Kape77 Posted January 14, 2007 Share Posted January 14, 2007 Virtalukon pohjaan menee neljä johtoa ´71 1302S:ssä. Kuvitellaan, että joku neropatti on irrottanut ne kaikki ja unohtanut niiden järjestyksen salaman lailla =) Vinkkiä missä järjestyksessä ne laitetaan takasin... Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 14, 2007 Share Posted January 14, 2007 Mittaa ylesmittarilla mistä nastasta menee joka paikaan sähköt, kun avaimella romplaat. Siihen paksu koko punanen kiinni (akun kaapeli) Virtalukossa 0-1-2 asennot Se minne em nastasta menee 1 asennossa liitä punanen valkosella raidalla (sitä kautta menee koko vaunun sähköt lukon läpi) 2-kohdasta lähtee startin piuha. Väri tais olla musta (en muista) Neljännestä langasta .... ei hajuakaan...sorry... Quote Link to comment
Guest Posted January 14, 2007 Share Posted January 14, 2007 http://www.vintagebus.com/wiring/bug-66+67.jpg Tossa näkyy kytkentä vanhemman lukon kolmeen nastaan. Mulla pitäs olla jossaan paperilla ylhäällä oman 73:n lukon kytkentä, joskus mittailin yleismittarilla sen ennen kytkemistä mutta tuo paperi on jossain "tallessa" muiden kaavioiden seassa. edit-> kaivoin laput, ei siinä lukenu ku noi samat mitä tossa kaaviossa. En enää oikein muista tota kytkentää. Tossa lukossahan on kolme asentoa, pois, virrat päälle ja startti. Ellei muisti petä niin yhdestä virtalukon nastasta lähtee virrat pois startin ajaksi, yhessä on koko ajan sähköt, startatessakin ja yhteen nastaan tuodaan sähköt akulta/latausreleeltä. Veikkaisin se neljäs nasta on kytketty samaan jonku nastan kaa, ja todnäk se on se startille menevä. Jos on niin toinen niistä menis startin solenoidille ja toinen puolalle. Nopeesti noi varmistaa yleismittarilla. Quote Link to comment
Kape77 Posted January 14, 2007 Author Share Posted January 14, 2007 Joo kiitos, eiköhän näillä päästä alkuun. Yleismittaria metsästämään... =) Quote Link to comment
hanski. Posted January 14, 2007 Share Posted January 14, 2007 ja etsi jauhesammutin myös..... Quote Link to comment
Lasse Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Ite olen tuota valokynää tms virrankoetinta käyttänyt.... halvempi ja parempi kuin yleismittari. Autosähkössä siis. Quote Link to comment
Guest HessuS Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 halvempi ja parempi kuin yleismittari en olisi ihan samaa mieltä ammatikseni autosähköjä rakentavana henkilönä.. virtakynä voipi näyttää että jännitettä tulee, mutta sepä ei kerro että paljonko sitä jännitettä tulee.. useat virtakynät kun toimii 3-voltista ylöspäin, mutta esim. releet ei vielä vedä tuolla jännitteellä.. virtakynä on kyllä hyvä laita ja monesti näppärä, mutta se ei kerro aina koko totuutta. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Just samaa olin tulossa sanomaan. Ei se piisaa, että jotain tulee, vaan pitää tietää mitä tulee. Automaaginen yleismittari on ollu ihan hauska. Tosin säis se näyttää pikkusen pienemmätkin jännitteet kun 4.5V. Mut se piipittää kivasti, niin ei tarvii silmällä tuijotella. Quote Link to comment
metake Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Kuulkaas ny sepät, jos virtalukon johtoja ollaan kytkemässä ja etsitään oikeaa järjestystä, niin EI tarvii tietää paljonko sähköö tulee, ainaostaan mihin sitä tulee ja siinä tuo koetinkynä on kyllä paljon simppelimpi. Vian haku onkin sitten eri asia. Ja olisko niin, että ammattimiehen tunnistaa siitä, että se osaa käyttää tarkoituksen mukaisia välineitä. Ettei niinkun sorki oskilloskoopilla joka paikkaan ainoastaan sen takia että osaa käyttää sitä ;) Quote Link to comment
