metake Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 Kuvassa alimmaisena näkyvät puhallinkopat askarruttaa. Eli molemmat on DH-koppia, mutta muoto ihan erilainen. Onko noi jotenkin eri vuosimalleista vai mistä tuo ero johtuu? Vai onko tuo vasemman puoleinen itse modattu? Entäs tuo ylempi sitten? Se ei näytä ite muokatulta, mutta siinäkin on erilainen kyljen muoto? P. Valtoselle kiitos kuvan lainasta ;) Quote Link to comment
Ketsa Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 Vasen alhaalla on selkeesti itte muokattu. Lisätilaa tuplille tehty. Quote Link to comment
Pekka Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 Vas. ala koppa tuli minulle jonkun osakasan mukana. Siitä on sivut laikattu ja hitsattu ilmakanavien tasolta. Ylin koppa on myös doghousekoppa josta on poistettu tarpeeton(Oxyboxerissa ei ole öljynjäähdyttimen paikkaa) doghouse ja sivuja on kavennettu tuplien takia. Quote Link to comment
metake Posted November 1, 2006 Author Share Posted November 1, 2006 Eli siis todennäköisesti myös tässä kuvassa oleva koppa on itse muokattu? Joten ei kannata yrittää etsiä tuollaista koppaa valmiina, pitää itse tehdä jos sellaisen haluaa...? Mitenkäs nämä tarvike ns. 30hp kopat sitten eroaa normi doghouseista? Quote Link to comment
Ketsa Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 Pyöreät yläkulmat ja vähemmän ilmanohjaimia sisällä tarvike kopissa. Quote Link to comment
metake Posted November 1, 2006 Author Share Posted November 1, 2006 Pyöreät yläkulmat ja vähemmän ilmanohjaimia sisällä tarvike kopissa. Mutta tuota, eikös nuo yläkuvan oikeanpuolimmaisen kopan yläkulmatkin ole aika pyöreät?? 1 Quote Link to comment
Guest veewee Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 Tuossa itse tehty vakio doghousesta. Omaan silmään tuo pyöreämpi on fiksumman näköinen kuin tuo kanttikertaakantti malli Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 Onhan noita DH koppia 30hv mallisinakin... Kannattaneeko noita itse alkaa värkkäämään? (Kuva Hotcarsilta) Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 sitä vaan et varmasti eroja noiden aftermarketjunk puhallinkoppien ja hiukan muokattujen orkkis doghouse puhallinkoppinen jäähdytystasossa. Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 Mitenköhän hyvät noi kotikonstein "parannetut" vois olla verrattuna aftermarket malleihin...? Tuossa on orggis DH avattuna: Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 tietty se on hiukan vaikea sanoa, mut jos kattoo millasii ohjaimii on vakion koirankopin sisällä ja vertaa vinkuintiassa tehtyihin voi siit jotain päätellä. vakiokopan muokkausten määrästä sit kii miten paljo jäähdytysteho mahdollisesti kärsii jos kärsii ollenkaan?! Quote Link to comment
Ketsa Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 Jatketaanpa puhallinpähkäilyä minunkin projektin pähkinällä. Sylinteriputkille tarkoitus painaa ilmaa "center mount" -puhaltimella: http://www.hotcars.net/Prod/pict-o/big/5003-30.jpg Tuolla puhaltimella jää käsittääkseni hanttarin puolen pytyt huonommalla jäähdytykselle kuin vakiolla, mutta onko kokemusta kuinka paljon huonommalle? Riittää varmasti putkien jäähdyttämiseen, mutta lähinnä pähkäilen sitä, että kannattaako tuollaiseen rakentaa dog house öljynjäähdyttimelle ja voiko vakio ropellista ottaa siipiä huoletta pois? Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 Just for info, the 1200 fan has 24 blades and blows about 18 cf/sec. The 1300/1500/1600sp fan has 28 blades but is the same size. It blows 22cf/sec. The doghouse fan is about 3-4mm wider and blows around 25cf/sec. You can pout a non-doghouse fan into a doghouse shroud, but it won't be very efficent as it will leak air around the edges - too much clearance - and the airflow is not sufficent for good cooling of a 1600+ sized engine. A doghouse fan will NOT fit into the earlier shrouds - it's too wide. The doghouse cooling flaps use a cranked linkage between the flap units. The non-doghouse flaps use an almost straight crosslink between the flap units. Tuommoista kirjoitellaan vieraskielisellä foorumilla Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 kuten hebsterin kuvasta huomaa, menee ulommaisen "siivun" ilma pelkästään lämmönvaihtimille eli äkkiseltään vois kuvitella jos sen verran tota koppaa kaventaa ei vaikutus oo juurikaan sen kummosempi kuin löis noi lämmönvaihtimille olevat reijät muokkaamattomassa doghousessa tukkoon. ketsa puhui sylinteriputkien jäähdyksestä. oikeampi ja tärkeämpi termi olis sylinterikansien jäähdys. siellä ne kriittisimmät ja tärkeimmät erot tulee! centermountista ei oo omakohtasii kokemuksia, mut jaken testeissä usassa ei saanut muistaakseni pahemmin kehuja, päinvastoin. Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 Tuon näköinen on ainakin yhden aftermarket 36hp kopan sisusta. Tässä jopa noi lämmön vaihtimien ulosotot... Tuntematon 36hp valmiste.. Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 Tässä jonkun yritys säilyttää noi kanavat mutta samalla saamaan lisää tilaa... Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 hebsterin aikaisempaan kuvalinkitykseen tarttuen. markkinoilla oli tosiaan yks sellanen vimpulavompulamaassa tehty 36 heppasen ( jenkkilän euroopassa 30hv) joka oli jäähdytysteholtaan hähintäänkin vw-tehtaan puhallinkopan tasoin. mutta onko se toi kuvalinkin tuote ja jos oliskin, kuulemma valmistaja jo aikoja sitten muuttanut tuotetta huonompaan suuntaan. tämäkin teksti luettu jake rabyn sivuilta/shoptalkforumilta jaken kirjoituksista. Quote Link to comment
