Jump to content

Pyöritysvälystä koneessa


Recommended Posts

Posted

Eli ostin lohkon, jossa kierokanget, kampi- ja nokka-akseli paikallaan. Luotin koneen kasaajan sanaan, että kaikki on ok koneessa.

 

Nakkasin käytetyt sylinterit ja männät uusilla renkailla ja kannet paikalleen. Nyt kun "nitkutan" konetta edestakas hihnapyörästä, Tuntuu kuin olisi välystä koneessa. Ei päittäisvälystä, vaan nimenomaan edestakaisin pyörittäessä. Hihnapyörältä näyttäisi olevan jonku 0.8mm. Kuinkakohan vaarallista tuo on, ja mikä tuon mahtaa aiheuttaa?

 

Kaveri väitti, että on läpikäyty "alakerta"... Voisiko olla männäntapit niin väljät, että tuon aiheuttas?? Mäntiä asentaessani en huomannut minkäänlaista välystä...

 

Koneessa on tippakannulla laitettu laakereille öljyä, samoin sylintereihin ruikattu vähän. Konetta ei ole vielä pyöritetty startilla, saatikka muutenkaan niin paljoa että öljynpaineet olisi nousseet.

Posted
koitikko kiertokangenlaakerit ennenku laitot männät paikoilleen?

 

Hipeltelin kiertokankia kyllä, enkä huomannut välystä niissäkään. Aavistuksen nahkeasti painovoima veti kanget alaspäin, eli ei aivan hulahtanu ainakaan.

 

Onko koneessa jotain muuta mikä voisi aiheuttaa tuon väljän tuntumisen? Nokka-akseli? Öljypumppu? Pumppu on uusi.

Posted

Nyt kun tarkasti kuuntelen samalla kun nytkytän konetta, niin kuuloistaisi että tulpanreiän kautta tulisi sellainen klapsahdusääni..? Eli männäntapit tai se kiertokangen yläpään laakeri on väljä? Voiko männänrenkaat päästä klonkkasemaan? On kuitenkin uudet, eikä niissäkään kyllä mitään väljyyttä tuntunut.

 

Jos tuo vika nyt siis johtuu männäntapeista tai siitä pusla/hela/laakeri/liukulaakeri vai mikä onkaan, joutuu tilaamaan laakerit sitten... Ja ehkä männäntapit? Männäntapit tuntu kyllä tiukoilta, ehkä jopa liiankin tiukoilta asennettaessa... Mutta tiukkuus oli siinä männäntapin ja männän välissä, ei kiertokangelle... Eikä se mielestäni jääny kiertokangellekkaan väljäksi, käsin kopeloimalla...

Posted

Ääni männänrenkaiden välykselle, jos kerran männät vanhat olivat.

 

Ei kummoistakaan välystä tarvi olla, kun jo tuntuu hihnapyörällä. Tottakai ne renkaitten sivuvälykset mittasit... Vai?

 

EDIToitu Ajatus- ja luetunymmärtämisvirheet pois

Posted

Koskahan sitä oppii sen yhden viestin kerrallaan laittamaan...

Posted

männänrengasura voi olla päässy hakkaantumaan isoksi...tai voi olla myös katkennut se kannake urien välistä? Kannattaa ottaa kannet ja pytyt pois ja tarkastaa ku ei ole iso vaiva tossa vaiheessa.

Posted
Nakkasin käytetyt sylinterit ja männät uusilla renkailla ja kannet paikalleen. .

 

eli kyl ne ton mukaan uudet renkaat oli.

Guest Mika Raussi
Posted

Ääni männänrenkaille.

 

Edit: Onks hihnapyörä kunnolla kiinni ja onks siinä kiila tiukka?

Posted
Ääni männänrenkaille.

 

Edit: Onks hihnapyörä kunnolla kiinni ja onks siinä kiila tiukka?

 

Tiukassa on.

 

Renkaitten urat mittailin kyllä digi-tönärillä ennen renkaitten tilausta.

Ekan renkaan ura on 2,14mm

Toisen renkaan ura on 3,06mm

öljyrenkaan ura on 4,23mm

Eli Cofapin männät, ja uudet renkaat oli 2, 3 ja 4mm. Normaalisti kuuluvat olevan 2,3 ja 5mm, mutta tuohon ei olis 5 millinen sopinu mitenkään.

