Jump to content

puhallinkopasta


Guest vesseli

Recommended Posts

Guest vesseli

Kyselisin vähän mielipidettä seuraavaan.Mulla on 1200:n kone missä paikallaan vanhanmallin puhallinkoppa ja siinä ei ole laisinkaan lähtöjä puhallukselle lämmönvaihtimiin ,että sais lämmintä pirttiin.Kysynkin ,kun auto tulee vain kesä-/alkusyksykäyttöön,että saako riittävän puhalluksen sisälle lämmitykseen/kosteuden poistoon jos tekee niihin ne lähdöt? eikös niissä puhallinkopissa joissa ne lähdöt on valmiiksi ole jonkinmoinen ohjauspelti ilmankierrolle siellä kopan sisällä ja tästähän se olis tietty pois.

Link to comment
Guest vesseli
Kyllä varmaan lämmintä saa tarpeeksi. Ennemminkin varmaan kannattaa miettiä että saako sitä jo tuolla konstilla liikaakin, ja siis lopputuloksena koneelle jäähdytystä liian vähän?

 

tässähän ei ole lainkaan sitä vivustosäätöä mikä on termostaatin takana ja joka säätää paljonko tulee puhallusta sisään ja paljonko pytyille eli tässähän menee kokoajan kaikki pytyille josta tolla em. muutoksella tulisi napattua osa puhalluksesta sisälle tuntuis,että se pytyille menevä ilmamäärä ei ainakaan pienempi olisi kuin tossa termariversiossa liekö olen väärässä? onko niissä puhallinkopissa joissa noi lähdöt on valmiiksi niin sellainen ohjainpelti siellä ylempänäkin(sisällä) ohjaamassa sitä ilmaa sisäpuhallukseen?

Link to comment

Moottoreissa joissa on tuo koppa niin tuo lämmin ilma sisätiloihin puhalletaan sylintereiden välistä ja sitten sylintereiden alla on ohjurit jotka joko puhaltaa lämpimän ilma pihalle koneen alle tai sitten läppää sulkien puhaltaa lämmitä ilmaa sisätiloihin varhaisempien ns. "lämmönvaihtimien" kautta.

Link to comment
Guest vesseli
Moottoreissa joissa on tuo koppa niin tuo lämmin ilma sisätiloihin puhalletaan sylintereiden välistä ja sitten sylintereiden alla on ohjurit jotka joko puhaltaa lämpimän ilma pihalle koneen alle tai sitten läppää sulkien puhaltaa lämmitä ilmaa sisätiloihin varhaisempien ns. "lämmönvaihtimien" kautta.

 

joo niinhän se on.Mulla toi motti on kuuskytlukuinen .On vaan paljon siromman näköinen se vanhemmanmallin koppa ja ajattelin jos sitä hyödyntäis....

Link to comment

Sitä meinasin lähinnä, että riittääkö kesäkuumalla jäähdytysteho, kun osa ilmasta meneekin muualle kuin jäähdytykseen, silloinhan termarivehkeissäkin on kyllä kaikki luukut auki. Tietty jos laitat jotkut läpät niihin lähtöihin, että saat ne kokonaan kiinni tarvittaessa?

Link to comment
Guest vesseli
Sitä meinasin lähinnä, että riittääkö kesäkuumalla jäähdytysteho, kun osa ilmasta meneekin muualle kuin jäähdytykseen, silloinhan termarivehkeissäkin on kyllä kaikki luukut auki. Tietty jos laitat jotkut läpät niihin lähtöihin, että saat ne kokonaan kiinni tarvittaessa?

 

Niin eli eikö siinä loppupeleissä ole sama tilanne kuin uudemmassa kopassa siinäkin kai osa jäähdytysilmasta menee "hukkaan" kun läpäthän on vasta lämmönvaihtimien etuosassa ja eikös lämmönvaihtimille kuulu kuitenkin tulla sitä ilmaa kokoajan vaikkei lämmitystä sisälle auki pidetäkkään kai ne kuumuu muuten sisältä melkoisesti?

Seuraava kysymys kuuluukin että onko siitä taas haittaa? muutenhan se kesäksi "tulppaaminen" ois ihan jees

Link to comment
Sitä meinasin lähinnä, että riittääkö kesäkuumalla jäähdytysteho, kun osa ilmasta meneekin muualle kuin jäähdytykseen, silloinhan termarivehkeissäkin on kyllä kaikki luukut auki. Tietty jos laitat jotkut läpät niihin lähtöihin, että saat ne kokonaan kiinni tarvittaessa?

 

Niin eli eikö siinä loppupeleissä ole sama tilanne kuin uudemmassa kopassa siinäkin kai osa jäähdytysilmasta menee "hukkaan" kun läpäthän on vasta lämmönvaihtimien etuosassa ja eikös lämmönvaihtimille kuulu kuitenkin tulla sitä ilmaa kokoajan vaikkei lämmitystä sisälle auki pidetäkkään kai ne kuumuu muuten sisältä melkoisesti?

Seuraava kysymys kuuluukin että onko siitä taas haittaa? muutenhan se kesäksi "tulppaaminen" ois ihan jees

 

 

Noh siellä lämmönvaihtimen sisällähän menee putki jonka ymprillä on alumiinimöykky.Jos se putki ei saa ilmaa niin eipä siitä mitään väliä ole.Pakoputkihan se on siinä missä muutkin pakoputket.Tässä vain hyödynnetään pakoputken lämpöä jolla sisälle saadaan kuumaa ilmaa.Eli ei haittaa jos tulppaa lähdöt kesäks.

