mick Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 Eli ostin lohkon, jossa kierokanget, kampi- ja nokka-akseli paikallaan. Luotin koneen kasaajan sanaan, että kaikki on ok koneessa. Nakkasin käytetyt sylinterit ja männät uusilla renkailla ja kannet paikalleen. Nyt kun "nitkutan" konetta edestakas hihnapyörästä, Tuntuu kuin olisi välystä koneessa. Ei päittäisvälystä, vaan nimenomaan edestakaisin pyörittäessä. Hihnapyörältä näyttäisi olevan jonku 0.8mm. Kuinkakohan vaarallista tuo on, ja mikä tuon mahtaa aiheuttaa? Kaveri väitti, että on läpikäyty "alakerta"... Voisiko olla männäntapit niin väljät, että tuon aiheuttas?? Mäntiä asentaessani en huomannut minkäänlaista välystä... Koneessa on tippakannulla laitettu laakereille öljyä, samoin sylintereihin ruikattu vähän. Konetta ei ole vielä pyöritetty startilla, saatikka muutenkaan niin paljoa että öljynpaineet olisi nousseet. Quote Link to comment
Sakke Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 koitikko kiertokangenlaakerit ennenku laitot männät paikoilleen? Quote Link to comment
mick Posted November 10, 2006 Author Share Posted November 10, 2006 koitikko kiertokangenlaakerit ennenku laitot männät paikoilleen? Hipeltelin kiertokankia kyllä, enkä huomannut välystä niissäkään. Aavistuksen nahkeasti painovoima veti kanget alaspäin, eli ei aivan hulahtanu ainakaan. Onko koneessa jotain muuta mikä voisi aiheuttaa tuon väljän tuntumisen? Nokka-akseli? Öljypumppu? Pumppu on uusi. Quote Link to comment
mick Posted November 10, 2006 Author Share Posted November 10, 2006 Nyt kun tarkasti kuuntelen samalla kun nytkytän konetta, niin kuuloistaisi että tulpanreiän kautta tulisi sellainen klapsahdusääni..? Eli männäntapit tai se kiertokangen yläpään laakeri on väljä? Voiko männänrenkaat päästä klonkkasemaan? On kuitenkin uudet, eikä niissäkään kyllä mitään väljyyttä tuntunut. Jos tuo vika nyt siis johtuu männäntapeista tai siitä pusla/hela/laakeri/liukulaakeri vai mikä onkaan, joutuu tilaamaan laakerit sitten... Ja ehkä männäntapit? Männäntapit tuntu kyllä tiukoilta, ehkä jopa liiankin tiukoilta asennettaessa... Mutta tiukkuus oli siinä männäntapin ja männän välissä, ei kiertokangelle... Eikä se mielestäni jääny kiertokangellekkaan väljäksi, käsin kopeloimalla... Quote Link to comment
metake Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 Olisko männänrenkaat väljät uriinsa? Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 Ääni männänrenkaiden välykselle, jos kerran männät vanhat olivat. Ei kummoistakaan välystä tarvi olla, kun jo tuntuu hihnapyörällä. Tottakai ne renkaitten sivuvälykset mittasit... Vai? EDIToitu Ajatus- ja luetunymmärtämisvirheet pois Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 Koskahan sitä oppii sen yhden viestin kerrallaan laittamaan... Quote Link to comment
Guest Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 männänrengasura voi olla päässy hakkaantumaan isoksi...tai voi olla myös katkennut se kannake urien välistä? Kannattaa ottaa kannet ja pytyt pois ja tarkastaa ku ei ole iso vaiva tossa vaiheessa. Quote Link to comment
Guest Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 Nakkasin käytetyt sylinterit ja männät uusilla renkailla ja kannet paikalleen. . eli kyl ne ton mukaan uudet renkaat oli. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 Ääni männänrenkaille. Edit: Onks hihnapyörä kunnolla kiinni ja onks siinä kiila tiukka? Quote Link to comment
mick Posted November 10, 2006 Author Share Posted November 10, 2006 Ääni männänrenkaille. Edit: Onks hihnapyörä kunnolla kiinni ja onks siinä kiila tiukka? Tiukassa on. Renkaitten urat mittailin kyllä digi-tönärillä ennen renkaitten tilausta. Ekan renkaan ura on 2,14mm Toisen renkaan ura on 3,06mm öljyrenkaan ura on 4,23mm Eli Cofapin männät, ja uudet renkaat oli 2, 3 ja 4mm. Normaalisti kuuluvat olevan 2,3 ja 5mm, mutta tuohon ei olis 5 millinen sopinu mitenkään. Quote Link to comment
Guest Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 Ettei sit vaan ollu painunut männänlaen suunnasta ylin rengasura kiinnipäin. Ainakin mahleja olen joutunut viilaileen auki jonkun verran. Quote Link to comment
