Jump to content

Moottorin valvonta


Recommended Posts

Jottei Albbiksen koneremppa menisi kiville ajattelin herätellä keskustelua uuden otsikon alla. Olen tälläkin palstalla lueskellut kirjoituksia sulaneista männistä, katkenneista venttiileistä ja hävinneistä seeteistä. Voitaisiko näitä vaurioita ehkäistä moottorin lämpötiloja, -paineita tai -seoksia mittaamalla ? Mitä mitataan ja mistä? Aikaisemmin tuli jo ehdotus jotta öljynpaine ja -lämpötila ainakin. Moottorissa kun on useita sylintereitä ja kurkkuja eli imu- ja pakoaukkoja. Joka kurkussa on eri seos? Seosmittareitakin pitäisi olla 4kpl? Kirjoituksissa on maininta että 3. sylinterin valvonta kuvaisi koko moottorin toimintaa parhaiten. Miksi?

Tällainen lentokoneen mittari mittaisi kaikkien sylinterinkansienlämpötilaa rangasanturilla vuoronperään.

http://www.avionix.com/aerospacelogic.htm. On myös kirjoitettu että pitäisi mitata pakokaasunlämpötilaa. Männässsä on kuulemma reikä ennenkuin kannenlämpötila-anturi ehtii mukaan.

Ei vaan taida mahtua kaikki mittarit yhteen riviin kojelautaan.

Link to comment

Jos sinne hyttiin haluaa kaiken tiedon eikä kahtakymmentä mittaria niin ainoo keino on pistää digitaalinäytössä tiedot rivi kerrallaan. Tosin valmiit maksaa mansikoita ja harvalla perus autoharrastajalla on kuitenkaan tarpeeksi kattavaa elektroniikan osaamista jotta itse tollasen ropaisi kasaan. Perusinsinööri kyllä väkertää tollasen parissa illassa.

 

Ennemminkin pitäs kelata millä viritysasteella se motti ylipäänsä on, aika turha sijoittaa mittalaittesiin suurta summaa koneen osiin nähden/ roppakaupalla aikaa jos lämpötilat/paineet ei todennäköisesti edes ikinä nouse kriittisiin lukemiin konetta kuormittaessa. Perusvirityksissä tosiaan kuplassa öljynpaine- ja lämpömittarit ovat ne oleellisimmat, näkee heti missä kohtaa täytyy höllätä ja näkee myös heti jos jotain on pahasti pielessä. Sitten kun aletaan mittaamaan eksoottisempia paikkoja niin anturien lukemien tulkitseminen ei olekkaan yhtä yksioikoista.

 

Kolmospytyltä on kuplassa totuttu mittaamaan lämpöjä koska se kävi varsinkin ennen doghouse-puhallinkoppia kaikista kuumimpana.

Link to comment

Ainakin ilmajäähdytteisissä kaksitahtimoottoreissa (lumikelkka) suurin syy mäntävaurioihin on laihaseos. Runsaskaan savunmuodostus(sininen) ei suojele mäntävaurioilta. Volkkarissa tosin taitaa polttoaineen jäähdyttävä vaikutus olla kunnossa. Mutta jos kaasuttimen joku kurkku antaa liian laihan seoksen. Miten se todetaan ? Tulppien tarkkailu on varmasti hyvä ja riittävä toimenpide jos kaasuttimet on säädöissään.

Seuraava keskustelun aiheeni tuleekin olemaan kaasuttimen säätö.

Link to comment
A Mutta jos kaasuttimen joku kurkku antaa liian laihan seoksen. Miten se todetaan ? Tulppien tarkkailu on varmasti hyvä ja riittävä toimenpide jos kaasuttimet on säädöissään.

Seuraava keskustelun aiheeni tuleekin olemaan kaasuttimen säätö.

 

Lambda-anturi ja seosmittari on kova sana. Sillä saa reaaliaikaisen tiedon seoksista. Tuskin kukaan avaa kerran viikossa tulppia ja tutkii niistä seoksia.

Toisaalta, ei niiden säätöjen pitäisi muuttua ihan heti, paitsi tietysti jos esim. menee roska suuttimeen tms. niin näkyy heti lambdassa.