Ketsa Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 ketsa puhui sylinteriputkien jäähdyksestä. oikeampi ja tärkeämpi termi olis sylinterikansien jäähdys. siellä ne kriittisimmät ja tärkeimmät erot tulee! Jep. Siksi kansiani jäähdyttää vesi ja center mountin on tarkoitus jäähdyttää vain putkia. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 jeps, sitten ei auta muuta kuin laitella antureita sylinteriputkiin ja testaamaan. toisaalta valurautaisten osien osien lämpölaajentuma ei ole niin suurta kuin alumiinisten kansien. jotne siinä mielessä sylinteriputkissa sama lämpötilaero ei ole niin pahasta kuin kansien kohdalla jne... Quote Link to comment
mikan Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 ketsa puhui sylinteriputkien jäähdyksestä. oikeampi ja tärkeämpi termi olis sylinterikansien jäähdys. siellä ne kriittisimmät ja tärkeimmät erot tulee! Jep. Siksi kansiani jäähdyttää vesi ja center mountin on tarkoitus jäähdyttää vain putkia. Ketsa, tää kiinnostaa kans mua. Oon nimittäin pähkäillyt myös miten jäähdyttää pelkkiä putkia kun on vesikannet. Toisaalta koska suurin lämpö on juuri kansissa, niin tarviiko tuota pyttyjen jäähdytystä edes kovin paljoa miettiä. Luulen että ne jäähtyy ihan riittävästi millä tahansa puhaltimella kun vain ohjaa koko puhalluksen pytyille. Ainakin mitä olen muilta vesikansilla ajavilta kuullut kommenttia, niin veden ja öljynlämmöt on siinä 60 asteen paikkeilla. t. Mika Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 no jos ei öljyjen/vesien lämmöt nouse yli 60 asteen, siin jo paikat jäähtyy liikaakin. termostaattiä käytössä? ainakin aluks noissa vesikannellisissa vois sylinteriputkien jäähdytystehoa tosiaan leikata laittamalla niin pientä hihnapyörää kuin mahdollista ja vasta sitten kikkailla puhallinsiipiä poistelemalla. Quote Link to comment
metake Posted November 1, 2006 Author Share Posted November 1, 2006 Mulla on joskus käynyt mielessä toi center mount koppa siten, että vetäis siitä takaseinän umpeen ja etupuolelle possun(tyylinen) puhallin. Onkos kellään tuollaisesta kokemusta ja/tai mielipidettä? Nyt kun kuvasta katoin niin ymmärsin sen 30 hp kopan eronkin, sehän on kapeampi kuin DH vaikka muoto on suunnilleen sama :) Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 28, 2006 Share Posted November 28, 2006 Tulipas luettua Gene Bergin mielipide volkkarin koneen jäähdyttämisestä: "About Oil Coolers » About Oil Coolers - Technical Info We do not sell remote mount oil coolers or any aftermarket fan housings. Not even the dog house Taiwan copies, as they do not provide the proper cooling or thermostat control locations that are critical to engine life. Why not, after all there is a lot of money to be made in this market? Because our commitment is to you, and not just how much money we can make. We do not want you to think we endorse such changes, think that they are better or that you had to have it. Because of all the extremely inaccurate articles and rumors, we have made thousands of temperature tests since 1971 and will continue to do so. These tests were quite eye opening and verified that the stock VW parts created the best cooling unless you were willing to spend far more for the cooling changes than the complete car was worth. Our temperature tests showed that the VW was so well engineered that practically every change we made to the cooling system from stock ran much hotter. When we tested air flow inside the fan housing and cylinder shrouds, every change from stock reduced air flow to one location or another, causing higher temperatures at one location or another. Removing the oil cooler inside of the fan housing (through 1970) raised the temperature at the 3/4 head as much as 50 degrees F above normal. That's right, it went up by 50 degrees, not down like the people selling outside coolers would like you to believe. In fact, upon looking at some of the ads for outside coolers they stated that the 3/4 head changed by 50 degrees, and never stated that it would cool better than stock. Air pressure (flow) was drastically reduced at the head and increased at the lower part of the 3/4 cylinders. Even 1 and 2 temperature went up due to the lower restriction on 3 and 4. Further investigating inside the fan housing revealed that VW's air vortexes and directional vanes put the air in the exact locations needed at the correct velocity and that the cooler must be in place to direct the air over the cooler and