Jump to content

-72 Pallon bensamittariongelma


Recommended Posts

Moi, 

 

Saisiko apua? Liitteenä kuva mun bensamittarin asennuksesta, joka ei nyt toimi vaan näyttää tyhjää, vaikka tankki puolillaan.

 

Olen ymmärtänyt näistä keskusteluista, että anturin maa on pelkästään anturia varten ja vähäisellä ymmärrykselläni, tästä asennuksesta puuttuu maa.  Mistä kohtaa tarvitsee maa vetää? Tuleeko virta oikeaan paikkaan?

Capture.JPG

Link to comment

Minusta tuo näyttää oikealle. Minä kun ostin oman pakun, niin oli myös ongelmana ettei mittari toimi. Vaikka kuinka monesti sitä yritin korjata ja mittoa, niin kaikki näytti olevan kunnossa. Sit kun olin pakulla ajellut kymmenisen vuotta ja jotain mittaristossa taas korjailin, niin vitsillä kokeilin vaihtaa mittarissa johdot toisin päin. Ja niin sekin korjautu :D Eli minulla oli aina johdot väärin päin mittarissa kiinni. 

Link to comment

Ja tietenkin olet mitannut että anturin vastus tulee myös mittarin taakse.

 

Mittarihan taitaa saada maansa varoitusvalomittarin rungosta eli onhan kyseisen rungon ja mittarin välinen maa ok.

Link to comment
46 minutes ago, Tanhis said:

Ja tietenkin olet mitannut että anturin vastus tulee myös mittarin taakse.

 

Mittarihan taitaa saada maansa varoitusvalomittarin rungosta eli onhan kyseisen rungon ja mittarin välinen maa ok.

En ole mitannut ja mielestäni maa puuttuu, sillä anturin maa on ilmeisesti vain itseään varten.

 

Pitäisikö mittarin G mennä maahan sekä anturille?

Link to comment
1 hour ago, Mikko N said:

En ole mitannut ja mielestäni maa puuttuu, sillä anturin maa on ilmeisesti vain itseään varten.

 

Pitäisikö mittarin G mennä maahan sekä anturille?

Niin siis tarkoitin sitä että mittari saa mielestäni maan runkonsa kautta. Jos laitat G maahan suoraan niin mittarin pitäisi mennä tappiin, eli ei kuulu olla yhdessä.

Link to comment

Selvyydeksi vielä. Mittarille menee 12v ja maa, joka tulee anturin läpi. Mittari itsessään ei tarvitse muuta maakontaktia. Mittarivalo tarvitsee.

Anturi säätää paljonko se laskee jännitettä (maa) läpi. Kun anturi päästää paljon virtaa läpi (eli vastus on pieni) mittari näyttää täyttä. Kun vastus on suuri ja tulee vain vähän virtaa anturin läpi, niin mittarin neula nousee vain vähän. Jos neula ei nouse yhtään, niin veikkaan, ettei mittari saa maata ollenkaan. Jolloin epäilisin anturin maakontaktia tai itse anturia.

  • Like 1
Link to comment
50 minutes ago, Mikko N said:

Hmm... en saa toimimaan.

 

Anturi on uusi ja anturin ruuvista tulee maajohto paljaaseen runkoon, joten luulisi olevan ok. Olettaen, että anturin ruuvista tulee maa. 

 

Vieläkin jokin vikana.

Ettei tämmönen kikkula ois paskana sieltä.. Eikös siellä ole tämmönen, en tiedä oikea nimeä, Sambasta koppasin kuvan:
image.thumb.png.b39461451849a5f0f5d96dc142b37703.png

Link to comment
1 hour ago, Mikko N said:

Hmm... en saa toimimaan.

 

Anturi on uusi ja anturin ruuvista tulee maajohto paljaaseen runkoon, joten luulisi olevan ok. Olettaen, että anturin ruuvista tulee maa. 

 

Vieläkin jokin vikana.

Yleismittarilla voisi mitata vastuksen johdonpäästä, joka tulee mittarille. Täydellä tankilla 10 ohmia ja tyhjällä 80 ohm on ohjearvot, puolella tankilla 30-40 ohm. Antureissa on pieniä heittoja. Jos on suunnilleen noin, niin anturin puoli on kunnossa. Mittarin toiminnan vois testata Tanhiksen jo ehdottomalla tavalla eli liittämällä G-nastaan suoran maan. Silloin mittarin pitäisi näyttää täyttän.

Urbanin linkittämää stabilazeria käytetään käsittääkseni silloin kun anturi on heilurimallinen. Putkimallisen anturin kannna sitä ei tarvita.

  • Like 1
Link to comment
8 hours ago, x-pj said:

Selvyydeksi vielä. Mittarille menee 12v ja maa, joka tulee anturin läpi. Mittari itsessään ei tarvitse muuta maakontaktia. Mittarivalo tarvitsee.

Anturi säätää paljonko se laskee jännitettä (maa) läpi. Kun anturi päästää paljon virtaa läpi (eli vastus on pieni) mittari näyttää täyttä. Kun vastus on suuri ja tulee vain vähän virtaa anturin läpi, niin mittarin neula nousee vain vähän. Jos neula ei nouse yhtään, niin veikkaan, ettei mittari saa maata ollenkaan. Jolloin epäilisin anturin maakontaktia tai itse anturia.

