Jump to content
Sign in to follow this  
Pyry

10 vuotta pihalla seissyt moottori

Recommended Posts

Posted (edited)

Vaihtoehto kaksi: 85,5 mm sylintereille sopivat kannet joista en ole vielä löytänyt halkeamia. (Täytyy hakea lisää soodaa ja syynätä tarkemmin.) 

 

Mitähän koneistamo ottaa avarruksesta 90,5 mm putkille? 

 

Näissä ei ole myöskään tehty nähdäkseni ihmeempiä viilailuja (imupuolelle jotain siivousta). Hyvä vai huono homma? 

 

Edit: nyt näyttäis että koneeseen tulee vastapainokampiakseli, kevennetty 200 mm vauhtipyörä ja ehkä laitan samalla uuden nokka-akselin, W110 tms. Nälkä kasvaa syödessä ja nollabudjetti unohdettu. 

 

IMG_20210108_135235.thumb.jpg.797b0d10d7d4dfacff9f113f110efd4c.jpg

 

IMG_20210108_135255.thumb.jpg.2036e47d5b6739d526ecab67f73ed479.jpg

Edited by Pyry

Share this post


Link to post

Tosiaan nuo haljenneet kannet kannattaa hylätä ihan suosiolla, sellaisenkin kannen nähnyt missä tulpan ja venttiilien välistä oli puskenut kolmion muotoisen palan ulos koneesta.

 

Ja oliko paikalla ollut kampura huono tai miksi vastapainoon menet jos et iskua muuta, ja ei tästä varmaan mitään kisakireetä ollut tarkoitus tehdä.

Share this post


Link to post

Oon jo henkisesti hylännyt kannet. Täytyy miettiä käytänkö noita 85,5 mm kansia vai metsästänkö jostain toiset ja säästelen noita. Näyttäis siltä että mulla on tarpeeksi osia toiseenkin moottoriin (pl. kannnet). 

 

Laitan vastapainokampuran siksi että mulla on sellainen. Niitä sai halvalla joskus 2007, muistelisin että palstalla syttyi oikein hintasota (joskus ennen venttiilijousisotia, palstan veteraanit varmaan muistaa). 

 

P. S. Jatkan projektikertomusta tuolla projektiosiossa mun vanhassa topicissa:

 

Edited by Pyry
  • Like 1

Share this post


Link to post
On 1/8/2021 at 11:17 AM, Pyry said:

Jatketaanpa tätä... 

 

Ois pitänyt jättää kannet puhdistamatta niin en olis huomannut noitakaan halkeamia. Eli tulpanreiän ja seetin välistä halki. Tulpalle tehty insertti. Onko nää käyttökelpoiset vielä? 

Tee paineilmapistooli / vesitesti, jos vesi kuplii palotilassa sytytystulpan ympärillä niin laita kannet sivuun , jos ei kupli niin voi harkita kansien käyttöönottamista.

 

IMG_20210107_212618.thumb.jpg.15cf5008584195080e128778d3d5a2e9.jpg

IMG_20210107_212755.thumb.jpg.7601de1a355b89f7cd2d4183205fac7f.jpg

 

Edited by Maasturi

Share this post


Link to post

Suoritin aikani kuluksi ton vesi+paineilmatestin ensin haljenneille kansille ja sitten kontrollina halkeamattomille kansille. Testi on kieltämättä nopea ja tulokset hyvin selviä.

 

Haljennut kansi: yritetään ilman venttiilien hiomista - ei pidä. Hiotaan venttiilit ja yritetään uudestaan - ei pidä. Hiotaan vielä venttiilit porakoneen kanssa ja painetaan testitilanteessa ruuvarilla venttiiliä 75 kg massalla - ei pidä. Kuplia tulee imuventtiilissä erityisesti halkeaman kohdalta ja pakoventtiilissä erityisesti joka helvetin paikasta.

 

Halkeamaton kansi: asennetaan sattumanvarainen ventiili ja pyöräytetään pari kierrosta hiontatahnalla, puhdistetaan ja suoritetaan testi kevyellä ruuvaripaineella -  pitää, ei kuplia. Yritetään vielä saada edes yksi kupla puhaltamalla ihan perkeleesti - pitää, ei kuplia.

 

Niin kuin kommentoijat jo veikkasivatkin, haljenneet kannet menevät sulatukseen. Voin suositella vesi+paineilmatestiä.

  • Like 2

Share this post


Link to post
16 hours ago, Pyry said:

Suoritin aikani kuluksi ton vesi+paineilmatestin ensin haljenneille kansille ja sitten kontrollina halkeamattomille kansille. Testi on kieltämättä nopea ja tulokset hyvin selviä.

 

Haljennut kansi: yritetään ilman venttiilien hiomista - ei pidä. Hiotaan venttiilit ja yritetään uudestaan - ei pidä. Hiotaan vielä venttiilit porakoneen kanssa ja painetaan testitilanteessa ruuvarilla venttiiliä 75 kg massalla - ei pidä. Kuplia tulee imuventtiilissä erityisesti halkeaman kohdalta ja pakoventtiilissä erityisesti joka helvetin paikasta.

 

Halkeamaton kansi: asennetaan sattumanvarainen ventiili ja pyöräytetään pari kierrosta hiontatahnalla, puhdistetaan ja suoritetaan testi kevyellä ruuvaripaineella -  pitää, ei kuplia. Yritetään vielä saada edes yksi kupla puhaltamalla ihan perkeleesti - pitää, ei kuplia.

 

Niin kuin kommentoijat jo veikkasivatkin, haljenneet kannet menevät sulatukseen. Voin suositella vesi+paineilmatestiä.

Nyt kun testauksen makuun olet jo päässyt niin kopauttappa halkeamakohdat pistepiikillä takaisin kiinni ja tee testi uudestaan. Tämä on sellainen vanhanliiton budjetti/hätäratkaisu halkeaminen korjaamiseen.

Share this post


Link to post
On 12/17/2020 at 1:31 PM, Pyry said:

 

Jos nyt vielä halkaisen ton lohkon ja kurkkaan laakereita, miten tulisi menetellä? Nostajille sais sellasia klipsejä joilla ne pysyy paikallaan, no mulla ei niitä ole, onko joku muu konsti siihen? Ja oliko muuta huomioitavaa?

 

(Olen pari lohkoa aukaissut joskus 15 vuotta sitten, silloin ei ollu tarkoituskaan säästää laakereita yms. niin ei ollut niin väliä.)

Puiset pyykkipojat toimivat klipseinä. Tosin klipsisetti maksaa ehkä kympin. Ainakin herra Wasastjärna on niitä kaupitellut pk - seudulla

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...