along the top of the fan housing. This straightens it out to go down straight through the head and cylinder fins with the highest efficiency. We even discovered that the thermostat shutters are directional devices to direct air to the proper locations through warm up and also when they are opened all the way to direct air to the most critical areas. Speaking of thermostats, removing the shutters and the thermostat increases engine wear 15% to 17% and often causes cracked heads even in southern California. Naturally, the percentage is much higher in colder areas. The internal engine parts cannot heat up and expand together at the proper rate when the thermostat is removed. The inside grows from heat and the outside is being cooled far too much and is kept small. This means valves, guides, piston and cylinders, pins and rod bearings are all being subjected to stress and abnormal wear without the thermostat and shutters. After all, you don't take the thermostat out of your new water cooled car do you? The dog house oil cooler and bigger fan (100 CFM more air that will not fit most aftermarket fan housings) set-up introduced in 1971 proved superior in all tests by as much as 70 degrees F over aftermarket coolers or fan housings. It is even superior to the one that is made and imported from VW of Brazil that uses the smaller early steel oil cooler rather than the bigger aluminum cooler we normally see in the USA. This is partly because the fan that fits the genuine VW dog housings is wider and supplies far more air. Every test was better by at least 30 degrees F. And the next best was the pre 1971 fan housing stock cooling set-up. One interesting note was that when I installed the 1971 system in my 1967 VW, I had to add more air intake. The convertible louvered trunk lid was required to get full cooling benefit and take advantage of the higher CFM fan. Yes, I realize that these lids are hard to find and suggest propping the trunk lid open a couple inches at the bottom if you do not have the convertible lid. Again, my suggestion is that you solve the overheating problem of the engine, which is causing the oil to overheat. After all, if your Chevy was overheating it’s unlikely that you would put an extra radiator on its roof, so why put a bandage on your elbow for the sore on your knee to fix your VW? The only thing that can cause overheated oil is an overheated head. Even if you cool the oil, the head temperature is still running far beyond normal, as you never fixed the source of the overheating problem. I have never experienced any overheating of any engine with the correct CR, carburetion, timing, distributor, and proper octane fuel regardless of HP output even 200 HP daily driven. If you absolutely must hang a cooler on your car, ADD IT to a full flow system (remember, full flow comes directly from the pump) and maintain the original stock oil cooler. Do not substitute it for the original. The more we tested, the more apparent it became that the heads are the source of the heat. We found the CR and volumetric efficiency of the engine is a large factor. When heads, CR, carburetion, exhaust and cam are all correctly matched to the engine so the volume of fuel (proper octane) and air is what the engine wants, the engine runs cooler and lasts longer. For long life, we recommend conservative compression ratios, especially because pump gasoline quality has been going down, down, down from the good old days. Remember, in 1974 you could still get Chevron White pump gas that was rated at 103 octane and Union 76 purple gas that was around 104 octane and they had 3.0 grams of lead per gallon average. In those days we had street engines with 10.0:1 and even used power pulleys without cooling problems. For more about cooling order GB 801-COOLING, GB 801-CR, and GB 801-HEADS. Note: I have had many people make adverse comments about my cooling and CR tests and recommendations. It is obvious these people do not daily drive an air cooled VW for over 100,000 miles of testing or have not considered that I do not make any money by recommending that you keep your stock cooling system that you likely already have or lowering your CR to match the octane of the fuel. I am committed to your engine running correctly and living as long as possible. " Quote Link to comment
Lasse Posted November 29, 2006 Share Posted November 29, 2006 Pannaanpa tähän pari omakohtaista kokemusta aiheesta: Suurinosa lämmöstä syntyy kansissa. Konetta voi jäähdyttää esmes ilmalla ja öljyllä tai ilmalla ja vedellä. Verrataan näitä kahta: Jos valkkaa ton ekan ja kone on suurempi kun orkkis niin kannattaa saman tein miettiä tuon öljynjäähdytyksen merkittävää parantamista. Jos taas jäähdyttää vedellä ja ilmalla, kuten minä näemmä teen, niin öljynjäähdytystä ei erikseen tarvita. En tässä ota kantaa kumpi on järkevämpi tapa pitää kuplan mosa sopivan kuumana, nämä kokemukset vaan on itselle tullut. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.