Guest Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Kyllähän se valokynä riittää ton virtalukon johtojärjestyksen tutkimiseen, en tajunnu vaan ehdottaa sitä. Itse kun tottunu yleismittarin kaa tekeen kaikki johdotukset, valokynää käyttäny lähinnä vianselvityksessä eli just toisinpäin =). Valokynällä tulee lähinnä siis tökittyä et näkee tuleeko sähköä vai ei. Yleismittarilla sit ku on tärkeemmät piuhat kyseessä ja haluu nähdä oikeat jännitteetki. Virtalukolle tuskin kukaa pelle peloton tajunnu vetää narujohtoja mutta muissa kohteissa varsinkin yleismittarilla näkee nopeasti jännitehäviöt, esim vaikka valoille tulevan jännitteen voi helpolla mitata ja verrata akun jännitteeseen. Quote Link to comment
Marko Posted January 16, 2007 Share Posted January 16, 2007 Joo, puuhastelijat käyttää näita. Ammattimiehet valokynää. Quote Link to comment
-tipi- Posted January 16, 2007 Share Posted January 16, 2007 Hankalampihan tossa virtalukon järjestyksen koettamisessa on virtakynää käyttää, kun pitää viritellä virtaakin molemman merkkistä jostain akusta tms. ylimääräsillä johdoilla. Quote Link to comment
metake Posted January 16, 2007 Share Posted January 16, 2007 Hankalampihan tossa virtalukon järjestyksen koettamisessa on virtakynää käyttää, kun pitää viritellä virtaakin molemman merkkistä jostain akusta tms. ylimääräsillä johdoilla. Miksi? Quote Link to comment
Guest Posted January 16, 2007 Share Posted January 16, 2007 Joo, puuhastelijat käyttää näita. Ammattimiehet valokynää. Ja mä ku luulin et puuhastelijat käyttää motonetin yleismittareita ja ammattimiehet flukeja. =) Hankalampihan tossa virtalukon järjestyksen koettamisessa on virtakynää käyttää, kun pitää viritellä virtaakin molemman merkkistä jostain akusta tms. ylimääräsillä johdoilla. Maata voi ottaa jostain rungosta suoraan, saranoista, jostai pultin päästä. Sit valokynällä etsii virtalukolle tulevista johdoista sen mihin tulee virtaa, kytkee sen virtalukkoon todennäköiseen paikkaan, tässä mennään hakuammunnalla mutta lukiskohan sen lukon pohjassaki oikeet numerot jos sinne vaan jotenkin näkee? Sen jälkee muista nastoista kattoo valokynällä minne tulee missäki asennossa sähvöt. Yleismittarilla se on taas piip piip ja homma hoidettu, kyse vaa siitä miten itselle helpompaa ton selvittäminen. Jos saa hyvän mielen et pärjää pelkällä valokynällä niin siitä vaan. Pääasia kuitenkin et homman saa hoidettua. Quote Link to comment
metake Posted January 16, 2007 Share Posted January 16, 2007 Juu ei ollut lainkaan tarkoitus mollata flukeja (sellainen on itselläkin), eikä ammattimiehiä. Yritin vaan mielipiteeni tuoda julki, että ei siihen virtalukon kytkemiseen tarvita mitään flukeja, etenkin kun kape:n kommentti oli "yleismittaria metsästämään..." Eihän se yleismittari tietenkään huonompi ole, mutta sitä pitää osata käyttää. Sellaistakin olen nähnyt, että mittari veivataan amppeeri asentoon ja ruvetaan selvitteleen että mihin piuhaan tulee sähköä, tai vaihtovirta-asennolla hämmästellään kun ei tule sähköä mihinkään. Yhtä hupaisia juttuja näkee työntömitan kanssa... Ei se ammattiväline aina ole maallikolle se paras :) Quote Link to comment
Kape77 Posted January 16, 2007 Author Share Posted January 16, 2007 Jep, johdot on kiinni ja ei. En tarvinnu yleismittaria =P En ole ikinä sen käyttöä vaivautunut opettelemaan. Monessa asiassa kieltämättä kätevä kapistus kun on osaavissa käsissä. Itse olen suosiolla jättänyt ko. masiinan käytön muille, kun kaveripiiristä löytyy noita "mun fluke makso tonnin" miehiä =) Quote Link to comment
Marko Posted January 16, 2007 Share Posted January 16, 2007 Jep, johdot on kiinni ja ei. En tarvinnu yleismittaria =P En ole ikinä sen käyttöä vaivautunut opettelemaan. Monessa asiassa kieltämättä kätevä kapistus kun on osaavissa käsissä. Itse olen suosiolla jättänyt ko. masiinan käytön muille, kun kaveripiiristä löytyy noita "mun fluke makso tonnin" miehiä =) Ajattele nyt, Fluke etuluukussa niin rupee kuplassakin olee hintaa:-) Quote Link to comment
Guest DaFox Posted January 16, 2007 Share Posted January 16, 2007 Sitten vaan peukut pystyyn että varas on "ammattimiehiä" ..ja jättää kuplan rauhaan vieden vaan Fluken luukun alta :-) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.