Posted

Ettei sit vaan ollu painunut männänlaen suunnasta ylin rengasura kiinnipäin. Ainakin mahleja olen joutunut viilaileen auki jonkun verran.

Posted
Ettei sit vaan ollu painunut männänlaen suunnasta ylin rengasura kiinnipäin. Ainakin mahleja olen joutunut viilaileen auki jonkun verran.

 

Ei ne rengasurat näyttäneet olevan vaurioituneet mitenkään...

 

Jos laitan meisselin tulpanreiästä, ja nytkyttelen konetta edestakaisin, niin se varmaan valaisee tilannetta? Eli liikkuuko mäntä, onko väljyys renkailla vai jossain muualla... Käväsenpäs heti kokeilemassa.

Posted

Noniin.

 

Eli meisseli ei liikahda mihinkään tuon klapin kohdalla. Ja kaveri vakuuttaa, että alapään laakerit on kunnossa. Yläpäästä ei kukaan hoksannu tarkistaa kunnolla. Oliskohan siellä vika sitten?

 

Huomenna kerkeää purkaa tuota konetta, niin sitten näkee...

 

Hotcarsilta näkyy löytyvän puslia, 2eur/kpl. Aircooledilta en löytäny...

Posted
Ekan renkaan ura on 2,14mm

Toisen renkaan ura on 3,06mm

öljyrenkaan ura on 4,23mm

 

Sillä digitönärillä saa hienosti aikaan tarkkoja mittauslukemia. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka laite näyttää lukemat satkun tarkkuudella, niin todellinen mittaustarkkuus on vain kympin tarkkuus. Eli älkäätten missään tapauksessa mitatko laakerikauloja yms. oikeesti tarkkoja digitönärillä. Mikrometri on tuohon oikea väline.

Posted

Tässäkin tapauksessa taitaa olla kyseessä normaali kampi/nokkaakselin hammaspyörien hammasvälykset. aina se vähän klapsuu kun uuttakin konetta pelkkänä alakertana pyörittää.

Posted

Kyl se voi ääntä pitää, mutta jos kampiakseli pyörähtää ja männät on paikallaan ni kai siel jossain kampiakseli-mäntälinjassa täytyy välystä olla,

JOS männät todella paikallaan pysyy ku kampiakselia pyörittää..

Guest Mika Raussi
Posted

Niin oliko se meisseli siellä mäntää vasten sillon kun mäntä oli puolessa välissä vai siten, että mäntä oli YKK:ssa? Ei se YKK:ssa pitäskään liikkua niin paljon, että huomais meisselillä.

Posted
Niin oliko se meisseli siellä mäntää vasten sillon kun mäntä oli puolessa välissä vai siten, että mäntä oli YKK:ssa? Ei se YKK:ssa pitäskään liikkua niin paljon, että huomais meisselillä.

 

Männät oli puolivälissä, jokaisen tarkistin ja kahdessa ei liikkunu mäntä ollenkaan, yhdessä liikku vähän ja yhdessä liikku ihan oikein. Ylä- ja alakuolokohdassa klappi tuntuu selviten. Ja syykin on selvä, ei tarvitse kertoa :)

 

Huomenna puran koneen ja tarkistan missä se väljyys on.

Posted
Edelleenkin olen normaalien hammasvälysten kannalla,mutta purkaa toki kone jos siltä tuntuu etkä tiedä mitä sisällä on.

 

Meneekö tuo mäntien liikkumatomuus hammasvälysten piikkiin? En ole konetta vielä purkanut... Pitää tutkia vielä tarkemmin tuota, kaverin kanssa. Yksin oli hankala liikutella konetta ja tutkia meisseliä samalla...

Posted
Edelleenkin olen normaalien hammasvälysten kannalla,mutta purkaa toki kone jos siltä tuntuu etkä tiedä mitä sisällä on.

 

Meneekö tuo mäntien liikkumatomuus hammasvälysten piikkiin? En ole konetta vielä purkanut... Pitää tutkia vielä tarkemmin tuota, kaverin kanssa. Yksin oli hankala liikutella konetta ja tutkia meisseliä samalla...

