Jump to content
Sign in to follow this  
ARTO

Porsche style puhallinsarjoista

Recommended Posts

Posted (edited)

Sukulaisukko sekaisin ja villit visiot kylmän talven varalle oulujarven vilpoisiin Talvi-iltoihin ja kyseli hölmöjä ja kysytään täältäkin kun en osaa vastata.

 

Asiaan kun en oo itsekään pahemmin perehtynyt ja jos joku tietää, kenen valmistamalla/myymällä sarjalla saadaan vähiten päin seiniä oleva jäähdytysteho/jakautuma T1/oxyboxeriin vai onko sellaista?

 

Ja jos jollain jees sarja Wau hintaan, saa tarjota myöskin.

Edited by ARTO

Share this post


Link to post

Joku muistikuva ettei noi kopat oo samanlaisia eli sieltä erot miten ilma jakaantuu vähemmän tai enemmän  epätasaisesti per puoli.

 

Ei oo mun ongelma, mutta jos jollain parempaa dataa, mielellään hyödynnetään.

Share this post


Link to post

Jake Raby kirjoittaa theSambassa näin:

 

Quote

BTW_ I TESTED ALL 911 shrouds, except the unit made by Klaus in Germany. He doesn't sell them in the states, but I have recently scored one to test and will do that as soon as warm weather returns..

The common issue with every 911 system I tested was the fact that they have huge temperature delta issues between all 4 cylinders, thats hell on expansion and contraction. I have seen 200F difference between the 4 cylinders of an engine with one particular system.....

I would make a 911 system that would work, but with the amount of time that it would take to make it work, no one could afford it.. Plus, it would be copied within 3 months and I'd probably end up in jail for cutting the bastards balls off that copied my work!!

 

Ja näin jäähdytyssysteemien paremmuuksista:

Quote

The line up is as folows
DTM
Stock non modified (includes 181 in my testing)
36HP aftermarket
911 style shrouds
center mounted systems that utilize the stock radial fan (these are HORRIBLE)
VW Gol

Nothing performed as bad as the Gol shroud!

I saw no differences in cooling with the 181 shroud that would prove it's worth the money.

My DTM only beat the stock shroud by about 10% in average engine temperature, but it did significantly decrease temperature delta between all 4 cylinders. The biggest benefit of the DTM was the cooler oil temperatures due to the TIV cooler and the 17% of added airflow we direct through it over stock.

 

 

Germanlook.netissä joku koitti parannella 911 systeemiä:

https://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=5973

  • Like 1

Share this post


Link to post
Posted (edited)
1 hour ago, -tipi- said:

Jake Raby kirjoittaa theSambassa näin:

 

 

Ja näin jäähdytyssysteemien paremmuuksista:

 

 

Germanlook.netissä joku koitti parannella 911 systeemiä:

https://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=5973

Tottahan toki nuo testitulokset varmaan pitää jossainmäärin paikkaansa, mutta kyllä testi vähän puoltaa taatusti rabyn suuntaan. Ja varmasti tuolloinkin samannäköisissä järjestelmissä eroja. Eli tuskin kaikkia saatavilla olleita on testannut edes...

 

Tuon ainakin 15v vanhan testin jälkeen saksalaiset puhallinkotelot ovat muuttuneet.  Jäähdytysdataa näistä ei ole, mutta lienee edelleen jäähtyy enemmän takimmaiset sylinterit kun puhallin on takimmaisten sylintereiden päällä melkein. 

 

Jos epäilyttää, niin tämän testaamiseen ja modifiointiin löytyy keinot.  Ostaa sellaisen nelikanavaisen lämpömittarin  ja kokeilee pelkällä vakiokopalla ja jos lukemat ole lähelläkään toisia, niin lisäilee sitten pellistä ilmanohjaimet tarpeen mukaan.

 

Esim noilla kuvissa olevilla lisäyksillä on saatu jopa bernie bergmanin surkea koppa toimimaan hyvin.

 

745132.jpg

745135.jpg

745133.jpg

Edited by -Alex-

Share this post


Link to post

Eiköhän ne Saksassa ole näitä aika paljon ehtineet testailla kun muutossarjoja nelostyyppiin on ollut siellä myynnissä 45 vuotta 🙂

Mutta ykköstyypin koneessa lienee pelkkä ulkonäkökysymys, ei mitään muuta hyötyä... tässä jotain testiä pikaisella googlauksella

https://www.gwd-weiser.de/gwd-infocenter/geblasesysteme/

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Jake testasi ( puolet testistä tietenkin oman tuotteen markkinointia ) yhden porschekopan ja tässä haetaan vielä vastausta, miten paljon erilaisia puhallinkopat ovat, kuvista kattoen kaikkien myymät kopat ei oo samasta muotista tehtyjä, joten eroja varmasti löytyy, mutta huonompaa vai parempaan?

Share this post


Link to post

Kattele jostain sambasta ja kysele sieltä.. isossa mualimassa niitä on enemmän käytetty ku suomessa.. 

Vai onko tää nyt vaan jamppasua on se hyvä vai huono.. Tuohan kaikki selviää jo tuosta Alexin topiikista mikä tähän linkattu.. 

 

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Näillä joilla on käytössä 911 tyylisiä puhallinkoppia, olisi mielenkiintoista ja helppoi testata niin saisi (suunta mikä hyvänsä) testituloksia.  Jokaisen tulpan alle vaan rengasmainen anturi niin saa tasavertaista lukemaa tämän 4-kanavaisen mittarin kera.  Mittari maksaa alle 300€ ja on alunperin tarkoitettu harrastelentokoneisiin. 12-kanavaisenkin mittarin saa alle 350€:n jos vielä sylintereistä haluaa ottaa lukemia. https://kauppa.sporttiauto.com/index.php?route=product/category&path=61_88

 

 

TC-6.JPG

TC-4.JPG

Edited by -Alex-
  • Like 2

Share this post


Link to post

Tällaiset ohjaimet tuli tehtyä nelostyypin porsche koppaan pari viikkoa sitten. Muotoiltu vahvasti mutulla ilman tarkempaa tutkimusta. 

562EB74F-C6E1-471B-BE09-9DA957DDA663.jpeg

E3C646E5-C8E6-4E48-A032-09581809A25B.jpeg

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...