Guest vesseli Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Kyselisin vähän mielipidettä seuraavaan.Mulla on 1200:n kone missä paikallaan vanhanmallin puhallinkoppa ja siinä ei ole laisinkaan lähtöjä puhallukselle lämmönvaihtimiin ,että sais lämmintä pirttiin.Kysynkin ,kun auto tulee vain kesä-/alkusyksykäyttöön,että saako riittävän puhalluksen sisälle lämmitykseen/kosteuden poistoon jos tekee niihin ne lähdöt? eikös niissä puhallinkopissa joissa ne lähdöt on valmiiksi ole jonkinmoinen ohjauspelti ilmankierrolle siellä kopan sisällä ja tästähän se olis tietty pois. Quote Link to comment
metake Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Kyllä varmaan lämmintä saa tarpeeksi. Ennemminkin varmaan kannattaa miettiä että saako sitä jo tuolla konstilla liikaakin, ja siis lopputuloksena koneelle jäähdytystä liian vähän? Quote Link to comment
Guest vesseli Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Kyllä varmaan lämmintä saa tarpeeksi. Ennemminkin varmaan kannattaa miettiä että saako sitä jo tuolla konstilla liikaakin, ja siis lopputuloksena koneelle jäähdytystä liian vähän? tässähän ei ole lainkaan sitä vivustosäätöä mikä on termostaatin takana ja joka säätää paljonko tulee puhallusta sisään ja paljonko pytyille eli tässähän menee kokoajan kaikki pytyille josta tolla em. muutoksella tulisi napattua osa puhalluksesta sisälle tuntuis,että se pytyille menevä ilmamäärä ei ainakaan pienempi olisi kuin tossa termariversiossa liekö olen väärässä? onko niissä puhallinkopissa joissa noi lähdöt on valmiiksi niin sellainen ohjainpelti siellä ylempänäkin(sisällä) ohjaamassa sitä ilmaa sisäpuhallukseen? Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Moottoreissa joissa on tuo koppa niin tuo lämmin ilma sisätiloihin puhalletaan sylintereiden välistä ja sitten sylintereiden alla on ohjurit jotka joko puhaltaa lämpimän ilma pihalle koneen alle tai sitten läppää sulkien puhaltaa lämmitä ilmaa sisätiloihin varhaisempien ns. "lämmönvaihtimien" kautta. Quote Link to comment
Guest vesseli Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Moottoreissa joissa on tuo koppa niin tuo lämmin ilma sisätiloihin puhalletaan sylintereiden välistä ja sitten sylintereiden alla on ohjurit jotka joko puhaltaa lämpimän ilma pihalle koneen alle tai sitten läppää sulkien puhaltaa lämmitä ilmaa sisätiloihin varhaisempien ns. "lämmönvaihtimien" kautta. joo niinhän se on.Mulla toi motti on kuuskytlukuinen .On vaan paljon siromman näköinen se vanhemmanmallin koppa ja ajattelin jos sitä hyödyntäis.... Quote Link to comment
metake Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Sitä meinasin lähinnä, että riittääkö kesäkuumalla jäähdytysteho, kun osa ilmasta meneekin muualle kuin jäähdytykseen, silloinhan termarivehkeissäkin on kyllä kaikki luukut auki. Tietty jos laitat jotkut läpät niihin lähtöihin, että saat ne kokonaan kiinni tarvittaessa? Quote Link to comment
UltraVW Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Mä laitan aina kesäks puhallin kopan päähän tulpat ja pahviputket takas.Näyttää orggikselta mutta kaikki ilma menee sylkyille.Syksyllä taas otan tulpat veks että saa lämmintä sisään Quote Link to comment
UltraVW Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Osta uusi koppa mielellään orggis jossa on valmiiks noi lähdöt.Ei ole kallista .Mullakin taitaa pari niitä olla. Quote Link to comment
Guest vesseli Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Sitä meinasin lähinnä, että riittääkö kesäkuumalla jäähdytysteho, kun osa ilmasta meneekin muualle kuin jäähdytykseen, silloinhan termarivehkeissäkin on kyllä kaikki luukut auki. Tietty jos laitat jotkut läpät niihin lähtöihin, että saat ne kokonaan kiinni tarvittaessa? Niin eli eikö siinä loppupeleissä ole sama tilanne kuin uudemmassa kopassa siinäkin kai osa jäähdytysilmasta menee "hukkaan" kun läpäthän on vasta lämmönvaihtimien etuosassa ja eikös lämmönvaihtimille kuulu kuitenkin tulla sitä ilmaa kokoajan vaikkei lämmitystä sisälle auki pidetäkkään kai ne kuumuu muuten sisältä melkoisesti? Seuraava kysymys kuuluukin että onko siitä taas haittaa? muutenhan se kesäksi "tulppaaminen" ois ihan jees Quote Link to comment
