Volkkariukko Posted December 12, 2006 Share Posted December 12, 2006 Elikkäs semmoinen kysymys,kun ottaa kiinni etujarrurummuista niin "glappi" on aika paljon.Tarkoitan että kun nostaa eturummut ylös alas niin siellä on vähän "glappia".Pitäskö tämän olla näin? Niin auto on ovaali -56. Quote Link to comment
Fileas Posted December 12, 2006 Share Posted December 12, 2006 Jos klappi katoaa "apukuskin" painaessa jarrua, kun kokeilet välystä-> välys laakerissa. Katsastusviranomainen antaa arvoa sille, ettei nivelissä ole välystä :) Välystähän pitää olla , mutta käsin tuntuva kuullostaa liian suurelta. Quote Link to comment
Volkkariukko Posted December 12, 2006 Author Share Posted December 12, 2006 Ainoa ongelma on,että kun koppa on ruuvattu irti pohjasta,niin en voi kokeilla jarrut.Se "glappi on siinä missä jarrurummut on "kiinni" etuakselissa.toivottavasti tä nyt meni oikein. Glappi on ainakin 5 milliä!!! Quote Link to comment
UltraVW Posted December 12, 2006 Share Posted December 12, 2006 Olisko ne sitten olkatapit tai Villen veikkaama laakeri? En oikein ymmärtänyt mitä kohtaa takalleen tarkoitat. Väljissä olkatapeissa on tuo 5mm helposti klappia.Rasvaa ja kiristys jos ei katoa uudet osat sisään. Leimamiehet kokeilee ainakin meilläpäin aina olkatapit kuppelosta sillä saa varman hylsyn... Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted December 12, 2006 Share Posted December 12, 2006 kiristä ensin laakeria, ja kokeile uudestaan klappaako? Quote Link to comment
Volkkariukko Posted December 12, 2006 Author Share Posted December 12, 2006 kiristä ensin laakeria, ja kokeile uudestaan klappaako? Tarkoititko sä pyörälaakeria? Se "paikka" on olkatapin alapuolella,siinä näkyy oleva jotain vanha kumia välissä.Se paikka mitä tarkoitin on missä koko jarrurumpu on "pulttattu" kiinni etuakseliin. Quote Link to comment
-tipi- Posted December 13, 2006 Share Posted December 13, 2006 Ei kopan irti pulttaaminen pitäis jarruihin vaikuttaa. Paitsi jarrunestesäiliön osalta. Älä vain kiristä laakeria, säädä se oikein, katso kuva. Jos laakeri klenkkaa, huomaat sen jos näet ne laakerin kiristysmutterit ja olka-akselin pään. Jos rumpu heiluu, mutta akseli ei, on vika laakereissa. Manuskassa sanotaan myös: Painelaatan ollessa vääntynyt, ei säätövirheeltä voida välttyä. Ei siellä pitäis kyllä juurikaan kumia olla, paitsi tukivarren ja etuakselin välinen tiiviste, jos siitä klenkkaa, niin tukivarren laakeri on mennyt akseliputken sisältä. Sidepulttien tienoilla voi olla vanhaa vaseliinia ynnä muuta likaa, joka voi kumiltakin vaikuttaa. Olkatappeja ei voi kiristää, sidepultit voi. Se paikka mitä tarkoitin on missä koko jarrurumpu on "pulttattu" kiinni etuakseliin. Rumpu on laakeroitu olka-akseliin, joka kiinnittyy olkatapilla olkatukeen, joka on pultattu sidepulteilla tukivarsiin, jotka laakeroituu etuakseliin ja kiinnittyvät etujousiin. Mikä noista on se paikka jota tarkoitit? Tosin väljäähän voi olla 50 vuotiaassa autossa pikkasen vaikka jokaisessa noista väleistä, näistä voi summaantua hieman epävakaat ajo-ominaisuudet ;o) Quote Link to comment
