Jump to content

Recommended Posts

Posted

Elikkäs semmoinen kysymys,kun ottaa kiinni etujarrurummuista niin "glappi" on aika paljon.Tarkoitan että kun nostaa eturummut ylös alas niin siellä on vähän "glappia".Pitäskö tämän olla näin? Niin auto on ovaali -56.

Posted

Jos klappi katoaa "apukuskin" painaessa jarrua, kun kokeilet välystä-> välys laakerissa.

Katsastusviranomainen antaa arvoa sille, ettei nivelissä ole välystä :) Välystähän pitää olla , mutta käsin tuntuva kuullostaa liian suurelta.

Posted

Ainoa ongelma on,että kun koppa on ruuvattu irti pohjasta,niin en voi kokeilla jarrut.Se "glappi on siinä missä jarrurummut on "kiinni" etuakselissa.toivottavasti tä nyt meni oikein. Glappi on ainakin 5 milliä!!!

Posted

Olisko ne sitten olkatapit tai Villen veikkaama laakeri? En oikein ymmärtänyt mitä kohtaa takalleen tarkoitat. Väljissä olkatapeissa on tuo 5mm helposti klappia.Rasvaa ja kiristys jos ei katoa uudet osat sisään. Leimamiehet kokeilee ainakin meilläpäin aina olkatapit kuppelosta sillä saa varman hylsyn...

Posted
kiristä ensin laakeria, ja kokeile uudestaan klappaako?

Tarkoititko sä pyörälaakeria?

Se "paikka" on olkatapin alapuolella,siinä näkyy oleva jotain vanha kumia välissä.Se paikka mitä tarkoitin on missä koko jarrurumpu on "pulttattu" kiinni etuakseliin.

Posted

Ei kopan irti pulttaaminen pitäis jarruihin vaikuttaa. Paitsi jarrunestesäiliön osalta.

 

Älä vain kiristä laakeria, säädä se oikein, katso kuva. Jos laakeri klenkkaa, huomaat sen jos näet ne laakerin kiristysmutterit ja olka-akselin pään. Jos rumpu heiluu, mutta akseli ei, on vika laakereissa.

 

Manuskassa sanotaan myös: Painelaatan ollessa vääntynyt, ei säätövirheeltä voida välttyä.

 

Ei siellä pitäis kyllä juurikaan kumia olla, paitsi tukivarren ja etuakselin välinen tiiviste, jos siitä klenkkaa, niin tukivarren laakeri on mennyt akseliputken sisältä. Sidepulttien tienoilla voi olla vanhaa vaseliinia ynnä muuta likaa, joka voi kumiltakin vaikuttaa.

 

Olkatappeja ei voi kiristää, sidepultit voi.

 

Se paikka mitä tarkoitin on missä koko jarrurumpu on "pulttattu" kiinni etuakseliin.

 

Rumpu on laakeroitu olka-akseliin, joka kiinnittyy olkatapilla olkatukeen, joka on pultattu sidepulteilla tukivarsiin, jotka laakeroituu etuakseliin ja kiinnittyvät etujousiin. Mikä noista on se paikka jota tarkoitit?

 

Tosin väljäähän voi olla 50 vuotiaassa autossa pikkasen vaikka jokaisessa noista väleistä, näistä voi summaantua hieman epävakaat ajo-ominaisuudet ;o)

post-70-13888358681372_thumb.jpg

Posted

Ja tuossa laakerin tuplamuttterien paikallahan voi käyttää nuorempaa kuusiokoloruuvilla lukittavaa mutteria.

Posted

No niin ,nyt pitää väntää rautalangalla! Se paikka on olkatappien "päässä" niinkuin se osaa joka on olkatappien välissä. Se osaa liikkuu ylösalas aika reippasti. Menikö tää nyt niin että joku ymmärtää !!

Posted

Sori, mutta kun näyttää että homma on vähän hakusessa, niin suosittelen olkatappien vaihdattamista jollain ammattilaisella.

Siin hommassa on meinaa pari vaihetta missä voi mennä peukku suuhun.

Ekana tulee mieleen uusien puslien protsaaminen.

Posted
Sori, mutta kun näyttää että homma on vähän hakusessa, niin suosittelen olkatappien vaihdattamista jollain ammattilaisella.

Siin hommassa on meinaa pari vaihetta missä voi mennä peukku suuhun.

Ekana tulee mieleen uusien puslien protsaaminen.

En ota herneitä nenään!! Oisko kellään keiteleen numero?

