Esa Posted May 12, 2020 Share Posted May 12, 2020 Mietä mieltä ollaan tarviiko 2l turbomoottori dumppiventtiiliä / onko siitä käytännössä jotain hyötyä? Quote Link to comment
mikko k Posted May 12, 2020 Share Posted May 12, 2020 Millaisesta ilmajäähdytetystä moottorista on kyse? Quote Link to comment
Tanhis Posted May 13, 2020 Share Posted May 13, 2020 En ole mikään dumppi asiantuntija, mutta sen verran osaan sanoa että tuollalähtötiedolla ei asiaan voi tyhjentävästi vastata. Esim ahtopaine turbon tyyppi hukkaportin tyyppi yms. voisi olla ihan päteviä lähtötietoja. Quote Link to comment
Esa Posted May 13, 2020 Author Share Posted May 13, 2020 Moottori on type 1 tyyppinen. Turbo on T03. Painetta n. 1 bar. Hukkaportti on ulkoinen. Turbo vaihdelaatikon päällä siitä putket läppärungoille. Paineputket ei hirmu pitkät. Tuli mieleen, kun katson CB:n videoita Youtubesta turbokoneiden penkityksestä. Niissä ei ollut dumppia ja aloin pohtimaan onko mitään syytä laittaa omaan moottoriin sellaista. Quote Link to comment
mikan Posted May 13, 2020 Share Posted May 13, 2020 Kannattaa laittaa dumppi. Sillä säästää ahdinta. Mulla on kuplassa hyvin samantyyppinen kombo. t. Mika Quote Link to comment
Tanhis Posted May 13, 2020 Share Posted May 13, 2020 Jos ajattelee asian niin että CB rakentaa konetta jossa on kokoajan urku auki niin silloinhan dumppi olisikin turha. Eihän noissa ison paineen ameriikan kiihduttimissäkään dumppia ole mutta taitaa johtua juurikin siittä että koetetaan vältää tilannetta missä nostettaisiin täysin kaasulta ja sitten taas urku auki. Dumpin tai bypassin itse asentaisin jos autolla tarkoitus on kadulla ajella. Quote Link to comment
Esa Posted May 14, 2020 Author Share Posted May 14, 2020 Selvä haitta dumpissa on bimmeri-tyyppinen pihinä - eli ei siitä oikeaa haittaa varmasti ole. Konkreettiset hyödyt ovat kuitenkin vielä epäselviä. Quote Link to comment
mikko k Posted May 14, 2020 Share Posted May 14, 2020 (edited) 34 minutes ago, Esa said: Selvä haitta dumpissa on bimmeri-tyyppinen pihinä - eli ei siitä oikeaa haittaa varmasti ole. Konkreettiset hyödyt ovat kuitenkin vielä epäselviä. Kaasuläppä kiinni paineen alla, turbo pukkaa painetta seinään, ajan kanssa voi ahdin särkyä.. edit. Vaihteenvaihdossa turbo pysyy pyörimässä, paineen nousu takas ylös nopeampaa. Edited May 14, 2020 by mikko k Quote Link to comment
mikan Posted May 14, 2020 Share Posted May 14, 2020 Jos äänet haittaa, niin sitten "kierrättävä" malli, josta saa vedettyä letkun ahtimen imupuolelle. t. Mika Quote Link to comment
APO Posted May 14, 2020 Share Posted May 14, 2020 6 hours ago, Esa said: Selvä haitta dumpissa on bimmeri-tyyppinen pihinä - eli ei siitä oikeaa haittaa varmasti ole. Konkreettiset hyödyt ovat kuitenkin vielä epäselviä. Ei se äänetön ole ilman dumppiakaan, kiva luritus kuuluu kun paineet palaa turbon siiville, varsinkin isommilla ahtimilla :). Pitemmän päälle tosiaan rasittaa vaan turboa. Noita kierrättäviä bypass venttiileitähän käytetään monessa autossa vakiona, se on tosiaan lähes äänetön. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 15, 2020 Share Posted May 15, 2020 Sitten vielä kun ottaa alipaineen vain yhdestä pytystä niin saa kivan lisän äänimailmaan kun dumppi liikkuu eestaas. Quote Link to comment
peruskallio Posted May 19, 2020 Share Posted May 19, 2020 (edited) Remmiahdettuun laitoin dumpin päähän paineilman äänenvaimentimen, johan hiljeni. koitin ensin palauttaa kiertoon, ei mainittavaa vaikutusta. Ogelma on että remmiahdin pyörii kierrosten mukaan. Eli esim. Motarilla pintakaasulla tuottaa painetta, mutta auto käy alipaineella=kamala suhina. Edited May 19, 2020 by peruskallio Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.