Juu siis en ole tästä yhtään eri mieltä mutta jos mittarin runko ei saa maata se voi näyttää virheellisesti. Eli väitän että mittarin rungon maa on silti tärkeä. Btw just räpläsin t34 vastaavan mittariongelman parissa missä mittari näytti täyttä jos valot oli päällä. Kun valot sammutti mittari näytti oikein. Mittarin rungon huono maakontakti oli syyllinen. 

Link to comment
1 hour ago, x-pj said:

Yleismittarilla voisi mitata vastuksen johdonpäästä, joka tulee mittarille. Täydellä tankilla 10 ohmia ja tyhjällä 80 ohm on ohjearvot, puolella tankilla 30-40 ohm. Antureissa on pieniä heittoja. Jos on suunnilleen noin, niin anturin puoli on kunnossa. Mittarin toiminnan vois testata Tanhiksen jo ehdottomalla tavalla eli liittämällä G-nastaan suoran maan. Silloin mittarin pitäisi näyttää täyttän.

Urbanin linkittämää stabilazeria käytetään käsittääkseni silloin kun anturi on heilurimallinen. Putkimallisen anturin kannna sitä ei tarvita.

Tämä on hyvä tieto x-pj, tänks siitä.. Omassa Matiovalaassa kanssa pensamittari näyttänyt aivan mitä vittua sattuu koko Suomineidon tontilla oloajan.. En ole paljon tutkinut mikä siinä tökkii.. Aluks näyttää ok ku tankki täynnä, tankki ku tyhjenee puoleen väliin tai alle sen, viisari rupee väpättään täydestä tyhjään, ennenku siirrytään näyttämään tyhjää.. 
Tankatessa silti ainetta tankissa päälle kymmenen litraa.. Mun veikkaus on että anturi, putkimallinen paskana.. Uus jo hyllyssä ollut sen neljä vuotta mutta paska vaihdettava niin eipä ole kiinnostanut ruveta vaihtaan (tehtaan ohjeet on kyllä miten se vaihdetaan tekemällä reikä "moottorikannen" päälle) Varakanisteri kulkee kummiskin mukana niin ei ole hätää

Link to comment
10 hours ago, Urbantoy said:

Tämä on hyvä tieto x-pj, tänks siitä.. Omassa Matiovalaassa kanssa pensamittari näyttänyt aivan mitä vittua sattuu koko Suomineidon tontilla oloajan.. En ole paljon tutkinut mikä siinä tökkii.. Aluks näyttää ok ku tankki täynnä, tankki ku tyhjenee puoleen väliin tai alle sen, viisari rupee väpättään täydestä tyhjään, ennenku siirrytään näyttämään tyhjää.. 
Tankatessa silti ainetta tankissa päälle kymmenen litraa.. Mun veikkaus on että anturi, putkimallinen paskana.. Uus jo hyllyssä ollut sen neljä vuotta mutta paska vaihdettava niin eipä ole kiinnostanut ruveta vaihtaan (tehtaan ohjeet on kyllä miten se vaihdetaan tekemällä reikä "moottorikannen" päälle) Varakanisteri kulkee kummiskin mukana niin ei ole hätää

Se anturi on herkkä laite ja hapettumat heikentää kontakteja vuosien saatossa. Omaa anturin sain toimimaan (hetken aikaa) kun purin sen ja parantelin kontakteja. Parin viikon päästä vaihdoin uuden tilalle, kun vanha osoittautui edelleen epäluotettavaksi.

Link to comment
10 hours ago, Tanhis said:

Juu siis en ole tästä yhtään eri mieltä mutta jos mittarin runko ei saa maata se voi näyttää virheellisesti. Eli väitän että mittarin rungon maa on silti tärkeä. Btw just räpläsin t34 vastaavan mittariongelman parissa missä mittari näytti täyttä jos valot oli päällä. Kun valot sammutti mittari näytti oikein. Mittarin rungon huono maakontakti oli syyllinen. 

Voi olla joten tuokin maakontakti kannattaa sitten varmistaa vaikka en ymmärrä mihin sitä tarvitaan

image.png.e495e52df58dd96d3d35d7eab9b82161.png

Link to comment
1 hour ago, x-pj said:

Voi olla joten tuokin maakontakti kannattaa sitten varmistaa vaikka en ymmärrä mihin sitä tarvitaan

image.png.e495e52df58dd96d3d35d7eab9b82161.png

 

Mun mielestä volkkarin mittari ei ole tuollainen bi-metallijousella toimiva, mutta en ole ihan täysin varma pallon mittarista. Juniksessa on mielestäni tällainen kuvan mukainen, ja se tarvii maajohdon toimiakseen. 

 

AC-electric-fuel-gauge-1.webp.da9f89c4b7e913378805e3b584a35480.webp

Link to comment
1 hour ago, metake said:

 

Mun mielestä volkkarin mittari ei ole tuollainen bi-metallijousella toimiva, mutta en ole ihan täysin varma pallon mittarista. Juniksessa on mielestäni tällainen kuvan mukainen, ja se tarvii maajohdon toimiakseen. 

 

 

En ole noita itse sen kummemmin tutkinut, mutta netistä löytyy tietysti joku joka luulee tietävänsä ELECTRIC FUEL GAUGES

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...