Jyrki Toivanen Posted July 15, 2022 Posted July 15, 2022 (edited) Enpä tiiä kannattasiko huvikseen kokeilla startin releyttämistä. Näyttävät tuolla ulkomaan kaupoissa myyvän relettä jossa roikkuu pari johtoa 50 - 100 euron hintaan. Tuntuu suhtkoht päättömältä yhdestä releenreppanasta. Kysynpä siis tässä, mistä tuohon kuuden voltin rele löytyisi. Noissa sarjoissa näköjään on 40 ampeerin rele. Esimerkiksi tässä. Vai millaista siinä kannattaa tai pitää käyttää? Pitäisihän tuon tietysti ilmankin toimia, ei sen puoleen... EDIT: 30 ampeerin 6 v releitä näköjään on siellä sun täällä, kaipa sellainen käy? Tässä. Edited July 15, 2022 by Jyrki Toivanen Quote
Urbantoy Posted July 15, 2022 Posted July 15, 2022 (edited) Minä hain ihan Mätänetistä jonkun 6v releen muistaakseni eikä ollut hinnan kiroissa.. Ja loppu starttiprolemos samantien. EDIT: eli tämmönen https://www.motonet.fi/fi/tuote/481960/Yleisrele-6V-30A-6-Volt Edited July 15, 2022 by Urbantoy 2 Quote
Jyrki Toivanen Posted July 15, 2022 Author Posted July 15, 2022 Just ton kipaisin äsken Motonetistä. Hyllyn reunassa luki just tuo mutta releen päässä lukee 40 amp. No samapa tuo. Jotkut on laitellut noita ilmeisesti startin viereen kastumaan. Kuplaan taas sinne takajalkatilaan. KG:ssä startin viereen tai akun luo moottoritilaan? Quote
Urbantoy Posted July 15, 2022 Posted July 15, 2022 Mulla Kuuskolmosessa startin vieressä, katoin sopivan paikan, ei ole märkä paikka.. 2 Quote
JIsaksson Posted July 15, 2022 Posted July 15, 2022 Mahtaako se rele jännitteestä mitään ymmärtää 🤨 Quote
Marko Posted July 16, 2022 Posted July 16, 2022 (edited) 6 hours ago, JIsaksson said: Mahtaako se rele jännitteestä mitään ymmärtää 🤨 Tokihan kelalla pitää olla oikea jännite. Kärjistä voi sitten pistää läpi melkein mitä vain. Tossa kuvan releessä kun ei ole vastusta kelan rinnalla niin aika äkkiä vainaa jos jää virrat päälle tai jännite liian suuri. Edited July 16, 2022 by Marko Quote
SamiO Posted July 16, 2022 Posted July 16, 2022 Ja liian matalalla jännitteellä ei jaksa vetää tai pitää vedettynä luotettavasti. Quote
Jyrki Toivanen Posted July 16, 2022 Author Posted July 16, 2022 Kiitos vaan kommenteista, mutta nuo sähköasiat on jäänyt vähän huonolle opiskelulle, joten en ymmärtänyt parista viimeisestä juuri mitään. Mutta siellä se rele nyt on, on se sitten hyvä juttu tai huono. Startti ainakin pyörii releen asentamisen jälkeen. Laittelin sinne vielä sulakkeen ja vähän vahvempaa piuhaa, kute nuo Thesambassa suosittelivat. Katellaan nyt miten toimii. 1 Quote
remykv Posted July 22, 2022 Posted July 22, 2022 (edited) On 7/15/2022 at 5:35 PM, Jyrki Toivanen said: Just ton kipaisin äsken Motonetistä. Hyllyn reunassa luki just tuo mutta releen päässä lukee 40 amp. No samapa tuo. Jotkut on laitellut noita ilmeisesti startin viereen kastumaan. Kuplaan taas sinne takajalkatilaan. KG:ssä startin viereen tai akun luo moottoritilaan? Sen olen kantapään kautta oppinut ettei missään nimessä akun viereen, mulla kerran oli paskatissa alkanut akku kiehumaan ja hapot karkasi releen päälle, se kytki startin päälle ja auto lähti mönkimään startin voimilla apteekin korkeita ikkunoita kohti....onneksi en kerennyt liikkeeseen sisälle. Peltikuoriset hehkun releet on hyviä tuohon tarkoitukseen, kylläkin 12v Edited July 22, 2022 by remykv Quote
Jyrki Toivanen Posted July 22, 2022 Author Posted July 22, 2022 Mulla on siellä moottoritilassa, koska en viitsinyt pihalle jättää. Akku ei ole onneksi ikinä vielä kiehunut. Saattaahan se joskus sekin tulla eteen. Mutta ei ollut releestä apua kuitenkaan, vaikka hetken uskoin. Ajelin toissapäivänä vähän pidemmän siivun, ja motti lämpeni tietysti kunnolla. Sittenpä kaupan pihasta työnnettiin käyntiin. Nappasin äsken startin irti. Katotaan mitä sille kuuluu. Jos jollakulla on toimiva 6 voltin startti myymättä, voisin ostella varavehkeeksi sopuhintaan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.