mick Posted November 10, 2006 Author Share Posted November 10, 2006 Ettei sit vaan ollu painunut männänlaen suunnasta ylin rengasura kiinnipäin. Ainakin mahleja olen joutunut viilaileen auki jonkun verran. Ei ne rengasurat näyttäneet olevan vaurioituneet mitenkään... Jos laitan meisselin tulpanreiästä, ja nytkyttelen konetta edestakaisin, niin se varmaan valaisee tilannetta? Eli liikkuuko mäntä, onko väljyys renkailla vai jossain muualla... Käväsenpäs heti kokeilemassa. Quote Link to comment
mick Posted November 10, 2006 Author Share Posted November 10, 2006 Noniin. Eli meisseli ei liikahda mihinkään tuon klapin kohdalla. Ja kaveri vakuuttaa, että alapään laakerit on kunnossa. Yläpäästä ei kukaan hoksannu tarkistaa kunnolla. Oliskohan siellä vika sitten? Huomenna kerkeää purkaa tuota konetta, niin sitten näkee... Hotcarsilta näkyy löytyvän puslia, 2eur/kpl. Aircooledilta en löytäny... Quote Link to comment
metake Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 Ekan renkaan ura on 2,14mmToisen renkaan ura on 3,06mm öljyrenkaan ura on 4,23mm Sillä digitönärillä saa hienosti aikaan tarkkoja mittauslukemia. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka laite näyttää lukemat satkun tarkkuudella, niin todellinen mittaustarkkuus on vain kympin tarkkuus. Eli älkäätten missään tapauksessa mitatko laakerikauloja yms. oikeesti tarkkoja digitönärillä. Mikrometri on tuohon oikea väline. Quote Link to comment
Racing Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 Tässäkin tapauksessa taitaa olla kyseessä normaali kampi/nokkaakselin hammaspyörien hammasvälykset. aina se vähän klapsuu kun uuttakin konetta pelkkänä alakertana pyörittää. Quote Link to comment
Guest Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 Kyl se voi ääntä pitää, mutta jos kampiakseli pyörähtää ja männät on paikallaan ni kai siel jossain kampiakseli-mäntälinjassa täytyy välystä olla, JOS männät todella paikallaan pysyy ku kampiakselia pyörittää.. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 Niin oliko se meisseli siellä mäntää vasten sillon kun mäntä oli puolessa välissä vai siten, että mäntä oli YKK:ssa? Ei se YKK:ssa pitäskään liikkua niin paljon, että huomais meisselillä. Quote Link to comment
mick Posted November 10, 2006 Author Share Posted November 10, 2006 Niin oliko se meisseli siellä mäntää vasten sillon kun mäntä oli puolessa välissä vai siten, että mäntä oli YKK:ssa? Ei se YKK:ssa pitäskään liikkua niin paljon, että huomais meisselillä. Männät oli puolivälissä, jokaisen tarkistin ja kahdessa ei liikkunu mäntä ollenkaan, yhdessä liikku vähän ja yhdessä liikku ihan oikein. Ylä- ja alakuolokohdassa klappi tuntuu selviten. Ja syykin on selvä, ei tarvitse kertoa :) Huomenna puran koneen ja tarkistan missä se väljyys on. Quote Link to comment
Racing Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 Edelleenkin olen normaalien hammasvälysten kannalla,mutta purkaa toki kone jos siltä tuntuu etkä tiedä mitä sisällä on. Quote Link to comment
mick Posted November 11, 2006 Author Share Posted November 11, 2006 Edelleenkin olen normaalien hammasvälysten kannalla,mutta purkaa toki kone jos siltä tuntuu etkä tiedä mitä sisällä on. Meneekö tuo mäntien liikkumatomuus hammasvälysten piikkiin? En ole konetta vielä purkanut... Pitää tutkia vielä tarkemmin tuota, kaverin kanssa. Yksin oli hankala liikutella konetta ja tutkia meisseliä samalla... Quote Link to comment
Racing Posted November 11, 2006 Share Posted November 11, 2006 Edelleenkin olen normaalien hammasvälysten kannalla,mutta purkaa toki kone jos siltä tuntuu etkä tiedä mitä sisällä on. Meneekö tuo mäntien liikkumatomuus hammasvälysten piikkiin? En ole konetta vielä purkanut... Pitää tutkia vielä tarkemmin tuota, kaverin kanssa. Yksin oli hankala liikutella konetta ja tutkia meisseliä samalla... Ei periaatteessa,mutta onhan sulla voinut tulla mittavirhe? Mittasitko mittakellolla liikkuuko männät vai summissa sinne päin jollakin meisselillä. Jos siltä tuntuu niin purkaa ihmeessä tässä vaiheessa se kone jos epäilet jotain niin ei vituta myöhemmin. Quote Link to comment
mick Posted November 11, 2006 Author Share Posted November 11, 2006 Ei ole mittakelloa, joten meisselillä ja summassa... Edelleen arvon täällä puranko koneen, vai mitä tuolle tekis... Ei saa ketään kaveriakaan tähän hätään tilannetta tutkimaan, ja itellä on taas seuraavan kerran aika ajoskus viikon päästä :/ Quote Link to comment