Link to comment
Guest ritariässä

niin, pitää myös tietää mitä siit lambdamittarista lukee ja onko kyseessä tavallinen vai laajakaistaversio. näistä jälkimmäisen kohdalla saa tarkan tiedon seoksista, kun toi normaali toimii tarkasti vain seossuhde 14,7 läheisyydessä ja muuten näyttää ns rikasta tai laihaa seosta.

 

kaikki koneet, varsinkin viritetyt on yksilöitä. toine tykkää rikkaammasta seoksesta ja toine laihemmasta. sama pätee myös sytkäennakoihin.

 

siispä näistä tekijöistä johtuen onkin noi lämpötilamittarit yhtä tärkeitä hakiessa optimeja säätöjä. liikaa ennakkoa vaikka oliskin rikkaat tai muuten kohdillaan olevat seokset ja silti kannet kuumenee liikaa.

Link to comment

Yksi anturi ja mittari riittää, kun sen sijoittaa kollektorin jälkeen. Jos näyttää laihaa tai rikasta niin silloin on tietysti seos pielessä yhdessä, kahdessa tai kaikissa sylintereissä riippuen kaasarista/kaasareista. Volkkariin hyvä valinta fmi 1.4 lämmitettävällä anturilla

 

http://www.fmi.vtoy.fi/

 

Minulla oli itsellä tuo viime kesän käytössä ja olen todella tyytyväinen.

 

Sitten tietenkin on hyvä tarkistaa pakokaasuarvot. Nehän on auton kusitestit.

Link to comment

Jos oikein ymmärsin niin tämä FMI 1.2 malli on juuri tällainen laajakaistainen malli? Jotta pärjättäisiin yhdellä mittauksella on oltava 4-1 pakosarja. Ensiksi olisi saatava säädöt kohdalleen. Miten. Sytytys lienee säädöistä helpoin. Seos lienee kinkkisenpi, kKaasuttimissa kun ei ole yhtään säätöruuvia. Suuttimia vaihtelemalla? Ei taida onnistua kuormitettuna kuin dynamometrissä? Minkä jälleenmyyjän valitsen?

Link to comment

Vanha kunnon tapa on ajaa esim kakkonen tai kolmonen kaasu pohjassa miltein loppuun asti ja sit sammuttaa moottorin ennenku tippuu tyhjäkäynnille asti, tulpat ku on sellaset kullanruskeat ni hyvä. Tämä on sit vain hetkelliseen säätöön, lopullinen säätö dynon kautta.

Link to comment
Jos oikein ymmärsin niin tämä FMI 1.2 malli on juuri tällainen laajakaistainen malli?

FMI:t ovat kapeakaistaisia. Mitä suosituksiin tulee, niin en näe mitään erityistä syytä miksi juuri FMI:n mittarit olisivat ainoa oikea vaihtoehto. Peruslambdan mittaaminen on kuitenkin niin yksinkertainen toimenpide että en usko halvempienkaan mittarivalmistajien sitä helpolla ryssivän. Ihan mielenkiinnosta, oisko joillakin kertoa kokemuksesta persiilleen näyttävistä kaupassa myytävistä lamdabamittareista?

 

Peruslambdan suurin ongelma (heti kapean kaistan jälkeen) on se että sen arvot varsinkin 14.7 seoksen ulkopuolella vaihtelevat suuresti pakolämpöjen mukaan. Tämäkin on korjattu laajakaistaisten mallien yhteydessä jolloin saadaan todellinen lukema.

Link to comment

Kun minä olin nuori mies tulpat oli kullanruskeita ja pakoputkenpää harmaa kun kaikki oli kunnossa. Tämä kaikki lienee menetetty kun on luovuttu lyijyn käytöstä. Huomasin että ennenkuin herättelee uutta keskustelua kannattaa suorittaa haku. Havaitsin että tätäkin asiaa on järkeilty jo aikaisemmin perusteellisesti. Aion kokeilla Lambda-anturin jännitteen mittaamista joko analogisen- tai digitaalisenmittarin avulla. Ehkä LED-tai pylväsnäyttö. Kokeilu ei ainakaan näyttäisi tulevan kalliiksi. Tuloksien tulkinta voi taas olla vaikeaa.

