Jump to content

Recommended Posts

Posted

En ole mikään dumppi asiantuntija, mutta sen verran osaan sanoa että tuollalähtötiedolla ei asiaan voi tyhjentävästi vastata.

Esim ahtopaine turbon tyyppi hukkaportin tyyppi yms. voisi olla ihan päteviä lähtötietoja.

Posted

Moottori on type 1 tyyppinen. Turbo on T03. Painetta n. 1 bar. Hukkaportti on ulkoinen. Turbo vaihdelaatikon päällä siitä putket läppärungoille. Paineputket ei hirmu pitkät.

Tuli mieleen, kun katson CB:n videoita Youtubesta turbokoneiden penkityksestä. Niissä ei ollut dumppia ja aloin pohtimaan  onko mitään syytä laittaa omaan moottoriin sellaista.

Posted

Jos ajattelee asian niin että CB rakentaa konetta jossa on kokoajan urku auki niin silloinhan dumppi olisikin turha. Eihän noissa ison paineen ameriikan kiihduttimissäkään dumppia ole mutta taitaa johtua juurikin siittä että koetetaan vältää tilannetta missä nostettaisiin täysin kaasulta ja sitten taas urku auki.

Dumpin tai bypassin itse asentaisin jos autolla tarkoitus on kadulla ajella.

Posted

Selvä haitta dumpissa on bimmeri-tyyppinen pihinä - eli ei siitä oikeaa haittaa varmasti ole. Konkreettiset hyödyt ovat kuitenkin vielä epäselviä.

Posted (edited)
34 minutes ago, Esa said:

Selvä haitta dumpissa on bimmeri-tyyppinen pihinä - eli ei siitä oikeaa haittaa varmasti ole. Konkreettiset hyödyt ovat kuitenkin vielä epäselviä.

 

Kaasuläppä kiinni paineen alla, turbo pukkaa painetta seinään, ajan kanssa voi ahdin särkyä..

 

edit. Vaihteenvaihdossa turbo pysyy pyörimässä, paineen nousu takas ylös nopeampaa.

Edited by mikko k
Posted

Jos äänet haittaa, niin sitten "kierrättävä" malli, josta saa vedettyä letkun ahtimen imupuolelle.

 

 

 

t. Mika

Posted
6 hours ago, Esa said:

Selvä haitta dumpissa on bimmeri-tyyppinen pihinä - eli ei siitä oikeaa haittaa varmasti ole. Konkreettiset hyödyt ovat kuitenkin vielä epäselviä.

 

Ei se äänetön ole ilman dumppiakaan, kiva luritus kuuluu kun paineet palaa turbon siiville, varsinkin isommilla ahtimilla :). Pitemmän päälle tosiaan rasittaa vaan turboa. Noita kierrättäviä bypass venttiileitähän käytetään monessa autossa vakiona, se on tosiaan lähes äänetön.

Posted

Sitten vielä kun ottaa alipaineen vain yhdestä pytystä niin saa kivan lisän äänimailmaan kun dumppi liikkuu eestaas.

Posted (edited)

Remmiahdettuun laitoin dumpin päähän paineilman äänenvaimentimen, johan hiljeni.

koitin ensin palauttaa kiertoon, ei mainittavaa vaikutusta.
 

Ogelma on että remmiahdin pyörii kierrosten mukaan. Eli esim. Motarilla pintakaasulla tuottaa painetta,  mutta auto käy alipaineella=kamala suhina.

Edited by peruskallio

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...