-tipi- Posted December 13, 2006 Share Posted December 13, 2006 Ja tuossa laakerin tuplamuttterien paikallahan voi käyttää nuorempaa kuusiokoloruuvilla lukittavaa mutteria. Quote Link to comment
Volkkariukko Posted December 13, 2006 Author Share Posted December 13, 2006 No niin ,nyt pitää väntää rautalangalla! Se paikka on olkatappien "päässä" niinkuin se osaa joka on olkatappien välissä. Se osaa liikkuu ylösalas aika reippasti. Menikö tää nyt niin että joku ymmärtää !! Quote Link to comment
-tipi- Posted December 13, 2006 Share Posted December 13, 2006 Kuulostaa että olkatappi on kulunut, tai 'fiiberi' painelaatta menny paskaks: Liite poistettu. Quote Link to comment
Volkkariukko Posted December 13, 2006 Author Share Posted December 13, 2006 Nyt ollaan samalla linjalla,mistä noita saa uusia? Tarvetta ois molemmat puolet,se olkatappi+ "fiiberi"? aircooled keiteleen kone? Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 13, 2006 Share Posted December 13, 2006 Tämmöinen sarja ainakin HC:lla 39e hintaan: Quote Link to comment
Guest Posted December 13, 2006 Share Posted December 13, 2006 Sori, mutta kun näyttää että homma on vähän hakusessa, niin suosittelen olkatappien vaihdattamista jollain ammattilaisella. Siin hommassa on meinaa pari vaihetta missä voi mennä peukku suuhun. Ekana tulee mieleen uusien puslien protsaaminen. Quote Link to comment
Volkkariukko Posted December 13, 2006 Author Share Posted December 13, 2006 Sori, mutta kun näyttää että homma on vähän hakusessa, niin suosittelen olkatappien vaihdattamista jollain ammattilaisella. Siin hommassa on meinaa pari vaihetta missä voi mennä peukku suuhun. Ekana tulee mieleen uusien puslien protsaaminen. En ota herneitä nenään!! Oisko kellään keiteleen numero? Quote Link to comment
-AP- Posted December 13, 2006 Share Posted December 13, 2006 Korjaussarjoja löytyy kaikista Volkkari-osia myyvistä liikkeistä, lisäksi tarvitaan asiansa osaava koneistamo. Ja se päittäisvälys säädetään välissä olevalla metalliprikalla, ei 'fiiberillä'. Prikkoja on (ollut) olemassa useita paksuuksia, uusia ei taida tarvikkeena kuitenkaan löytyä. Jos et ole vielä sidepultteja säätänyt ja voidellut, kannattanee tämä tehdä vielä ennen suurempaa purkamista? Quote Link to comment
Ketsa Posted December 13, 2006 Share Posted December 13, 2006 Kiikutin omassa projektissa osat koneistamoon juurikin tuon päittäisvälyksen lätkän sopivaksi hiomisen tähden. Perkuleet meni ja pyyhkäisivät ainetta pois olka-akselista rälläkällä! KIROSANA PELLET! Se tuli opittua, että kannattaa viimeiseen asti vältää minkään harrasteauton osan viemistä ns. ammattilaisille... Quote Link to comment
Volkkariukko Posted December 13, 2006 Author Share Posted December 13, 2006 Korjaussarjoja löytyy kaikista Volkkari-osia myyvistä liikkeistä, lisäksi tarvitaan asiansa osaava koneistamo. Ja se päittäisvälys säädetään välissä olevalla metalliprikalla, ei 'fiiberillä'. Prikkoja on (ollut) olemassa useita paksuuksia, uusia ei taida tarvikkeena kuitenkaan löytyä. Jos et ole vielä sidepultteja säätänyt ja voidellut, kannattanee tämä tehdä vielä ennen suurempaa purkamista? Kokeilen nyt ensiksi mitä-AP- ehdotti . Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted December 13, 2006 Share Posted December 13, 2006 Keiteleen Koneen puhelinnumerot näkyvät viitetiedoista. Puh. 09-5612354 Fax. 09-5612354 GSM 0400-704470 Olkatappikorjaussarjan hinta on 21 eur. Quote Link to comment
