Pyry Posted January 8 (edited) Vaihtoehto kaksi: 85,5 mm sylintereille sopivat kannet joista en ole vielä löytänyt halkeamia. (Täytyy hakea lisää soodaa ja syynätä tarkemmin.) Mitähän koneistamo ottaa avarruksesta 90,5 mm putkille? Näissä ei ole myöskään tehty nähdäkseni ihmeempiä viilailuja (imupuolelle jotain siivousta). Hyvä vai huono homma? Edit: nyt näyttäis että koneeseen tulee vastapainokampiakseli, kevennetty 200 mm vauhtipyörä ja ehkä laitan samalla uuden nokka-akselin, W110 tms. Nälkä kasvaa syödessä ja nollabudjetti unohdettu. Edited January 8 by Pyry Quote Share this post Link to post
Tanhis Posted Monday at 05:46 AM Tosiaan nuo haljenneet kannet kannattaa hylätä ihan suosiolla, sellaisenkin kannen nähnyt missä tulpan ja venttiilien välistä oli puskenut kolmion muotoisen palan ulos koneesta. Ja oliko paikalla ollut kampura huono tai miksi vastapainoon menet jos et iskua muuta, ja ei tästä varmaan mitään kisakireetä ollut tarkoitus tehdä. Quote Share this post Link to post
Pyry Posted Monday at 08:09 AM (edited) Oon jo henkisesti hylännyt kannet. Täytyy miettiä käytänkö noita 85,5 mm kansia vai metsästänkö jostain toiset ja säästelen noita. Näyttäis siltä että mulla on tarpeeksi osia toiseenkin moottoriin (pl. kannnet). Laitan vastapainokampuran siksi että mulla on sellainen. Niitä sai halvalla joskus 2007, muistelisin että palstalla syttyi oikein hintasota (joskus ennen venttiilijousisotia, palstan veteraanit varmaan muistaa). P. S. Jatkan projektikertomusta tuolla projektiosiossa mun vanhassa topicissa: Edited Monday at 08:26 AM by Pyry 1 Quote Share this post Link to post
Maasturi Posted Monday at 08:34 PM (edited) On 1/8/2021 at 11:17 AM, Pyry said: Jatketaanpa tätä... Ois pitänyt jättää kannet puhdistamatta niin en olis huomannut noitakaan halkeamia. Eli tulpanreiän ja seetin välistä halki. Tulpalle tehty insertti. Onko nää käyttökelpoiset vielä? Tee paineilmapistooli / vesitesti, jos vesi kuplii palotilassa sytytystulpan ympärillä niin laita kannet sivuun , jos ei kupli niin voi harkita kansien käyttöönottamista. Edited Monday at 08:36 PM by Maasturi Quote Share this post Link to post
Pyry Posted Wednesday at 12:51 PM Suoritin aikani kuluksi ton vesi+paineilmatestin ensin haljenneille kansille ja sitten kontrollina halkeamattomille kansille. Testi on kieltämättä nopea ja tulokset hyvin selviä. Haljennut kansi: yritetään ilman venttiilien hiomista - ei pidä. Hiotaan venttiilit ja yritetään uudestaan - ei pidä. Hiotaan vielä venttiilit porakoneen kanssa ja painetaan testitilanteessa ruuvarilla venttiiliä 75 kg massalla - ei pidä. Kuplia tulee imuventtiilissä erityisesti halkeaman kohdalta ja pakoventtiilissä erityisesti joka helvetin paikasta. Halkeamaton kansi: asennetaan sattumanvarainen ventiili ja pyöräytetään pari kierrosta hiontatahnalla, puhdistetaan ja suoritetaan testi kevyellä ruuvaripaineella - pitää, ei kuplia. Yritetään vielä saada edes yksi kupla puhaltamalla ihan perkeleesti - pitää, ei kuplia. Niin kuin kommentoijat jo veikkasivatkin, haljenneet kannet menevät sulatukseen. Voin suositella vesi+paineilmatestiä. 2 Quote Share this post Link to post
Tanhis Posted Thursday at 05:36 AM 16 hours ago, Pyry said: Suoritin aikani kuluksi ton vesi+paineilmatestin ensin haljenneille kansille ja sitten kontrollina halkeamattomille kansille. Testi on kieltämättä nopea ja tulokset hyvin selviä. Haljennut kansi: yritetään ilman venttiilien hiomista - ei pidä. Hiotaan venttiilit ja yritetään uudestaan - ei pidä. Hiotaan vielä venttiilit porakoneen kanssa ja painetaan testitilanteessa ruuvarilla venttiiliä 75 kg massalla - ei pidä. Kuplia tulee imuventtiilissä erityisesti halkeaman kohdalta ja pakoventtiilissä erityisesti joka helvetin paikasta. Halkeamaton kansi: asennetaan sattumanvarainen ventiili ja pyöräytetään pari kierrosta hiontatahnalla, puhdistetaan ja suoritetaan testi kevyellä ruuvaripaineella - pitää, ei kuplia. Yritetään vielä saada edes yksi kupla puhaltamalla ihan perkeleesti - pitää, ei kuplia. Niin kuin kommentoijat jo veikkasivatkin, haljenneet kannet menevät sulatukseen. Voin suositella vesi+paineilmatestiä. Nyt kun testauksen makuun olet jo päässyt niin kopauttappa halkeamakohdat pistepiikillä takaisin kiinni ja tee testi uudestaan. Tämä on sellainen vanhanliiton budjetti/hätäratkaisu halkeaminen korjaamiseen. Quote Share this post Link to post
Mäki Posted Thursday at 06:17 AM On 12/17/2020 at 1:31 PM, Pyry said: Jos nyt vielä halkaisen ton lohkon ja kurkkaan laakereita, miten tulisi menetellä? Nostajille sais sellasia klipsejä joilla ne pysyy paikallaan, no mulla ei niitä ole, onko joku muu konsti siihen? Ja oliko muuta huomioitavaa? (Olen pari lohkoa aukaissut joskus 15 vuotta sitten, silloin ei ollu tarkoituskaan säästää laakereita yms. niin ei ollut niin väliä.) Puiset pyykkipojat toimivat klipseinä. Tosin klipsisetti maksaa ehkä kympin. Ainakin herra Wasastjärna on niitä kaupitellut pk - seudulla Quote Share this post Link to post
Racing Posted 27 minutes ago Laita vaseliinia nostimiin jos ei ole klipsejä. Quote Share this post Link to post