Jump to content

Recommended Posts

Olisko ne sitten olkatapit tai Villen veikkaama laakeri? En oikein ymmärtänyt mitä kohtaa takalleen tarkoitat. Väljissä olkatapeissa on tuo 5mm helposti klappia.Rasvaa ja kiristys jos ei katoa uudet osat sisään. Leimamiehet kokeilee ainakin meilläpäin aina olkatapit kuppelosta sillä saa varman hylsyn...

Link to comment

Ei kopan irti pulttaaminen pitäis jarruihin vaikuttaa. Paitsi jarrunestesäiliön osalta.

 

Älä vain kiristä laakeria, säädä se oikein, katso kuva. Jos laakeri klenkkaa, huomaat sen jos näet ne laakerin kiristysmutterit ja olka-akselin pään. Jos rumpu heiluu, mutta akseli ei, on vika laakereissa.

 

Manuskassa sanotaan myös: Painelaatan ollessa vääntynyt, ei säätövirheeltä voida välttyä.

 

Ei siellä pitäis kyllä juurikaan kumia olla, paitsi tukivarren ja etuakselin välinen tiiviste, jos siitä klenkkaa, niin tukivarren laakeri on mennyt akseliputken sisältä. Sidepulttien tienoilla voi olla vanhaa vaseliinia ynnä muuta likaa, joka voi kumiltakin vaikuttaa.

 

Olkatappeja ei voi kiristää, sidepultit voi.

 

Se paikka mitä tarkoitin on missä koko jarrurumpu on "pulttattu" kiinni etuakseliin.

 

Rumpu on laakeroitu olka-akseliin, joka kiinnittyy olkatapilla olkatukeen, joka on pultattu sidepulteilla tukivarsiin, jotka laakeroituu etuakseliin ja kiinnittyvät etujousiin. Mikä noista on se paikka jota tarkoitit?

 

Tosin väljäähän voi olla 50 vuotiaassa autossa pikkasen vaikka jokaisessa noista väleistä, näistä voi summaantua hieman epävakaat ajo-ominaisuudet ;o)

post-70-13888358681372_thumb.jpg

Link to comment

Sori, mutta kun näyttää että homma on vähän hakusessa, niin suosittelen olkatappien vaihdattamista jollain ammattilaisella.

Siin hommassa on meinaa pari vaihetta missä voi mennä peukku suuhun.

Ekana tulee mieleen uusien puslien protsaaminen.

Link to comment
Sori, mutta kun näyttää että homma on vähän hakusessa, niin suosittelen olkatappien vaihdattamista jollain ammattilaisella.

Siin hommassa on meinaa pari vaihetta missä voi mennä peukku suuhun.

Ekana tulee mieleen uusien puslien protsaaminen.

En ota herneitä nenään!! Oisko kellään keiteleen numero?

Link to comment

Korjaussarjoja löytyy kaikista Volkkari-osia myyvistä liikkeistä, lisäksi tarvitaan asiansa osaava koneistamo. Ja se päittäisvälys säädetään välissä olevalla metalliprikalla, ei 'fiiberillä'. Prikkoja on (ollut) olemassa useita paksuuksia, uusia ei taida tarvikkeena kuitenkaan löytyä.

 

Jos et ole vielä sidepultteja säätänyt ja voidellut, kannattanee tämä tehdä vielä ennen suurempaa purkamista?

Link to comment

Kiikutin omassa projektissa osat koneistamoon juurikin tuon päittäisvälyksen lätkän sopivaksi hiomisen tähden. Perkuleet meni ja pyyhkäisivät ainetta pois olka-akselista rälläkällä! KIROSANA PELLET!

 

Se tuli opittua, että kannattaa viimeiseen asti vältää minkään harrasteauton osan viemistä ns. ammattilaisille...

Link to comment
Korjaussarjoja löytyy kaikista Volkkari-osia myyvistä liikkeistä, lisäksi tarvitaan asiansa osaava koneistamo. Ja se päittäisvälys säädetään välissä olevalla metalliprikalla, ei 'fiiberillä'. Prikkoja on (ollut) olemassa useita paksuuksia, uusia ei taida tarvikkeena kuitenkaan löytyä.

 

Jos et ole vielä sidepultteja säätänyt ja voidellut, kannattanee tämä tehdä vielä ennen suurempaa purkamista?

Kokeilen nyt ensiksi mitä-AP- ehdotti .

Link to comment

Kiitos kiitos, pidetään mielessä!

 

Ameriikanautopojat on puhuneet pitkäkuituisesta sitkeästä MOPAR PERFORMANCE nailonvaseliinista, sillä kuulemma tiivistää vähän väljemmänkin pallonivelen. Olisikohan apua olkatappiinkin? Toisaalta, väljä tappi pilaa kyllä ajo-ominaisuudet melko tehokkaasti, vikaa ei kannata kauaa katsella, vaan hoitaa remontilla se asia vuosiksi (vuosikymmeniksi) kuntoon.

Link to comment

Jos osissa on väljää, ne pitää ja kannattaa uusia. Jos mitään vikaa ei ole, siis välykset sait poistumaan säädöllä, niin tuskin kannattaa tällä erää ryhtyä remonttiin. Olkatappiremppaan ryhtyessäsi kannattanee hankkia myös sidepulttipaketti.

Link to comment
Kiitos kiitos, pidetään mielessä!

 

Ameriikanautopojat on puhuneet pitkäkuituisesta sitkeästä MOPAR PERFORMANCE nailonvaseliinista, sillä kuulemma tiivistää vähän väljemmänkin pallonivelen. Olisikohan apua olkatappiinkin? Toisaalta, väljä tappi pilaa kyllä ajo-ominaisuudet melko tehokkaasti, vikaa ei kannata kauaa katsella, vaan hoitaa remontilla se asia vuosiksi (vuosikymmeniksi) kuntoon.

 

Joo, kyselin noin vuosi sitten sitä ns. Moparvaseliinia. Ei ole valmistettu enää vuosiin.

Niitä oli kahta versiota. Nailonkuulilla ja -kuiduilla olevaa.

Link to comment
Volkkariukko said:
Elikkäs -AP- kannattaisko ostaa ne olkatapit kumminkin,kyseinen auto kanssa tehdään "TÄYSREMONTTI".Että kiirettä EI ole. Mottoni tässä tapauksessa on,että jos tehdään,niin tehdään se kunnolla!

 

Ehottomasti olkatapit ja sidepultit uusiks, kun vanhat voi olla 50 vuotiaat ja kymmeniä tai satoja tuhansia kilometrejä nähneet. Kustannus ei kuitenkaan ole kuin 50-60€. Purkaa ton etupään voi vaikka ite. Mut rotsaus kannattaa jättää asian osaaville, esim. Naapurin Heikki Rautjärveltä taitaa homman, mutta taitaa olla aika kaukana Volkkariukosta.

 

Takajousitukseen kans sit kumipuslat uusiks niin vakautuu meno.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...