LED-näytön hankkimisella voisi olla laajempaakin kannatusta jos joku valmistaisi valmiita piirilevyjä, hankkisi komponentteja ja ehkä juottelisi valmiiksi kasaankin? http://www.siipicossu.com/seosmittari.htm

Onkohan tekijänoikeusvaikeuksia.

Link to comment
......Ihan mielenkiinnosta, oisko joillakin kertoa kokemuksesta persiilleen näyttävistä kaupassa myytävistä lamdabamittareista?.....

 

Ei kokemusta persiilleen näytöstä kaupan mittareissa, mutta halvimpien mittarien luettavuus ajossa on kaukana isosta ja selkeästi ledejä polttavasta FMI:istä. Ainakin omasta mielestäni säätämistä varten kannattaa hankkia isonäyttöinen tunnetun valmistaja mittari ja ottaa se sitten autosta säätöjen jälkeen pois jos häiritsee ulkonäöllään.

 

Noita rakennussarjoista tai täysin itsekolvattuja on tullut autojen mukana mulle kaksi ja molemmat on olleet persiilleen näyttäviä, eli hyvä ja työläästi halvalla ei kannata tässäkään lajissa (jos ei tiedä 110% varmuudella mitä on tekemässä).

Link to comment

 

Noita rakennussarjoista tai täysin itsekolvattuja on tullut autojen mukana mulle kaksi ja molemmat on olleet persiilleen näyttäviä, eli hyvä ja työläästi halvalla ei kannata tässäkään lajissa (jos ei tiedä 110% varmuudella mitä on tekemässä).

 

Jep. Jep... Näitä rakennnusmalleja on muutama erinlainen netissä pyörinyt. Kaikki, niin ns. kaupan tuotteet kuin myös itse tehdyt pohjautuu pääosin LM3914 piiriin. Joko yhteen tai kahteen riippuen ledien määrästä (10 tai 20). Itse piireissä tuskin on hirveitä eroja, ainakaan silmällä havaittavia (ledien syytymisväli ym.). Itse rakennelma jännitehäviöineen ja kylmäjuotoksineen voi muutta hommaa melkolailla. Periaatteena on että kaikki käytettävät lambdat antaa tietyn jännitteen tietyn seossuhteen vallitessa, itse rakennettu mittari tulisi kalbroida sen mukaan. Itse olen valmistanut 1-3:lla potikalla "kalibroitavia" mittareita ja jokaisessa on näyttöalueen voinut säätä lähes mielivaltaisesti.

 

Eli jos nämä Kristianin käsiin osuneet mittarit on säädetty väärin niin on hyvin mahdollista että niissä ihanteellinen seossuhde on esim semmosessa kohdassa missä ensimmäinen punainen syttyy jommassa kummassa päässä mutta mittari toimii muuten ok sen molemmin puolin ja skaalaus on vain väärä.

 

-J-

Link to comment

Tuskin on mitään kopiosuojattua kamaa sillä vastaava kytkentä löytyy ympäri nettiä. Käytetty piiri vain sytyttää ledejä säädettyjen kynnysjännitteiden mukaan.

 

Ymmärrän jos luettavuudessa on eri valmistajilla eroja, ja sekin täysin ymmärrettävää jos tollasen tee-se-itse-piirin säätää pieleen niin näyttäähän se päin honkia. Lähinnä mietin noita kaupan hyllyltä löytyviä mittareita, eli onko niiden kanssa ollu kenelläkään mitään ongelmia?

 

Alotin joskus oman mittarin tekemisen, se sitten jotenkin hautautu muiden projektien alle. Tein piirilevyt jotka mahtuu 52mm mittarikotelon sisälle kokonaan ja mittarista näkyi 3 luvun avulla seossuhde tyyliin 14.0 sekä sama arvo erillisen 10-portaisen ledipalkin avulla kuvattuna. Piirilevyt on ollu pitkän aikaa juotettuna, ei oo vaan jaksanu vääntää koodia tohon. Menis se yks tai kaks iltaa sen tekemiseen mutta ei oikeen innosta sillä itsellä ei kuitenkaan ole käyttöä mittarille tuossa muodossa.