Link to comment

Vieläpäs rautalangasta... Että jos teet ne reiät, niin onko ne LIIAN suuret. En tiedä kuinka isot kanavien lähdöt on noissa alkuperäisissä, mutta kannattaa tuokin miettiä ettei karkaa liikaa sitä ilmaa. Tää oli se mun pointti.

Link to comment
Guest vesseli
No joo jos nyt on kyseessä vakio 1200cc kone niin eikös orggis koppa ole paras sille kuin joku china pömpeli.Mutta mikähän kone nyt on kyseessä.Eli miten vanha 1200cc ja onko siinä kopio koppa vai mikä?

Saisko tarkennuksia?

 

Niinkuin tossa aiemmin sanoin niin tää on kuuskytlukulainen motti ja

puhallinkoppa on ilman doghousea ja se tuuletinpyörä on se matalammanmallinen.Toi puhallinkoppa on ihan orggiskamaa vanhemmasta koneesta ei mitään burmanpoikien osastoo

Link to comment
  • 2 years later...
Guest Poppius

Nostelenpa vanhaa topiccia, kun kysymys kuitenkin on samasta aiheesta. Eli minä vuonna (ehkä jonkun muun muutoksen ohella) tuo doghouse puhallinkoppa on tullu kuplaan? Ja onko se nyt niin että täytyy olla leveämpi tuuletinmalli (37mm VS 31mm) että toimii kunnolla. Oon laittamassa doghoussia uuteen koneeseen, ja sain käsiini vaihtovirtalaturin sisäisellä säätimellä, missä on kiinni tommonen kapeampi tuuletin. Onko tommosta kombinaatiota ollu jossain alunperin, vai onkohan toi jonkun viritys?

Link to comment

Vuosimalliin-71 1300,1302 ja 1302S Kupliin eli niihin joissa on 2 reikäkannet,1200 sai tyytyä vanhaan malliin tuotannon loppuun asti,josta johtuen vaihtovirtalaturi ja kapea puhallin voi olla tehdas asennus,siis 1200 moottorissa jossa on vanhanmallinen öljynjäähdytin ja puhallinkoppa.

Link to comment
Guest Poppius
Vuosimalliin-71 1300,1302 ja 1302S Kupliin eli niihin joissa on 2 reikäkannet,1200 sai tyytyä vanhaan malliin tuotannon loppuun asti josta johtuen vaihtovirtalaturi ja kapea puhallin voi olla tehdas asennus,siis 1200 moottorissa jossa on vanhanmallinen öljynjäähdytin ja puhallinkoppa.

Ok, nyt selvisi. Kiitos infosta!

Link to comment
  • 3 years later...

Laitetaan tämän vanhan ketjun jatkoksi. Ymmärsinköhän puhallinkopan ilmankierron oikein?

Eli jos tulppaan puhallinkopan toisen lähdön niin sylinterien läpi virtaa enemmän ilmaa. Siis jäähdytys ei ainakaan kärsi? En saa pahviputkea toiseen sorsaan kiinni, niin ajattelin että olisi helpompi tulpata se väliaikaisesti.

 

Auto on kupla -69 1200

Link to comment

Jonkun tutkimuksen mukaan niitä ei pidä tulpata kokonaan,sekoittaa virtaukset kopan sisällä ja huonontaa jäähdytystä,en muista minkäkokoinen reikä siihen piti jättää mutta virtauksen piti olla samaa luokkaa mikä lämmönvaihtimien läpi virtaa lämmityksen ollessa pois päältä,Sambalta tuo tieto löytyy jos jaksaa etsiä.

Link to comment
Jonkun tutkimuksen mukaan niitä ei pidä tulpata kokonaan,sekoittaa virtaukset kopan sisällä ja huonontaa jäähdytystä,en muista minkäkokoinen reikä siihen piti jättää mutta virtauksen piti olla samaa luokkaa mikä lämmönvaihtimien läpi virtaa lämmityksen ollessa pois päältä,Sambalta tuo tieto löytyy jos jaksaa etsiä.

 

Reikä oli noin 20 mm. Jostain saa valmiita tulppiakin. En tiedä mistä.

post-3647-13888368090251_thumb.png

Link to comment

Jotain tommosta muistin lukeneeni. Tulppasin tosiaan vain toisen lähdön ja ajattelin, että kuinka kauas uskaltaa lähteä. Ajattelin että häiritseeköhän se enemmän ilman kiertoa toisella puolella kun toinen menee kumminkin lämmönvaihtimen kautta. Pitää varmaan kumminkin laittaa se toinenkin kiinni kun kerkiää. Siinä oli semmonen holkki välissä ja holkki irtosi ja lämmönvaihtimen pää jää moottoripellin alapuolelle hieman.

Link to comment

Miksi niitä pitäis ensikään tulpata, jos lämmönvaihtimet ovat paikallaan?? Lämmityspuhalluksellehan on kopan sisällä eri kanavat kuin sylintereille ja kansille. Lämmönvaihtimien läpi pitääkin puhaltaa aina ilmaa, ettei ne kuumentaisi kansia.

Link to comment
Miksi niitä pitäis ensikään tulpata, jos lämmönvaihtimet ovat paikallaan?? Lämmityspuhalluksellehan on kopan sisällä eri kanavat kuin sylintereille ja kansille. Lämmönvaihtimien läpi pitääkin puhaltaa aina ilmaa, ettei ne kuumentaisi kansia.

 

Jos lämmönvaihdin on paikallaan, muttet saa siihen menoputkea kiinni

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...