UltraVW Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Sitä meinasin lähinnä, että riittääkö kesäkuumalla jäähdytysteho, kun osa ilmasta meneekin muualle kuin jäähdytykseen, silloinhan termarivehkeissäkin on kyllä kaikki luukut auki. Tietty jos laitat jotkut läpät niihin lähtöihin, että saat ne kokonaan kiinni tarvittaessa? Niin eli eikö siinä loppupeleissä ole sama tilanne kuin uudemmassa kopassa siinäkin kai osa jäähdytysilmasta menee "hukkaan" kun läpäthän on vasta lämmönvaihtimien etuosassa ja eikös lämmönvaihtimille kuulu kuitenkin tulla sitä ilmaa kokoajan vaikkei lämmitystä sisälle auki pidetäkkään kai ne kuumuu muuten sisältä melkoisesti? Seuraava kysymys kuuluukin että onko siitä taas haittaa? muutenhan se kesäksi "tulppaaminen" ois ihan jees Noh siellä lämmönvaihtimen sisällähän menee putki jonka ymprillä on alumiinimöykky.Jos se putki ei saa ilmaa niin eipä siitä mitään väliä ole.Pakoputkihan se on siinä missä muutkin pakoputket.Tässä vain hyödynnetään pakoputken lämpöä jolla sisälle saadaan kuumaa ilmaa.Eli ei haittaa jos tulppaa lähdöt kesäks. Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Ohjauskanavat on täysin erilaiset. Aiheesta on ollu juttua aika äskettäin jossa oli kuviakin sisuskista... Quote Link to comment
UltraVW Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 No joo jos nyt on kyseessä vakio 1200cc kone niin eikös orggis koppa ole paras sille kuin joku china pömpeli.Mutta mikähän kone nyt on kyseessä.Eli miten vanha 1200cc ja onko siinä kopio koppa vai mikä? Saisko tarkennuksia? Quote Link to comment
metake Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Vieläpäs rautalangasta... Että jos teet ne reiät, niin onko ne LIIAN suuret. En tiedä kuinka isot kanavien lähdöt on noissa alkuperäisissä, mutta kannattaa tuokin miettiä ettei karkaa liikaa sitä ilmaa. Tää oli se mun pointti. Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Ja eikös noita puhaltimia olekin erilaisia jotka puhaltaa eri paljon ilmaakin? Quote Link to comment
UltraVW Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 On vanhoissa 29mm muistaakseni leveä ja doghouse tais olla 35mm leveä...Siis puhallin.Mutta uudempi ei mahdu vanhempaan koppaan. Quote Link to comment
Guest vesseli Posted January 16, 2007 Share Posted January 16, 2007 No joo jos nyt on kyseessä vakio 1200cc kone niin eikös orggis koppa ole paras sille kuin joku china pömpeli.Mutta mikähän kone nyt on kyseessä.Eli miten vanha 1200cc ja onko siinä kopio koppa vai mikä?Saisko tarkennuksia? Niinkuin tossa aiemmin sanoin niin tää on kuuskytlukulainen motti ja puhallinkoppa on ilman doghousea ja se tuuletinpyörä on se matalammanmallinen.Toi puhallinkoppa on ihan orggiskamaa vanhemmasta koneesta ei mitään burmanpoikien osastoo Quote Link to comment
Guest Poppius Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Nostelenpa vanhaa topiccia, kun kysymys kuitenkin on samasta aiheesta. Eli minä vuonna (ehkä jonkun muun muutoksen ohella) tuo doghouse puhallinkoppa on tullu kuplaan? Ja onko se nyt niin että täytyy olla leveämpi tuuletinmalli (37mm VS 31mm) että toimii kunnolla. Oon laittamassa doghoussia uuteen koneeseen, ja sain käsiini vaihtovirtalaturin sisäisellä säätimellä, missä on kiinni tommonen kapeampi tuuletin. Onko tommosta kombinaatiota ollu jossain alunperin, vai onkohan toi jonkun viritys? Quote Link to comment
metake Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Doghouseen leveämpi tuuletin, vanhanmalliseen koppaan se kapeampi. Jos laitat kapeen tuulettimen doghouseen niin ilma karkaa välistä. Quote Link to comment