Posted

Korjaussarjoja löytyy kaikista Volkkari-osia myyvistä liikkeistä, lisäksi tarvitaan asiansa osaava koneistamo. Ja se päittäisvälys säädetään välissä olevalla metalliprikalla, ei 'fiiberillä'. Prikkoja on (ollut) olemassa useita paksuuksia, uusia ei taida tarvikkeena kuitenkaan löytyä.

 

Jos et ole vielä sidepultteja säätänyt ja voidellut, kannattanee tämä tehdä vielä ennen suurempaa purkamista?

Posted

Kiikutin omassa projektissa osat koneistamoon juurikin tuon päittäisvälyksen lätkän sopivaksi hiomisen tähden. Perkuleet meni ja pyyhkäisivät ainetta pois olka-akselista rälläkällä! KIROSANA PELLET!

 

Se tuli opittua, että kannattaa viimeiseen asti vältää minkään harrasteauton osan viemistä ns. ammattilaisille...

Posted
Korjaussarjoja löytyy kaikista Volkkari-osia myyvistä liikkeistä, lisäksi tarvitaan asiansa osaava koneistamo. Ja se päittäisvälys säädetään välissä olevalla metalliprikalla, ei 'fiiberillä'. Prikkoja on (ollut) olemassa useita paksuuksia, uusia ei taida tarvikkeena kuitenkaan löytyä.

 

Jos et ole vielä sidepultteja säätänyt ja voidellut, kannattanee tämä tehdä vielä ennen suurempaa purkamista?

Kokeilen nyt ensiksi mitä-AP- ehdotti .

Guest Keiteleen Kone
Posted

Keiteleen Koneen puhelinnumerot näkyvät viitetiedoista.

 

Puh. 09-5612354

Fax. 09-5612354

GSM 0400-704470

 

Olkatappikorjaussarjan hinta on 21 eur.

Posted

Kiitos kiitos, pidetään mielessä!

 

Ameriikanautopojat on puhuneet pitkäkuituisesta sitkeästä MOPAR PERFORMANCE nailonvaseliinista, sillä kuulemma tiivistää vähän väljemmänkin pallonivelen. Olisikohan apua olkatappiinkin? Toisaalta, väljä tappi pilaa kyllä ajo-ominaisuudet melko tehokkaasti, vikaa ei kannata kauaa katsella, vaan hoitaa remontilla se asia vuosiksi (vuosikymmeniksi) kuntoon.

Posted

Elikkäs -AP- kannattaisko ostaa ne olkatapit kumminkin,kyseinen auto kanssa tehdään "TÄYSREMONTTI".Että kiirettä EI ole. Mottoni tässä tapauksessa on,että jos tehdään,niin tehdään se kunnolla!

Posted

Jos osissa on väljää, ne pitää ja kannattaa uusia. Jos mitään vikaa ei ole, siis välykset sait poistumaan säädöllä, niin tuskin kannattaa tällä erää ryhtyä remonttiin. Olkatappiremppaan ryhtyessäsi kannattanee hankkia myös sidepulttipaketti.

Posted
Kiitos kiitos, pidetään mielessä!

 

Ameriikanautopojat on puhuneet pitkäkuituisesta sitkeästä MOPAR PERFORMANCE nailonvaseliinista, sillä kuulemma tiivistää vähän väljemmänkin pallonivelen. Olisikohan apua olkatappiinkin? Toisaalta, väljä tappi pilaa kyllä ajo-ominaisuudet melko tehokkaasti, vikaa ei kannata kauaa katsella, vaan hoitaa remontilla se asia vuosiksi (vuosikymmeniksi) kuntoon.

 

Joo, kyselin noin vuosi sitten sitä ns. Moparvaseliinia. Ei ole valmistettu enää vuosiin.

Niitä oli kahta versiota. Nailonkuulilla ja -kuiduilla olevaa.

Posted
Volkkariukko said:
Elikkäs -AP- kannattaisko ostaa ne olkatapit kumminkin,kyseinen auto kanssa tehdään "TÄYSREMONTTI".Että kiirettä EI ole. Mottoni tässä tapauksessa on,että jos tehdään,niin tehdään se kunnolla!

 

Ehottomasti olkatapit ja sidepultit uusiks, kun vanhat voi olla 50 vuotiaat ja kymmeniä tai satoja tuhansia kilometrejä nähneet. Kustannus ei kuitenkaan ole kuin 50-60€. Purkaa ton etupään voi vaikka ite. Mut rotsaus kannattaa jättää asian osaaville, esim. Naapurin Heikki Rautjärveltä taitaa homman, mutta taitaa olla aika kaukana Volkkariukosta.

 

Takajousitukseen kans sit kumipuslat uusiks niin vakautuu meno.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...