Jump to content

Sähkökyssäri


Recommended Posts

Mittaa ylesmittarilla mistä nastasta menee joka paikaan sähköt,

kun avaimella romplaat. Siihen paksu koko punanen kiinni (akun kaapeli)

 

Virtalukossa 0-1-2 asennot

 

Se minne em nastasta menee 1 asennossa liitä punanen valkosella raidalla (sitä kautta menee koko vaunun sähköt lukon läpi)

 

2-kohdasta lähtee startin piuha. Väri tais olla musta (en muista)

 

Neljännestä langasta .... ei hajuakaan...sorry...

Link to comment

http://www.vintagebus.com/wiring/bug-66+67.jpg

 

Tossa näkyy kytkentä vanhemman lukon kolmeen nastaan. Mulla pitäs olla jossaan paperilla ylhäällä oman 73:n lukon kytkentä, joskus mittailin yleismittarilla sen ennen kytkemistä mutta tuo paperi on jossain "tallessa" muiden kaavioiden seassa.

 

edit-> kaivoin laput, ei siinä lukenu ku noi samat mitä tossa kaaviossa. En enää oikein muista tota kytkentää. Tossa lukossahan on kolme asentoa, pois, virrat päälle ja startti. Ellei muisti petä niin yhdestä virtalukon nastasta lähtee virrat pois startin ajaksi, yhessä on koko ajan sähköt, startatessakin ja yhteen nastaan tuodaan sähköt akulta/latausreleeltä. Veikkaisin se neljäs nasta on kytketty samaan jonku nastan kaa, ja todnäk se on se startille menevä. Jos on niin toinen niistä menis startin solenoidille ja toinen puolalle.

 

Nopeesti noi varmistaa yleismittarilla.

Link to comment
halvempi ja parempi kuin yleismittari

 

en olisi ihan samaa mieltä ammatikseni autosähköjä rakentavana henkilönä..

virtakynä voipi näyttää että jännitettä tulee, mutta sepä ei kerro että paljonko sitä jännitettä tulee.. useat virtakynät kun toimii 3-voltista ylöspäin, mutta esim. releet ei vielä vedä tuolla jännitteellä.. virtakynä on kyllä hyvä laita ja monesti näppärä, mutta se ei kerro aina koko totuutta.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Just samaa olin tulossa sanomaan. Ei se piisaa, että jotain tulee, vaan pitää tietää mitä tulee. Automaaginen yleismittari on ollu ihan hauska. Tosin säis se näyttää pikkusen pienemmätkin jännitteet kun 4.5V. Mut se piipittää kivasti, niin ei tarvii silmällä tuijotella.

Link to comment

Kuulkaas ny sepät, jos virtalukon johtoja ollaan kytkemässä ja etsitään oikeaa järjestystä, niin EI tarvii tietää paljonko sähköö tulee, ainaostaan mihin sitä tulee ja siinä tuo koetinkynä on kyllä paljon simppelimpi. Vian haku onkin sitten eri asia.

 

Ja olisko niin, että ammattimiehen tunnistaa siitä, että se osaa käyttää tarkoituksen mukaisia välineitä. Ettei niinkun sorki oskilloskoopilla joka paikkaan ainoastaan sen takia että osaa käyttää sitä ;)

Link to comment

Kyllähän se valokynä riittää ton virtalukon johtojärjestyksen tutkimiseen, en tajunnu vaan ehdottaa sitä. Itse kun tottunu yleismittarin kaa tekeen kaikki johdotukset, valokynää käyttäny lähinnä vianselvityksessä eli just toisinpäin =). Valokynällä tulee lähinnä siis tökittyä et näkee tuleeko sähköä vai ei. Yleismittarilla sit ku on tärkeemmät piuhat kyseessä ja haluu nähdä oikeat jännitteetki.

 

Virtalukolle tuskin kukaa pelle peloton tajunnu vetää narujohtoja mutta muissa kohteissa varsinkin yleismittarilla näkee nopeasti jännitehäviöt, esim vaikka valoille tulevan jännitteen voi helpolla mitata ja verrata akun jännitteeseen.

Link to comment
Joo, puuhastelijat käyttää näita. Ammattimiehet valokynää.

Ja mä ku luulin et puuhastelijat käyttää motonetin yleismittareita ja ammattimiehet flukeja. =)

 

Hankalampihan tossa virtalukon järjestyksen koettamisessa on virtakynää käyttää, kun pitää viritellä virtaakin molemman merkkistä jostain akusta tms. ylimääräsillä johdoilla.

Maata voi ottaa jostain rungosta suoraan, saranoista, jostai pultin päästä. Sit valokynällä etsii virtalukolle tulevista johdoista sen mihin tulee virtaa, kytkee sen virtalukkoon todennäköiseen paikkaan, tässä mennään hakuammunnalla mutta lukiskohan sen lukon pohjassaki oikeet numerot jos sinne vaan jotenkin näkee? Sen jälkee muista nastoista kattoo valokynällä minne tulee missäki asennossa sähvöt. Yleismittarilla se on taas piip piip ja homma hoidettu, kyse vaa siitä miten itselle helpompaa ton selvittäminen. Jos saa hyvän mielen et pärjää pelkällä valokynällä niin siitä vaan. Pääasia kuitenkin et homman saa hoidettua.

Link to comment

Juu ei ollut lainkaan tarkoitus mollata flukeja (sellainen on itselläkin), eikä ammattimiehiä. Yritin vaan mielipiteeni tuoda julki, että ei siihen virtalukon kytkemiseen tarvita mitään flukeja, etenkin kun kape:n kommentti oli "yleismittaria metsästämään..."

 

Eihän se yleismittari tietenkään huonompi ole, mutta sitä pitää osata käyttää. Sellaistakin olen nähnyt, että mittari veivataan amppeeri asentoon ja ruvetaan selvitteleen että mihin piuhaan tulee sähköä, tai vaihtovirta-asennolla hämmästellään kun ei tule sähköä mihinkään. Yhtä hupaisia juttuja näkee työntömitan kanssa... Ei se ammattiväline aina ole maallikolle se paras :)

Link to comment

Jep, johdot on kiinni ja ei. En tarvinnu yleismittaria =P En ole ikinä sen käyttöä vaivautunut opettelemaan.

 

Monessa asiassa kieltämättä kätevä kapistus kun on osaavissa käsissä. Itse olen suosiolla jättänyt ko. masiinan käytön muille, kun kaveripiiristä löytyy noita "mun fluke makso tonnin" miehiä =)

Link to comment
Jep, johdot on kiinni ja ei. En tarvinnu yleismittaria =P En ole ikinä sen käyttöä vaivautunut opettelemaan.

 

Monessa asiassa kieltämättä kätevä kapistus kun on osaavissa käsissä. Itse olen suosiolla jättänyt ko. masiinan käytön muille, kun kaveripiiristä löytyy noita "mun fluke makso tonnin" miehiä =)

 

Ajattele nyt, Fluke etuluukussa niin rupee kuplassakin olee hintaa:-)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...