Jump to content

Neuvoja koritöihin


Recommended Posts

Posted

Terve 

Hiukan kaipaisin kokeneemmilta vinkkejä työjärjestykseen, kun karkasi niin sanotusti mopo käsistä. 

Eli takaa on vaihdettu sisälokareista nuo korin kiinnityksen alueet, paitsi itse kannakkeet ovat irti vielä. Kun ei löytynyt korjauspalaa missä ne olisivat olleet oikeassa korossa. Auto on - 67 kupla, missä on takana kallistuksen vakaaja. 

No siinä innosta punottaen mietin että olisi helpompi sovittaa paljon uutta kerralla... nyt on takapenkin alta ne nuolen malliset pellit pois, sekä kuskin puolen lämpökanava. Sitten aloin miettimään. 

Eli miten tätä lähtisi jatkamaan ja missä järjestyksessä. 

Edellä mainittujen lisäksi tulee vaihtumaan myös toinen lämpökanava, a pilarien alaosat, takaa kylkien alaosaa sekä edestä sisälokareita, siitä kanavien kohdilta. 

Kori on tuettu ja möllöttää telineellä. Varmaan se nyt ekaks pitäisi laskea pohjan päälle, mutta vähän ehkä syytä tukea jostain? Kun ainoa mikä koskee pohjaan, on toinen lämpökanava ja se polkimien takana oleva pelti.. 

Eli hyviä vinkkejä. 

Ja nolottaa ja vituttaa jo valmiiksi. 

Posted

Täällä oli vähän samanlainen kuvio tosin oli luonto hoitanut vanhat osat irti tai pois. Sovitin takapenkin alle tulevat poikittaispalkit paikoilleen jotta olisi takana jotain mihin pohjalevy voisi osua. 

Lämpökanavat pohjalevyyn kiinni ja sitten laskin korin niiden päälle. Tämän jälkeen sitten vaihdoin a-pilarin korjauspalan. 

A-pilarin korjauspalan asemoinnissa kannattaa käyttää aikaa. Itse käytin ovea apuna, tosin kuluneet saranatapit lisää haastetta ja mittailuja.

Tämän jälkeen sitten pintapeltejä.

 

Korjauspalat tuntuivat olevan aika puolivalmisteita mikä tietenkin lisää hauskuutta.

Posted

Kannattaa muistaa Virtasen puoti kun noita peltiosia hankkii... mm. Virtasen a-pilarin korjauspellissä oikea lieve alaosassa mitä muissa ei ole...

Posted

No pitää katsoa josko saisin nuo poikittaistuet osumaan kohdilleen. Joka tapauksessa niitäkin pitää vähän säätää, kun se ei sovi yhteen uusien lämpökanavien kanssa. Ja kaikki uudet ovat sitä klokkerholmin laatua, mitä täällä kovasti kehutaan.. 

Posted

Kuplan kori itsessään aika melto vaikka ehjä ja tuettu olisikin...

 

Isompia peltejä vaihtaessa kannattaa kokeilla lokasuojien, ovien ja luukkujen istuvuus ennenkuin hitsaa kaikki saumat kunnolla kiinni.

 

Monessa kuplassa ovi kanittaa, lököttää ja roikkuu tai luukut istuvat miten sattuu. Kun paremmin tarkastelee niin yleensä historiasta löytyy kolarista tai ruostumisesta johtuvat mittavat peltityöt.

 

 

Posted

Huomannut kyllä että melko veltto se on. Sain apuvoimia huomiseksi korin nosteluun, niin jospa se helpottaa että se on siinä huulilla, eikä tuossa navan korkeudella. 

Tutkailin sitä ja totesin että saan tunkilla sitä nostettua/laskettua tarpeen mukaan, sitten kun se on tuossa pohjan päällä. 

Ehkä tämä vielä jonkin sortin iloksi muuttuu. 

Posted

Hiukan pystyy korin kiinni pulttaamis vaiheessakin säätämään ovien istuvuutta sekä käyntiä koria ja alustaa eri paikoista nostelemalla.

 

Kaikki kierteet syytä käydä kierretapilla läpi että pultit eivät jää kanittamaan...

Posted

Nyt on kori pohjan päällä, aika hyvin se siinä on. Takapää on varmaan hivenen liian korkealla. Syystä että kun niitä kiinnityskorvia ei ole, niin pulttasin kiinnityskohtiin pienet asennuskiskon pätkät, minkä varassa takapää on. Sinne alustan ja sen kiinnityskorvan väliin tulee kumi, mutta mitenkäs paksu se on, ja kannattaako sitä kumin paksuutta ottaa huomioon kun hitsaa ne korvakkeet paikoilleen. Osasinko selittää ymmärrettävästi..? 

Uutta lämpökoteloa en vielä sovittanut, enkä poikittaistukia,mutta syytä varmaan hiukan yhdessä sovittaa kaikkia. Ja ovet meinasin laittaa siksi aikaa takas, ja sovittaa niitten mukaan myös. 

  • Like 1
  • 4 weeks later...
Posted

Mitenkäs toi a pilarin alaosa, siitä uloimpien saranaruuvien kohdalta. Kun sehän on periaatteessa tyhjän päällä, ni onko se auki sieltä pohjasta? 

Tuli mieleen kun sovittelin uutta paikalleen, niin ei siinä mitään ole. Ja toinen puoli on ruostunu niin siitäkään ei saa selkoa. 

Posted
8 hours ago, juhis70 said:

Mitenkäs toi a pilarin alaosa, siitä uloimpien saranaruuvien kohdalta. Kun sehän on periaatteessa tyhjän päällä, ni onko se auki sieltä pohjasta? 

Tuli mieleen kun sovittelin uutta paikalleen, niin ei siinä mitään ole. Ja toinen puoli on ruostunu niin siitäkään ei saa selkoa. 

 

Se on auki kynnyskoteloon jos sitä meinasit? Vedenpoisto kynnyskotelon vedenpoistosta.

 

Kotelostahan pitäisi tulla lämpökanavan pahviputki A-pilariin sisään, jonkunlainen pakkokin olla avonainen alapäästä.

Posted

Juu, aukihan se on. Mutta onko tuo yksi kohta auki niinku ihan ulkoilmaan. 

Tuo nuolen osoittama kohta. Siis alapäästä sisään.. 

Kuva on netistä lainattu

851373_edit_1818773828469349.jpg

Posted

Kuva selvensi asiaa, kiitos. Tuota en olisi muistanutkaan, kun ei ollut niin tarkkaan katsottu koskaan, hyvä kun löytyi.

Posted (edited)

Minkä lie ikäisestä asti tuo sitten kuuluu olla auki, splitissä ja ovaalissa se on umpinaista osaa ja siksikin monesti mätinyt, muistelisin että vielä 58-60 myös umpinainen.

 

Ohessa Virtasen palasesta kuva. Monessakaan tarvikepellissä ei tuota prässättyä kulmaa edes ole, laikattu vaan auki että saatu taivutettua lämpökoteloa vasten tuleva lirpake oikeaan kulmaan, ja väli jää auki

 

 

4412287.jpg

Edited by ovaaliheppu

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...