Mikko Mäkelä Posted July 9, 2023 Share Posted July 9, 2023 Pitääkö tuolla kuplan vetareiden suojakumeissa olla öljyä. Vuotaako vetarit öljyä noihin. Tuntuu, että saa olla kokoajan vaihtamassa kumeja, kun halkeavat alapuolelta. Quote Link to comment
portu Posted July 9, 2023 Share Posted July 9, 2023 Swingperässä menee vaihteistoöljy pyöränlaakereille, joten kyllä kuuluu olla öljyä kumeissa sisäpuolella. Jos on halkaistavat kumit niin hiukan eriasentoon vois laittaa/kokeilla tai uusii kumit. Quote Link to comment
mikko k Posted July 9, 2023 Share Posted July 9, 2023 Avattavien kumien ”oikea” asento on siten että avauskohta n. klo 10 tai 14. Quote Link to comment
Mikko Mäkelä Posted July 9, 2023 Author Share Posted July 9, 2023 Kiitoksia. Kumit halkeavat poikittais suunnassa aina melkein samasta kohtaa alapuolelta. Nuo kumien asento ollutkin melko oikea tuo 10 ja 14. Täytyy vaihdella vaan uudet kumit. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 10, 2023 Share Posted July 10, 2023 15 hours ago, Mikko Mäkelä said: Kiitoksia. Kumit halkeavat poikittais suunnassa aina melkein samasta kohtaa alapuolelta. Nuo kumien asento ollutkin melko oikea tuo 10 ja 14. Täytyy vaihdella vaan uudet kumit. Itse ainakin huomannut että ne halvimmat kannattaa melkein jättää sinne kauppaan. Olisko ollut kaksi kesää mitä itsellä kesti kumit ennen kuin meni taas vaihtoon. Sitten ostin ns. a-laatuiset ja ne on tuolla jo pyörinyt yli 5 vuotta. Quote Link to comment
JRi Posted July 10, 2023 Share Posted July 10, 2023 18 hours ago, portu said: Swingperässä menee vaihteistoöljy pyöränlaakereille, joten kyllä kuuluu olla öljyä kumeissa sisäpuolella. Jos on halkaistavat kumit niin hiukan eriasentoon vois laittaa/kokeilla tai uusii kumit. Tyhmä kysymys, mutta ilmeisesti myös pallokeulan takalaakereissa sama homma? voiko tästä johtua että pölykapselille saakka tulee hieman öljyä, ja korjaantuuko vain laakerin ulompi stefa vaihtamalla, vai onko edessä isompi remontti? Quote Link to comment
portu Posted July 10, 2023 Share Posted July 10, 2023 Kyllä palliksessa on irsperä, vetonivelillä vetarit ja öljy ei liiku pyörille. Eli kyllä siellä sitten on jarrunestettä melko varmuudella. Toki voi laakerirasvaakin olla tihkunut stefasta läpi. Quote Link to comment
portu Posted July 10, 2023 Share Posted July 10, 2023 1 minute ago, portu said: Kyllä palliksessa on irsperä, vetonivelillä vetarit ja öljy ei liiku pyörille. Eli kyllä siellä sitten on jarrunestettä melko varmuudella. Toki voi laakerirasvaakin olla tihkunut stefasta läpi. Vaihteistoöljyä se ei siis ole. 1 Quote Link to comment
JRi Posted July 10, 2023 Share Posted July 10, 2023 (edited) 25 minutes ago, portu said: Kyllä palliksessa on irsperä, vetonivelillä vetarit ja öljy ei liiku pyörille. Eli kyllä siellä sitten on jarrunestettä melko varmuudella. Toki voi laakerirasvaakin olla tihkunut stefasta läpi. Tämä on kyllä outo tapaus, kun jarrurumpu/jarrukilpi on ulkoisesti joka puolelta täysin kuiva, eikä jarrupalojen säätöreiästäkään näy jarrusylinterissä ulkoista kosteutta (jarrurumpua en vielä lähtenyt irroittamaan). Mutta tosiaan pölykapseli on sisältä ohuessa öljyssä, ja jotain öljymäistä on renkaalle valunut auton ollessa paikalla (eli paras arvaus on että jotain roiskukut ajaessa pölykapselin sisään ja sitten paikallaan ollessa (auringossa) valutellut kapselista vanteelle ja renkaalle. Edited July 10, 2023 by JRi Quote Link to comment
Kurre Posted July 10, 2023 Share Posted July 10, 2023 Se joku öljymäinen pölykapselin sisällä vois olla vaikka laakerirasvaa tai vaseliinia, joka on asennuksessa jäänyt pyyhkimättä pois ja lämmetessään muuttunut nestemäisemmäksi ja sitten sinkoutunut pyörimisliikkeessä sinne pölykapselin sisään. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.