ozone Posted August 5, 2004 Posted August 5, 2004 Mitä olette tehneet vanhan mallisen (<'65) keulan kanssa kun madaltaa sen verran, että pohjaanlyöntikumit ottaa vastaan? Mulla koko keula lepää kumien päällä, eikä se ole kovin mukava ajaa. Ilman kumeja keula lyö kuopissa kumien pidiketappeihin eikä sekään oo kovin kivaa. Ajattelin sahata akselista kumit ja niiden pidikkeet pois. Tuleeko leimalla hankaluuksia? Mulla on siis Puman akseli ja otteessakin lukee että etuakselisto on säädettävä. -Otso Quote
Guest Jat Posted August 5, 2004 Posted August 5, 2004 Tarjoot vaan laikkaa niille tapeille. Pumassa oli ainakin itsellä umpitavaraa ne tapit toisin kuin alkuperäisessä akselissa. Eikä kyllä kukaan ole ikinä huomioinut konttorilla moisten puuttuvan. Jari Quote
Kujis Posted August 7, 2004 Posted August 7, 2004 Tai sitten laikkaat ne irti ja hitsaat oikeaan asentoon takaisin. Quote
Tuomo Lehmikangas Posted March 16, 2005 Posted March 16, 2005 Itse asentelin vasta kotitekoisen säätöakselin ja siitä on laikattu tapit pois kokonaan. Reikä näkyy vain siinä paikalla. Pitäiskö tehdä kuitenkin jotain, pistää reikä umpeen tms. En ole siis itse akselia tehnyt. Säädöt on nyt ihan alimmassa, vielä jäi toivomisen varaa. Kai se siitä vähän painuu kun laitan tankin ja vararenkaan paikalleen jne. Vai? edit. Eli siis onko ne pohjaanlyöntikumit pakolliset olla? Quote
Tuomo Lehmikangas Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 Eikö tästä sitten kukaan tiedä mitään vai onko tämä vaan hölmö kysymys? Vai onko hölmö kysyjä? Lueskelemalla läpi lakitekstejä en löytänyt mitään varsinaista mainintaa. Todennäköisesti joku maininta pohjaamisen estämisestä on jossain. Mielenkiintoista muuten että AKE:n soveltamisohjeissa on mm. mainittu Kuplan etuakselit. 15 § Auton korkeuden muuttaminen Akseliston osilla, jotka eivät vaikuta joustovaroihin, voidaan katsoa tarkoitetta-van esim. tehdasvalmisteisia VW "Kuplan" säädettäviä etuakselistoja sekä "ro-dien" ja pick-upien akselistojen madallussarjoja, mikäli muutososat eivät todelli-suudessa vaikuta joustovaroihin ja ne on tarkoitettu muutoksen kohteena ole-vassa automallissa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi. http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf Eli joustovaroihin ei saisi puuttua. Onko se siinä sitten? Kokemuksia kehiin? Vaikka YV jos pelkää että oma katsastaja lukee. Quote
Pepe Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 Laikalla tapit mäkeen ja hitsaa pellinpalat reikien kohdalle. Tietysti jos on umpinaiset niin kuin Jatilla niin... Joka tapauksessa, ota rauhassa vain pois, et jää 'kiinni'. Quote
Guest Jat Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 Eipä ole ikinä puututtu moiseen omavalmiste säätöakselissa saatikka pumassa joista on leikattu noi pois. Ei ole kyllä tullu mieleenkään että lamppujenkorkeuden, tai akselin hitsisaumojen sijaan olisi kyselty rajoitinkumeja. Jos rupeat lain mukaan hommaa tekemään niin lieneekö sulla esim lamput oikealla korkeudella laisinkaan madalluksen jälkeen, jossa olka-akselit lepää kumien varassa. :) Oma asiasi lienee haluatko pitää huolen ettei pohjaamista tapahdu, vaikkapa Kujiksen mallin mukaan. Jari Quote
Tuomo Lehmikangas Posted March 20, 2005 Posted March 20, 2005 Jos rupeat lain mukaan hommaa tekemään niin lieneekö sulla esim lamput oikealla korkeudella laisinkaan madalluksen jälkeen, jossa olka-akselit lepää kumien varassa. :) Jari No kyllä se sillä säädöllä nousee ainakin lähelle sitä 50 cm. Eikä tarvi mennä lain mukaan, sitä vaan just tarkoitin että kuinka ne niistä herkästi huomauttelee... Kiitoksia nyt vastauksista, pitää laittaa joku pikku lappu siihen ettei reikä paista. Quote
Guest 2408680 Posted August 7, 2005 Posted August 7, 2005 Hei Mulla Itselläni on kupla -73 jossa on säädettävä alusta ja laitettu 142 vanteet eli maavara tod pieni ja katsastus konttorilla heti hylsy joko normaali akselit takaisin tai sitten kallis muutos katsastus norm renkailla jotka ei tod sovi enää pyörimään. auto on katsastettu 7v nuilla alustoilla ja nyt sattui vanha (pieru) katsastaa joka tajusi enemmän heti mittanauha kädessä ja maa varaa mittaa ja ajovalot olivat 6cm liian matalalla että sillee ... nimittäin mullakin on kumit lyhennetty ja silti makaa niitten varassa että nämä on just näitä riippuu katsastajasta!!! Quote
-MITO- Posted August 7, 2005 Posted August 7, 2005 Käy suorittamassa katsastus uusiksi kilpailijalla. Quote
Guest Mika Raussi Posted August 7, 2005 Posted August 7, 2005 -73 ja kumeilla keula? Millä hiton kumeilla? Quote
Racing Posted August 7, 2005 Posted August 7, 2005 Varmaan takajousituksen pohjaanlyöntikumeilla... Quote
Guest Mika Raussi Posted August 7, 2005 Posted August 7, 2005 Ainiin joo.. Mie vaan otsikon takia oletin omiani. Quote
mikan Posted October 13, 2023 Posted October 13, 2023 Löytyipä vanha topic aiheesta jota pohdin tänään. Eli kuinka matalaksi voi olkatappikeulan säätää droppien kanssa ettei pohjaanlyöntikumit ota vastaan? Renkaina on 185/45-15. Akseli pitäis maalata ja mietin pitäisikö pohjaanlyöntykumien kiinnitystapit laikata pois ja hitsata akselista ne reiät umpeen. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.