 

Juurikin tilanpuutteen takia haluisin omaan autooni pienen informaatiokeskuksen antureilta. Olen odotellu OLED/PLED -pohjaisten graafisten näyttöjen hintojen tippumista / saatavuuden paranemista, mutta jos ei muuta tule vastaan niin toteutan sen ihan perinteisellä ledinäyttötekniikalla. Mitään LCD-hässäköitä en laittaisi autoon koska luettavuuden tulee säilyvän kaikissa olosuhteissa.

Link to comment
Eli jos nämä Kristianin käsiin osuneet mittarit on säädetty väärin niin on hyvin mahdollista että niissä ihanteellinen seossuhde on esim semmosessa kohdassa missä ensimmäinen punainen syttyy jommassa kummassa päässä mutta mittari toimii muuten ok sen molemmin puolin ja skaalaus on vain väärä.

Ei tainnu olla kyse mun käsiin joutuneista ;)

Link to comment

ma oon kayttany muutaman vuoden tota Siipicossun mittaria. Se, kuten kaupastakin saatavat halvahkot mittarit, ovat aika herkkia auton sahkojarjestelmassa tapahtuville muutoksille. Esim. taysin kunnossa oleva turbo subaruni veti Siipicossun mittarin ledit aivan laihalle kun laittoi ajovalot paalle. Siihen lisaksi lammityslaitteen puhallin taysille, niin "moottori kay vaarallisen laihalla". Siipicossun mittarissa ON kuitenkin tasajannitesuodatin, mutta se ei ilmeisestikaan toimi luotettavasti. Sama juttu Trisco -halpamittarin kanssa. Hyodyttomia kapistuksia, kun kayttovirta vaikuttaa lukemiin noin sairaasti.

 

Sama tapahtui muissa autoissa missa noita mittareita kaytin.

 

Laadukas volttimittari ei valehtele, siis semmoinen yleismittari joka toimii 9V paristolla. Sita ei kytketa auton sahkojarjestelmaan, joten hairioita ei voi tulla. Sen avulla voi kalibroida oman seosmittarinsa, mutta vain YHTEEN tiettyyn tilanteeseen (valot paalla tai pois paalta, tuuletin paalla tai pois paalta, penkinlammittimet, takalasinlammitin, stereot....)

 

Sitten kun tuon mittarin siirtaa toiseen autoon, niin se on kalibroitava uudestaan, koska eri autojen sahkojarjestelmien kuormitukset ja virran "likaisuus" on erilaiset.

 

Halvat seosmittarit saa siis about unohtaa, ellei ole valmis tarkistamaan niiden tarkkuuden yleismittarilla.

 

Jan

Link to comment

3375_d.jpg

Mulla on käytössä tuollainen Autometerin 52mm reikään upotettava malli, ei maksa paljon (alle satasen uutena) ja näyttää selkeästi!

Kuvaa ei tosin ole missä näkyisi ledit "päällä" =(

Link to comment

Ei sille lambdan itse anturiosalle mene mitään jännitettä, se tuottaa elementissä sen pienen jännitteensä mitä antaa ulos.

 

En oo aiemmin kuullu tosta käyttöjännitteen mukaan heiluvasta toiminnasta. Tosin mullahan ei ole ollut edes omassa käytössä tota nimenomaista siipicossun mittaria.

 

Koska toi kytkentä minkä ainakin itse olen nähnyt, on reguloitu viiteen volttiin, voi päätellä että joko 5v jännite heiluu, itse lambdan jännite saa jostain häiriöitä tai kytkentään tuleva maapontiaali ei ole vakaa.

 

5v jännitteen heiluminen on helppo mitata yleismittarilla, mittaa yleismittarilla regulaattorin jalkaa samalla kun kytkee valot päälle niin näkee muuttuuko taso. Tosin kyllä toi pitäs tuottaa aika nättiä jännitettä noin isolla jännite-erolla tulojännitteeseen. Jos jännite heiluu niin auttaisi varmaan jos lisäisi regulaattorille 5v linjaan isomman konkan ton pienen rinnalle.