 

Ei periaatteessa,mutta onhan sulla voinut tulla mittavirhe? Mittasitko mittakellolla liikkuuko männät vai summissa sinne päin jollakin meisselillä. Jos siltä tuntuu niin purkaa ihmeessä tässä vaiheessa se kone jos epäilet jotain niin ei vituta myöhemmin.

Posted

Ei ole mittakelloa, joten meisselillä ja summassa... Edelleen arvon täällä puranko koneen, vai mitä tuolle tekis... Ei saa ketään kaveriakaan tähän hätään tilannetta tutkimaan, ja itellä on taas seuraavan kerran aika ajoskus viikon päästä :/

Posted

Hmm. Pyöritin konetta niin, että männät oli tulossa ylöspäin. Sitten käänsin konetta takaisinpäin aivan aavistuksen verran, niin että mäntä liikahti alaspäin. Nyt kun painoin meisselillä tulpanreiästä mäntää, kuulu sellainen "klonks" ääni. Eli se mäntä liikahti sisäänpäin! Paska, pakko kai se on alkaa purkamaan. Sopivasti vielä kakkos ja kolmospytyllä oli tuo klappi, ni joutuu koko koneen taas leväyttämään :/

Guest Mika Raussi
Posted

No jos yhessäkään on klappi, niin pitäähän se leväyttää koko kone muutenkin.

 

Ootko varma, että mäntä liikku mihinkään. Ettei se vaan kallistunu?

Posted

Purettu.

 

Usko aina kaveria, älä tarkista mitään. Perkele. Taas menee oppi perille kantapään kautta. Kiertokangen laakerit on väljät!

 

Laakerit tilaukseen. Onneksi paljastu tässä tilanteessa, eikä vasta sitten ku kone on autossa paikallaan...

Guest ritariässä
Posted

ootko sit satavarma et vain ja ainoastaan laakerit väljät eikä itse kampuran kaula?

Posted

Mulle tuli kerran yksi -74 kupla jossa oli "juuri tehty" kone ja tuttu omistaja ihmetteli kun kone kloksotti,no päittäisvälystä oli "runsaasti" ja kun sain mosan auki niin oli aarporattu 21mm päittäispukki mutta 22mm Std laakeri,hienoa...Joku esson baarin kyläseppä kasannut.

Tarkkana pitää olla jos "valmiin" koneen ostaa!

Posted
Olisko tullut vahingossa 0.25 vääränkokoiset veivin laakerit? Eli kampuran kaulat hiottu, mutta STD-laakerit.

 

t. Mika

 

Liuskat näyttivät kuluneilta, sellaseia kuparin värisiä alueita keskellä, kun muuten ovat kirkkaat...

 

Näinköhän tuo lohko pitää sitten purkaa kans... Hullun hommaahan se olisi nyt kasata, kun lohko on tuossa muuten jo aika osina...

 

Ei kukaan sattuisi luopumaan 1700cc koneeseen sopivasta nokka-akselista? Vakio paikallaan nyt, samallahan tuon nätisti vaihtais :)

 

Koneesta muuta tietoa: 80hp virtaavat yksireikäkannet, käretön sytty, käärmeenpesä lämmönvaihtimilla, nurkkapysty kaasarit... Jokin sellainen pakettiin sopiva nokka nyt siis haussa, joka olisi muihin osiin nähden sopiva... Alavääntöä saa olla, kun tulee talviajettavaan kuplaan...

Guest Mika Raussi
Posted

Eli laakerit on paskana. Epäilisin, että on myös runkolaakerit samassa kunnossa ja kaikki muukin ihan yhtä vituiks tehty.

Posted
Eli laakerit on paskana. Epäilisin, että on myös runkolaakerit samassa kunnossa ja kaikki muukin ihan yhtä vituiks tehty.

 

Avataan, tarkastetaan.

 

Helpompihan ne veivien liuskatkin on asentaa ku on kampura irrallaan :)

Posted

Ei kukaan sattuisi luopumaan 1700cc koneeseen sopivasta nokka-akselista? Vakio paikallaan nyt, samallahan tuon nätisti vaihtais :)

 

Mulla on sulle hyvä nokka-akseli, eagle 36, 284astetta ja nosto 9,46... ulko muistia mutta noissa se pyäri. laita privaa jos kiinnostaa.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...