Volkkariukko Posted December 13, 2006 Author Share Posted December 13, 2006 Paljon kiitoksia -AP-lle se "glappi" tuli paljon paremmaksi.Jos -AP- pyörit joskus täälläpäin niin tarjoan kahvit! Quote Link to comment
-AP- Posted December 13, 2006 Share Posted December 13, 2006 Kiitos kiitos, pidetään mielessä! Ameriikanautopojat on puhuneet pitkäkuituisesta sitkeästä MOPAR PERFORMANCE nailonvaseliinista, sillä kuulemma tiivistää vähän väljemmänkin pallonivelen. Olisikohan apua olkatappiinkin? Toisaalta, väljä tappi pilaa kyllä ajo-ominaisuudet melko tehokkaasti, vikaa ei kannata kauaa katsella, vaan hoitaa remontilla se asia vuosiksi (vuosikymmeniksi) kuntoon. Quote Link to comment
toroidi Posted December 13, 2006 Share Posted December 13, 2006 Tuossa aihetta jotenkin liippaava vireo, jos vaikka sittenkin haluaa ite rikkoa palikkansa :) http://www.kustomcoachwerks.com/movies/avi/spindles.avi Quote Link to comment
Volkkariukko Posted December 13, 2006 Author Share Posted December 13, 2006 Elikkäs -AP- kannattaisko ostaa ne olkatapit kumminkin,kyseinen auto kanssa tehdään "TÄYSREMONTTI".Että kiirettä EI ole. Mottoni tässä tapauksessa on,että jos tehdään,niin tehdään se kunnolla! Quote Link to comment
-AP- Posted December 13, 2006 Share Posted December 13, 2006 Jos osissa on väljää, ne pitää ja kannattaa uusia. Jos mitään vikaa ei ole, siis välykset sait poistumaan säädöllä, niin tuskin kannattaa tällä erää ryhtyä remonttiin. Olkatappiremppaan ryhtyessäsi kannattanee hankkia myös sidepulttipaketti. Quote Link to comment
Guest Posted December 14, 2006 Share Posted December 14, 2006 Kiitos kiitos, pidetään mielessä! Ameriikanautopojat on puhuneet pitkäkuituisesta sitkeästä MOPAR PERFORMANCE nailonvaseliinista, sillä kuulemma tiivistää vähän väljemmänkin pallonivelen. Olisikohan apua olkatappiinkin? Toisaalta, väljä tappi pilaa kyllä ajo-ominaisuudet melko tehokkaasti, vikaa ei kannata kauaa katsella, vaan hoitaa remontilla se asia vuosiksi (vuosikymmeniksi) kuntoon. Joo, kyselin noin vuosi sitten sitä ns. Moparvaseliinia. Ei ole valmistettu enää vuosiin. Niitä oli kahta versiota. Nailonkuulilla ja -kuiduilla olevaa. Quote Link to comment
-tipi- Posted December 14, 2006 Share Posted December 14, 2006 Volkkariukko said: Elikkäs -AP- kannattaisko ostaa ne olkatapit kumminkin,kyseinen auto kanssa tehdään "TÄYSREMONTTI".Että kiirettä EI ole. Mottoni tässä tapauksessa on,että jos tehdään,niin tehdään se kunnolla! Ehottomasti olkatapit ja sidepultit uusiks, kun vanhat voi olla 50 vuotiaat ja kymmeniä tai satoja tuhansia kilometrejä nähneet. Kustannus ei kuitenkaan ole kuin 50-60€. Purkaa ton etupään voi vaikka ite. Mut rotsaus kannattaa jättää asian osaaville, esim. Naapurin Heikki Rautjärveltä taitaa homman, mutta taitaa olla aika kaukana Volkkariukosta. Takajousitukseen kans sit kumipuslat uusiks niin vakautuu meno. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.