 

Jos lambda on maadotettu väärin/mittarin maa tulee jostain missä maapotentiaali ei ole riittävän hyvä vrt se maa mistä yleismittarilla on mitattu niin sekin voi vääristää tuloksia. Tosin jos kaupasta ostetuissa ei ole tätä ongelmaa silloin kun ne on kytketty vastaavalla tavalla, niin kyse on sitten muusta.

Link to comment

Semmonen juttu vielä tee-see-itse -mittareista, että varmaan ongelmallisinta on toi aiemmin ketsanki mainitsema juttu luettavuudesta. Tohon lm-piiriin luottavat kytkennät toimii reaaliajassa ja näyttää ihan kaiken mitä anturi sinne syöttää. Tällöin lambdan näyttö saattaa väristä niin paljon että on vaikea ottaa seoksesta tolkkua. Ilman digitaalitekniikkaa tohon on vaikea saada fiksua viivettä aikaan millään yksinkertaisella kytkennällä. Jos itse tekisin tollasen ledipalkin niin toteuttaisin sen niin että pienen ajan sisällä tulevista muutoksista (100ms?) voisi laskea keskiarvon ja näyttää ainoastaan sen näytöllä. Ihmisen silmä kun ei kuitenkaan pysty havaitsemaan pientä välkettä. Miten nopeesti toi FMI:n mittari reagoi?

Link to comment

Niin siis se mita mina koitin selittaa, on etta

Yleismittarilla mitattaessa heilumista ei tapahdu.

 

Lambda anturille ei mene mistaan sahkoa, sen ei tarvitse olla kytketty auton sahkolaitteisiin millaan lailla.

 

Mina kaytan ainoastaan lammitetavia ja piuhamaadoitettuja antureita. Kuplan pakosarjaan tuo on asennettava niin kauas pakokanavista, etta kylma anturi ei tyhjakaynnilla nayta oikein, kun se ei kuumene tarpeeksi.

 

Testini olen toistanut puolen tusinassa eri autoja, ja kaikissa on erilainen, mutta huomattava vaikutus silla mita muita sahkolaitteita on kaytossa, jos mittari saa kayttovirtansa auton omasta sahkojarjestelmasta. Tama siis koskee vain noita muutaman kympin halpamittareita. Niitakin voi kayttaa, jos ensin tarkistaa niiden nayttaman yleismittarin tulosta vastaan.

 

Jan

Link to comment

Motonetistä Toyotan 4-piuhainen on ollut mun valinta jo useampaan otteeseen.

 

 

2 karvaa lämmitykselle (ei valia kumminpäin kytkee), yksi karva maadoitukselle ja yksi signaalin ulostulolle.

 

Jan

Link to comment
Motonetistä Toyotan 4-piuhainen on ollut mun valinta jo useampaan otteeseen.

 

Jan

 

Apopkan Motonetista? ;-)

 

t. Mika

 

Täällä olen joutunut vieroitusoireissani kantamaan vähäiset rahani pääasiassa Advance Discount Autopartsiin :)

 

Varaosaputiikkeja on ihan joka nurkan takana. Samoin rengasliikkeitä.

 

Jan

Link to comment
Guest ritariässä

niin ja jos nyt joku alkaa ihmettelemään et mistä tää laajakaistahehkutus on peräisin kun aikasemmin on pärjätty perinteisellä lambdalla ihan hyvin.

 

niinpä, mut peruslambda onki suunniteltu kolmitoimikatalysaattoreilla varustettuja autoja varten jossa anturin tarkoitus ollutkin pitää seos mahdollisimman tarkasti 14,7 suhteessa jolloin katalysaattorin puhdistusteho parhaimmillaan.

 

onkin jo aivan toinen asia säätää virikonetta esim 12,5-14,0 seosalueella ja siinä ei tää peruslambda ookkaan enää paras vaihtoehto.

 

siksi laajakaista:)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...