Guest Poppius Posted November 1, 2009 Share Posted November 1, 2009 Onko toi doghouse tullut noiden uusien, suurempien (10mm) öljykanavien yhteydessä? Vuonna -70? Quote Link to comment
vwagen Posted November 1, 2009 Share Posted November 1, 2009 Vuosimalliin-71 1300,1302 ja 1302S Kupliin eli niihin joissa on 2 reikäkannet,1200 sai tyytyä vanhaan malliin tuotannon loppuun asti,josta johtuen vaihtovirtalaturi ja kapea puhallin voi olla tehdas asennus,siis 1200 moottorissa jossa on vanhanmallinen öljynjäähdytin ja puhallinkoppa. Quote Link to comment
Guest Poppius Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 Vuosimalliin-71 1300,1302 ja 1302S Kupliin eli niihin joissa on 2 reikäkannet,1200 sai tyytyä vanhaan malliin tuotannon loppuun asti josta johtuen vaihtovirtalaturi ja kapea puhallin voi olla tehdas asennus,siis 1200 moottorissa jossa on vanhanmallinen öljynjäähdytin ja puhallinkoppa. Ok, nyt selvisi. Kiitos infosta! Quote Link to comment
Lmm Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Laitetaan tämän vanhan ketjun jatkoksi. Ymmärsinköhän puhallinkopan ilmankierron oikein? Eli jos tulppaan puhallinkopan toisen lähdön niin sylinterien läpi virtaa enemmän ilmaa. Siis jäähdytys ei ainakaan kärsi? En saa pahviputkea toiseen sorsaan kiinni, niin ajattelin että olisi helpompi tulpata se väliaikaisesti. Auto on kupla -69 1200 Quote Link to comment
NordBling Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Jep. Mikäli lämmityksen lähtöjä ei käytetä, tulee ne tulpata. Quote Link to comment
vwagen Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Jonkun tutkimuksen mukaan niitä ei pidä tulpata kokonaan,sekoittaa virtaukset kopan sisällä ja huonontaa jäähdytystä,en muista minkäkokoinen reikä siihen piti jättää mutta virtauksen piti olla samaa luokkaa mikä lämmönvaihtimien läpi virtaa lämmityksen ollessa pois päältä,Sambalta tuo tieto löytyy jos jaksaa etsiä. Quote Link to comment
x-pj Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Jonkun tutkimuksen mukaan niitä ei pidä tulpata kokonaan,sekoittaa virtaukset kopan sisällä ja huonontaa jäähdytystä,en muista minkäkokoinen reikä siihen piti jättää mutta virtauksen piti olla samaa luokkaa mikä lämmönvaihtimien läpi virtaa lämmityksen ollessa pois päältä,Sambalta tuo tieto löytyy jos jaksaa etsiä. Reikä oli noin 20 mm. Jostain saa valmiita tulppiakin. En tiedä mistä. Quote Link to comment
Lmm Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Jotain tommosta muistin lukeneeni. Tulppasin tosiaan vain toisen lähdön ja ajattelin, että kuinka kauas uskaltaa lähteä. Ajattelin että häiritseeköhän se enemmän ilman kiertoa toisella puolella kun toinen menee kumminkin lämmönvaihtimen kautta. Pitää varmaan kumminkin laittaa se toinenkin kiinni kun kerkiää. Siinä oli semmonen holkki välissä ja holkki irtosi ja lämmönvaihtimen pää jää moottoripellin alapuolelle hieman. Quote Link to comment
x-pj Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 ... että kuinka kauas uskaltaa lähteä... Jos mitään ylikuumenemisoireita ei ole autossa esiintynyt, eikä ole tarkoitus äärioloissa konetta kuormittaa, niin ajelisin ihan huoletta ja muuttaisin sitten kun kerkeää. Quote Link to comment
-tipi- Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Miksi niitä pitäis ensikään tulpata, jos lämmönvaihtimet ovat paikallaan?? Lämmityspuhalluksellehan on kopan sisällä eri kanavat kuin sylintereille ja kansille. Lämmönvaihtimien läpi pitääkin puhaltaa aina ilmaa, ettei ne kuumentaisi kansia. Quote Link to comment
Lmm Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Miksi niitä pitäis ensikään tulpata, jos lämmönvaihtimet ovat paikallaan?? Lämmityspuhalluksellehan on kopan sisällä eri kanavat kuin sylintereille ja kansille. Lämmönvaihtimien läpi pitääkin puhaltaa aina ilmaa, ettei ne kuumentaisi kansia. Jos lämmönvaihdin on paikallaan, muttet saa siihen menoputkea kiinni Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.