Pyry Posted January 8, 2021 Author Posted January 8, 2021 (edited) Vaihtoehto kaksi: 85,5 mm sylintereille sopivat kannet joista en ole vielä löytänyt halkeamia. (Täytyy hakea lisää soodaa ja syynätä tarkemmin.) Mitähän koneistamo ottaa avarruksesta 90,5 mm putkille? Näissä ei ole myöskään tehty nähdäkseni ihmeempiä viilailuja (imupuolelle jotain siivousta). Hyvä vai huono homma? Edit: nyt näyttäis että koneeseen tulee vastapainokampiakseli, kevennetty 200 mm vauhtipyörä ja ehkä laitan samalla uuden nokka-akselin, W110 tms. Nälkä kasvaa syödessä ja nollabudjetti unohdettu. Edited January 8, 2021 by Pyry Quote
Tanhis Posted January 11, 2021 Posted January 11, 2021 Tosiaan nuo haljenneet kannet kannattaa hylätä ihan suosiolla, sellaisenkin kannen nähnyt missä tulpan ja venttiilien välistä oli puskenut kolmion muotoisen palan ulos koneesta. Ja oliko paikalla ollut kampura huono tai miksi vastapainoon menet jos et iskua muuta, ja ei tästä varmaan mitään kisakireetä ollut tarkoitus tehdä. Quote
Pyry Posted January 11, 2021 Author Posted January 11, 2021 (edited) Oon jo henkisesti hylännyt kannet. Täytyy miettiä käytänkö noita 85,5 mm kansia vai metsästänkö jostain toiset ja säästelen noita. Näyttäis siltä että mulla on tarpeeksi osia toiseenkin moottoriin (pl. kannnet). Laitan vastapainokampuran siksi että mulla on sellainen. Niitä sai halvalla joskus 2007, muistelisin että palstalla syttyi oikein hintasota (joskus ennen venttiilijousisotia, palstan veteraanit varmaan muistaa). P. S. Jatkan projektikertomusta tuolla projektiosiossa mun vanhassa topicissa: Edited January 11, 2021 by Pyry 1 Quote
Maasturi Posted January 11, 2021 Posted January 11, 2021 (edited) On 1/8/2021 at 11:17 AM, Pyry said: Jatketaanpa tätä... Ois pitänyt jättää kannet puhdistamatta niin en olis huomannut noitakaan halkeamia. Eli tulpanreiän ja seetin välistä halki. Tulpalle tehty insertti. Onko nää käyttökelpoiset vielä? Tee paineilmapistooli / vesitesti, jos vesi kuplii palotilassa sytytystulpan ympärillä niin laita kannet sivuun , jos ei kupli niin voi harkita kansien käyttöönottamista. Edited January 11, 2021 by Maasturi Quote
Pyry Posted January 13, 2021 Author Posted January 13, 2021 Suoritin aikani kuluksi ton vesi+paineilmatestin ensin haljenneille kansille ja sitten kontrollina halkeamattomille kansille. Testi on kieltämättä nopea ja tulokset hyvin selviä. Haljennut kansi: yritetään ilman venttiilien hiomista - ei pidä. Hiotaan venttiilit ja yritetään uudestaan - ei pidä. Hiotaan vielä venttiilit porakoneen kanssa ja painetaan testitilanteessa ruuvarilla venttiiliä 75 kg massalla - ei pidä. Kuplia tulee imuventtiilissä erityisesti halkeaman kohdalta ja pakoventtiilissä erityisesti joka helvetin paikasta. Halkeamaton kansi: asennetaan sattumanvarainen ventiili ja pyöräytetään pari kierrosta hiontatahnalla, puhdistetaan ja suoritetaan testi kevyellä ruuvaripaineella - pitää, ei kuplia. Yritetään vielä saada edes yksi kupla puhaltamalla ihan perkeleesti - pitää, ei kuplia. Niin kuin kommentoijat jo veikkasivatkin, haljenneet kannet menevät sulatukseen. Voin suositella vesi+paineilmatestiä. 2 Quote
Tanhis Posted January 14, 2021 Posted January 14, 2021 16 hours ago, Pyry said: Suoritin aikani kuluksi ton vesi+paineilmatestin ensin haljenneille kansille ja sitten kontrollina halkeamattomille kansille. Testi on kieltämättä nopea ja tulokset hyvin selviä. Haljennut kansi: yritetään ilman venttiilien hiomista - ei pidä. Hiotaan venttiilit ja yritetään uudestaan - ei pidä. Hiotaan vielä venttiilit porakoneen kanssa ja painetaan testitilanteessa ruuvarilla venttiiliä 75 kg massalla - ei pidä. Kuplia tulee imuventtiilissä erityisesti halkeaman kohdalta ja pakoventtiilissä erityisesti joka helvetin paikasta. Halkeamaton kansi: asennetaan sattumanvarainen ventiili ja pyöräytetään pari kierrosta hiontatahnalla, puhdistetaan ja suoritetaan testi kevyellä ruuvaripaineella - pitää, ei kuplia. Yritetään vielä saada edes yksi kupla puhaltamalla ihan perkeleesti - pitää, ei kuplia. Niin kuin kommentoijat jo veikkasivatkin, haljenneet kannet menevät sulatukseen. Voin suositella vesi+paineilmatestiä. Nyt kun testauksen makuun olet jo päässyt niin kopauttappa halkeamakohdat pistepiikillä takaisin kiinni ja tee testi uudestaan. Tämä on sellainen vanhanliiton budjetti/hätäratkaisu halkeaminen korjaamiseen. Quote
Mäki Posted January 14, 2021 Posted January 14, 2021 On 12/17/2020 at 1:31 PM, Pyry said: Jos nyt vielä halkaisen ton lohkon ja kurkkaan laakereita, miten tulisi menetellä? Nostajille sais sellasia klipsejä joilla ne pysyy paikallaan, no mulla ei niitä ole, onko joku muu konsti siihen? Ja oliko muuta huomioitavaa? (Olen pari lohkoa aukaissut joskus 15 vuotta sitten, silloin ei ollu tarkoituskaan säästää laakereita yms. niin ei ollut niin väliä.) Puiset pyykkipojat toimivat klipseinä. Tosin klipsisetti maksaa ehkä kympin. Ainakin herra Wasastjärna on niitä kaupitellut pk - seudulla Quote
Racing Posted January 16, 2021 Posted January 16, 2021 Laita vaseliinia nostimiin jos ei ole klipsejä. 1 Quote
Kharon Posted January 19, 2021 Posted January 19, 2021 On 1/16/2021 at 3:34 PM, Racing said: Laita vaseliinia nostimiin jos ei ole klipsejä. Hyvin toimii, nimim. kokeiltu on. On samalla käynnistysvaiheen voitelukin kunnossa kun on asennusrasvaa joka puolella. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.