat raudoillaan naarmuttamaan, olis vastaanotto yhtä negatiivinen kuin tän sillipurkin tapauksessa

 

 

5590.jpg

Link to comment
Katsastus... Aina määräajoin joku itkee sitä kun hänen hyvin pidetty silmäteränsä on katsastusreissulla hakattu reikiä täyteen taikka jollain muulla tapaa muuttunut, ihan kuin silmänräpäyksessä, arvottomaksi romuksi.

 

Taikka sitten kehutaan miten on tyhmää katsastusinssiä kustu linssiin ja saatu nippuside, apinanpaska*, popniitti, kurkkupurkki, yms. patenteilla "korjattu" auto leimasta läpi.

 

Faktaa taas on se että jos katsastusinssi katsastaa vaikkapa 1auto per puoli tuntia, niin vuodessa se tekee aika monta autoa. Näiden joukkoon mahtuu varmasti semmoisiakin autoja joiden ei maalaisjärjen mukaan pitäisi olla liikenteessä kuin korkeintaan romuttamolle toisen auton lavalla.

 

*= Noin 10 metrin säteellä tallista löytyvä side-, täyte- taikka pohjustusaine tms.

 

No mikä siuta vaivaa? Kyllähän nyt jos pitää silmät päässä ja välillä aukikin, niin eihän nyt julauta tollaset pääse läpi... Kalahtiko omaan nilkkaan X)

 

Btw. itsekin oon samaan metkuun erehtynyt. Kerran 3-4v sitten sain tutulta autokauppiaalta puol-ilmaiseksi 2-koppasen koloffin mikä oli juuri käynyt leimalla, enpä jaksanut pohjaa paljon katella kun oli muuten ihan jees peli ja kulki nätisti ja alle 200tkm löyty mittarista ja silleen... No työpaikalla sitten kuukauden tai parin päästä pohjaa vilkaisin, niin sen vilkaisun jälkeen kolme päivää liimailin uutta peltiä sinne noin 1,5 m2... ei paljon naurattanut, mut opetti kuitenkin, pitää se pohja vissiin tarkastaa.

Kyllä tuli silloinkin mietittyä et millä tavalla nää saa nää paskat leimalle, kyseessä oli kuitenkin ihan laatu liike, Auto-Berner nimittäin.

Vituttaa kun oma Kupla piti raijata sinne uusinta näyttöön ja muutos katastukseen pumaetuakselin takia (ollut about 10 vuotta kiinni), kun piti insinöörin mielestä laittaa otteeseen että on säädettävä etupää ja vanha käätymisen rajoitin oli lipsahtanu pois paikaltaan, että pääs vasen etu kummi hankaamaan hitusen ääriasennossa etuakseliin, voi vitt..

Yritin sanoo et oon visiin ihan ite ennenkin noi laittanut ja voin laittaa nytkin, et onks ihan pakko tulla näyttää; no on. yli 40 eskoohan sekin sit makso, vittu

 

Kehtas vielä pihalla ruveta koe-ajolenkin jälkeen kyselee et mikäs kone täs on oikeen kiinni kun otteessa lukee 1300, vitutti muutenkin ihan kympillä jo niin murahin vaan kylmästi et; siinähän se on kiinni, senkus vittu mittaat jos noin kovin kiinnostaa... Ei kiinnostanut, meni sisälle tekee papereita :)

post-57-13888358622093_thumb.jpg

Link to comment

Kyllähän noi vuosikatsastukset tarvis kunnolla tehdä jo ihan autoilijankin edun kannalta. Katsastus on kuitenkin nykyään ihan läpihuutojuttu, mitään vikoja ei kannata sen takia korjata. Kertaakaan ei ole hylsyä tullut vaikken itse olen ennen leimalle menoa mitään esivalmisteluja tehnyt. No jaa, yhden kerran vuosia sitten löysivät itämaan ihmeestä hylkyyn oikeuttavat 3 "pikkuvikaa".

 

Nykykäytäntö on aivan /c:stä. Enemmän huolta leima-aseman herroille tuntuu tuottavan valmistenumerot, renkaiden hyväksymismerkinnät ja verotiedot kuin ajoneuvojen liikenneturvallisuus. Eräskin muutaman vuoden käyttämäni japsiauto osoittautui aivan läpilahoksi, kun aloin takajarruremontin yhteydessä kopistelemaan pyöränkoteloita. Mitsusta olisi mennyt oman tuomioni mukaan molemmat takakotelot, helmat, osa etujalkatiloista ja takatukivarsien korvakkeet täysin uusiksi. Auto oli leimattu puoli vuotta aiemmin, ilman mitään huomautuksen aihetta. Itselläni ei ollut aiemmin mitään tarvetta mennä tuon muuten hiton hyvän ja luotettavan käyttöauton alle rönyämään. Kun ekan kerran menin, niin sai luottamus katsastustoimintaan kunnon kolauksen. Mielestäni tulisi asiakkaan maksunsa vastineeksi saada jonkinlainen todenmukainen palaute ajoneuvon kunnosta.

 

Mainittakoon että kun muutamaa kuukautta ennen tuon auton katsastamista katsastutin samalla kats.asemalla ykkösautonamme tuolloin olleen priimakuntoisen jenkkifarmarin, niin runkopalkkeja hakattiin piikkivasaralla KAHDEN kats.inssin voimin. Samoin runkonumeroa etsittiin runkopalkeista vajaat puolen tuntia kun ei kelvannut edellisinä vuosina kelvannut virallisin päätyplommein merkitty (rekkariotteessa erikseen mainittu) koriin meistetty valmistenumero. "Kun on rungollinen auto, niin ei kelpaa koriin stanssattu numero." ilmoitti suikkapää tyynesti ja jatkoi etsimistä.

Link to comment
Guest Forsbacka

Katsastuksissa itseä rassaa lähinnä se, että ikinä ei voi tietää mitä tapahtuu. Joskus saa jonkun läpimädän pommin, joka pitäisi oikeasti laittaa ajokieltoon, katsastettua ilman isompia huomautuksia. Joskus taas aletaan kitisemään jostain ihan turhasta. Tuntuu olevan erittäin paljon tuurista kiinni. Eniten rassaa noi rakennemuutokset. Vaikka olisi miten tarkkaan luettu lait ja asetukset silti konttorin tulkinta saattaa olla jotain ihan muuta. Siinä sitten soitellaan akeen ja etsitään lisätodisteita. Ja vaikka muutokset saa paperille, ei sekään takaa, etteikö niihin aleta puuttumaan jossain myöhemmässä vuosikatsastuksessa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...