mick Posted November 11, 2006 Author Share Posted November 11, 2006 Hmm. Pyöritin konetta niin, että männät oli tulossa ylöspäin. Sitten käänsin konetta takaisinpäin aivan aavistuksen verran, niin että mäntä liikahti alaspäin. Nyt kun painoin meisselillä tulpanreiästä mäntää, kuulu sellainen "klonks" ääni. Eli se mäntä liikahti sisäänpäin! Paska, pakko kai se on alkaa purkamaan. Sopivasti vielä kakkos ja kolmospytyllä oli tuo klappi, ni joutuu koko koneen taas leväyttämään :/ Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted November 11, 2006 Share Posted November 11, 2006 No jos yhessäkään on klappi, niin pitäähän se leväyttää koko kone muutenkin. Ootko varma, että mäntä liikku mihinkään. Ettei se vaan kallistunu? Quote Link to comment
mick Posted November 11, 2006 Author Share Posted November 11, 2006 Purettu. Usko aina kaveria, älä tarkista mitään. Perkele. Taas menee oppi perille kantapään kautta. Kiertokangen laakerit on väljät! Laakerit tilaukseen. Onneksi paljastu tässä tilanteessa, eikä vasta sitten ku kone on autossa paikallaan... Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted November 11, 2006 Share Posted November 11, 2006 ootko sit satavarma et vain ja ainoastaan laakerit väljät eikä itse kampuran kaula? Quote Link to comment
Racing Posted November 11, 2006 Share Posted November 11, 2006 Kaulat pitää ehdottomasti tarkastaa ja jos kone on tuon verran "paska" niin avaa suosista alakerta myös. Quote Link to comment
mikan Posted November 11, 2006 Share Posted November 11, 2006 Olisko tullut vahingossa 0.25 vääränkokoiset veivin laakerit? Eli kampuran kaulat hiottu, mutta STD-laakerit. t. Mika Quote Link to comment
Racing Posted November 11, 2006 Share Posted November 11, 2006 Mulle tuli kerran yksi -74 kupla jossa oli "juuri tehty" kone ja tuttu omistaja ihmetteli kun kone kloksotti,no päittäisvälystä oli "runsaasti" ja kun sain mosan auki niin oli aarporattu 21mm päittäispukki mutta 22mm Std laakeri,hienoa...Joku esson baarin kyläseppä kasannut. Tarkkana pitää olla jos "valmiin" koneen ostaa! Quote Link to comment
mick Posted November 11, 2006 Author Share Posted November 11, 2006 Olisko tullut vahingossa 0.25 vääränkokoiset veivin laakerit? Eli kampuran kaulat hiottu, mutta STD-laakerit. t. Mika Liuskat näyttivät kuluneilta, sellaseia kuparin värisiä alueita keskellä, kun muuten ovat kirkkaat... Näinköhän tuo lohko pitää sitten purkaa kans... Hullun hommaahan se olisi nyt kasata, kun lohko on tuossa muuten jo aika osina... Ei kukaan sattuisi luopumaan 1700cc koneeseen sopivasta nokka-akselista? Vakio paikallaan nyt, samallahan tuon nätisti vaihtais :) Koneesta muuta tietoa: 80hp virtaavat yksireikäkannet, käretön sytty, käärmeenpesä lämmönvaihtimilla, nurkkapysty kaasarit... Jokin sellainen pakettiin sopiva nokka nyt siis haussa, joka olisi muihin osiin nähden sopiva... Alavääntöä saa olla, kun tulee talviajettavaan kuplaan... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted November 11, 2006 Share Posted November 11, 2006 Eli laakerit on paskana. Epäilisin, että on myös runkolaakerit samassa kunnossa ja kaikki muukin ihan yhtä vituiks tehty. Quote Link to comment
mick Posted November 11, 2006 Author Share Posted November 11, 2006 Eli laakerit on paskana. Epäilisin, että on myös runkolaakerit samassa kunnossa ja kaikki muukin ihan yhtä vituiks tehty. Avataan, tarkastetaan. Helpompihan ne veivien liuskatkin on asentaa ku on kampura irrallaan :) Quote Link to comment
hanski. Posted November 11, 2006 Share Posted November 11, 2006 mistä ostit koneen...? Quote Link to comment
mick Posted November 11, 2006 Author Share Posted November 11, 2006 mistä ostit koneen...? Myyjä ei vaikuta ainakaan tällä palstalla... Eikä tuolla yhdistyksenkään... Quote Link to comment
-Puide- Posted November 13, 2006 Share Posted November 13, 2006 Ei kukaan sattuisi luopumaan 1700cc koneeseen sopivasta nokka-akselista? Vakio paikallaan nyt, samallahan tuon nätisti vaihtais :) Mulla on sulle hyvä nokka-akseli, eagle 36, 284astetta ja nosto 9,46... ulko muistia mutta noissa se pyäri. laita privaa jos kiinnostaa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.